Monday, September 21, 2009

Diari 117 - Perjalanan Universiti Kehidupan

Hidup penuh dengan persoalan, di setiap persoalan memerlukan jawapan. Seseorang akan memberikan jawapannya mengikut ilmu yang ada padanya.

Di dunia ini, banyak ilmu yang dicipta mahupun yang diturunkan Allah. Sebab itu, ketika menilai dengan ilmu dan kita mendapati pertembungan dengan ilmu yang ada, maka Allah menyuruh kita merujuk ilmu yang datangnya dari Allah.

Di dalam al-Quran Allah berpesan pada kita:-

Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.
(surah an-Nisa ayat 59)

Untuk mempelajarinya, proses pembelajaran tidak boleh terhenti sekalipun seseorang telah mencapai tahap tertinggi di dalam disiplin ilmu seperti Phd.

Ia perlu terus dan terus dicari dan dituntut. Semoga rehlah perjalanan ilmu akan terus dirahmati Allah.

InsyaAllah, saya dan beberapa sahabat akan bertolak ke Dubai petang ini 21 September 09 jam 7.30 petang, kemudian saya akan ke Iran dan insyaAllah akan ke Azerbaijan dan beberapa negara lagi untuk beberapa program.

Dengan izin Allah, saya akan kembali pada 5 Oktober 09. Semoga Allah memberikan kemudahan di dalam segala urusan di dalam perjalanan ini.

Jika dalam tempoh ini, saya tidak menemukan internet, bermakna, agak lama kita tidak dapat berkuliah bersama.

Jika dapat, insyaAllah, kita akan tetap berhubung. Jika tidak, doakan perjalanan ini.

Semoga kita terus dirahmati Allah, amin...

'Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"

al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Selayang
21 September 09 jam 1.15 petang

No comments: