Sunday, August 2, 2009

al-Ijabah 15 - Isu Muslim Di Gereja : Di Sebalik Tilam Kita Yang Empuk, Ada Saudara Kita Yang Berlantaikan Simen

“Ustaz, tilam tak cukup lah, penghuni di rumah HIV kita tidur dekat lantai aje, kasihan kat mereka ustaz” Kak Liza memaklumkan pada saya.

“Saya dah bagitahu dekat bahagia Riqab MAIS, dia kata tilam semua datang 7 Ogos ni. Kedai akan hantar sekali gus dengan penempatan di Yayasan Budi. Yayasan Budi belum siap lagi tempatnya” jawab saya.

“Lambatlah ustaz, abis tu, waktu sekarang, dia orang nak tidur macam mana ye” Kak Liza menambah lagi.

“Mmm, tak apa kak, saya tengah nak ada program ni, sampai malam hari ini. Nanti lepas program malam ni, saya tengokkan dekat rumah anak yatim kita, kalau ada tilam lebih, kita bawa ke sana, nanti kak tolong bagitahu saya berapa kurang ye” kata saya.

Tak lama selepas itu, satu message masuk ke dalam telifon. Dari Kak Liza.

“Tilam lagi 8, bantal 8”

“InsyaAllah,”bisik hati saya

1 Ogos, jam 8.00 malam, saya memenuhi undangan Israk dan Mikraj di surah ar-Raudhah, di Seksyen 19 Shah Alam. Alhamdulillah, program semua selesai jam 10.30 malam.

Saya menghubungi ibu saya:-

“Mak, kat rumah anak-anak yatim kita, ada tilam tak?”

“Ada, tapi anak-anak ni, pakai lah” jawab ibu saya.

“Tak ada lebih ke?” Tanya saya lagi.

“Rasanya ada lebih satu, tapi Toto ada lebih” jawab ibu saya.

“Aaa, Amin nak datang ambil ye, nak bagi kat saudara kita yang HIV tu, dia orang tak ada tilam lah” kata saya.

“Aa ah, datanglah ambil” kata ibu saya.

Saya singgah ke USJ 4, rumah anak Yatim al-Ijabah. Ada satu tilam lebih dan empat Toto yang boleh diberikan. Terus saya membelokkan kereta dan ke Petaling Jaya.

Jam menunjukkan jam pukul 12 tengah malam. Pagar dibuka, kebanyakkan penghuni telah tidur.

Saya melangkah masuk ke kawasan rumah. Mata saya terus tertumpu pada seorang penghuni yang sedang tidur di atas lantai simen.

Dada saya berdegup kencang, terasa pilu melihat keadaan ini. Banyangkan kalau kita yang sedang tidur sedemikian.

“Samsul, Azim, firdaus, tolong bawa masuk tilam dan Toto dalam van” kata saya pada anak buah saya ini.

Saya memberi salam, duduk disebelah sahabat yang sedang tidur ini. Dia terjaga dan cepat-cepat bingkas bangun, cepat-cepat memakai bajunya. Yang telah tidur semuanya terbangun dengan kehadiran saya.

“maaflah ye, ada program tadi”

“Tak apa ustaz” kata mereka.

Apa yang paling saya sedihkan? Saya sangat terharu pada mereka yang mahu keluar dari gereja ini, padahal duduk di sana lebih selesa dibandingkan di sini.

Tapi mereka mahu ikut saya dan kawan-kawan. Sebab hati kecil mereka mahu keluar dari gereja ini. Cuma sebelum ini, tidak ada orang yang menyediakan tempat.

Saya telah usahakan semaksima yang mampu, jika masih kurang, saya minta ampun pada Allah. Semoga Allah terus memberikan kekuatan dan kemampuan kepada sesiapa sahaja yang bersama-sama untuk usaha ini, dan sesiapa sahaja yang mahu berbakti pada Islam.

Kita bukan tak mampu menandingi gereja, kita cuma tidak mampu menandingi kelemahan diri sendiri. Kelemahan untuk berkorban demi Islam.

“ustaz, terima kasih sebab luangkan masa jenguk kami di sini”, kata salah seorang penghuni.

Saya melemparkan senyuman buat mereka.

“tak apalah, kita bina pelahan-lahan ye, insyaAllah, Allah akan bantu” kata saya.

Terima kasih Allah, kerana telah mengizinkan usaha ini bermula. Akan ku cuba semaksima yang mampu untukMu.

Terima kasih pada sahabat-sahabat yang sama-sama membantu, paling kurang, dengan mendoakan. Saya yakin, semua ini berjaya hasil keberkatan doa dari kalian semua.

Semua bermula dari kecil, semoga ia terus dibantu Allah. Yang penting ialah, mudah-mudahan, ia mengundang keredhaaNya. Amin..

“Mencari Kepulangan Yan g Diredhai”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
2 Ogos 09 jam 10.30 pagi.
Saya memenuhi undangan Israk dan Mikraj di surah ar-Raudhah, di Seksyen 19 Shah Alam
Alhamdulillah, semua selesai jam 10.30 malam
Kenangkanlah, di sebalik keempukan tilam kita, ada orang yang sedang tidur beralaskan simen yang sejuk. Kita bukan tidak mampu menyediakan seperti gereja itu, tetapi, kita tidak mampu untuk berkorban untuk Islam
Saya telah usahakan semaksima yang mampu, baki aku pohon ampun padaMu ya Allah...

3 comments:

Anonymous said...

Salam ustaz,
mengalir air mata baca artikel ni. Hanya Allah jua yg m'bls segala budi baik ustaz & rkn2 yg m'usahakan. Saya doakan dr jauh

Anonymous said...

Ustaz

Kat mana address tempat ni boleh hantar barang2 keperluan serba sedikit?

Anonymous said...

Ustaz,

InsyaAllah usaha kebaikan yang dijalankan akan berjalan lancar juga akhirnya...
yang utamanya kena berusaha supaya apa yang dihajati akan termakbul..