Monday, August 24, 2009

Jawapan Pada Persoalan 52

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

ijoks Salam Ustaz 2009-08-23 2:42 PM

Salam..

iza sy x suka bersebab,cthnya bapa slalu menghabiskn duit dgn perkara yg sia2 dan membazir 2009-08-23 1:10 PM

jangan sampai zahirkan dekat perbuatan dan doakan terus untuk perubahannya.

Haiza Najwa Slmt berpuasa ustaz. Moga diberkati sllu 2009-08-23 11:20 AM

Selamat..

Ancak Salam ustaz, apakah hukum jika org bkn islam pegang brg berunsurkan babi dan slps itu pegang barang2 saya. Perlukah sya samak. Tksh. 2009-08-23 8:51 AM

Kalau confirm nampak dia pegang babi kemudian pegang barang anda dengan tangannya yang basah, maka kena samak, jika kita agak-agak, maka, itu dinamakan sebagai syubhat. Syubhat, kalau terbaik, maka samak sebab syubhat menghampiri yang haram.

Guest assalamualaikum..boleh ustaz terangkn hukum bercinta zaman remaja?? 2009-08-23 8:24 AM

Cinta perasaan hati, jangan terjemah dalam perbuatan yang dilarang agama

ROKIAH MUSA Salam Ust; slmt berngkat ketnh suci .Doakan utk kak murah rezeki n smpai ksana [Hati ini trlalu ingin kesana tp blm mampu] 2009-08-24 1:01 AM
Amin.. insyaAllah, ada niat, akhirnya dijemput jua menjadi tetamunya
Guest salam ustaz,betulkah ustaz akan ketanah suci bila?saya doakan slmt berangkat&sampaikam salam buat Rasulullah dgn lafas Assalamualaikum wbkt 2009-08-24 12:43 AM

insyaAllah, terima kasih..

Nur Salam Ustaz, bagaimana jika berpuasa tapi solat tak cukup 5waktu.Bagaimana memperbetulkan keadaan ini. 2009-08-24 12:30 AM

Teruskan mujahadah untuk buat solat. Baca artikel saya, bagaimana Nabi berpuasa

Pn.Hazilah Assalamualaikum ustz,doakan semoga kmi suami isteri murah rezeki smpai ke sana (Mekah) (blum mampu).tq 2009-08-24 12:19 AM

Amin, insyAllah..

Guest ustaz,slmt bermusaffir.sy nur atikah nik mazlan. Mohon ustaz doakan sy cepat dan
dipermudahkan jodoh,murah rezeki,diberkati dirahmati diredhai.amin.. 2009-08-24 12:04 AM

Amin... Allah bersamamu

morazas Apa hukum menyembelih binatang ternakan @ buruan dgn tangan kiri & hukum org yg makannya? 2009-08-23 9:50 PM

makruh dan makannya tak apa, halal jika cara sembelihan betul

che hasan al-hasan pengkhianat bangsa,apa jawapan dari al-qur'an dan hadis 2009-08-23 5:19 PM

Kalau pengkhianat agama ada, hukumnya bunuh jika tidak bertaubat

mawar suami bekerja diluar negara, saya dan anak tinggal disini. dimana lebih afdah untuk saya membayar zakat fitrah ditempat suami bekerja atau disini 2009-08-23 3:07 PM

tempat di mana lebih memerlukan

mojo assalamualaikum ustaz...selepas hari ke 7 darah haid telah tiada, hari ke 8 & 9 puasa... hari ke 10 - 12 ada keluar haid lg... soalannya adakah sah pu adakan sah puasa saya...atau saya perlu mengganti puasa tersebut 2009-08-23 2:55 PM

tempoh haid ialah 15 hari, jika hari ke 7 kering, maka kena sembahyang dan puasa. Datang balik hari ke 10, maka berhenti, tak perlu puasa, kering balik hari 12 puasa balik.

Dalam tempoh 15 hari, jika datang darah, masih dalam lingkungan haid, kalau lebih 15 hari, maka itu darah penyakit. Darah penyakit walaupun ada, kena puasa dan solat.

seridewimalam ust,kalau permpuan bercerai mati atau hidup,siapakah pasangannya disyurga kelak.apakah amalan yang membawa kesyurga . 2009-08-24 1:55 AM

suami terakhir, amalan ke syurga ialah taat pada perintah Allah

seridewimalam ustaz,apa hikmah hidup bermadu.suami nak kwin lain,tapi sy nak bercerai.sy ada perasaan.sy tak sanggup nak berkongsi suami.suami pun gj cukup mkn je. 2009-08-24 1:52 AM

hikmahnya untuk kita cari rasa sayang dari Allah, bukan dari manusia. Suami kalau tak mampu tak boleh. Suruh dia kerja rajin-rajin, dah mampu baru boleh cerita nak kawin lagi.

nur_izaiti salam ramadhan al- mubarak ustaz. maaf kalo sy nk tny cara nk wat solat witir yg seeloknye mcm ner ye.. 2009-08-24 1:51 AM

dua rakaat kemudian satu rakaat, terbaik, solat terakhir di antara solat malam.

iateri tanya askum ustaz sya bru aja bca blog ustaz.mohon pd ustaz doakan kesejahteraan dan lindungi kami anak beranak daripd sbarang penganiayaan 2009-08-24 1:34 AM

Amin... Allah bersama orang yang bergantung harap padanya

Muhammad Hanif Bin Sulaiman Selamat Menyambut Ramadhan, semoga kemapunan Allah keatas kita semua2009-08-24 1:26 AM

Amin...

nor Salam. Semoga ustaz sihat n slmt ke Mekah.Doakn saya noraziah abdullah n suami,hasrulnizar abdullah juga akan ke Mekah.Kirim slm kpd Nabi saw.. 2009-08-24 1:25 AM

insyaAllah..

isteri terianaya askum usataz..sya nk bertanya apa harus saya buat saya istri taniya..tak tau nk buat apa.sb sya bgantung spnuhnya pd suami 2009-08-24 1:21 AM

jangan bergantung pada suami. Bergantung pada Allah. Jika bergantung pada suami, suami aniaya, tak ada siapa yang bela, tapi, jika bergantung dengan Allah, suami aniaya, maka Allah akan bela.

tonet Slmt b'angkat ke Tanah Suci. Sy DOAkan semoga Ust slmt pegi n kembali. 2009-08-24 1:15 AM

amin...

HambaAllah Salam ustaz,Tolong Doakan moga Allah merahmati&meredhoi hambanya ini serta selmat berangkti 2009-08-24 1:01 AM

Amin...

khatijah ustaz..setelah solat istikharah sejak dr tahun lps lg...hati sy sgt cenderung pd seseorg, skrg sy rasa lebih tenang, btlkn itu petunjuk jodoh sy tp kami sgt jarang berhubung @ berjumpa
2009-08-24 4:46 AM

jika semakin dimudahkan jalannya, maka itulah petunjuk

Guest ustaz..bagaimana cra utk sya menegur suami yg pentingkn diri sendri melbh2kn kluga dia mcm sya x ada ibu bapa sdih rasanya. 2009-08-24 4:44 AM

Minta Allah datangkan hidayah padanya. Sabarlah.. semua orang diuji. Kalau kita baca soalan dari blog ini, ada yang diuji dengan suami, kalau tak dengan suami, dengan anak, kadang-kala dengan kawan pejabat, dengan sempit rezki. Puan diuji dengan suami, sabarlah. Sebab semua orang diuji.. Allah nak beri kebaikan pada kita yang kita tak tahu..

Guest salam ustaz,boleh ke wanita disuntik utk boleh berpuasa penuh dgn niat utk melakukan amal ibadat bulan ramadhan.. 2009-08-24 4:16 AM

Boleh tapi tak afdhal

nurul trima ksh krn jwb soaln htg pose sya.bkn mls kra tp utk lbh psti bertnya pd yg lbh arif.bukn sya mta alisya byrkn htg sya. 2009-08-24 4:05 AM

semoga terus meningkatkan iman dan ilmu

donutmanis slm ustz.mtk tlg doa ditanah suci agar wabak H1N1 berakhir,tq. 2009-08-24 3:56 AM

amin...

Shila salam ustaz.nak tanya apa yang ustaz maksudkan dengan nama seseorang itu berat.nama anak saya muhammad adam shafiq.adakah nama ini berat baginya.terim 2009-08-24 3:33 AM

Berat maknanya, nama dari orang yang baik, dia kena berusaha menjadi baik macam orang tu. Kalau tak, tak sepadan nama tu dengan dia..

muslimah ustaz..bolekah diamalkan ayat surah Yusuf dan ayat 39 surah Toha sbgai amalan supaya org kasih pd kita,sbgai tujuan mengeratkan siratulrahim 2009-08-24 3:32 AM

boleh

naza522 Salam ustaz boleh saya dapatkan no telefon uztaz. sebab saya mahu tanyakan mengenai Rumah perlinduangan ini 2009-08-24 3:19 AM

Hubungi PA saya, namanya Ustaz Muhamad Abdullah Zamhari, namanya macam nama saya juga, 012-3018369

seridewimalam ust,doakan sy kat mekah nanti,supaya mendapat ketenangan hidup dan ada jalan keluar dari masalah ini. terima kasih banyak2 ustz kerana jasa baik ust. 2009-08-24 2:03 AM

insyaAllah..

seridewimalam ust,suami tk nak ceraikan saya,tapi sy tak boleh tengok muka suami lagi bcoz the men i married was dead. 2009-08-24 2:01 AM

kalau dah mati tu, dah cerailah tu..

tonet Salam. Ilmu yg sy dpt kat blog ust, dgn segera sy bg tahu kwn2 agar mrk juga mdpt manfaat dr nya. Tp sy bimbang jika di lihat spt mnunjuk2 sdg kan tonet niat d hati ikhas nak bkongsi ilmu.... Apa pandangan Ust ?? 2009-08-24 6:23 AM

takut dituduh menunjuk itulah menunjuk, ikhlaskan niat, keikhlasan boleh dirasai walaupun tidak dilihat.

mama salam ustaz. klu ade org nak ke Mekah, bolehkah kita ucapkan 'sampaikan salam kepada Nabi SAW'. 2009-08-24 6:21 AM

Ada yang kata boleh, dan ada yang berpendapat tidak perlu. Kak peganglah mana satu.

putra Salam ustz. Apa khabar? Doa kan saya sekeluarga di raudhah dsb supaya dpt pergi lagi tanah suci tu & dimurahkan & diberkati rezeki ke atas kami. 2009-08-24 6:00 AM

amin, insyaAllah..

anggerikdesa Selamat Berangkat Ke tanah suci..semoga selamat pergi dan selamat kembali..sy adalah pengunjung setia blog ustaz..timakasih ustaz \2009-08-24 5:49 AM

terima kasih..

anggerikdesa Bagaimana nak buat witir yg satu rokaat itu,boleh ustaz terangkan. 2009-08-24 5:47 AM

tak afdal, paling kurang, tiga

anggerikdesa Salam Ustaz.Sy solat terawih 8 rakaat,bolehkah sy buat solat witir 3 rakaat mengikut imam yg sdg teruskan solat terawih 2009-08-24 5:45 AM

boleh..

ahmad salam..klu kluar air mani pd waktu mlm dan mandi wajib pada siang hari, batal x puasa? 2009-08-24 5:00 AM

tak asalkan jaga jangan sampai masuk ke dalam rongga yang lima iaitu, mulut, hidung, telinga, kemaluan depan dan kemaluan belakang

wardina ustaz..sekiranya seseorg wanita itu bercerai hidup dgn suaminya, jodohnya di syurga adakah ahli syurga?bolehkan dia berdoa berjodoh dgn org lain di syurga sekiranya dia masih menjadi isteri org? 2009-08-24 4:54 AM

akan dijodohkan dengan orang sedarjat dengannya

aiman ustaz macam mana bacaan selawat fateh. boleh berikan. tkasih. 2009-08-24 6:44 AM

InsyaAllah, tapi nak tunggu saya scankan mungkin lambat, cari dulu dekat kedai buku.

Rahmathullah hati teringin utk jejak kaki di bumi para anbiya tapi apakan daya tanggungjawap lain masih byk lg..doa kan sy spya dpt ke mekah..semoga utz dirahmati
2009-08-24 6:37 AM

Amin..

tonet Ust, blh x tulis artikel berkaitan dgn perkara2 yg sunat d lakukan sewaktu mejlnkan Ibadat Umrah? Jika d izinkan oleh Allah, th depan sy nak ke sana. 2009-08-24 6:36 AM

insyaAllah..

sa80 Ramadhan Karim. Selamat berpuasa ustaz. Slmt berangkat ke tanah suci. Tlg doakn saya agar diberi kekuatn dlm beribadah dan dipertemukan jdoh. Tq 2009-08-24 6:30 AM

amin.. Allah bersamamu

tonet Klu Ust pegi Mecca nanT, sapa plk yg nak jwp soalan2 d cni? 2009-08-24 6:29 AM

saya akan jawab dari sana, jawapan dari sini dan sana sama saja insyaAllah..

tonet Pembetulan....Blh x Solat Sunat sblm Zohor,kita baca surah lain dr AL-KAFIRUN? 2009-08-24 6:28 AM

Boleh

tonet Ustaz, blh x sewaktu kita Solat, kita x baca lafaz, tp niat je dlm hati? 2009-08-24 6:27 AM

boleh..

mama Selamat berangkat ke Mekah. Doakan kami sekeluarga untuk sampai ke sana. Amin.
2009-08-24 6:23 AM

insyaAllah..

mamadeeba Tahniah ustaz, dpt smbung study buat phd. Moga dpermudahkan. 2009-08-24 9:03 AM

terima kasih, bermula perjuangan baru dalam dunia ilmu..

Aida ustaz, kdg2 saya wat solat sunat lebih sedikit, solat fardunya dah cam x berapa nak sempurna. sibuk nak pikirkan solat sunat. camna ustaz 2009-08-24 8:16 AM

Seimbangkan..

Aida salam. ustaz, saya solat zuhur berjamaah, di tahiyat akhir saya terlelap sekejap. camna ustaz 2009-08-24 8:14 AM

Kalau terlelap yang tak ditakrifkan dengan tidur, maka tak batal, tapi kalau memang tertidur yang tak sedar, maka batal solat.

mamadeeba Uztaz pegi umrah stiap tahun ke ?Doakan sye ye uztaz....hjh norhaliza 2009-08-24 8:05 AM

setiap kali dipanggil menjadi tetamunya

masmerah Sy seorg tukang jahit. Apakah terbatal puasa jika sy menjilat benang utk dimskkan ke dlm jarum 2009-08-24 8:04 AM

tak, jika tidak ada rasa

idarotun Bolehkah niat sebagai imam ketika solat dgn anak yg belum baligh. 2009-08-24 7:57 AM

boleh..

keraknasi Salam ustaz...Batal tak solat jika angin keluar drpd faraj (bukan kentut) 2009-08-24 7:54 AM

angin dari faraj bukan angin dari usus, ia adalah angin dari kedapan udara yang terperangkap pada sesetengah faraj. Dia bukan angin dari dalam perut, dia dari luar. Maka tak batal..

Iezzah Ustaz. batal tak solat jika terdpt sisa makanan di dlm mulut 2009-08-24 7:51 AM

Batal jika ditelan,

blue ocean bila ustz akn blik smula ke Malaysia? 2009-08-24 7:26 AM

10 September insyaAllah

blue ocean slm ustz.Slmt b'agkt ke Tanah Suci n slmt prgi n blik.Doakan yg baik2 utk kami sume pmbca blog ustz ni.. 2009-08-24 7:24 AM

amin.. Allah bersama kita semua..

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
3 Ramadhan, 24 Ogos 09, jam 6.05 petang

2 comments:

zamnzara said...

salam ustaz, minta tlg jawab ttg hukum sunatkan anak perempuan, serta hikmah/kebaikannya dan logic behind it. terima kasih.

Maznee said...

Salam Ustaz. Saya agak muskil mengenai produk kecantikan yang dibuat drpd ekstrak plasenta biri-biri (dimakan) yang ada logo halal dari Malaysia Asia Region.Harap dapat penjelasan dr Ustaz