Saturday, September 5, 2009

Jawapan Pada Persoalan 57

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

Ingin Tahu salam. Ustaz, jika pelaku onani tdk dpt menhn nafsu dia di bln puasa, slps itu mgosok zakar dia tanpa keluar mani utk hlgkn nafsu trsbt, ape hukumnya? 2009-09-03 11:36 PM

Puasa tak batal. Hukum haram sebab ia ke arah membatalkan puasa dengan sengaja.

Noor@Taj Ustaz klu ada & diberi peluang saya ingin mengikuti romb ust ke Mekah. Nanti blh war2kan utk kami trt serta ustaz? 2009-09-03 11:17 PM

insyaAllah…

tonet 1-Ust, kata2 n pbuatan ibubapa mertua sy sgt2 mguris hati n perasaaan sy. 13 Sep nie genap la 2 th 4 blh sy bsbr n pendam segala2nya dlm hati... Psoalannya, bg mn caranya utk sy hilangkan rasa sakit hati atas pbuatan mrk thadap sy? Sy maafkan mrk tp x dpt mlupakannya... > suka mluahkan segala2nya tp suami n adik-bradiknya sy x bg coz dier takut ibubapanya bkecil hati walaupun dlm hal ini dier tahu n sedia maklum siapa yg bslh.... Tlg sy ust... Sy blh mgalah, memohon maaf walaupun bkn slh sy tp utk kembali spt dahulu, adalah sukar bg sy...2009-09-04 12:43 AM

1. sabar bukan pasrah, sabar ialah kematangan kita berfikir Sesatu itu ada hikmah. Kadang kala ramai orang rasa dia telah lama sabar, tapi sebenarnya dia tidak pernah bersabar.

2. Untuk hilangkan rasa sakit hati, doa pada Allah banyak-banyak

3. sedekahkan fatihah banyak untuk ibu/ bapa mertua, semoga dilembutkan hati

tonet Ust, klu org fitnah kat kita, perlu ke kita mpertahankan diri / bdiam diri n bserah pd Allah... 2009-09-04 12:35 AM

bercakap ketika orang bertanya sahaja. Tak perlu ke sana ke sini bercerita

nur_izaiti salam ustaz..syukran sbb menjawap soalan sy. usatad pap smear 2 de la ujian utk megesan kanser pangkal rahim ujian yg dilakukan apabila seseorg wanita menjalani hbg seks aktif biasanye utk org dh kawin. ustaz sy harap penjelasan sy ni x disalahertikan. sy menceritakan dr sudut sains yg sy faham n benda ni wajib bg yg dh kawin tp masih ramai yg takut utk melakukannya sbb segan sbb ramai pakar sakit puan de la Doktor lelaki Hbngn kelamin yg 1 shj sdh ckp menjdkn permukaan pangkal rahim terdedah dgn virus n kuman pd permukaan pangkal rahim terdpt "transformation zone" yg diselaputi sel awal yg sensitif. Sel ini blh berubah menjd sel kanser jika terdpt tekanan drpd virus dan kuman ika virus ini sudah mencapai 80%, pesakit berisiko tinggi untuk mendapat kanser pangkal rahim 2009-09-03 11:42 PM

kalau alat itu dimasukkan ke dalam faraj ketika puasa, maka batal puasa. Pasang lepas Ramadhan kalau tidak terdesak.

aiman salam. ustaz doakan kejayaan saya di sana akan mengambil peperiksaan UPSR. AIMAN FIRADAUS BIN ABDUL RAZAK. Tkasih ustaz. 2009-09-04 3:13 AM

Amin, Allah bersamanya..

musashi salam.. aku ada masalah dengan persoalan antara kebanaran dan kecelaruan. bagaimana jika seorang kanak-kanak yang lahir dalam keluarga yang memang tidak pernah mengetahui tentang islam 2009-09-04 3:10 AM

Semoga Allah beri hidayah padanya dan semoga kita selalu berdakwah pada mereka

aha ustaz,semasa blog ni dtulis ustaz sedang tidur kami dsini siang,adakah sama malm lailatulqadar diseluruh dunia 2009-09-04 2:47 AM

Sama, Lailatul Qadar ialah satu malam bermula Maghrib hingga ke Subuh. Banyak orang tertukar dengan waktu istimewa iaitu dua pertiga malam. Itu waktu afdal.

aha SALAM USTAZ,Saya mngikuti blok ustaz ni selepas utz keluaq tv9,banyak jwn uztz adalh petunjuk&ilham yg Esa,tlg doakan agar terus dberi ptunjukNya,amin 2009-09-04 2:44 AM

Amin.. Allah bersamamu

Die Salam ustaz, klu di bulan puasa kita terangsang tapi tidak sampai keluar mani...batal tak puasa? atau ia mengurangkan pahala puasa kita ? 2009-09-04 2:27 AM

Tak batal, pahala kurang jika terangsang dengan melihat melalui syahwat.

Kak Ida Salam Ustaz, Mohon Ustaz tolong doakan kejayaan anak saya (Izzuddeen b Ishak) yang akan mengambil UPSR minggu depan. Syukran 2009-09-04 1:44 AM

Amin.. Allah bersamanya..

Anggerikdesa Salam ustaz..bolehkah sy menghafal ayat suci al-quran ketika di dlm haid. 2009-09-04 4:33 AM

Niatkan untuk belajar..

putra Salam ustaz, doa kan saya sekeluarga dapat ke sana lagi, insyallah. 2009-09-04 4:02 AM

Amin.. Allah bersamamu sekeluarga..

culatupai assalamualaikum ! Pengamal Ilmu Hitam yang membela Hantu/Jin betulkah isteri nya akan di tiduri olih syaitan yang dia bela itu? 2009-09-04 4:00 AM

wallahu alam, kena tanya dia…

Kak Nor Ustaz, ada nak bawa group umrah dalam bulan december visa pelancong? Saya dan keluarga ingin nak serta. Syarikat mana? Terima kasih. 2009-09-04 3:57 AM

Kalau ada saya akan maklumkan insyaAllah..

nazrah_noor salam ustaz, moga dipermudahkan urusan di sana. salam dari krew penerbitan al hidayah.. 2009-09-04 3:57 AM

Terima kasih dik.. Allah bersamamu, salam kembali untuk semua krew penerbitan al-Hidayah..

tonet 1-Ust, mgapa skrg ramai org Ismal yg hya pd IC / Surat branak? Selalu myalahkan kehidupan yg susah yg myebabkan x dpt bljr... Sepatutnya kesusahan mjadikan kita > b'usaha bsungguh2 n tdk mbiarkan ank m'ikut jejak langkah mrk yg tdk b'ilmu... Maaf slh taip....Bkn Ismal tp Islam.... 2009-09-04 3:32 AM

kos belajar sekarang tinggi. Sebab itu perlunya Universiti Wakaf. InsyaAllah, saya sedang usahakan.. amin..

lida salam ustaz..kenapa solat jemaah zohor dan asar dibaca senyap..sedangkan subuh, maghrib dan isyak dibaca dgn suara yg kuat 2009-09-04 6:49 AM

hikmahnya supaya orang tak tidur..

syura Slm ustz.Xpe ke klu sya way solat tahajud tnpa mbca tasbih2 khas smsa ruku' dsb? maaf..slh eja..mksud saya buat solat tahajud..... 2009-09-04 5:26 AM

tak apa..

SJJJJ 'sape shbt kite akn mncrmnkan sape kite'..prnh dgr x?awk untung dpt b'shbt dg org mcm ustz n sma2 buat kje kbjikan so jgn la buang pahala2 yg awk dh kmpul dsbbkn mlut awk.b'sykrlah awk dprtemukn n ada pluang b'shbt dg org alim wpun sorg psti tmpiasnya akn tkna kt awk..fkr2lah whai SJ 2009-09-04 3:23 AM

SJ keh keh keh.. tujuan shoutbox ni bukan unt tanya soalan la ngok. Tujuan dia untuk kita shout apa kita fikir. Sheikh, guna nama sendiri dulu. Sng ckp. unt org mengumpat, mmg sesuai jwb mcm ni. baru dia akan terfikir psl org lain. bukan psl diri sendiri saja.2009-09-04 4:59 AM

honey ish..apa ni SJ dgn SJJJ ni..dh la tu.Bln puasa ni.SJ tak perlulah nak ngok ngok kan orang. 2009-09-04 5:25 AM

SJJJJ hmm..sng gnilah encik SJ,sume soaln yg dtnya dsini biar ustz amin je yg jwb.Bkn pe,klu djwb oleh yg bkn ahlinya tkut2 jd lain lak.. niat awk mgkn baik tp cra awk mnjwb tu klu leh mnyinggung prasaan org jd dosa lak..x gitu ke? 2009-09-04 4:54 AM

SJ saya bagi penyelesaian. Cari kesalahan diri sendiri dulu. Kalau nak salahkan bos sepanjang masa, mudah ler keje. he he he. 2009-09-04 4:40 AM

SJJJJ sdh sdh la tu SJ..wlau apepun tjuan awk nk 'smash' mreka yg tny soalan kt sni tp mmg xptut awk buat gtu.sya x rsa aisya nur ngmpat..dia cma critakan mslh dia spya ustz dpt tlg bg pndpt..awk mgkn dh ddk d tmpt tingi..dh stbil or mgkn dh jd bos.Mgkn sb tu awk x empati.. 2009-09-04 3:13 AM

SJ he he he.. SJJJ ni tak dpt fhm benda mudah. Itu pun nak guna nama org lain. Guna nama sendiri la. Mengumpat ler tu dok citer buruk bos kat sana & sini 2009-09-04 4:39 AM

tiadanama SJ_klu nk tegur mesti dgn bahasa yg sopan ..nabi sendri berlemah-lembuh dlm bertutur kata walaupun berhdpn dgn musuh Islam.. 2009-09-04 2:34 PM

tiadanama sy rasa SJ ni seorg bos yg slalu kna kutuk kot..sbb tu dia anti org yg kutuk bos byk2 la bersbr ye 'bos' bln pose ni x baik gaduh2 2009-09-04 7:29 AM

SJ bos ke tak bos, yg pasti, aku ikut hadis untuk menentang org mengumpat. tiadanama menentang nabi. nauzubillah. 2009-09-04 12:19 PM

tarmizi mengenai solat dlm masjid,btlkah solat klu trsentuh dgn knk2 y blm bersnt? 2009-09-04 8:30 AM

kanak-kanak tak sunat menanggung najis pada kemaluannya. Sentuh tak apa, jangan menanggung mereka seperti membiarkan dia duduk atas peha kita.

zahariah slm utz.seorg ank llki sy brumur 3 thn blm brsnt.ada pndpt mngatakn tdk sah tawaf jika mendokong knk2 blum bersnt ketika tawaf.adkh benar? bgaimana pula jika kita memimpin tgnnya mmn dgkn sy ign mmbwnya prgi umrah pd thn ini.harap ustaz dpt mmblsnya.trima ksh 2009-09-04 8:28 AM

tak

Guest Semuga isu HIVi tidak dipanaskan lagi. Bak kata ustaz apa yang patut kite buat bukan apa yang patutu mereka buat sepatutnya. 2009-09-04 7:47 AM

Amin…

Along Salam.. Kisah susu ke sapi ke, sudah2 la. Jgn ingat2 lg nanti rasa kecewa ingat ini pn slah satu ujian Nya nk tau keikhlasan & tujuan kita. kepada semua yg terlibat semoga Allah merahmati kamu semua... Amin. 2009-09-04 7:30 AM

Amin..

darling05 Ustaz, bila saya baca articak ini, hati saya pun begitu sayu, kenara lembu punya susu sapi punya nama, tetepi ALLAH lebih mengetahui. 2009-09-04 7:23 AM

Semoga Allah merahmati kita semua..

mojo saya teringin mengikut rombongan ustaz untuk menunaikan umrah. bagaimana cara nye ye ustaz 2009-09-04 7:20 AM

Nanti kalau saya pergi saya maklumkan..

lida bilakah yang dikatakan tidur khaulullah itu? selepas atau sebelum zohor. 2009-09-04 3:21 PM

sebelum zohor

lida bagaimana mudah utk bangun qiamulail.boleh ustaz bagi cara-caranya 2009-09-04 3:20 PM

kurangkan makan sebelum tidur dan bertaubat sebelum tidur

lida bagaimana ingin mengikhlaskan dalam membuat sesuatu? 2009-09-04 3:19 PM

ingat Allah dan akhirat..

lida saya ingin membantu ustaz dalam yayasan ini.bagaimana? 2009-09-04 3:18 PM

terima kasih, nanti saya akan war-warkan..

purnama tentang HIV tu ustaz jgn bersedih..mungkin Allah sdg menguji ustaz dan rakan2 dakwah. Wallahualam.. 2009-09-04 2:52 PM

Allah memberkati kita semua, amin..

purnama ustaz..bolehkah minta petunjuk melalui doa..cthnya dlm doa harian lps solat..bgimn nk th ilham tu dtg dr Allah dan bkn bisikn syaitn 2009-09-04 2:43 PM

boleh, ilham adalah lintasan utama

Guest salam ustaz.apakah kurma kegemaran nabi muhammad 2009-09-04 1:24 PM

Tak diberitahu secara detail. Tapi kurma yang Nabi tanam ialah Ajwa’

lida salam ustaz, lalu di depan orang yang solat apa hukumnya 2009-09-04 10:57 AM

haram jika saja-saja.

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
al-Marwa Hotel Mekah al-Mukarramah
4 September 09, jam 8.24 malam

No comments: