Tuesday, August 4, 2009

Jawapan Pada Persoalan 36

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan oleh Allah untuk berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

azamGuest seorang mati meninggal seorang balu,seorang anak lelaki dan bapanya masih ada,adakah bapanya berhak menerima pusaka anaknya yg meninggal itu. 2009-08-01 10:14 AM

berhak

Lin Salam, betulkah org mati syahid, besar atau kecil, terlepas dpd seksaan kubur? Bgmn klu masa hidup krg amal ibadahnya? 2009-08-01 9:57 AM

Itu kelebihan orang yang mati syahid, Cuma, kelebihan ini akan tergantung jika dia mempunyai dosa sesama manusia yang tidak ditaubatkan seperti hutang dan lain-lain

Rey Salam Ustaz, ada sekor anjing jinak yg sentiasa ada dihalaman rumah siang & malam. Kami beri mkn krn kesian & xde niat nk bela. Apa hukumnya ustaz? 2009-08-01 7:54 AM

Boleh dan terpuji

Guest salam ustaz siapa yg perlu didahulukan ibu angkat atau ibu kndg? 2009-08-01 7:36 AM

Ibu kandung

Guest salam ustaz..jika seseorang sudah solat maghrib, kemudian keluar musafir. Di pertengahan jalan, dia nak solat isyak secara jamak pula, boleh ke?tq. 2009-08-02 2:32 PM

Boleh qasarkan. Qasar bermakna pendekkan, jamak bermakna himpunkan. Jamak qasar bermakna himpun dan pendekkan.

Jadi kalau dah solat maghrib, tak perlulah jamak lagi, Isyak tu, qasarkan sahaja

nur salam. nak tny boleh ke sy byar zakat kwsp sy pd rumah anak yatim atau rumah aids yang utz usahakan..kalau boleh sy bank inkan..sy batch dynamic 2009-08-02 1:16 PM

boleh, bagi anak yatim atas asnaf fi sabilillah kerana belajar, bagi HIV atas asnaf Riqab (itu yang ditafsirkan oleh MAIS).

Untuk bersama-sama, bolehlah bank inkan di no sebelah kanan blog ini.

Guestazam salam ustaz,apakah hukum wanita berkahwin berwalikan wali pasik atau saksi yang pasik sah atau tidak pernikahan tersebut. 2009-08-02 11:07 AM

Kalau wali fasiq yang jelas, seperti peminum arak, penzina dan sebagainya, tak sah, tapi kalau sekadar dia salah kecil, sebelum akad, dia bertaubah, maka tak mengapa.

saady btul ke golongan khunsa tidak bleh kawen? 2009-08-02 10:55 AM

betul, ikut kecenderungannya. Jika kecenderungannya lelaki, maka dia seorang lelaki, jika kecenderungannya wanita, maka dia adalah wanita

saady saye kurang faham pasal puasa sunat d bln syaaban. kalau kite x mula pada awal 15 syabaan, kite x bleh puasa utk 15 syabaan terakhir ye?2009-08-02 10:54 AM

puasa selepas 15 sya’ban secara berterusa makruh kecuali

1. pada seorang yang telah berpuasa sebelum dari 15 sya’ban
2. pengamal isnin dan khamis
3. pengamal puasa Nabi Daud iaitu sehari berbuka dan sehari puasa

haz Salam, boleh ke doa mengubah takdir allah. 2009-08-02 7:15 AM

boleh, berdasarkan hadith

haz Salam, ingin kepastian tentang waktu solat sunat isyraq dr jam brp ke jam brap. adakah delakukan bersama dhuha 2009-08-02 7:13 AM

isyraq dulu baru dhuha, boleh tengok pada pada waktu solat. Ada ditulis waktu isyraq

saady rumah anak yatim al-ijabah kat mane? usj 4, area mane? 2009-08-02 6:30 AM

4/9 D

Guest ustaz tolong jelaskan adab & cara taubat nasuha 2009-08-02 5:12 AM

1. menyesal sungguh-sungguh
2. berjanji tidak akan melakukan lagi
3. menunaikan yang telah luput seperti ganti balik puasa, solat dan lain-lain
4. Jika dengan manusia, minta maaf dengan manusia.

atiqah salam, ustaz berdosakah seorang isteri sekiranya hatinya telah mati(tawar) terhadap suami kerana perbuatan suami yang amat menyakitkan. 2009-08-03 5:12 AM

sesuatu tidak dikira berdosa hinggalan kita melahirkan perbuatan itu. Tetapi, hati begini kena ubat, jika tidak, maka takut satu hari nanti akan terkeluar juga. Ubatnya, banyakkan baca selawat syifa

Guest apa alamat email ust amin? 2009-08-03 3:51 AM

muhamadbinabdullah@gmail.com

haslan salam ustaz macam nak order/blei air mineral yg ustaz usahakan itu? apakah size botol air mineral tersebut? 2009-08-03 2:45 AM

saiz 500 ml, untuk order, hubungi sahabat saya, Azizi 019-3064814

Muhammad Hanif Bin Sulaiman Assalammualaikum wahai Ustaz Amin. Hanya menyampaikan Salam sejahtera pada Ustaz. Semoga segala amal dan koran Ustaz sekeluarga di redhai Allah. 2009-08-03 2:37 AM

Terima kasih wahai Muhamad Hanif, semoga tuan sekeluarga juga diredhai Allah

Guest salam ustaz..dlm hadis ada mengatakan Allah memberi 1 rahmat pd manusia..99 lagi tetap padaNya.Apakah 1 rahmat yg dimaksudkannya? 2009-08-03 2:18 AM

Pengajaran hadith ini ialah, nak bagitahu bahawa, rahmat Allah itu jauh lebih luas. Dengan satu rahmat yang diturunkan oleh Allah inilah, maka semua makhluk ada rasa belas dan kasih. Cuba bayangkan betapa luas rahmat dan kasih sayangnya

Guest salam ustaz..boleh ke saya bersalam dgn bapa saudara sebelah suami (adik beradik ibu mertua).. 2009-08-03 2:12 AM

Boleh jika tidak menimbulkan syahwat pada puan dan dia, tapi wudhuk, batal. Seeloknya elakkan

Guest Ustaz, apa hukumnya kalau kita kutip tin minuman arak (can yg dah kosong tapi kadang2 ada sisa) utk tujuan jual ke recycle centre? 2009-08-03 1:37 AM

Sudah jadi bahan buangan tak apa, tetapi tetap ada syubhat

Guest salam ustaz..selawat fateh tu macam mane ustaz?tq 2009-08-03 1:29 AM

Cari dekat buku doa,

Guestazam berapakah kadar nisab wang yg terendah yang diwajibkan zakat. 2009-08-03 12:43 AM

RM 8000 setahun setelah ditolak keperluan asas, kalau dah tolak dan tak sampai RM 8000, maka tak kena

Guest Salam Ustaz.Apa hukum sentuh@tanggung mushaf Al-Quran tanpa wuduk.Contoh peniaga kedai buku tu.tq 2009-08-02 2:34 PM

Asal hukum haram, kecuali darurat. Jadi, bagi penjual kedai buku, niatkan bahawa, anda berkhidmat untuk menyampaikan Quran ini pada orang lain.

Walaubagaimana pun, jika mampu, maka kena berwudhuk

Man ustaz, jika saya nak bertanyakan soalan epada ustaz bolekah saya e mailkan kepada ustaz kerana soalan saya agak peribadi 2009-08-03 2:35 PM

muhamadbinabdullah@gmail.com

Guest salam ustaz, bagaimana saya boleh membantu untuk penghuni HIV tersebut? Atau ada no akaun untuk memberi sumbangan dari segi kewangan, insyaAllah. 2009-08-03 1:06 PM

Sebelah kanan blog saya

morazas: Terima kasih jawapan sebelum ni(2009-07-28 9:38 AM) Ada kaedah yg dianjurkan oleh Islam,utk tuntut hutang dari peminjam yg liat bayar(cara spt sms,call & bila dtg umah peminjam beri mcm2 dalih)? 2009-08-03 9:14 AM

Minta Allah lembutkan hatinya. Bacakan fatihah padanya

Guest Ustaz, apa hukumnya kalau isteri keluar utk belajar agama dgn izin & dorongan suami tapi suami & anak2 masih kecil dirumah yg ada maid, bukan mahram 2009-08-03 9:10 AM

Suami kena jaga diri, kalau sampai kemudian berduaan dengan maid ditempat yang mencurigakan, maka hal ini dilarang.

Bagi puan, belajarlah, bagi suami jaga diri, bagi kedua-dua suami dan isteri, saling mendoakan

Guest assalamualaikum.ustaz boleh kah kite memakai kalung bunga yang diberi oleh org india semasa menghadiri kenduri mereka 2009-08-03 9:02 AM

Jika kalung itu tanda penghormatan boleh, kalau sebagai upacara agama tak boleh

esan salam ustaz, apakah saluran untuk memberi bantuan kepada rumah untuk pesakit HIV? thanks. 2009-08-03 7:07 AM

Akaun sebelah kanan blog ini

Aida salam ustaz, waktu terbaik untuk solat duha. saya selalu solat pukul 12 - 12.30. zohor temapt saya 1.15. afdalkah?mohon pandangan 2009-08-03 7:05 AM

Boleh

umiesafa assalamualaikum ustaz, ank2 saya sering melihat kelibat lembaga dirumah kami. tapi ia tdk menganggu sekadar.apakah ia jin atau syaitan? bagaimana hendak mengusir ia keluar krn kdg2 terasa seram sejuk terutama bila bersendirian.terima kasih ustaz. 2009-08-03 6:28 AM

jadikan rumah kita, tempat kita bersolat sunat dan membaca al-Quran

Wallahualambisawab

Semoga menepati kehendak soalan, jika masih ada kesamaran, boleh tanya kembali


"Pertanyaan, Kunci Pengetahuan"

al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights4 Ogos 09 jam 7.50 pagi

No comments: