Thursday, September 17, 2009

Jawapan Pada Persoalan 65

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

SYM Bagaimana sekiranya menunaikan 'Akikah' melalui pembelian kambing dan di dermakan tanpa membuat sebarang majlis? Apakah pendapat Ustaz? 2009-09-15 3:48 PM

Boleh

SAYA Pada masa lampau pernah melakukan dosa besar (minum arak dan berzina) dan telah bertaubat. Adakah boleh menjadi 'Imam' dalam solat berjamaah. 2009-09-15 3:38 PM

Boleh, orang yang telah bertaubat telah bersih kehidupannya

aha salam ustaz,dlm amalan al ma'thurat,apakakah yg dimaksudkan dgn wazifah kubra,sugra,bolihkah kita bramal dgnnya&bila waktu sesuai.wassalam 2009-09-15 3:24 PM

bacaan yang pendek dan ada bacaan yang panjang, boleh beramal dan boleh bila-bila masa sahaja

sallehaman Bolehkan diamalkan cara bertapa di gua untuk menambah ilmu?. Adakah ia selari dengan ajaran Islam? ataupun ianya menyesat akidah Islam?2009-09-15 3:14 PM

elakkan

aha ustaz.jika lupa niat puasa bolihkah dniat pd ketika azan subuh@selepas azan&adakah memadai dikira niat ketika kita bersahur 2009-09-16 12:20 AM

memadai, sebab niat adalah lintasan hati

aha ustaz.selepas solat taraweh pd rakaat akhir didapti terdapat darah nyamuk dikaki,adakah batal solat tersebut@solat pada rakaat yg lain 2009-09-16 12:18 AM

jika sedikit tak apa, banyak adalah sebesar duit sepuluh sen

norizan ketika dalam hadas besar(haid) bolehkah saya membaca surah al-quran dengan niat memahami maksud dari quran tafsir atau mana2 buku selain quran? 2009-09-16 12:08 AM

niatkan belajar atau zikir

Mohd Hanafi Slm ustz, boleh ke tahyat akhir hanya duduk spt duduk d'atara 2 sujud? org m'sia tahyat akhir duduk mcm nak rebah (senget-masalah bgi yg gempal) 2009-09-15 11:58 PM

Boleh


Riena1 Salam Ustaz. Lailatul Qadar dah turun ke? Kalau dah bila ye? 2009-09-15 11:54 PM

Wallahu alam

shery ustaz, sebagai perempuan yang telah bersuami dan mempunyai anak, tetapi masih sentiasa berhubungan, berdating, catting dengan bekas kekasih dan suami orang tanpa sepengetahuan suami sendiri, macam mana hukumnya ? nak buat macam mana? 2009-09-15 11:46 PM

haram dan elakkan, ia menghapiri perkara yang lebih tidak elok

Guest *bapa saudara sabit? 2009-09-15 10:56 PM

Suami makcik kita

ct assalamualaikum ustaz...sya igin bertanya adakah benar solat terawih paling minimum boleh dilakukan sebanyak 8 rakaat sahaja?tidak boleh kah ia dilaku 2009-09-15 10:56 PM

afdalnya

culatupai Assalamualaikum ! ketika sembahyang mata di pejam baru dapat khusuk .. apa hukun nya ? 2009-09-16 5:51 AM

boleh

mas Salam Ustaz, bagaimanakah puasa jika pakai contact lens (kaca lengkap). Kalau pakai sebelum Subur dan selepas Subur? minta penjelasan ustaz. TK 2009-09-16 5:40 AM

mata bukan rongga, maka boleh

culatupai Assalamualaikum ! apa kah Hukum nya jika sesaorang itu ambil Wuduk dalam keadaan Telanjang? 2009-09-16 5:28 AM

makruh

Guest slm ustaz..minta pandangan utz suami yg x mahu braya umah mertua,cuti seminggu semua dhbiskn kat umah dia aje..perasaan istri x d ambil tahu...2009-09-16 4:14 AM

Doakan agar dia berubah

Guest salam ustaz..dosa ke jika saya x dpt merasakn suasana utk berhari raya(mcm x raya aje)... 2009-09-16 4:10 AM

Tak, tapi memaparkan kegembiraan pada hari raya Islam hukumnya adalah sunat, dapat pahala

Guest Untuk kencing tak tos, saya difahamkan kita lapik bahagian keluar kencing agar kencing tidak mengalir ke bahagian lain & bolehlah solat. 2009-09-16 3:48 AM

Ye betul dan boleh solat

Aida Ustaz, semoga Allah memberikan kegembiraan kpd dato & datin yang sudi menggembirakan hati anak2 yatim al-ijabah menyambut hari raya amin...2009-09-16 3:13 AM

Amin...

Kak Sue Saya dah salin doanya ustaz, kami mengamalkannya, terima kasih, sayu sungguh bila dibaca dalam bahasa yang kita faham ye ustaz. 2009-09-16 1:46 AM

Ye..

Kak Sue Salam semua. Saya tengok ramai yang nak doa ustaz tu ye. Lawatlah link, cari program tanyalah ustaz. Semua episod ada kat situ. 2009-09-16 1:43 AM

Silakan, tapi kalau tunggu saya, lambat sikit

hafifi slam ustz, mcm mne nk tetapkan iman kite, sbab iman sye ni asik2 kurang , kdng brtmbah 2009-09-16 12:31 AM

istiqamahkan sesuatu amalan

ct Salam...bagaimana cara untuk mengqada’ solat jamak dan qasar ketiks musafir apabila kita pulang dari musafir?boleh kah kita qada’ secara jamak qasar?s 2009-09-16 6:51 AM

tak boleh, Qada’ secara tamam

Nur74 Slm,nak tanya ust.mengenai sikap anak2 yg masih kecil (umur 12 thn) yg kadangkala m'yebabkan hati seorg ibu terasa dan sedih.Sampai satu ketika terasa kenapa anak aku jadi begitu.Apakah hukum bg seorg ibu hingga t'rdetik hati mengatakan ianya spt anak derhaka.Tlglah ust 2009-09-16 6:43 AM

Detik itu dikira doa dan sangkaan. Allah menyertai sangkaan hamba. Kena ubah..

Nur Hafiz Salam ustaz. Saya ingin b'tanya mengenai kewajipan orang yg bisu && pekak dlm m'gerjakan ibadat puasa.Apa hukum mrk yg tidak berpuasa krn waris tidak waris tidak ambil kisah mengenai ibadat tersebut & solat sekali. t.kasih 2009-09-16 6:36 AM

Jika mereka tak faham apa kewajipan yang sepatutnya, maka kuranglah tanggung jawab menunaikan sesuatu hukum itu

tonet, Salam Ust Selamat Hari Raya Aidil Fitri terutama sekali utk Ust atas kesudian mjawab semua soalan dr sy n kpd semua pbaca, Maaf Zahir n Batin.... 2009-09-16 6:25 AM

terima kasih

tonet, Salam Ust Mandi tanpa seurat benang, apakah hukumnya Ust? 2009-09-16 6:23 AM

makruh

nur_izaiti salam ustaz.sayu lak sy bile tgk anak2 al-ijabah.terasa sy lak berada di tmpt mrka..sy x blh dkt dgn mrka nt sy nagis.sampaikan salam sy pd smua ye? 2009-09-16 6:22 AM

insyaAllah

Anis selamat hari raya ustaz.. duit raya jgn lupa.. 2009-09-16 5:57 AM

insyaAllah kalau jumpa

Guest salam ustaz, jika seseorang wanita sdng bersolat dan kadang2 dlm keadaan selepas sujud tiba2 angin keluar tanpa disengajakan.Adkh batal solat t'sebut? 2009-09-16 5:53 AM

Angin tu apa? Kalau kentut, batal walau tak sengaja

nur assalamu'alaikum..salam ziarah.ana mohon mengambil sedikit istifadhah dan manfaat dr blog ustaz.jazakallahu khair. 2009-09-16 8:52 AM

silakan

Guest salam.ustaz bagaimana seorang juruterbang hendak solat semasa penerbangan dan mcm mane nak ambil wuduk 2009-09-16 8:23 AM

Buat semaksima yang mampu. Ketika auto pilot, sembahyang dalam keadaan duduk atau boleh bergilir dengan co pilot

Darling05 Salam ustaz.mana yg lebih afdal, qada solat yg tertinggal atau solat sunat. 2009-09-16 8:19 AM

Qadha

ct Salam.kita kn bayar ke zakat pndapatn sblum difatwakn zakat pndptn itu wajib? 2009-09-16 8:17 AM

bayar lagi bagus, jika bayaran lebih, maka dia akan menjadi sedekah

ct salam.kalau kita nk bg zakat kt seseorang,wajibkah kita mmberthu pdnya bhwa itu duit zakat? 2009-09-16 8:15 AM

kalau terus pada asnaf, tak perlu

ct Salam...utk zakat pndapatan ,kita bayar tiap2 bulan stelah trima gaji.lpas belanja, ada lebih simpan dlam bank.cukup stahun dan ckup nisab,adakah per 2009-09-16 7:04 AM

perlu, sebab sudah kategori zakat wang simpanan

ct Salam...boleh tak memberi zakat pendapatan kepada bapa mertua? 2009-09-16 7:01 AM

zakat tidak boleh diberi pada lima golongan

1. orang kafir

2. orang yang mampu bekerja tapi malas

3. orang ahli maksiat yang akan menyalah gunakan zakat

4. orang yang di bawah tanggungan nafkah seperti ayah, anak. Ini kerana, kalau mereka tidak mampu, mereka bukan dapat zakat, tapi dapat nafkah

5. Keturunan Bani Hashim (Rasullullah) kerana telah ada peruntukan dari rampasan harta perang

Bapa mertua bukan tanggungan nafkah menantu, jadi boleh bagi.

ct Salam...orang perempuan solat nampak tangan,sah tak solat tersebut? 2009-09-16 7:01 AM

tak

ct Salam...Kita hanya solat hormat waktu di ats flight,sbb xder wudu’.sampai di airport,blehkah kita qada’ solat itu dgn qasar dan jamak?sbb kita masih 2009-09-16 6:58 AM

kalau masih dalam waktu boleh, kalau dah luar waktu, tak boleh

Nurul Assalammualaikum ustaz,Harap ustaz boleh beri doa yang ustaz baca pada akhir rancangan tanyalah ustaz,selalunya tak sempat nak rakam, 2009-09-16 1:35 PM

InsyaAllah

syafiq ustaz,kalau imam terkentut ketika solat,mcm mane dgn makmumnye....minta ustaz jelaskan 2009-09-16 1:09 PM

imam kentut keluar, ganti imam baru dari belakangnya atau bahagian kanan, dan teruskan solat

Guest selamat hari raya 2009-09-16 1:03 PM

Selamat..

amirul imaan slm,ustaz camna kalo kita lupa niat puasa 2009-09-16 10:47 AM

niat adalah lintasan hati, kalau hati waktu malam memang dah ada lintasan nak puasa esok, maka dah niat lah tu..

guest salam ustz mcm mna kalau seseorg yg hanya menghadapi tekanan bunuh diri bolehkah bwa msuk kedlm umah dimndikan,dikafankan dan disolatkan 2009-09-16 2:23 PM

boleh

Guest assalamualaikum ustaz..ustaz, boleh x saya nak doa yang ustaz baca di akhir rancangan tanyalah ustaz.ni emal saya, maila kasih. 2009-09-16 2:17 PM

ct huhu...klu nk doa tu..p kt tv9.com..cari pogram tnyalah ustaz.. 2009-09-16 1:53 PM

ct sykran a'la kulli hal ustaz! 2009-09-16 1:52 PM

afwan

ct saja nk tlong penanya yg nk doa 2009-09-16 1:51 PM

ct Lawatlah [link], cari program tanyalah ustaz. Semua episod ada kat situ 2009-09-16 1:51 PM

dinnor kalau kita nak sembahyg fardhu, boleh ke kita berimamkan org yg sedang bersebahyg sunat 2009-09-16 4:03 PM

kalau tahu tak boleh

dinnor salam ustz 2009-09-16 3:58 PM

salam

Guest Assalamualaikum ustaz!,manusia dimasukkan ke syurga allah adakah kerana pahala amalan yg. banyak atau kerana rahmatnya...?.tq 2009-09-16 3:48 PM

Rahmat, meningkatkan amalan mengundang rahmat

Guest07 bolehkah kita tukar duit zakat dgn beras,kmdian agihkan beras sbg zakat? 2009-09-16 2:55 PM

Boleh

Guest 91 Assalammualaikum ustaz,minta jasa baik ustaz beri doa yang ustaz baca pada akhir rancangan tanyalah ustaz. 2009-09-16 2:52 PM

insyaAllah

hr assalamualaikum.. apakah hukum wudhu jika terpijak tahi cicak? tq 2009-09-16 2:39 PM

wudhuk tak batal, kena basuh

hr assalamualaikum.. apakah hukum membaca jampi2? tq 2009-09-16 2:37 PM

jampi al-Quran, boleh

hr assalamualaikum ustaz.. apa hukum seorang wanita yang belum menikah memakai inai? tq 2009-09-16 2:36 PM

boleh

Guest assalamualaikum ustaz.. seorang yang mencuri sebelum wajib sembahyang apa hukumnya? dia ingin membayar tapi takut. thankss.. 2009-09-16 2:34 PM

Kena ganti, kalau dalam hukum Islam, belum baligh tak kena hudud

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

17 September 09 jam 1.30 pagi

2 comments:

isteri serba salah said...

Salam ustaz,

Apakah hukumnya pada isteri yg tidak menegur suaminya yg enggan solat. ISteri hanya membenci dn berdo dlm hati kerana apabila ditegur suami akan marah2 dn menjadi punca pergaduhan?

Apakah hukumnya pada isteri yg tidak mempunyai pendapatan sendiri (surirumah) makan dn hidup dgn hasil dari urusan kewangan suami dgn institusi kewangan konvesional dn insurans Konvesional (riba)? Berdosakah isteri kerana apabila ditegur seperti biasa akan dimarahi dn melenting.

T.kasih ustaz, mohon pandangan dn nasihat dr ustaz.

Anonymous said...

Assalammualaikum ustaz, batal x sembahyang jika dalam tahiyat akhir kita terkentut? dan soalan yg sama bagi sujud sahwi?