Monday, August 31, 2009

Diari 106 - Kenangan Berbuka Puasa Di Masjd an-Nabawi (2)

Hari ini, 29 Ogos 09, saya nak kongsikan kenangan berbuka lagi. Hari ini, saya sengaja turun lambat ke masjid. Kalau semalam, sejak dari Asar lagi memang telah ada di masjid, kali ini, saya turun jam 6.30 petang. Saja nak timba pengalaman, bagaimana kalau lambat turun berbuka.

Sesampai dibawah, saya dan dua lagi jemaah menuju ke Masjid an-Nabawi as-Syarif. Ketika mula masuk ke perkarangan masjid, telah ada budak-budak yang memegang tangan kami.

Dia mengajak kami berbuka di tempatnya. Dia terus memimpin tangan kami hingga ke dalam masjid. Ketika melalui laman-laman Masjid an-Nabawi, saya melihat orang ramai duduk dihadapan hidangan yang disediakan.

Ada juga orang yang berdiri sambil memegang bekas berisi kurma dan tisu, barangkali, golongan ini tidak mampu untuk menaja berbuka puasa, tetapi ingin mengambil kelebihan memberi orang berbuka, jadi, walaupun hanya mampu memberikan sedikit kurma, mereka berusaha juga berbuat amalan yang mulia ini.

Saya melangkah masuk ke dalam Masjid an-Nabawi. Di tengah jalan untuk ke tempat budak ini, ramai yang menyapa dan memegang tangan saya untuk mengajak berbuka di tempatnya.

Ia seperti di pasar yang para penjual ingin menarik perhatian pembeli untuk membeli barangan mereka.

Sesampai tempat berbuka budak ini, saya disambut oleh seorang lagi, dig juga memimpin tangan saya dan menunjukkan tempat duduk saya.

Hidangan dihadapan saya sama seperti semalam, bezanya ialah jenis kurma yang dihidangkan.

6.58 petang, azan berkumandang dan semua jemaah berdoa dan berbuka.

Selepas berbuka, seperti semalam, ada orang yang datang memegang beg plastic dan dikumpulkan mana-mana roti yang tidak habis dan juga kurma.

Kemudian, dalam waktu yang singkat sahaja, safrah plastic telah di gulung dan dimasukkan ke dalam beg plastic yang lebih besar.

Kemudian, beg-beg plastic sampah ini diangkat ke bahagian lorong dalam masjid, akan ada tukang bersih masjid an-Nabawi yang datang dan mengangkut beg plastic ini dengan menggunakan kereta elektrik kecil.

Dalam waktu yang singkat sahaja, tempat makan tadi telah bertukar menjadi saf-saf solat.

Beginilah pengurusan berbuka puasa di Masjid an-Nabawi as-Syarif

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Hotel Fairuz Shattah
Madinah al-Munawwarah
29 Ogos 09, jam 10.30 malam

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 31 Ogos 09, jam 7.45 malam

Jemaah wanita yang memenuhi halaman Masjid an-Nabawi
Budak ini adalah ejen berbuka puasa
dia menarik tangan kami untuk mengajaknya berbuka puasa di tempatnya
laman al-Haram Nabawi as-Syarif
Orang ramai berpusu memasuki masjid
Ada yang hanya mampu memberikan tamar, pun bersungguh-sungguh kerana ingin mendapatkan keberkataan memberi makan orang berpuasa.
Kelihatan seorang jemaah ditarik tangannya untuk diajak berbuka
Budak ini menunjukkan tempat kami
Selepas berbuka akan ada yang membawa plastik dan mengumpulkan baki roti dan kurma
Para jemaah bersama-sama mengemas tempat berbuka
ia kemudian dimasukkan ke dalam beg plastik besar
automatik, tempat berbuka bertukar menjadi saf sembahyang
kereta elektrik yang membawa beg plastikk sampah keluar dari masjid

Diari 105 - Kenangan Berbuka Puasa Di Masjd an-Nabawi

Kesempatan kali ini, 28 Ogos 09, saya ingin berkongsi pengalaman berbuka puasa di Masjid Nabawi as-Syarif. Walaupun, mungkin ada di kalangan pembaca yang pernah berbuka di sini, kita kongsikan juga, semoga ia menjadi ingatan bagi yang pernah melalui dan sebagi pengalaman baru bagi yang belum.

Hidangan berbuka puasa di Masjid an-Nawabi as-Syarif, mula dihidangkan selepas asar lagi. Ada banyak kumpulan yang menaja makanan berbuka puasa di sini.

Mereka berlumba-lumba menghidangkan makanan berbuka kerana mengetahui besarnya pahala memberi makan orang yang berbuka. Orang yang memberi makan orang yang berbuka puasa akan diberikan pahala puasa orang tersebut tanpa mengurangkan pahala puasa orang yang berpuasa itu.

Dari hotel lagi, telah ada orang yang akan mengajak berbuka puasa di bahagian mereka. Salah seorang jemaah saya di sini, bermula turun hotel lagi telah ada orang yang bertanya:-

“Iftar..iftar..”

Kemudian, orang itu memimpin tangannya dan dibawa terus ke dalam Masjid an-Nabawi as-Syarif, berbuka puasa ditempatnya. Kesungguhan memberi makan orang yang berpuasa seakan-akan agen-agen jualan yang mencari pelanggan untuk membeli barangan dari mereka.

Saya yang sedari Asar tidak keluar, membaca baki ayat-ayat suci al-Quran untuk dikhatamkan. Bermula Asar, mereka akan membentangkan safrah plastic untuk meletakkan makanan.

Hari ini, bandar Madinah Munawwarah dilimpahi dengan hujan yang agak sederhana lebat. Dalam masjid begitu nyaman dengan turunnya hujan.

Menurut Ibrahim Zahrani, pemandu kami di sini, dalam tiga bulan ini juga, kawasan Madinah selalu ditimpa gempa. Tempat paling kerap ialah di al-Ish, Yanbu dan Badar. Bandar Madinah sendiri gegarannya tidak banyak dan hanya dalam sebulan sekali sahaja. Tempat lain sampai meruntuhkan kawasan perumahan. Ia sekuat 4-5 scala ricter

Berbalik kisah di dalam Masjid an-Nabawi as-Syarif, tidak lama selepas itu, ada sekumpulan orang yang membawa roti dan meletakkannya di hadapan jemaah.

Selepas itu, mereka mula menghidangkan yogurt, tamar, roti kecil dan juga segelas air zam-zam dan segelas kecil kopi Arab. Di sudut yang lain, ada hidangan yang lain dari kumpulan yang lain.

Masing-masing jemaah membaca al-Quran.

6.58 petang, azan maghrib mula dikumandangkan. Mereka semua berdoa dan mula berbuka.

Selepas makan, ada orang yang membawa beg plastic besar dan mengumpulkan baki-baki roti yang ada. Kemudian, safrah plastic tadi, di gulung dan diletakkan di dalam beg plastic yang besar.

Tempat berbuka tadi automtik bertukar menjadi saf sembahyang.

Dalam 10 minit selepas itu iqamat dikumandangkan.

Semua jemaah membuat saf solat dan memenuhkan saf di hadapan.

Melihat cara pengendalian berbuka di sini, memang ada satu pengurusan yang baik. Dengan cepat, semua tempat makanan telah bertukar menjadi saf sembahyang, dan kami semua bersembahyang maghrib berjemaah.

Hari ini, imam membaca surah Quraish pada rakaat pertama dan surah al-Kauthar pada rakaat kedua. Solat yang dibuat ringkas.

Pada ketika iktidal, berhenti agak lama, dan pada ketika itu kedengaran, ramai para jemaah terbatuk dan berdehem, barangkali, buka tadi cukup kenyang buat mereka. Bagi kita orang Melayu pula, kalau belum jumpa nasi, belum dikatakan makan lagi.

Selepas solat, ada jemaah yang menunggu isyak dan ada jemaah yang pulang ke hotel.

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Hotel Fairuz Shattah
Madinah al-Munawwarah
28 Ogos 09, jam 11.00 malam

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 31 Ogos 09, jam 5.35 petang
Sejak Asar lagi, hidangan berbuka telah mula di hidangkan
Hidangan berbuka ditaja oleh berbagai syarikat. Setiap syarikat tidak sama hidangnya
anak-anak kecil yang membantu menghidangkan juadah berbuka
terdapat roti, tamar, yogourt dan kopi Arab
Jemaah mula berbuka
Selesai berbuka, mereka menggulung safrah plastik dan tempat ini bertukar menjadi saf solat


Plastik ini kemudian dibawa dengan troli besar ke luar Masjid an-Nabawi
Di satu sudut, lori sampah telah menunggu

Jawapan Pada Persoalan 54

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan.

ZAHIAH salam ustaz, saya ada sedikt persoalan, bagaimana puasa bagi pesakit yg menjalani dialisis? adakah BATAL atau bagaimana? 2009-08-27 1:17 AM

Tak batal

tonet TQ SJ krn m'ingatkan sy.... Tp sy x kan bhenti btanya pd Ust apa yg sy x tahu sehingga la klu Ust ckp, 'Sudah2 la tu Tonet...' 2009-08-27 1:09 AM

tonet Sama2 Daud... Information nie sy dpt pon bila Blue Ocean yg tanya bila Ust nak pegi n blk dr Meca. 2009-08-27 1:08 AM

Lina Salam Ustaz,adakah seorang suami juga mempunyai t/jwb kepada ibu bapa mertuanya?sebesar mana ustaz? 2009-08-27 12:52 AM

Jika keluarga mertua ada anak lelaki, maka tanggung jawab itu terletak di bahu anak lelaki tersebut. Jika tidak ada, maka suami kena bantu seperti keluarganya sendiri

Guest Ustaz, adakah batal wudhuk kita jika bersalam dgn org bukan islam (kafir). 2009-08-27 12:22 AM

Tidak jika sama jantina

blue ocean UNCLE SJ..Pertanyaan,Kunci Pengetahuan.. 2009-08-27 10:33 AM

nur sy nak tanya.bolekah kita jama' qasar isyak di luar kawsn umh kita tp solat mgrib di rumah, sblm msk wktu isyak? 2009-08-27 10:07 AM

kena keluar dari rumah kecuali darurat atau memang tidak ada pilihan

Guest Dah masuk ramadan pun SJ nie tak berubah 2009-08-27 8:41 AM

Guest assalamualaikum. ustaz,saya nak tanya berkaitan dengan puasa nazar. sekiranya kita bernazar untuk buat puasa sunat 6,bagaimana dengan niatnya? 2009-08-27 7:01 AM

Sahaja aku berpuasa nazar bulan syawal, kerana Allah taala.

Udin Salam Ustaz, saya bekerja & menetap di Selangor, boleh tak saya bayar zakat fitrah di Kelantan? TQ 2009-08-27 6:51 AM

Boleh

nor salam ramadan untuk semua pengunjung blog.moga Allah merahmati kita semua. 2009-08-27 6:26 AM

terima kasih, Allah rahmati kita semua, amin..

http://hjarshad.blogspot.com SEMUGA SELAMAT SMAPI KE MADINAH DAN MAKKAH ALMUKARAMAH.. 2009-08-27 5:21 AM

Alhamdulillah, selamat sampai

Aida salam. ustaz, saya join tadarus, tapi bila mereka bertadarus hari bekerja siang saya x dapat pegi. berenti juzuk 8, mggu dpn dah juzuk 15, dapat ke pa..pahala khatam alquran.. 2009-08-27 3:55 AM

Khatam Quran kena hadir semua, tapi, semoga Allah yang Maha Pemurah memberikan ganjaran lebih dari itu, amin…

tonet Klu d alam nyata, blm tentu kita berani nak tanya sbb MALU. Peluang dah tbuka luas utk kita, buat apa nak d sia2kan... Walaupun kdg-kala soalan yg d kemukakan tu npk simple je, tp kita perlu ingat, x semua bpeluang utk bljr tinggi... 2009-08-28 12:48 AM

rina saya setuju dgn tonet , di sinilah peluang kita untuk menimba ilmu walaupun nampak soalan cam simple tp sebab kita x berilmu, kenalah bertanya. 2009-08-28 1:33 AM

aisya_nur salam ustaz. bolehkah melakukan solat2 sunat spt solat taubat, hajat, di siang hari spt pkl 10am atau lepas zohor. tq ustaz.. 2009-08-27 11:14 PM

boleh

anggerikdesa Salam Ukhuwah buat semua..Semoga Puasa kita diberkati dan segala amalan kita mendapat rahmat dan keredhaan dr Allah..Amin ya Rabalalamin. 2009-08-27 11:06 PM

amin…

aminah salam ustas, bgmana nak kira zakat pendapatan..t kasih 2009-08-27 10:10 PM

2.5 % setelah ditolak nisab, rujuk pejabat agama, panjang jika nak terang di sini.

Guest123 salam ramadan, klu kita bgn lewat boleh x kita solat subuh masa tu atau tunggu solat zohor dan koda selepas tu 2009-08-27 3:00 PM

Terus buat

blue ocean org baik2 mmg'h rmai yg 'rindu' x kira llki atau ppuan..rindu kebaikannya,ttur katanya n kbjaksanaannya mjwb soalan dg pnuh hkmah.. wpun mgkn pmbca blog ni x prnh jmpa pn dg ustz amin tp ketulusan bdi pkrti bliau dpt dlihat dpd cra bliau mjwb sume soalan yg dtnya.. 2009-08-27 10:39 AM

Puan Marina salam tonet, maaf kalu terasa, sy sekadar menegur. tak salah kalau bertanya, cuma ada bicara hati tonet yg sy rasa kurang manis diluahkn mungkin luahan itu dibaca oleh isteri ustaz. sekali lagi maafkn sy, tak berniat menyinggung, sekadar menegur 2009-08-28 7:23 AM

tonet Spt mn kata blue ocean "org baik2 mmg'h rmai yg 'rindu' x kira llki atau ppuan..rindu kebaikannya,ttur katanya n kbjaksanaannya mjwb soalan dg pnuh Maaf ya, sy ingatkan Puan Marina nie isteri Ust.... Rupa2nya bkn.... 2009-08-28 7:34 AM

MAWAR SALAM USTAZ.. sy nak tanya.. kalau seorg ppuan sdh berkahwin...kewajipan taat adalah pd suami..bgmna plk taat dia kpd ibu..mana nak didahulukan..t.ksh 2009-08-28 5:14 AM

Jika telah berkahwin, maka ketaatan pada suami di dahulukan

Hidup. Isteri saya sering sakit kepala dan badan selepas magrib,jumpa doktor tak tau sakit apa. adakah itu tanda sihir. bagaimana nak ubatkan. 2009-08-28 3:56 AM

Baca selawat syifa dan banyakkan doa pada Allah, insyaAllah, Allah beri kesembuhan.

Darling05 Salam. Ustaz, bolehkan dlam solat sunat,ketika sujud akhir, kita berdoa 2009-08-28 3:22 AM

Boleh tetapi, jika dalam bahasa Melayu, hati-hati, jangan terkeluar ikut lisan

dalillah salam ustaz.. Bleh tak doakn supya kami mndpt chya mta srta d limphkn rzki.Mohd yusof b. abd latif(suami) dyg irawati bte awg serabah(istri) 2009-08-28 3:16 AM

Amin.. Allah sentiasa bersama keluarga puan..

Guest Salam ustaz, anak sy jtera di pelantar minyak yg bekerja sebulan di laut dan sebulan di darat, bgmn solat jumaat nya yg memang tertinggal 3x berturut- 2009-08-29 1:02 AM

Di dalam mazhab Syafie, syarat solat jumaat, mesti cukup 40 orang. Kalau tak cukup, maka gugur kewajipan jumaat, buat solat zohor macam biasa.

Shamsul Amin Ustaz, saya ada satu soalan, apakah hukum memakai kanta lekap dalam bulan puasa, adakah puasa kita sah? 2009-08-28 2:42 PM

Sah sebab mata bukan rongga

Shamsul Amin soalan kedua, sejauh mana kita harus memusuhi yahudi, sedangkan allah menyuruh kita melakukan kebaikan kepada semua bangsa.?? 2009-08-28 2:44 PM

Kasih dan benci kerana Allah. Usaha ke arah dakwah. Ketika saya di Palestin, antara perkara yang paling ditakuti Israel ialah, anak-anak mudanya telah mula ramai yang masuk Islam.

dr linda ustaz muhammad org paliing baik pernah saya kenal. 2009-08-28 12:51 PM

semoga Allah mengampuni saya dan puan

ika lorr..ustaz da kawin ke 2009-08-28 9:33 AM

semoga Allah terus berikan kebaikan pada kita semua, amin..

Guest slm ustaz, sy nk minta izin utk link.smg Allah memberkati 2009-08-28 8:57 AM

Silakan

MAWAR saya sudah pernah berjumpa ustaz ni , dengar ceramah beliau mengenai kepentingan setiap umat islam utk menjd usahawan bg membangunkan ummah di hotel quality KL...memang menarik tazkirah beliau..rasa tak nak bg dia berenti berckp... mngkin ustaz msh ingat masa seminar bagaimana membrng brg dr china pd 5 ogos, 2009 2009-08-28 8:12 AM

Alhamdulillah

http://hjarshad.blogspot.com Alhamdulillah Ustaz Amin selamat sampai bersam rombongan ke Makkah jam 3.00 petang. 2009-08-30 4:27 PM

Alhamdulillah

blue ocean hmm...besnya bca pnglman2 ustz kat sna.. 2009-08-30 2:23 PM

Alhamdulillah

Guest ustz,apa status daging ayam pada pendapat ustaz?? 2009-08-30 6:46 AM

Saya kurang faham soalan ini, nanti tanya balik yang lebih detail.

putri salam ustaz,adakah baki puasa yang belum diganti apabila tiba ramadhan yang baru perlu diganti secara berganda?dan fidyah pun berganda?tk. 2009-08-30 5:30 AM

puasa tak ganda, fidyah ada pendapat mengatakan ia berganda. Tunaikan semampu boleh,semoga Allah merahmatimu

berfikir dgn waras salam ramadhan 2009-08-30 3:27 AM

salam

Mat Ustaz..nak tny,lepas makan saya ada sendawa,masa sendawa tu,ada rase makanan naik atas ke kerongkong, pastu saya telan blk, batal tak puasa sy ustz? 2009-08-29 10:03 PM

Kalau masih dalam lingkungan tekak, tak batal sebab belum keluar anggota zahir, tapi kalau dah sampai pangkal lidah, maka kena keluarkan

Guest Salam ustz. jika seseorg yg byr hutang kita dari hasil menyanyi, adakah itu dianggap syubhah? Mcmana pula bila hutang yg dibyr itu kita simpan t.haji 2009-08-29 7:14 PM

Dia hutang kita dengan duit yang baik, maka apa yang dibayar tak perlu kita tanya

SYM Apakah berbezaan dan hubungan diantara Bani Israel dan Yahudi? 2009-08-29 2:06 PM

Bani Israel bangsa, yahudi adalah golongan Bani Israel yang ingkar dan derhaka.

Kak Ann salam ustaz, ibu saya jalani dialisis dari pkl 3-7 or 4-8pm, melewati waktu asar, boleh ke jamak zuhur dan asar? tk ustaz. 2009-08-29 8:37 AM

Boleh

Guest salam ustaz. saya baru saje kunjungi blog ini. selalam brpuasa. 2009-08-29 2:10 AM

Terima kasih

Albairaha Syeikh..alfu mabruk!! mg selamat di sana..jgn lupa doakan ana di sini dimurahkan rezeki dan dikurniakan anak yang soleh solehah 2009-08-31 5:55 AM

Amin.. Allah bersama tuan dan keluarga tuan..

butterfly assalamua'laikum ustaz,nak tanya nie, cam ne klau org 2 puasa,tp x ttup aurat, x solat?? 2009-08-31 5:38 AM

masih perlukan tarbiah, puasa dan ditingkatkan, yang lain juga perlu ditingkatkan.

Ziema Salam ,ustz wajibkan kita membaca doa iftitah setiap kali memulakan rakaat dalam smbyang terawih. 2009-08-31 12:48 AM

Doa iftitah itu sunat hukumnya. Nak baca boleh nak tinggal pun tak apa, Cuma jika buat banyak pahala.

Ziema Ass'kum.slmt mngerjakan umrah dan slmt pegi dan kmbli smula.seronok baca semua tulisan ustz disana.usta doakan smoga sya ditatapkan iman,jadi solehah 2009-08-31 12:46 AM

Amin.. Allah memberikan hidayah pada saya dan puan, amin…

HambaAllah salam ustaz,bolihkah kita menunaikan teraweh 8 & witir 3 berjemaah kemudian bangun mlm smbg teraweh lgi 12,slmt mnunakn umrah,tlng doakan sy drhmtiNya 2009-08-31 12:44 AM

Boleh

al-amin ustaz, bila ustaz akan pulang ke Malaysia? 2009-08-31 10:38 AM

9 September insyaAllah

blue ocean Slm ustz,blakah wktu yg ssuai utk solat sunat isyra' n apakh klbihn solat sunat ini? 2009-08-31 10:12 AM

ia selepas terbit matahari dalam 20 minit, tengok kelendar waktunya.

sweetheart 1.Slm ustz.Sy b'umr 31 n mpnyai sorg ank.Sy bcdg utk smbg bljr n xde hlgn dpd suami tp mgkn blm rzki dh apply xdpt.Khdpn kmi blh dkatakn agk stbil n sy nk smbg bljr sb nk tmbh ilmu.Tp kdg2 bmbg jg rmhtnga akn t'abai krn kje sy sbg pnddik skrg mmg sgt sbuk.Soaln sy mnakah lbh afdal..smda truskn niat utk smbg bljr klu ada rzki or tmpukn phatian pd rmhtnga dlu mmndgkn ank sy bru b'umr 5thn n akn bskolah thn dpn.sy tkt yg dkjr xdpt yg ada ccir 2009-08-31 10:00 AM

kalau bidang yang puan ingin ambil, orang Islam tak ada ambil lagi, maka sambunglah belajar. Kalau bidang tu orang dah banyak ambil, dulukan keluarga

Jan 5 thn lps sy keluarkan duit KWSP sbanyak RM12,000, tetapi sy lupa untuk mmbayar zakat. Brapakah jumlah yg perlu sy byr skarang? 2009-08-31 8:53 AM

2.5 %

Adamin Salam Ustaz, sy bru mengeluarkan duit KWSP sbanyak Rm50,000. Berapakah jumlah zakat yg perlu dikeluarkan? 2009-08-31 8:51 AM

2.5 %

manjazana ramadhan kareem 2009-08-31 8:16 AM

Allah memberkatimu

ingin tahu apa hukum bercinta semasa alam persekolahan? 2009-08-31 6:11 AM

bercinta dengan ilmu dulu..

hukum bercinta tak kira sama ada semasa sekolah atau tidak, sama aje. Kena jaga, jangan sampai jatuh haram.

monte bayu slm ustz, apa amalan utk beroleh zuriat? doakan kami ya ustz.2009-08-31 12:54 PM

banyakan baca surah Maryam

Ana salam ustaz, sampaikan salam saya pada Rasulullah SAW, dan mintak tolong doa agar hajat kami (sy dan suami) tercapai insyaALLAH. tq 2009-08-31 1:28 PM

Amin.. Allah bersamamu

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”
Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
31 Ogos 09, jam 5.10 petang

Sisipan 4 - Takziah Kepada Keluarga Allahyarham Senator Profesor Datuk Dr. Ismail Salleh

Sesampainya saya di Jeddah tempohari, gempar orang Melayu di Mekah dengan berita Ustaz Ismail Kamus meninggal. Ustaz Ismail Kamus yang berada di Mekah ketika ini bersama jemaah dari Singapura.

Ketika saya berada di Madinah, saya masih tertanya-tanya mengenainya, hinggalah semalam 30 Ogos 09, sesampainya saya di Mekah, barulah saya mendapat berita bahawa yang meninggal ialah Senator Profesor Datuk Dr. Ismail Salleh.

Saya dengan ini, mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham di atas pemergiannya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan menggolongkan beliau bersama orang-orang yang soleh, amin…

"Sisipan Mengumumkan Peristiwa"

al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
31 Ogos 09, jam 12.30 tengah hari Semoga tuan berehat dari kepenatan dunia ini menuju kerehatan abadi, amin...

Universiti Kehidupan 110 - Halusnya Jiwa Muslim Nusantara

Hari ini 29 Ogos 09, selepas solat Maghrib di Masjid al-Nabawi al-Syarif, saya balik ke Hotel Faruz Shattah untuk makan malam.

Ramai jemaah dari berbagai agensi juga makan di dewan makan. Selepas makan, saya mengambil kunci bilik yang ditinggalkan di kaunter pendaftaran.

Saya mula menaiki lif dari tingkat G. Lif kemudian berhenti di tingkat M, dewan makan bagi hotel ini. Di hadapan pintu lif berdiri ramai makcik-makcik dari jemaah Indonesia.

Mereka semua berpusu-pusu masuk ke dalam lif hingga menjadikan dalam lif sesak.

Ada beberapa jemaah lelaki dari Indonesia yang juga telah masuk ke dalam lif, oleh kerana terlalu penuh, maka pintu lif tidak dapat di tutup.

Seorang makcik di dalam lif berkata:-

“Bang Haji, Bang keluar dulu ye, ini lif sudah penuh” katanya.

Tiba-tiba muka, pakcik ini berubah dan sepontan dia menjawab:-

“Suka-suka kamu ye, menghalau orang lain keluar” kemudian dengan muka yang kecewa, pakcik ini melangkah keluar meninggalkan lif.

Pintu lif tertutup dan lif meluncur naik ke tingkat atas.

Saya yang berada di dalam lif mengerutkan dahi berfikir.

“Mmm.., halusnya jiwa orang Melayu, walaupun perkara yang disebut itu betul, tapi, dia menerimanya seolah-olah seperti kena halau dari lif.

Saya terus teringat sepotong hadith:-

“Berbicaralah dengan seseorang mengikut kadar akalnya”

Rupanya hadith ini, bukan sahaja mengajarkan kita mengenai seni pertuturan dengan orang yang lebih rendah dari kita, tetapi mengikut keadaan seseorang itu.

Nabi pernah berkhutbah dengan para sahabat sehingga merah matanya lantaran ketegasan yang cuba disampaikan, tetapi Nabi pernah membiarkan seorang mencekak lehernya hingga kelihatan bekas merah dileher baginda.

Agak-agak kalau kita, bagaimana?

Kalau ingin dibacakan dengan pepatah orang Melayu, maksud pengajaran hampir sama.

“Masuk ke kandang kambing mengembek, masuk ke kandang lembu mengembok”

Kita disuruh pandai mensesuaikan diri dengan suasana yang kita lalui asalkan tidak menggadaikan prinsip yang ada.

Bagi orang Melayu, dakwah secara lembut lebih berkesan dari dakwah secara kasar. Portugis, Belanda dan Spanyol pernah berusaha mengkristiankan orang Melayu dengan kekerasan yang ada, tetapi terbukit kaedah ini tidak membuatkan orang Melayu tertarik dengan kristian.

Ulama dan pendakwah kita, dengan akhlak dan kelembutan, datang dari Hadramaut Yaman, berjaya mengislamkan seluruh Nusantara ini.

Rupanya, begini psikoligi dakwah orang Melayu.

Kelembutan itu, lebih mengesankan dari kekerasan. Kita boleh menawan fizikal seseorang dengan kekerasan, tetapi tidak hati mereka.

Oleh itu, cakapkan perkara yang baik dengan kasih sayang, sama ada pada anak, isteri, suami, saudara mara, kerana orang Melayu itu lebih terkesan dengan kelembutan.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Hotel Fairuz Shattah
Madinah al-Munawwarah
29 Ogos 09, jam 8.14 malam

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 31 Ogos 09, jam 12.25 tengah hari

Jawapan Pada Persoalan 53

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

fareeha ustaz, saya istri2 suami kami nikah ktika suami gaji 4k, kini gaji 1/2 byr rumah diaman istri1, istri1 tuduh dia tak layak poligami, sahkah nikah kami 2009-08-25 11:28 PM

sah, cuma bantu suami untuk tingkatkan kemampuan, jangan sampai perkahwinan kita menyebabkan hak nafkah orang lain terabai.

aisya_nur ustaz, boleh ke berbekam smasa berpuasa? 2009-08-25 4:01 PM

boleh cuma tak afdhal, ada sesetengah pendapat mengatakan makruh

ros sujud shwi tu perlu dilakukan sekali atau dua kali..maknanya slps bagi salam, sujud sahwi dan perlu duduk antara dua sujud dan sujud lg skali ke ustaz mcm mn kalau kita smbyg jemaah d masjid & ada ruang 0 di sblh kiri/ knn sy.org lain x bganjak(sdh solat).sy perlu rapat ke kiri/knn (cth: 0 d kiri) 2009-08-25 2:58 PM

1. sujud sahwi selepas membaca tahyat akhir sebelum salam.
2. Rapatkan saf ke arah imam (bukan ke arah kipas agin masjid)

karmila bolehkah bca ayt ini ustaz " Kul inn kuntun tuhibu naallah fat tabi u ni (disebutkn nama seseorg) yu bih kumullah". Sbgai pengerat kasih syg. 2009-08-25 1:24 PM

boleh jika diniatkan sebagai doa

Muhammad Firdaus Hassan dakwah dan ilmu ustaz lebih kpd bidang ape, maksud sy ibadah ke, akhlak , tauhid ke @ bagaimn? sbb ade soaln sy nk ty 2009-08-25 1:15 PM

al-Fakir Ila Rabbihi, yang jahil lagi dhaif, khadam pada ilmu dan agama, Syariah dan undang-undang

ratna marliza mokhtar salam ustaz. i would like to get involve with yayasan al-ijabah.saya blh bantu dr segi merancang aktivi&pemasaran. ini alamat email saya:mail 2009-08-26 2:23 AM

terima kasih, insyaAllah, nanti saya uruskan agar pihak Yayasan menghubungi puan

Guest Uztaz...tolong doakan saya dibanyak rezeki dan dimakbulkan hajat....saya mengalami masalah kewangan yang kritikal....saya mohon uztaz doakan saya.. 2009-08-26 2:18 AM

Amin, Allah bersamamu

Hamba Allah, salam ustaz macam mana nak handle teammember yang tak berintegrity, kurang respect orang, dan gila kuasa. tegur dah nasihat pun dah, performance appraisal pun dah bagi low marks, tapi masih tak berubah, kita tak boleh plak sesuka hati nak tukarkan ke team lain....apa yang terbaik untuk org camni ya ustaz. tq 2009-08-26 1:46 AM

Doakan, itu ujian buat kita

HambaAllah ustaz,amalan zikir dgn tasbih,adakah ditetapkan jumlahnya sesuatu zikir itu,@bolihkah dizikir tanpa tasbh&jumlahnya? 2009-08-26 1:11 AM

Boleh, kebanyakan zikir, bilangan tidak ditetapkan.

tonet Ust... Slmt b'angkat ke Tanah Suci Meca.... Semoga aman dlm pjlnan... d lindungi oleh Allah serta d pmudahkan setiap urusan yg sdg d lakukan..... Amin 2009-08-26 12:41 AM

amin..

tonet sy yg nampak ada seorg perempuan yg cantik sdg bbual dgn sy... Pd pdpt Ust, siapakah perempaun itu? Dtg tanpa d sedari n mhilang pun mcm tu je.... Sy benar2 nak b'ubah dr segi penampilan tp mingkin memakan masa krn sudah tbiasa tdk btudung sejak kecil lg...Sy tdk myalahkan ibubapa sy dlm hal ini, tp sy bsyukur krn mrk masih menekankan perlunya mjaga SOLAT serta perkara yg perlu n x blh d lakukan sama sekali.... Cuma sy x btudung je.... DOA kan sy, ya Ust.... 2009-08-26 12:32 AM

siapa dia, saya tak tahu, cuma terus baiki diri

mamadeeba Slm, jke smpai ke masjid lewat, mana lbh afdal buat hayatul masjid atau solat sunat.? 2009-08-26 5:47 AM

solat sunat dan tahyatul masjid terangkat

Guest Salam. Bagaimanakah membaca ayat Kursi wakaf 9? 2009-08-26 4:33 AM

Berhenti yang tidak merosakkan makna

Daud ustaz..bile ustaz berangkat pergi ke mekah? 2009-08-26 3:42 AM

26 Ogos 09

yusmira ustaz apa maksud mimpi sy ini, sy membawa sorg kanak2 lebh kurang umur 8 thn pergi siar2, knk2 tu x la pula degil waktu tu, setiba di tempt berkelah x silap sy tmpt nya sgt popular, tiba knk2 tu berubah menjdi sekor ank kucing, kwn2 st sdg menunggu dan kami pun mandi termasuk ank kucing itu skali, yg hairan nya ank kucing itu nmpk sungguh gembira dan bole berkata-kata yg dia ingin mandi lg sy bermimpi ini dlm keadaan berwudhuk slps solat istikharah 2009-08-26 3:30 AM

puan ada menaruh harapan yang tinggi pada seseorang untuknya menjadi baik dan mengharapkan perkara itu berterusan

untuk lebih lanjut mengenai mimpi, beli buku tafsir mimpi Ibnu Sirin

Muhammad Hanif Bin Sulaiman salam ustaz... ada tidak doa khusus untuk kuatkan semangat? saya sedang 'berperang' membuang tabiat merokok. Amat payah rasanya. doakan saya berjaya.2009-08-26 3:23 AM

Lahau la wala Quwwata illa billah, baca banyak-banyak kali

Puan Marina Salam tonet, harap bila bebicara berpada2, jgn sampai timbul fitnah, perlu ada batasan kerana ustaz adalah lelaki dan anda seorg wanita bkn muhrim 2009-08-26 7:05 AM

tonet Salam Puan Marina. Maaf jika apa yg sy tulis d cni mnimbulkan rasa kurang senang pd sesetengah org lain namun d hati kecil TIDAK tlintas / bmaksud apa2... Sy blh d ibaratkan seorg murid yg dtg ke kelas ttp guru tiada.... Kan ke bagus klu kita baik dgn guru. Ya Allah.... Sy rasa sedih sgt2 krn tulisan sy tlh d slh ertikan.... Bila bac soal jwb dlm Blog Ust, pastu sy soal Ust, sy rasa mcm bljr dgn guru n dpt byk manfaat.... t/k Ust... Rasa lain Ust x de.... Klu x mesti ada artikel baru / Jawapan Pada Persoalan.... 2009-08-26 7:16 AM

lumrah kehidupan, menegur dan ditegur, yang penting, cari keredhaan Allah

Guest salam..tentang selawat fateh tu saya rasa ada dlm Astro Oasis dlm rancangan indah iman..maaf ustaz tolong jwp soalan ustaz.. 2009-08-26 6:40 AM

Terima kasih sebab kongsikan

tonet Ust, blh x Solat sblm Fardhu Zohor tp x Solat Slps Fardhu Zohor? 2009-08-26 6:38 AM

boleh

tonet Daud... Klu x silap, ari nie Ust b'angkat ke Meca n d jangka pulang ke M'sia pd 10 Sept... 2009-08-26 6:32 AM

Guest salam ustaz..boleh ke pegi sembahyang raya d surau(hijau) sedangkn masjid(biru) dekat dgn rumah(kerana berlainan politik)sdgkn d masjid lbh aman.. 2009-08-26 6:31 AM

boleh, masjid Allah punya, bukan biru, hijau, kuning, coklat atau apa-apa warna punya.

hafifi assalamualaikum, ustaz... mcm mne cara nk bgi khusyuk ketika solat terawih, sbab hati cpt lalai 2009-08-26 3:04 PM

minta pada Allah, doa sebelum solat

Guest salam ustaz.. adakah mengorek hidung atau telinga membatalkan puasa hanya untuk mazhab shafie? Terima kasih dan semoga ustaz sentiasa diberkati Allah 2009-08-26 12:18 PM

dia bukan korek hidung itu, tetapi memasukkan sesuatu di dalam rongga. Ia semua mazhab. Kalau korek yang luar sahaja, tak di kira memasukkan sesuatu pada rongga.

HambaAllah x satu bencana pn yg menimpa dibumi(x pula)pd dirimu sdri melainkn tlh tertulisdlmmkitab(lohmahfuz)sblm Kami mnciptaknnyai.ssuguhny dmkn mdh bg Allah tolong uztaz huraikan 2009-08-26 11:12 AM

ayat tentang iman kepada qada' kadar

Daud tq tonet krn inform...sy rindu pula pd ustaz..sbb byk perkara yg bole bljr dr dia 2009-08-26 9:47 AM

itu fitrah manusia

SJ tonet, banyak berckp, banyak slh, bnyk slh bnyk dosa, bnyk dosa masuk neraka. jangan waste time org lain kat sini. tanya apa yg perlu. 2009-08-26 9:37 AM

Guest SJ>>St John kah? berdosa ke pembaca nk th? Ustaz sendri pun x merungut apabila di ty soalan, tetapi saudara pula yg lbh2, apakh saudara yg bt blog ini 2009-08-26 9:45 AM

amni Slm,sy ade mslh dgn perangai suami sy&mertua yg kedekut,trlalu berkira dgn sy,anak2,keluarga sy,org luar.msbbkn sy pn ingin bersifat terlalu brkira 2009-08-26 9:36 AM

jangan balas kejahatan dengan kejahatan, nanti kita sama aje macam mereka. Buat baik tak rugi, sebab, yang balas bukan manusia, yang balas Allah. Di dunia lagi Allah akan balas lebih-lebih lagi di akhirat

Anis ya ustaz... ana mau tanya... org kafir boleh pegang Quran tak? ok babai... 2009-08-26 8:32 AM

tak boleh, babai...

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
31 Ogos 09, jam 12.10 tengah hari

Bicara Ilmu 7 – Khutbah Masjid Nabawi

Alhamdulillah, hari ini Jumaat 7 Ramadhan bersamaan dengan 28 Ogos 09. Kita akan kongsikan khutbah di Masjid an-Nabawi as-Syarif

Khutbah Pertama

Khatib seperti biasa memulakan dengan rukun khutbah.

Wahai Sekelian Muslimin...

Kita tidak masuk ke syurga melainkan dengan rahmat dari Allah, dengan taqwa.

Allah jadikan puasa bukan untuk menyusahkan kita, tetapi untuk memberikan rahmatnya pada kita.

Di dalam hadith, Nabi saw telah menyatakan bahawa:-

Barang siapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan iman dan mengharap-harap, maka akan diampunkan dosanya yang telah lalu

Di dalam hadith yang lain, Nabi saw menyatakan bahawa:-

Barangsiapa yang membangunkan (malam) pada bulan Ramadhan, dengan iman dan mengharap-harap, akan diampunkan dosanya yang telah lalu.

Di dalam hadith yang lain Nabi saw menyatakan bahawa:-

Barangsiapa yang membangunkan malam lailatul Qadr, akan diampunkan dosanya yang telah lalu.

Ibadah kita, tidak akan membersihkan hati, tidak akan membentuk diri melainkan dengan ikhlas dan mengikut apa yang Nabi ajarkan.

Amat rugi orang yang meninggalkan puasa tanpa rukhsah dan keuzuran. Di dalam hadith Nabi saw menyatakan bahawa:-

Barangsiapa yang tidak berpuasa tanpa rukhsah, maka tidak akan diterima ibadahkan dalam sehari itu.

Puasa itu benteng diri. Oleh itu kita kena jaga segala adab-adab puasa. Berapa ramai orang yang puasa tiada apa dari puasanya melainkan lapar dan dahaga sahaja.

Hendaklah sentiasa memperbanyakkan taubat dan jauhkan diri dari perkara maksiat.

Wahai sekelain Muslimin…

Ramadhan ibarat hujan lebat. Ia akan menyuburkan hati-hati orang yang beriman. Ramadhan akan merangsang hati-hati orang beriman untuk beribadah.

Banyakkan solat tarawikh dan bersolatlah dengan iman, di dalam hadith Nabi saw menyatakan bahawa:-

Barangsiapa yang bersolat tarawikh bersama imam hinggalah bersurai, maka akan ditulis baginya pahala membangunkan malam seluruhnya.

Wahai sekelian Muslimin..

Hendaklah kita menjaga juga perkara yang makruh

Hendaklah kita menjaga perkara yang mendatangkan murka Allah.

Khutbah kedua

Selesai membacakan rukun khutbah, khatib menambahkan sedikit mengenai Ramadhan

Hendaklah kita beriktikaf. Ini kerana, pahala puasa akan digandakan dengan iktikaf. Di dalam hadith ada menyebutkan bahawa:-

Adalah Nabi saw beriktikaf sepuluh hari yang akhir pada bulan Ramadhan dan amalan ini dibuatnya hinggalah Nabi wafat.

Khutbah diakhiri dengan selawat dan doa untuk seluruh para muslimin dan muslimat.


“Bicara Ilmu, Bicara Kecemerlangan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Hotel Fairuz Shattah
Madinah Munawwarah
7 Ramadhan / 28 Ogos 09
Jam 2.26 petang.

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 31 Ogos 09, jam 12.05 tengah hari
Tingkat atas Masjid Nabawai
Para jemaah memenuhi tingkat atas masjid
Kubah-kubah kecil di tingkat atas
Kubah-kubah besar, kubah ini boleh terbuka dengan automatik
Corak dalam kubah di bahagian atas masjid Nabawi
Jemaah berpusu-pusu keluar selepas solat
tebaran jemaah di luar Masjid Nabawi

Jawapan Pada Persoalan 52

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

Ancak Slm. Sya dr prsln 52. Jika org bkn islm itu pgng brg brunsurkn bulu babi dgn tgn kering.Dia pg Smbug dr atas. Dia pegang brg sya dn sya dh guna brg trsebut.mcmana tu ust,sya risau nie..tksh 2009-08-24 11:17 AM

Tangan kering tak apa

ros ustaz, macam mana bacaan ketika sujud sahwi?sama seperti sujud biasa dan ditambah subhanamallayanamuwala yashu sekali ke? tk 2009-08-24 11:17 PM

“subhanamallayanamuwala yashu” sahaja

ros salam, ustaz..lelaki boleh pakai tie sutera ke?saya pernah dengar..kalau sutera tu kurang dari material lain,boleh..betul ke? 2009-08-24 11:16 PM

Lelaki haram memakai sutera. Cuma ada dua pendapat, sama ada tie itu pakaian atau tidak.

1. Yang mengatakan tie adalah pakaian, maka haram dipakai
2. Yang mengatakan tie bukan pakaian, maka tidak haram memakainya.

Jadi, terpulang kita mahu ambil pandangan mana, persoalan yang timbul bukan sutera itu, sebab sutera memang haram di pakai oleh orang lelaki, persoalannya ialah adakah tie itu pakaian.

Haiza Najwa Ust. Sbh Kl 4 minit brbndg N9. Tp kala sahur, sy tgk azan Sbh TV blum masuk jd sy teguk air sket..alamak gimana tuu..[really miserable] 2009-08-24 11:09 PM

Kena pastikan, sama ada dah masuk waktu ke belum. Kalau agak-agak belum masuk, maka boleh lagi, tapi afdalnya, tinggal untuk lebih berhati-hati.

Guest 123 Salam Ustaz, Untuk melaksanakan Solat Sunat Tarawih di rumah , surah apa yang perlu digunakan untuk bacaan ? InsyaAllah , Assalamualaikum W.B.T . Tk 2009-08-24 5:27 PM

Apa-apa surah pun tak apa sebab, surah adalah bacaan sunat

razifembi Assalamualaikum Ustaz Amin, doakan saya sekeluarga nanti dimurahkan rezeki untuk menunaikan haji...semoga dipermudahkan segala jln untuk kami ... TQ 2009-08-24 5:02 PM

amin, Allah bersamamu

Mamat Salam Ustaz, apa hukum lelaki muslim berjabat tangan dgn wanita bukan muslim? Apa nak cakap kat wanita tu supaya dia faham...tq 2009-08-24 4:39 PM

Tak boleh, cara nak terang, cakap terus terang. Sekali kita berani untuk terus terang, akan menjadi amalan kita nanti

mama salam. Sahkah sembahyang subuh tanpa membaca doa qunut. 2009-08-24 1:48 PM

sah

Guest salam.ustaz adakah perkara syubhat haram 2009-08-24 1:24 PM

Syubhat tidak mencapai haram, ia menghampiri haram. Jika ada perkara syubhat, kita masih boleh ambil, tapi nabi pesan, orang yang ingin menjaga agamanya, hindarkan yang syubhat.

zan salam,suami saya berpuasa dan menunaikan solat 5 waktu tapi tak daya melakukan solat tarawih,kerana migraine..boleh ke saya ke masjid dgn izinnya.. 2009-08-24 1:20 PM

boleh

Guest Berdosa ke istri pertama minta suami tanggung smua? Dia mampu bila istri ptama kongsi blanja je. Skrg dia kena hutang nk utk penuh khdk istri 2 slama ni istri reda kongsi smua blanja rmhtangga tapi skrg minta suami tanggung semua blanja bila dia kawin lagi satu. Diai sakit hati sbb tak cukup. 2009-08-25 2:42 AM

Tak berdosa, sebab nafkah memang tanggungan suami. Kadang kala, orang lelaki, dia rasa dia mampu kerana nafkah selama ini ditanggung separuh oleh isteri pertama.

Lin Salam,slmt berangkat & kembali.Mcm mana nak ucapkn org buat umrah,spya dpt umrah makbrur atau makbul? Bila msk masjid azan sdg kumandg apa harus buat, sbb sya berhatikn ada org teus sbhyg tahyatul masjid dan ada yg berdiri dulu menjwb azan. ustaz doakn sya di murahkn rezeki boleh gi umrah setiap tahu 2009-08-25 2:16 AM

1. ucap dalam bahasa Melayu pun boleh
2. sebaiknya, tunggu azan habis
3. InsyaAllah, amin.. Allah memurahkan rezkimu

Guest salam ustaz, mintak ustaz tlg doakn kwn saya yang sedang sakit agar cpt sembuh. Terima kasih. Selamat beragkat ke Mekah.2009-08-25 2:12 AM

Terima kasih, Ya Allah, sembuhkan yang dimaksudkan

tonet Ank sy (lelaki 2 th) klu kat rmh sewaktu sy solat, dier x kacau. Sy bg dier sejadap n dier akan ikut apa yg sy buat. Tp di Surau... Sy nak biasakan ank sy dgn suasana n agar dpt d serapkan nilai2 murni dr kecik lg. Mcm mn ek Ust? Sy x berani nak bawa lg takut mganggu jemaah yg lain... Budak2 mmg mcm 2 ke Ust? 2009-08-25 1:05 AM

budak-budak memang macam tu, tapi membiasakan itu, sikap yang bagus

rozi salam ustaz, ustaz hafiz Quran ke?apa petua nak mudah hafaz Quran? 2009-08-25 12:02 AM

Ulang dan ulang..

idarotun Salam ustaz..apakah hukum org yg berpuasa ttp tdk bersolat.apakah dikira puasanya itu. 2009-08-25 7:01 AM

puasa di kira, Cuma nilai seorang Islam belum sempurna

zulfadlie salam....minta ustaz doakan saya agar sihat tubuh badan dan dijauhkan dari penyakit yg mudharat...terima kasih 2009-08-25 6:30 AM

amin…

khatijah bagaimn pula pasangan yg mendpt tentangn drp pihak keluarga dan menghadapi pelbgai kesukaran tetapi akhirnya berjodoh juga.jalan yg dipermudhkn itu maksudnya bagaimn?sy tgk org lain hadapi pelbgai kesukaran dan halangan dlm perhubungn tetapi berjodoh juge akhirnya tetapi mereka yg mendpt restu kelurga ada juge yg tidak kekal dlm perkhwinn 2009-08-25 4:57 AM

di mudahkan itu maksudnya ke arah kahwin, kadang-kala tidak mendapat restu keluarga kerana sebab tertentu. Itu bab kedua

Kena pujuk kembali keluarga dan jangan abaikan. Kena sabar.

Yang kahwin tak kekal sebab dia ada ilmu untuk kahwin tetapi kurang ilmu mengekalkan perkahwinan. Kena tingkatkan kedua-dua ilmu.

Kalau bercerai juga, Allah mengetahui yang terbaik

Guest Salam..doakan sayamoga dimakbulkan hajat saya.. 2009-08-25 4:18 AM

Amin..

Guest ustaz..apa penyebab sukar dpt jodoh walaupun seseorg itu sudah berusaha, berdoa, bertawakal dan juga beristikharah, dia xde jodoh ke di dunia ini? 2009-08-25 3:48 AM

Sebab, Allah yang tahu, tapi pasti ada hikmah. Ada orang kahwin, kena pukul dengan suami dan berkata “kalau macam ni, lebih baik tak payah kahwin”

Ada yang dah kahwin, suami kahwin lagi, marah dan mintak cerai.

Tak semua perkahwinan itu baik buat seseorang. Allah maha mengetahui hikmah di sebalik kejadian.

Sebenarnya, yang membahagiakan adalah Allah. Sama ada kahwin atau tidak, yang penting kita usaha dan minta Allah bahagiakan hidup kita.

Ingin Tahu Assalammualaikum, Ustaz bilakah waktu yang sesuai untuk mandi wajib pada bulan ramadhan, bolehkah pada pada siang hari (9 pg) sedangkan waktu berpuasa 2009-08-25 3:16 AM

Boleh, sebab yang kita basuh semua adalah anggota lahir. Tapi kalau mandi jam 9 pagi, sembahyang subuhnya bagaimana?

nor Salam. pa pdgn ustaz jika tersentuh minyak masak yg tepercik dari masakan daging babi.. tmpt keja saya ni, kat bawah kedai makan cina. kena samak ke? 2009-08-25 2:58 AM

Kalau yakin itu minyak babi, kena samak, tapi kalau hanya agak-agak, maka tak perlu.

Wahida Assalamualaikum Ustaz, adakah sah solat atau kita perlu melakukan semula jika kita rasakan ada di antara aurat kita yg terdedah sedikit. 2009-08-25 2:44 AM

Kalau yakin terbuka, maka kena buat balik, jika agak-agak, tak perlu

tonet Pembetulan....Ust, Jumaat lps tpt keja sy adakan 'sembahyang hantu' bg masyarakat cina. Blh x mkn makanan yg halal yg tlh d sembahyangkan olh mrk? 2009-08-25 7:45 AM

kalau makan tu halal, maka boleh

anggerikdesa Ustaz..mcmana cara utk mengelak drpd bersalaman dgn ipar duai..sdgkn amalan ini sudah lama dipraktikkan..sy cuba mnjga syariat ttp masih x berjaya. Boleh tak ustaz bgtau mcmana perlu sy buat. 2009-08-25 7:35 AM

letakkan tangan di dada ganti pada salam

idarotun Sy ada sedikit masalah..mcmana nak mencuci kencing anak yg terkena pd tilam yg tebal 2009-08-25 7:30 AM

susah, kena toskan, tapi, pakai alas, alas yang suci, kira sucilah tempat itu.

Iezzah Saya dlm keadaan wuduk utk bersolat,tiba2 di dtgi tetamu..mana yg perlu diutamakan. 2009-08-25 7:19 AM

Dulukan tetamu jika waktu masih panjang. Kalau waktu telah sempit, jemput dia masuk dulu kemudian minta izin untuk solat

idarotun Apakah menjd kesalahan jika kita di dlm haid ttp tidak mkn dan minum di dlm bulan puasa.nampak seolah-olah turut berpuasa. 2009-08-25 7:16 AM

tak salah

Ieezah Sy tengah bersolat tiba2 ternampak kaki kwn yg sedang bersolat di hdpn sy..perlukah sy memberitahunya slps itu Adakah berdosa jika tidak bgtau 2009-08-25 7:12 AM

Kena bagitahu kalau mampu, dari segi dosa, kalau kita mampu tegur, tapi sengaja tak tegur, berdosa, tapi kalau tak mampu tegur, sebab tertentu, maka tidak berdosa, kena doakan dalam hati.

Iezzah Apakah hukumnya memakan daging mentah yg dibuat kerabu. 2009-08-25 7:09 AM

Boleh jika tidak memudharatkan

daniel ustaz kakak saya tak pakai tudung,boleh tak kena halau? 2009-08-25 1:04 PM

kena dakwah

daniel ustaz cerita ben 10 bagus kan? 2009-08-25 1:03 PM

saya tak tengok cerita tu, tanya orang yang tengok

tonet Ust, masa kat Masjid Nabawi, sy d dtgi oleh seorg perempuan yg bpurdah yg x tahu dr mn, lalu bkata sambil menunjuk ke arah seluar yg sy pakai, 'Haram' beberapa kali.....Sapa ek? Sy takut yg t'amat sgt.... hinggakan perasaan jadi x menentu, menangis hingga ttido.... Mungkin masa d M'sia, sy x jaga aurat.... x pakai tudung...Pakai asal boleh je.... Skrg sy nak b'ubah, cuma m'ambil masa utk ke arah itu.... Doakan sy 2009-08-25 9:25 AM

siapa dia, saya tak tahu, mungkin pengawal masjid, mungkin orang alim, mungkin malaikat..

tonet Sy kecewa dgn kutukan serta cacian yg d terima oleh Kartika Sari Dewi, 'walau dah btaubat tp x btudung'. 2009-08-25 9:22 AM

orang kalau baru nak berubah, jangan letak harapan yang terlalu tinggi, bagi dia masa..

Izah Salam Utz, Jika suami lafaz cerai cara khinayah / syarat dan belum sah di mhkamh, boleh ke psgan tinggal serumah hingga pengesahan mahkamah?2009-08-25 9:21 AM

Boleh..

tonet Mn > baik. Perempuan yg mjaga Ibadahnya tp x menutup aurat dgn perempuan yg menutup aurat tp kurang amal ibadatnya? 2009-08-25 9:20 AM

dua-dua ada baik dan ada tak baik. Islam adalah menyeluruh. Dua-dua kena tingkatkan diri dari sehari ke sehari

leeza salam ustaz, slmt berangkat ke tanah suci. Ustaz, batal ke puasa sy kalo sy letak sedikit kuah ke lidah utk tau masin ke x, lps 2 sy berkumur, tq. 2009-08-25 8:56 AM

tak batal jika tidak telan

tonet Ust, sambung citer semlm.... Sewaktu perembuan bpurdah tu mdtgi sy n mgatakan seluar yg sy pakai tu HARAM beberapa kali, suasana yg agak bising di mjadi sunyi sepi... Sumua mata ttumpu pd sy.... Perasaan sy tika itu tsgt2 takut n malu seolah2 mrk mcemuh sy... Seluruh anggota bdn mgiggil ketakutan.... Keesokkan harinya bila sy btanya jemaah yg bsama2 sy tu, tiada sorg pun yg tahu kecuali seorg guru tadika yg b'ada d saf hadapan 2009-08-26 12:28 AM

Wallahu alam, apa pun peristiwa itu semoga terus dapat memperbaiki diri

nur_izaiti salam ustaz, menjadi 1 keslhan ke kalau sy nk mbyr zakat fitrah sy sendiri memdgkan sy dh berkerja? adakah sy dh terlepas dr tggungan ayah sy? 2009-08-25 11:52 PM

tak salah, dan kalau dah mampu, bayar sendiri

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”
Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
31 Ogos 09 jam 11.30 pagi

Sunday, August 30, 2009

Sisipan 3 - Selamat Hari Merdeka

Saya memerhatikan jam.

“Hah.. malam ni merdeka ni” kata saya pada Mejar (B) Abdul Aziz dan Azim.

“Oh ye, malam ni 31 Ogos” kata Mejar (B) Abdul Aziz.

“Kena buat bendera ni, kita bawa waktu masuk bas” tambahnya lagi sambil tertawa kecil.

“Aah.. kita bawa bendera, bawa waktu tawaf, lepas tu laungkan Merdeka, lepas tu mesti kena tangkap” Azim menambah.

Kami bertiga ketawa.

Walau apapun, saya mengucapkan selamat hari Merdeka kepada seluruh pembaca blog ini dan kepada seluruh penduduk Malaysia.

Sesungguhnya mencintai tanah air juga sebahagian dari ajaran Islam, lebih-lebih lagi jika, membangunkannya selaras dengan kehendak Allah dan Rasul.

Semoga tahun ini, Kemerdekan lebih bermakna.

Selamat Menyambut Hari Merdeka….

Aku doakan di hadapan Kaabah, agar seluruh Muslim di tanah air ini terus sejahtera dan semakin kuat pengamalan Islamnya, yang susah diberi bantuan, yang sakit disembuhkan dan yang berpecah disatukan. Agar, hari ini dikumpulkan di Negara ini, satu hari nanti, mudah-mudahan kita akan dikumpulkan di syurga bersama junjungan tercinta, Muhammad saw. Amin…..

“Sesipan, Mengenang Peristiwa”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
30 Ogos 09, jam 5.15 petang

Diari 104 - Catatan Kuarantin Di Jeddah

27 Ogos 09, jam 4.55 pagi, kapal mulai turun rendah dan kami sudah dapat melihat bandar Jedah dari atas. Pukul 5.12 pagi, kami selamat tiba di King Abdul Aziz International Airport, Hajj Terminal.

Saya mula tertanya-tanya sendirian:-

‘Kenapa turun dekat Terminal Haji, biasanya, Terminal Haji, hanya digunakan ketika musim haji”

5. 45 pagi, kami masuk ke dalam satu tempat ruangan menunggu. Pada ketika ini, semua penumpang dikuarantinkan di satu tempat. Setiap penerbangan satu tempat. Kami menunggu untuk diperiksa.

Jam menunjukkan pukul 7 pagi. Kami masih berada di tempat kuarantin dan belum bergerak. Saya menyapa salah seorang pekerja Bangladesh yang sedang membersihkan kawasan terminal ini.

“kenapa lambat hari ini” tanya saya.

“mm, dalam sebulan ini memang lambat, rombongan semalam, sampai 12 jam di sini” jawabnya.

“Kenapa?”, tanya saya ingin tahu lebih lanjut.

“Setiap yang datang akan diambil kesepuluh-sepuluh cap jarinya, ini kerana, ramai yang datang ke sini tak balik terutama jemaah dari Pakistan, India, Bangladesh, Mesir, Nigeria dan Indonesia, jadi dia perketatkan sesiapa yang nak masuk ke sini” terangnya.

Jam 8.00 pagi, jemaah yang ada di kawasan kuarantin, kebanyakkannya tidur.

8.26 pagi, seorang pegawai Imigresen memanggil semua penumpang untuk pergi ke satu Imigresen. Semua berpusu-pusu ke sana.

Kami semua beratur tanpa bergerak hinggalah jam 8.45 pagi, barulah pemeriksaan jemaah dibuat. Setiap seorang hampir 10 minit.

9.40 pagi, giliran saya dan beberapa jemaah Malaysia. Kesepuluh cap jari kami scan, kemudian, gambar kami diambil. Pihak imigresen membuat pemeriksaan nama dan rekod di computer mereka.

10.05 pagi, barulah semua urusan selesai dan kami mula keluar dari terminal. Rupanya, setiap yang datang akan diperiksa dengan teliti. Sebab itu, semua yang datang diagihkan diterminal yang ada. Satu kapal terbang sampai 5 hingga 12 jam menunggu dan berbaris.

“Macam nak masuk Israel pulak” kata Mejar (B) Abdul Aziz yang bersama saya dan pernah ke sana beberapa tahun lalu.

Masalah seterusnya, bas yang sepatutnya mengambil kami tidak dibenarkan masuk ke dalam Terminal Haji ini. Ia perlu mempunyai kebenaran khas.

Kami menunggu ia diuruskan hinggalah jam 11.42 pagi, apabila saya mencadangkan agar diambil sahaja bas khas dari terminal haji ini untuk ke border, tempat bas kami ditahan.

Semua jemaah setuju dan kami mengambil kenderaan khas dari terminal haji ini untuk ke border. Di situ, kenderaan kami telah menunggu.

Kami semua memunggah barang. Jam 12 tengah hari, kami mula bergerak ke Madinah. Alhamdulillah, walaupun hampir 6 jam tertahan, akhirnya semua jemaah dapat keluar dengan selamat. Mengenangkan ada jemaah yang kena hampir 12 jam, maka kami bersyukur. 6 jam terlalu sedikit dibandingkan dengan jemaah yang kena lebih dari itu.

Semoga, kesabaran para jemaah menunggu ada nilaian pahala dari Allah. Sesungguhnya, apa yang kita lalui dalam hidup ini tidak akan sia-sia jika hati ini sentiasa bergantung harap pada Allah.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Hotel Fairuz Shattah, Madinah Munawwarah
28 Ogos 09, jam 3.25 petang

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 30 Ogos 09, jam 5.10 petang
Kami sampai awal pagi
Semua jemaah dikurantinkan hampir 6 jam
Urusan passport yang lama, seorang hampir 10 minit
Jemaah yang beratur
Di hadapan kaunter pun lambat sebab mereka scan dulu setiap passport
Kali ini, mereka scan kesepuluh cap jari
Kami turun di Terminal Haji



Terminal Haji bahagian luar
Kawasan menunggu di terminal haji

Sebahagian jemaah yang keletihan
Saya bersama beg para jemaah
Kenangan di border, terminal haji

Diari 103 - Kisah Kapal Terbang

3.00 pagi, 27 Ogos 09. Kami mula naik ke kapal Gulf Air, Airbus A 320, dari Bahrain untuk ke Jedah. Tempat duduk saya hari ini di belakang sekali, kerusi 28 B. Kapal kali ini seperti Air Asia. Terbuka dan tidak ada business class.

Saya orang pertama yang naik ke kapal, terus ke belakang, tempat duduk saya. Seorang demi seorang naik mencari tempat duduk masing-masing.

Orang-orang Arab yang naik ke kapal, main suka-suka duduk di kerusi yang kosong tanpa melihat nombor yang telah didaftarkan.

Berlaku kekecohan apabila penumpang, ada yang bertekak kerana masalah tempat duduk. Pramugara dan pramugari memang dah sedia maklum perangai mereka, dengan cepat terus mencarikan tempat duduk orang yang diambil dengan tempat duduk lain.

Ketika kapal hampir bergerak, seorang perempuan di hadapan kerusi saya tiba-tiba bangun. Pramugari terus memberikan arahan untuk dia duduk. Rupanya dia mencari suaminya. Dari belakang terus ke hadapan sambil memanggil-manggil nama suaminya.

Ketika dari hadapan ke belakang semula, baru suaminya perasaan dan menyahut panggilan isterinya. Suaminya duduk ditengah-tengah kapal.

Yang ada mula senyum dengan gelagat wanita ini.

Cuba bayangkan, itu baru di dunia, mencari seseorang dalam lingkungan yang kecil. Bagaimana di akhirat jika seseorang mencari orang yang diambil haknya untuk meminta maaf di dalam lautan manusia yang tidak bertepi. Betapa susahnya waktu itu.

Sebab itu, di dunia ini, tunaikan hak orang lain sebaik-baiknya.

Kapal mula bergerak jam 3.15 pagi. Ia dimulakan dengan doa. Ini kelebihan kapal terbang Negara Arab. Perjalanan akan dimulakan dengan doa

3 orang pramugari dengan muka yang kelat kerana letih melayan karenah penumpang mula menunjukkan prosedur keselamatan.

3.26 pagi, kapal mula meninggalkan airport Bahrain. Ketika kapal mula bergerak, penumpang ada yang suka-suka bangun dan berdiri. Mungkin pertama kali nak kapal terbang dan tak tahu prosedur keselamatan yang ada.

Kapal mula stabil dan isyarat memakai tali pinggang keselamatan mula dipadamkan. Pramugara dan pramugari yang ada, cepat-cepat kali ini mengambil makanan dan dihidangkan.

Jam menunjukkan pukul 3.40

“Ok, kamu semua ada 10 minit sahaja makan. Dalam 3.50 akan masuk waktu subuh, katanya.

Kami cepat-cepat makan nasi baryani yang dihidangkan. Punya kelam kabut, hingga air mineral pun tak sempat dituangkan. Setiap baris kerusi diberi sebotol air dan cawan. Masing-masing diminta untuk menuangkan sendiri.

Habis makan, saya dan beberapa jemaah terus mengambil wudhuk dan solat subuh.

4.55 pagi, kapal mulai turun rendah. Sudah kelihatan Bandar Jedah dari atas. Pukul 5.12 pagi, kami selamat tiba di King Abdul Aziz International Airport, Hajj Terminal.

5. 45 kami masuk ke dalam satu tempat ruangan menunggu. Pada ketika ini, semua penumpang dikuarantinkan di satu tempat. Setiap penerbangan satu tempat. Kami menunggu untuk diperiksa dan masuk ke Jedah.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
King Abdul Aziz International Airport, Hajj Terminal
27 Ogos 09, jam 7.35 pagi

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 30 Ogos 09, jam 4.40 petang
Seorang perempuan yang mencari suaminya, padahal kapal mula bergerak
Ini baru mencari orang di dunia, bagaimana jika di akhirat?
Air pun tak sempat hidang, kami diberi botol dan tuang sendiri

Universiti Kehidupan 109 - Kisah-Kisah Marah

Ya Allah, roh..roh..( ya Allah, jalan-jalan)

Kata seorang pegawai airport kepada penumpang di Bahrian. Dengan suara yang tinggi, yang lambat ditarik terus tangannya.

Orang Melayu yang kena tengking dah ada mula yang naik angin.

“rasa macam nak tumbuk aje muka” kata salah seorang jemaah lelaki.

“Sabar, nak tahu apa beza marah orang Melayu dan marah orang Arab”. Kata saya.

Orang Arab, memang budaya dia marah. Sikit-sikit marah, sikit-sikit marah, silap sikit macam nak bergaduh.

Beza orang Melayu. Orang Melayu ni, lambat marahnya. Jika marah pun payah nak luah. Oleh kerana lambat marah, lambat pula baik.

Sebab itu, di dalam budaya Melayu, kalau nak cakap pun, kena hati-hati. Sebab kalau terasa, lama simpan.

Rentetan dari itu, bahasa Melayu memang halus. Bahasa kiasannya banyak.

Kalau tak ok pun, orang Melayu akan kata ok. Kalau tak sihat pun, orang Melayu akan kata sihat.

Tapi kalau orang Melayu marah, maknanya memang marah sungguh. Memang nak bertumbuk sungguh, memang nak bergasak sungguh.

Sebab itu, di dalam pertembungan dua budaya ini, antara Arab dan Melayu, kalau orang Arab marah-marah, itu budaya dia. Dengan kasar dan tinggi suaranya.

Kalau kita layan, akan lahir tindakan yang berbeza.

Orang Arab kalau marah, sebagai budaya, orang Melayu kalau marah sebagai marah sungguh, maka sudah tentu akan lahir hasil yang berbeza.

Sebab itu, kalau kita tahu, marah mereka sebagai budaya, jangan layan. Kalau layan, nanti kita marah, akan melahirkan kesan yang berbeza.

Jadi, apa nak buat kalau kita marah.

Nabi ajar ambil wudhuk. Nabi ajar alih keduduakan kita. Jika berdiri cepat-cepat duduk, jika duduk tak hilang, maka berbaring.

Ucapkan zikir banyak-banyak.

Marah jangan lawan dengan marah, nanti yang menang bukan pihak A, yang menang bukan pihak B, yang menang, nanti yang menang syaitan.

Melihat gelagat Arab yang marah-marah, jangan layan. Biar dia dengan dunia dia yang marah-marah. Kita kekalkan adat ketimuran yang penuh dengan tatatertib yang tinggi.

Supaya kita tergolong di dalam orang yang tetap berakhlak, di ketika dunia tidak berakhlak. Agar keredhaan Allah yang kita utamakan di dalam hidup ini.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
King Abdul Aziz International Airport, Hajj Terminal
27 Ogos 09 jam 7.08 pagi.

Di post dari al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah 30 Ogos 09, jam 4.35 petang
Penumpang yang diarahkan masuk balik ke pintu 32