Friday, September 4, 2009

Jawapan Pada Persoalan 56

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

guest rindukan mekah bila baca web Ustaz ni,,kebetulan saya baru pulang dari sana bulan lepas.,Ustaz tolong ambil gambar di rumah Saidatina Khadijah 2009-09-02 9:33 AM

insyaAllah, kalau sempat

bob ustaz, sy xfaham apa yang ustaz maksud fitrah. mohon ustaz terangkan. macam nak gila sy fikirkan hal dia - ingat itu fitrah, ingatan dengan nafsu itu 2009-09-02 8:16 AM

fitrah itu ialah perasaan semula jadi manusia.

kakliza Salam ustaz. Kak nak tanya,apakah isteri kedua yg dinikahi dihujung usia,dah nak pencen layak trima pencen dan harta sepencarian. 2009-09-02 8:16 AM

Pencen layak, tapi akan dibahagikan ikut keperluan antara isteri pertama dan kedua. Harta sepencarian ialah harta yang terbit ketika tempoh perkahwinan. Jadi, jika isteri baru kahwin setahun dah bercerai, harta yang lahir dalam setahun itu sahaja.

Guest salam.ustaz apakah hukum jika seorang itu terlupa melakukan sujud syahwi 2009-09-02 8:09 AM

Sujud sahwi sunat, kalau terlupa tak kena apa-apa

izah ustaz...ade petande ape2 ker jike seseorang itu telah sesat didlam imasjid dimekah 2009-09-02 8:00 AM

tanda dah berumur sebab dah mula lupa-lupa

lida salam.mohon ustaz doakan saya di mekah menjadi insan solehah, tawaduk, ikhlas,tunduk, patuh, taat kpd Allah, anak soleh,pemurah terhadap hamba Allah, 2009-09-02 2:52 PM

amin, Allah bersamamu

Guest assalamualaikum.ustaz ade tak doa untuk menyembuhkan mata yang rabun 2009-09-02 2:12 PM

Usaha dan doa, usaha pergi berubat. Kalau orang tua dulu suruh selalu sapu embun pagi. Doa tu, baca selawat syifa’

Guest salam..ustaz,adakah pap smear bleh membatalkan puasa? 2009-09-02 2:01 PM

Maaf, Saya kurang faham, pap smear, tolong hurai sikit..

saya assalamualaikukm ustaz...saya nak hantar pertanyaan...boleh tak ustaz bg email kepada saya...syukran.. 2009-09-02 12:54 PM

muhamadbinabdullah@gmail.com

blue ocean nak mnitik airmata bca crite ustz ttg org yg krg mmpu pn bgitu bsmgt nk bg org lain mkn swktu bbuka.. 2009-09-02 11:39 AM

semoga Allah meningkatkan iman kita..

Guest assalamualaikum ustaz.jika saya mendengar lagu yg ade unsur gitar adakah haram 2009-09-02 11:38 AM

Mengenai instrument muzik, memang ada khilaf. Yang berpandangan keras mengatakan haram, ada yang berpendapat harus.

Untuk perbahasan lanjut boleh rujuk buku The Islamic Ruling On Music & Singing oleh Abu Bilal Mustafa al-Kanadi

HambaAllah(AHBA) Ustaz,minta ustaz tolong doakan saya disini agar tabah menghadapi ujian,sayu bila melihat ustz dimekah terkenang pula,wassalam 2009-09-02 10:52 AM

Amin, Allah bersamamu..

mummy aslmkmwbt ustaz, saya berada dlm kebmbgn yg amt sgt skg,sya tlh mmbuat kslpn trhadap suami dan suami tlh nekad x mau maafkn sy dan tlh lafaz taklik ak 2009-09-02 10:51 AM

Doa banyak Mummy, hati milik Allah, dia yang melembutkan..

purnama bile tgk ustaz pergi umrah...rasa teringin gak nk pergi tiba2 rasa rindu pdhal x penah pergi..teringin tp belum mampu lg 2009-09-02 10:11 AM

insyaAllah, tak lama lagi, sampai, amin…

kasih yeke ustaz..malaikat pun guna cra camtu ke x bg tido lps subuh...knape ye x bg tido..sy ngantok sgt nk bt mcm mn.. 2009-09-02 10:02 AM

kena biasakan jangan tidur, malam jangan tidur lambat sangat, makruh tidur lepas subuh..

zul utz,sujud sahwi sepatutnye brp kali? semasa sujud sahwi boleh tak sy berdiam kerana tidak mengahafal bacaan.. 2009-09-03 12:31 AM

dua kali, kalau tak tahu bacaannya, baca tasbih macam sujud biasa

dda Salam, doakan saya mengandung zuriat sendiri setelah lama kawin...jzzk 2009-09-02 7:32 PM

amin, Allah berikan puan kebaikan..

aisya_nur salam ustaz, sudah lebih setahun saya kawal perasaan bila dimarah oleh bos, lagi2 dpn public..saya malu. tapi ni je kerja saya. dia tak boleh ditegur. bos saya selalu ckp pasal agama, solat tak tggl, aurat jaga. tapi macam tak de perasaan je bila marah2 saya lg2 depan public. penat doa n thn perasaan 2009-09-02 4:22 PM

sabar, dia dah baik dalam banyak perkara, Cuma dalam menegur masih kurang. Puan pun dah baik dalam banyak perkara, Cuma masih belum tahan ketika kena marah. Tingkatkan diri…

SJ selidik diri pasal knp bos marah awak... kalau tak suka, tukar kerja la. Apa guna mengumpat kat sini ? 2009-09-02 7:19 PM

aza bila ustaz balik ke mal;aysia ustaz 2009-09-02 4:16 PM

ROKIAH MUSA salam .muga Allah mberkati Uztaz.kat srau buat 8rakaat .nk smbng kt rmh bt witir 2rkt 1lg 1 lg hya pura2 sbb dok saf dpn.berdosa kah kak bt mcm tu 2009-09-02 3:12 PM

Tak Cuma kurang adab

lida dan haji ketika usia muda, saya berdoa utk menjadi insan spt itu,ustaz doakan saya ye.saya sdg berjuang melawan nafsu dlm diri.harap ustaz bantu saya saya nak berdakwah kpd keluarga yang tidak solat dan agak jahil.kadang2 tak berupaya,kecewa, sedih bila keluarga tidak solat.saya perlukan kekuatan. saya juga masih tidak berkahwin.saya impikan suami soleh yg dpt bawa saya mendekati dan mencintai Allah.doakan saya ustaz ye.. 2009-09-02 2:55 PM

Allah bersamamu...

SR Salam ust. Doakan juga kami sekeluarga dapat ziarah tanah suci atu hari nanti. Tgh berusaha kumpul duit neh. 2009-09-03 1:43 AM

Amin, Allah berikan kemampuan pada tuan sekeluarga..

zul utz, jk air kencing terkena disuar tetapi tdk serap & kita ambil air bersih dan sapukan sebnyk 3kali ditmpt yg terkena,boleh ke seluar tu buat solat? 2009-09-03 1:38 AM

boleh..

Ziema Ass'kum..Ustz tersentuh hati sya baca citer ustz fasal anak kecil itu hingga mengalir airmata,ustz mmg sorg yg baik ,penuh dgn kshsyg.luarpun nmpk jls 2009-09-03 1:37 AM

Semoga puan dirahmati Allah..

jamal Salam...Gembira campur terharunya saya bila baca dan lihat gambar2 di makkah. Teringin saya nak kesana..Ustaz doakan saya supaya dapat kesana yer 2009-09-03 1:30 AM

amin.. Allah bersama niatmu yang baik…

tonet Salam Ust. Abg ipar sy warga S'pore tp bmastautin d M'sia > dr 20 th n tlh mgeluarkan sebhg dr duit EPF lbh dr RM150k. Wajib x dier keluarkan Zakat? Zakat tu nak d byr di M'sia @ S'pore? 2009-09-03 1:23 AM

wajib, zakat bayar dekat mana-mana pun boleh…

hjarshad Makkah Ustaz Amin akan balek pada 7 sept dari Makkah.. 2009-09-03 1:04 AM

hjarshad Makkah Salam...Ustaz bukan ke pesakit AID di gereja rawang Ustaz yg Usahakan membawa mereka keluar...kenapa nama Ustaz di berita tv9 tidak di sebut lansung.. 2009-09-03 1:03 AM

tak tahulah, kena tanya dia orang..

morazas: Apakah hukum si isteri mengunakan duit suami di ber ikan tiap-tiap bulan, lalu di kumpulkan duit tersebut dan digunakan menunaikan ibadah korban utk si isteri & ibu si isteri tanpa pengetahuan suaminya? 2009-09-03 12:55 AM

boleh, sebab duit itu dah menjadi milik isteri

Kak Nor Slm Ustaz,tlg doakan sy nak g haji & umrah bln ramadhan dgn suami. 2009-09-03 12:49 AM

Amin.. Allah bersama kak…

nur_izaiti salam ustaz. x patut mereka buat bergitu pada ustaz dan sahabat yg memperjuangkan nasib pesakit HIV di gereja 2. xpe la ustaz x ke mana kuasa manusia 2009-09-03 6:39 AM

Allah maha penyayang

zukrie ustaz napa lelaki tak boleh pakai kain jenis sutera? sy dgr hukum haram tp krg pasti sbb pengharaman minta tnjk ajar. 2009-09-03 5:43 AM

sebab, kena kaji, tapi itulah hukumnya. Pasti ada hikmah..

nor Salam. Ramai ustaz cakap bulan ramadan syaitan 'di ikat'.Apa yg dimaksudkn 'diikat'. byk gak benda x baik yang berlaku bulan posa ni. 2009-09-03 4:31 AM

maksudnya, tak boleh mengganggu manusia. Benda jahat masih ada sebab nafsu.

Hidup. Ustaz, saya gemuruh orangnya dan sering berasa takut dan tidak yakin diri. apa nasihat ustaz mengubah diri saya ini2009-09-03 4:31 AM

Doa banyak-banyak, kalau belum kahwin, kahwin cepat..

aha Salam,utaz apa khabar,tolng doakasayadsni ,jika sseorg itu berniat utk mennaikan jika disembuh peyakitnya adkah sama spt nazar,adkah jatuh hukum wajib 2009-09-03 4:22 AM

nazar jadi wajib..

nur_izaiti salam ust. dikatakan cincin suasa de nisbah emas yg kecil. so mcm ner yerk hukumnya bg kaum laki? kan kaum laki x boleh pakai emas. so mcm ner kalo nk pilih cincin kawin bg suami nt memandangkan dikatakan suasa mempunyai nisbah emas yg sedikit.. 2009-09-03 3:11 AM

suasa ada khilaf, ada pendapat yang mengatakan boleh pakai. Tapi,secara peribadi, elakkan. Belikan yang perak..

aha salam ustaz.mdhan sihat&ceria hedaknya berpuasa dmakkah,bgmna berpuasa ddmekah&ibadt umrah dlakukan waktu bila,taraweh dlm masjid ka,tlg doakn sy sama 2009-09-03 2:19 AM

cerita detail akan saya ceritakan insyaAllah…

fara assalamualaikum....sy nk tanya email ustaz leh x.sy de soalan peribadi nk tanya.harap ustaz blh reply.ni alamat email mail 2009-09-03 2:13 AM

muhamadbinabdullah@gmail.com

tonet Bagai mn cara yg tbaik utk mnasihatkan 'warga tua' yg tdk pernah SOLAT d sepjg hayatnya? 2009-09-03 1:57 AM

cakap sikit tapi selalu..

purnama Firman Allah di dalam Surah Al-Mulk ayat 2, “Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya;”

Hidup ini adalah untuk berusaha dan beramal, bukan untuk mempersoalkan takdir. Jangan ditanya, “kenapa perlu mencari si dia sedangkan si dia telah pun ditentukan”

sebaliknya tanyalah diri sendiri “apakah usaha yang telah dicurahkan di dalam perjalanan mencari si dia.”

boleh ustaz ulas sedikt..maksudnya di sini Allah ingin memberi pahala dlm usaha mencari jodoh ke?

Bagaimana usaha yg dianjurkn utk gadis Islam dlm mencari psgannya ditakuti usaha yg dilakukannya itu boleh menjatuhkan imejnya walaupun niat sbnrnya adlh baik 2009-09-03 7:31 AM

Usaha selaras dengan syariat, orang mengata ada di mana-mana. Yang penting Allah redha..

nur_izaiti kuasa Allah lg Maha Besar lagi Maha Kuat dr kuasa pegawai yg x bertanggungjawab tu. semoga ustaz tenang di Mekah n semoga pe yg berlaku dibls Allah.. 2009-09-03 6:44 AM

Aida salam, mama dan nur izaiti. mcamana berita tu diolah x tengok berita la semalam. harap boleh ceritakan sikit 2009-09-03 7:35 AM

mama salam. geramnya saya mendengar buletin utama semalam. biasalah adat dunia. 2009-09-03 6:41 AM

zul utz, satu cupak beras bersamaan dgn brp gram? boleh kan bayar fidyah guna beras dan teros bg pakir miskin? 2009-09-03 7:24 AM

Anis zul 1 cupak = 556 gram

tonet Anis, bkn ke 1 cupak tu bsamaan dgn 675kg? Sbb 1 gantang = 4 cupak. 1 gantang = 2.7kg. 2.7kg bahagi 4 = 0.675kg... Maaf, salah taip.... 675gram 2009-09-03 8:56 AM

Anis to tonet: agreed with you.. tapi ada jugak org kata 1 cupak 556 G entah la... bagi je la lebih... ustaz... saya betul ke tonet nie betul? ke dua² salah? hehehehehehe 2009-09-03 9:16 AM

zul thanks anis for ur answer.. 2009-09-03 8:32 AM

genapkan 700 gram

hasell salam ziarah. blog yang menarik. apapun, silalah kunjungi blog saya dan komen la apa yang patut kerana saya dalam pengajian juga. selamat berpuasa. 2009-09-03 8:49 AM

insyaAllah..

nur_izaiti aida kalo nk tau 2 kena ikut perkembangan pesakit HIV 2. sy pn ikut sikit2 tp tau niat ustaz n sahabat murni 2009-09-03 8:06 AM

terima kasih..

Anis ustaz.. balik jgn lupa beli kurma muda... kak ngah kirim 2009-09-03 7:46 AM

insyaAllah..

Aida salam, ustaz, yayasan budi tu milik parti politik tertentu kah. berita yang keluar tu bermotifkan politik ke 2009-09-03 7:44 AM

Wallahu alam..

mummy salam,ustaz,tolong doakan keselamatan rmhtgga sy yg sdg diganggu org berniat jahat shingga melafaz taklik gugur talak 3 jika sy blk tanpa izinnya . 2009-09-03 4:21 PM

insyaAllah, kak pun doa banyak-banyak..

Ziema Asskum..ustz ,sya rasa tentu dah tahu citer pesakit HIV 2 kluar kat TV.sedih bila dgr nma org lain yg dpt nma.kami tetap bsma ustz.allah tahu semuanya 2009-09-03 3:04 PM

lida salam ustaz...kami akan sentiasa berada menyokong ustaz dan rakan2.Hanya Allah yang maha mengetahui.Dan kami akan terus menerus menyokong usaha ustaz 2009-09-03 2:49 PM

Guest salam ustaz. mcm mana boleh lupakan kesalahan suami... supaya dpt percaya semula.. minta tolong ustaz tolong doakan ya.. 2009-09-03 2:49 PM

Itu kena doa banyak dari Allah, jangan letak cinta suami pertama. Letak Allah pertama..

Guest as"kum ustaz.Ada tak hadis yang kata makruh mandi waktu Asar bulan Ramadan?Syukran. 2009-09-03 2:43 PM

Saya tak jumpa, tapi yang saya tak jumpa bukan makna tak ada, rujuk ustaz lain setakat ini..

lida salam ustaz, adik saya bekerja sbg nurse di bahagian pembedahan.kdg2 operation tak masuk zohor lagi sampai asar.bolehkan jamak qasar? 2009-09-03 2:42 PM

boleh…

http://hjarshad.blogspot.com Ustaz...Lembu punya susu sapi dapat nama...dlm bulan Ramadan ni..fikir2kan 2009-09-03 2:21 PM

kakliza peruntukan yg diperolehi x dgunakan sepenuhnya. Sebaliknya, sebhgian digunakan utk membeli buku, baikpulih bilik sumber utk kegunaan semua. Boleh tak 2009-09-03 9:21 AM

mamadeeba Brita tu amat mengelirukan pada yg x mengetahui, sabar ......dugaan. 2009-09-03 9:19 AM

Guest Kalau kita was samaada bilangan rakaat solat kita terlebih atau kurang, boleh digantikan dgn sujud sahwi? 2009-09-03 10:14 AM

Kena pilih dulu, yang kurang atau yang lebih. Jika kurang tambah dulu baru sujud sahwi. Jika kita pilih lebih, cukup sekadar tambah sujud sahwi..


Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”
Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
4 September 09, jam 12.10 tengah malam

No comments: