Thursday, September 10, 2009

Jawapan Pada Persoalan 60

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

tonet Ust, seorg wanita yg mgandung ps bln Ramadhan, ingin bpuasa tetapi d larang oleh suami. Wanita tsbt m'ikut saja kata2 suami krn takut.. Apa hukumnya? 2009-09-07 1:26 AM

mengandung ada keringanan berbuka jika memudharatkan. Mungkin kata suami ada kebenarannya. Cuma kena ganti balik puasa tu

tonet Ust, Solat Tarawih tu 2 rakaat n 1 slm, kan? Tp kat surau tpt sy tggl, 2 rakaat n 2 slm.... Tg mn 1 btl? 2009-09-07 1:18 AM

dua rakaat satu salam

tonet Ust, perempuan yg x cukup puasa d bln Ramadhan, 1-blh ke puasa enam pd hari ke 2 pd bln Syawal? 2-Atau Qada puasa dulu n baru le puasa enam. 2009-09-07 1:15 AM

niatkan puasa Qadha, dapat dua-dua sekali

Imah Ustaz,kitrn haid sy x menentu (30-35 hari) krana menyusu. Baru2 ini sy suci hr ke 10 tp hr ke 18 tiba haid lg sekali.ia dikira drh penyakit @ haid? 2009-09-07 12:40 AM

Selepas 15 hari dari haidh hari pertama, maka darah penyakit

ai ti men mais dan jais dok sebuk kata al arqam sesat.... jemaah islam sendiri pun diorg x bg support... jgn dok harap lah kat depa. 2009-09-06 11:43 PM

sraphl salam semua, sila lah berkunjung ke blog sekolah rendah agama pekan hulu langat . link 2009-09-06 11:41 PM

kak rokiah ; salam uztaz ,ank kak bljar di Unisel thn akhir ustaz tlng Doakan khairul anuar bejaya dunia n akhirat jdi ank soleh:Slmat Beramal d MAKKAH 2009-09-06 11:31 PM

Amin..

Guest a'kum ustaz..Ada tak hadis sebut pasal berpagi-pagi dengan wangiian pd bulan Ramadan ni? Makruh tak? Syukran. 2009-09-07 3:31 AM

Setakat ini, saya jumpat tak ada, tapi perkara yang saya tak jumpa bukan bermakna tidak ada. Nanti rujuk ustaz lain juga.

tonet Ust, Apa hukumnya Solat Tarawih 8 rakaat tp x Solat Witir 3 rakaat? 2009-09-07 3:00 AM

sunat

tonet Ust, blh x kita niat Qada puasa + niat puasa Sunat? Ada yg sy baca blh, ada yg kata x blh.. ± ayatnya, 'Tiasa jln pintas dlm b'ibadat'.. 2009-09-07 2:57 AM

boleh

fila salam ustaz...sy prnah buka satu blog seseorng..tp adakah berdosa klw buka tanpa minta izin? 2009-09-07 2:55 AM

kalau blog peribadi yang dia tak izin orang lain buka, kita buka, maka berdosa padanya. Kena minta maaf

aha ustz,yg dkatakan memberi makan kpd org yg berbuka mana libih afdhal didahulukan keluarga@org lain 2009-09-07 1:50 AM

yang susah, jika keluarga susah dan orang lain susah, afdhal dulukan keluarga yang susah

aha salam ustz,saya tertarik dgn satu solan adakah mununtut ilmu melalui tv@radio drmh jug dnaugi malaikat 2009-09-07 1:42 AM

tetap dinaungi Malaikat jika niat untuk menuntut ilmu

tonet Ust, Slmt kembali ke M'sia... Bial nak buat ceramah / apa jua program di JB?2009-09-07 1:33 AM

tk, dan insyaAllah

tonet b-Sdg kan kdg kala apa yg d suruh suami 2 x masuk akal / myakitkan hati... c-Apa hukumnya suami yg suka mjatuhkan air muka isteri d dpn org ramai? 2009-09-07 1:31 AM

berdosa

tonet a-Ust, apa hukumnya seorg isteri mnurut saja kata suami d sbbkan 1-takutkan suami (coz suami sgt garang), 2-takut d tuduh derhaka 2009-09-07 1:30 AM

kalau yang disuruh itu tidak melanggar syariat, maka menurutnya adalah terpuji dan diberi pahala

sallehaman 1.bolehkah berwudhu tanpa berkumur-kumur di bulan puasa ini. 2009-09-08 12:05 AM

boleh

http://hjarshad.blogspot.com Salam...Ustaz dalam perjalanan pulang ke tanah air dari Makkah..Mabrur Insyaallah 2009-09-07 10:43 PM

alhamdulillah

karma tgk gmbr ustaz naik ke gua terasa rindu sgt nk pergi.. 2009-09-07 1:36 PM

insyaAllah, akan sampai, amin…

AZA ustaz mimpi slps istikharah suatu petunjuk ke? klu tiada mimpi klu hati terasa berat terhadap seseorg tp jln usaha nmpk sukar bgmna ustaz? mn perlu ikut @ petunjuk? 2009-09-07 1:33 PM

Mimpi antara petunjuk, Jika jalan sukar, tingkatkan usaha

Guest Salam. Apakah hukum nya solat last minit? Tak abis satu rakaat dah masuk waktu solat yg seterusnya? 2009-09-07 1:31 PM

Melengahkan hingga akhir waktu tanpa sebab, haram hukumnya.

culatupai Assalamualaikum ... Semasa Khatib sedang Berkhutbah , Saya baru masuk ke dlm Mesjid lepas solat sunat bolihkah saya salam jemaah sebelah ? 2009-09-07 4:50 AM

boleh

Wany Salam ustaz. Boleh tak prmpuan yang solat sorang2 baca alfatihah+ surah smpai boleh dengar oleh orang sebelah (kalau ada orang disebelah). syukran. 2009-09-07 4:46 AM

Boleh, tapi tak afhdal, biar dengar sendiri sahaja

Minda Tertutup Askm.Bismillah.Bila masanya yg paling AFDAL utk membyr zakat fitrah.
2009-09-08 4:53 AM

Afdahl sebelum solat hari raya kerana pada hari itu orang miskin akan hadir untuk bersolat. Tapi sekarang, kita pakai amil, maka bila-bila boleh bayar

Minda Tertutup Askm.Bismillah.Apa hukumya memberi salam tp ada 'TA'ALA' di hujungnya. 2009-09-08 4:50 AM

Boleh

Minda Tertutup Askm.Bismillah.Boleh ustaz jelas bagaimana cara solat Nabi sblom solat difardukan. 2009-09-08 4:49 AM

Macam kita sekarang, mengikut syariat Nabi Ibrahim

riena salam ust. adakah rumah jagaan di bawah kelolaan ust menerima pesakit hiv perempuan yg terlantar? 2009-09-08 4:30 AM

perempuan belum lagi, baru lelaki

mummy salam ust sy dah makin tenat skg. suami makin keras x brtlk ansur lgsg x igt fitrah @raya. tlglah kami ank brnk ust. airmata dah kering merayu...2009-09-08 2:56 AM

saya doakan semoga Allah sentiasa membantu puan

Kak Yong Salam ustaz, apakah hukumnya isteri berqiammulail tanpa pengetahuan suami sewaktu kehadirannya? 2009-09-08 1:30 AM

Qiam kalau di rumah tak apa, kalau di masjid, maklumkan pada suami

tonet Salam Ust, dlm Masjid Nabawi & Masjidil Haram, blh bgambar ke? 2009-09-08 1:17 AM

sekarang boleh

sallehaman 2.apakah syarat dibolehkan solat jamak? ada kata kalau tujuan perjalanan kerja tidak boleh jamak, ada kata masjid dah banyak.? 2009-09-08 12:09 AM

diharuskan jamak sebab musafir, bukan kerana masjid sikit atau banyak.

zul ape pendapat ust mengenai gosok gigi disiang hari dgn menggunakan ubat gigi yg pelbagai perisa dipasaran skang? 2009-09-08 12:08 AM

harus sebab ia hanya di mulut luar. Tak harus jika hingga boleh tertelan rasanya.

zul benarkah air mani jika terkena seluar boleh dibawa solat dan mazi tidak? 2009-09-08 12:07 AM

benar

doraemon Salam Ustz, Dalam Surah al-Qadr, ayat 1 Allah berfirman: "Sesungguhnya kami turunkan al-Quran pada malam Lailatul Qadr". Jadi, al-Quran diturunkan pada Malam Lailatul Qadar. Malaysia sambut Nuzul al-Quran pada 17 Ramadan. Soalan: bilakah sepatutnya Malam Lailatul Qadar? Tidakkah ia pada 10 yang a akhir? Kenapa Tepat 17 Ramadan dianggap Tarikh Nuzul al-Quran? 2009-09-08 7:14 AM

diturunkan dari Luh Mahfuz ke langit dunia pada malam lailatul Qadar. Pada Nabi beransur-ansur

Hj.Abu Bakar Ramlee Salam. Saya baru sja bri sumbangan kpd Yayasan Ust sbnyk RM500.00. Harap dgn angka yg kecil ni dpt bri prtolongn kpd yg memerlukn. 2009-09-08 7:01 AM

Terima kasih, semoga Allah terus memurahkan rezki tuan

fauziah zikri salam ustaz. sy ada anak autisme & skg ni berubat cara islam dgn jumpa ustaz. tetapi sy percaya doa ibu bapa lebih dimakbulkan allah 2009-09-08 6:41 AM

usahalah sebanyak mungkin,ke mana-mana pun selagi tak bertentangan dengan syarak

karma apakah tanda2 seseorg itu dimurkai Allah? 2009-09-08 6:29 AM

tidak tenang

karma apakah tanda2 seseorg itu dikasihi Allah? 2009-09-08 6:27 AM

hati menjadi tenang

nur_izaiti salam ustad selamat kembali ke tanah air.. sy doakan semuanya selamat sepanjang perjalanan pulang 2009-09-08 6:15 AM

terima kasih

Fadley Salam Ustaz, masih di Mekah ke? 2009-09-08 5:11 AM

Sekarang di Malaysia

mamadeeba Salam.Ustaz, slmat plang ke Malaysia. Ustaz, sye ade seorg anak lelaki. Niat nak mnghantar anak blajr d Mesir 2009-09-08 10:37 AM

semoga Allah memudahkan urusannya

aha salam ustz slmt pulang ke tnhair mana lebih afdhal zakat fitrah dikeluarkan diut@beras
2009-09-08 9:57 AM

Afdahl beras yang biasa kita makan

morazas: Terima kasih. Blog ni byk membantu kita dlm agama.. Saya cuma solat terawih sebanyak 8 rakaat di surau, selepas itu pulang ke rumah dan tidak melakukan solat witir di rumah. Apakah hukumnya? 2009-09-08 8:29 AM

boleh

Aida salam. ustaz, bagaiman kedudukan seorang isteri di sisi Allah, bilamana dia x tinggal solat dan puasa tp dlm masa yang sama dah 2 tahun x bertegur ... ...sapa dengan suami, tinggal sebumbung tapi x berkomunikasi zahir dan batin, saya dah menasihati hamba Allah ni tp nampaknya x jalan 2009-09-08 8:17 AM

Solat, puasa sah, Cuma dia kena baiki diri. Menjadi isteri derhaka merugikan. Kadang kala kita rasa puas hari boikot suami. Tetapi, Allah tidak akan menjadikan perkara dosa itu ubat pada hati

miza salam..ustaz..sy ingin bertny jika isteri mengambil duit tanpa pengetahuan suami kerna suaminya seorg yg kedekut boleh ker?terima kasih ustaz 2009-09-08 8:03 AM

untuk keperluan nafkah, boleh

tonet Salam Ust. Sy Solat Fardhu setelah selesai Azan tetapi sdg Solat, Azan di TV bkumandang. Mcm mn tu Ust ? 2009-09-08 7:21 AM

tengok tempat, kalau puan duduk di Johor, azan di TV itu, waktu KL

doraemon Kalau dpt cuti 10 hari terakhir ramadhan best gak tu! 2009-09-08 7:19 AM

mmm, aah kan!..

tonet Salam Ust. Klu sy pukul ank dgn niat utk m'ajar, blh ke Ust sdg kan ank sy tu kecik lg... 2009-09-08 7:18 AM

boleh tapi jangan melampau

Guest assalamualaikum.ustaz boleh x kalau saye sembayang fardu mase azan 2009-09-08 7:17 AM

Boleh

Hidup. Apa hukum melukis, membaca atau menonto kartun atau komik seperti superman,batman, ujang, gempak dan seumpamanya 2009-09-09 1:27 AM

Melukis barang yang disembah haram. Jika sekadar pemandangan,atau perkara yang tidak disembah, harus.

Baca komik, kalau melalaikan sampai solat lambat maka makruh dan boleh jatuh haram. Kalau sekadar bacaan merehatkan minda, tak apa.

nur_izaiti salam ustaz, hukum seorg wanita yg memakai make up adalah haram kalo bkn berhias utk suaminya tp bagaimana pulak kalo niat sebenanya bukan nk meraih perhatian kaum lelaki tp lebih kpd self confiden utk berkerja? adakah haram juga? 2009-09-08 11:08 PM

SR Salam. To nur_izaiti> Just nak share opinion. Niat tidak menghalalkan cara (means does not justify end) 2009-09-09 1:48 AM

SR Buat pgtahuan cik nur_izaiti, isteri saya pun bermekap bila bertugas. sy pun x sampai ati nak tgk dia pegi keje muka x siap. 2009-09-09 2:44 AM

SR cuma nak share pendapat yg kita ni xleh nak ikut niat je. asal niat baik, segala urusan jadik halal, x betul tu. ada hukum-hakam syarak Allah dah ajar 2009-09-09 2:39 AM

SR berkenaan hukum, sy x pasti apa hukum mekap tu kene tanya ustaz. 2009-09-09 2:38 AM

nur_izaiti w'slm SR mmg tp kn tugas sy mmerlukan sy pakai make up spy x nampak pucat.. tp sy x pakai la tebai2 mcm model 2.. 2009-09-09 2:24 AM

jika tidak berlebihan dan keperluan, harus. Tapi benang batasannya amat nipis untuk menjatuhkannya makruh dan haram. Jadi, jaga-jaga dan minta Allah bimbing

lan salam ustaz...sekiranya kita tidak qadha puasa ramadhan sehingga ramadan berikutnya, adakah ianya akan berganda? syukran 2009-09-08 4:14 PM

puasa tidak, hanya fidyah berganda mengikut sebahagian pandangan ulama’

Guest ustaz, bleh ke memegang tafsir Quran dan buka lembarannya tanpa menyentuh ayatnya jika tiada wuduk atau dalam haid 2009-09-08 2:33 PM

Boleh

Mat Salam ustaz...boleh tak org yg solat isya' berjemaah bersama2 dgn org yg solat tarawikh? 2009-09-08 2:28 PM

Untuk sekadar ikut pergerakan boleh, tapi berimam, tak boleh sebab taraf solat berbeza

jqafsksulaiman Salam. ”Guru j-QAF antara 12 Khattat terbaik negara..Jom baca..Jgn Lupa Follow Kami.TQ.Salam 2009-09-08 11:09 AM

mamadeeba Anak menuntut di SMKA & kelihatan anak cenderung/minat utk sambung blajar di negara Arab.Mohon ustaz bri pandangan. 2009-09-08 10:40 AM

teruskan niat baik itu,

nurul salam...Selamat berpuasa...saya ingin btnyakan berkneen dengan makhluk halus.seperti yang kita semua tau yg setan telah di rantai...persoalannya boleh makhluk yang lain wujud dan menganggu manusia?? adakah mkhlk tsebut wjd dlm jasad atu hanya hayalan shj atau mmg ada yg menggangu 2009-09-09 5:18 AM

jin tetap ada dan dia boleh menggangu dengan izin Allah

Aida salam ustaz. saya baru tersedar yang pendapatan saya dan suami kena bayar zakat pendapatan. jahilnya saya. tahun yang lepas2 tu mcmna wajib dibayar ke 2009-09-09 2:54 AM

Yang lepas, kira betul-betul kemduian jika ada kemampuan banyar yang mampu pelahan-lahan

Aida ustaz, lg psl zakat pendapatn, setelah saya sedar semalam, hari ni saya nak byar zakat pdpatan secara online, tapi saya nak bayar secara ansuran .... di website maij dia kirakan 90.00 sebulan@1080 sethn, jadi yang saya nak bayar ni untuk thn lepas ke thn ni. saya cll maij x da org jawab ustaz mudahkan urusan kami, Allah mudahkan urusan ustaz dan urusan kami juga insyaAllah 2009-09-09 3:28 AM

Line dia orang memang macam tu,

Zakat pendapatan untuk kiraan tahun sekarang. Sebab, dia bukan simpanan yang perlukan tempoh setahun.

a'ib ustz,seseorg itu bila dtimpa musibah,tanda2nya dia dhina adakah akan berterusan,bgimna nak mnghdpinya 2009-09-09 3:17 AM

tidak berterusan. Cara menghadapai ialah dengan banyakkan bertaubat dan berdoa

mama salam. sblum emak sya mniggal dnia (nzak) sya tercium bau yg sgt hrum dikwsn tmpt emak saya. Smpai skrg sya trngtkn bau tu lg. Dah msuk 8 thn (11/11/01). tnya adik, dia xbau. Bau apa tu ustaz? 2009-09-09 4:45 PM

Wallahu alam, mungkin Allah tunjukkan kebaikannya pada puan

twin Salam ustaz.Saya pernah tinggl puasa atas nasihat doktor.Yang saya muskil,saya rasa saya dah bayar fidyah dan bagi beras pd orang iskin.tapi kadang ka 2009-09-09 3:05 PM

kalau masih tak tenang, bayar lagi, takut tak cukup

karma makruh x ty soalan byk2 terutma dlm hukum Islam, sbb penah terdgr ceramah bhw ustaz tu kata " org ty byk tanda kurang ilmu,ory yg kurg ty byk ilmu" 2009-09-09 1:16 PM

tak makruh kalau ikhlas. Perkataan ustaz tu, hanya pendapatnya sahaja

nur_izaiti salam ustaz kalo kite letak nama anak dgn nama para sufi, berat x nama 2 pada anak? contoh dgn nama ammatu arramliyyah n fatimah nur zahrah? 2009-09-09 7:05 AM

Berat kalau kita tak didik dengan betul

Anis ramai org mintak ustaz doakan agar ditemukan jodoh... ustaz... saya pun nak mintak doakan agar saya naik pangkat cepat... Amin 2009-09-09 7:03 AM

SJ he he he.. doa sendiri la.. apa susah ? 2009-09-09 4:14 PM

Amin.. semoga pangkat mendekatkan dengan Allah

jml Sy x mampu seperti adikberadik lain utk beri duit@barang2 kpd ibubapa sy,hingga dicop sbg kedekut,sy hanya mampu b'doa utk mereka setiap x lps solat. 2009-09-09 6:30 AM

janji ikhlas

Die salam ustaz, betul ke dlm quran tidak ada 1 ayat pun yg perintahkan wanita pakai tudung kepala ? Hukum pakai tudung ni wajib ke sunat ? 2009-09-09 6:17 AM

Wajib

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”
Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
10 September 09, jam 8.00 pagi

3 comments:

aida said...

salam ustaz,
selamat kembali ke Malaysia. Saya ingin memberi sedikit sumbangan kepada warga HIV, bagaimana caranya? Apakah ada barang keperluan harian yang mereka perlukan? Atau mungkin sy bank in cash sahaja? ke dalam acct Yayasan?

apa email ustaz ye?

Ustaz Amin said...

mana-mana pun boleh, kalau mahu hantar barang keperluan, boleh terus ke Darul Ukhwah,

No 11 Lorong 4/48 C Seksyen 4, 46050Petaling Jaya Selangor

Ustaz Amin said...

muhamadbinabdullah@gmail.com