Monday, September 21, 2009

Jawapan Bagi Persoalan 69

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

hr assalamualaikum ustaz.. apa hukum seorang wanita yang belum menikah memakai inai? tq 2009-09-16 2:36 PM

harus

Guest assalamualaikum ustaz.. seorang yang mencuri sebelum wajib sembahyang apa hukumnya? dia ingin membayar tapi takut. thankss.. 2009-09-16 2:34 PM

Kena pulangkan kembali. Kalau tak tahu caranya, doa pada Allah minta beri jalan

hr assalamualaikum.. ustaz mama saya mempunyai resepi.. berat hatinya hendak memberi orang apabila di minta.. bagaimana ustaz?2009-09-16 9:46 PM

ilmu dia, terpulang pada dia, Cuma afdhalnya, ilmu untuk dikongsi, kalau ilmu agama pula, haram sembunyikan hingga orang lain berada di dalam kejahilan

hr assalamualaikum ustaz.. apa hukum solat hanya pakai niat dalam hati? thankss.. 2009-09-16 9:44 PM

Soalan ini kurang jelas, saya andaikan begini:-

1. kalau solat hanya pakai niat, maka tidak dikira solat

2. kalau solat hanya berniat di dalam hati ketika solat, tidak melafazkan, sah hukumnya solat itu kerana lafaz hanyalah untuk membantu hati

dinnor kalau kita nak sembahyg fardhu, boleh ke kita berimamkan org yg sedang bersebahyg sunat2009-09-16 4:03 PM

kalau tahu tak boleh sebab taraf solat tak sama

Guest07 bolehkah kita tukar duit zakat dgn beras,kmdian agihkan beras sbg zakat? 2009-09-16 2:55 PM

Boleh

hr assalamualaikum.. apakah hukum wudhu jika terpijak tahi cicak? tq 2009-09-16 2:39 PM

wudhuk sah Cuma kena basuh, untuk solat, tak sah

hr assalamualaikum.. apakah hukum membaca jampi2? tq 2009-09-16 2:37 PM

kalau dari al-Quran boleh, kalau mentara di larang, haram hukumnya

Lin Salam, mcm mne adab2 nk keluar dari sbhyg jemaah jika terbatal wuduk. adakah teruskn sbhyg, duduk tggu sbhyg selesai atau keluar terus wlpn menganggu 2009-09-17 1:53 AM

Kalau ada ruang keluar, maka boleh keluar, kalau tak ada, boleh duduk ditempat solat, atau ikut gerakan solat tanpa niat solat

Hijau Lelaki yg hya berpuasa & solat sunat2 hari raya shj dan tidak suka mendengar kata2 nasihat ttg Islam malah berseteru dengan kakak2nya... Menguasai rumah pusaka arwah ibu bapa. Tidak suka kpd kebersihan malah memarahi kakak serta adik perempuan apbila mereka membersihkan rumah itu Apa cara untuk menyelesaikan masalah ini? 2009-09-17 1:27 AM

Perlu nasihatkan dan perlu doakan, kita tidak mampu ubah manusia, kita hanya mampu sampaikan kebenaran padanya dan doakan

Hanim Shaha Kemarahan saya pd suami hanya bila tidak solat.ada kala melenting juga memandangkan umur hampir 50thn. Adakah saya derhaka? 2009-09-17 1:24 AM

Tidak derhaka pada 3 perkara

1, bab akidah

2. bab hukum hakam

3. bab akhlak islamiyyah

Hijau bolehkah ustaz menyediakan resit untuk bayaran zakat pendapatan kepada Al-Ijabah? 2009-09-17 1:20 AM

boleh

Kak Nor Salam Ustaz, sejuk perut ibu ustaz m'dung anak2 soleh & solehah.Smpkan slm saya pdnya.Smg pjg umurnya, amin...apa amalannya?Subhanallah... 2009-09-17 12:40 AM

alhamdulillah

sallehaman Bagaimana kita hendak mengenal "WALI ALLAH"?, adakah dia memberitahu kita dia WALI, nak tahu KELEBIHAN itu adalah KARAMAH atau "MAGIC".? 2009-09-16 11:22 PM

kadang kala, wali pun tak tahu dirinya wali, kadang kala dia tahu tapi tak cerita kat orang lain. Kalau orang mudah cerita, itu bukan wali. Dari mencari wali, utamakan mencari redha Allah dengan memperbanyakkan amalan, siapa tahu, akhirnya, Allah anugerahkan darjat itu pada kita

haniez asalamualaikum, ustz hidup sya dan suami bnyk dibebani hutang,dan sy rasa amat risauttg ini. minta ustz doakn kami mempermudahkan utk kami membyrnya. 2009-09-16 10:04 PM

amin, amalkan ayat seribu dinar

aha salam ustaz,selamat menyambut HariRaya Eidul Fitri maaf zahir batin,terima kasih atas keperihatinan luangkan masa mjawab kemuskilan 2009-09-17 4:27 AM

selamat untuk anda juga

Guest salam, pndpt ust kalu kita menyimpan dgn saham terbuka di bursa malaysia. terutama saham perbankkan cth pbb, cimb, maybank dll. adakah ianya terlibat dgn riba. minta penjelasan 2009-09-17 3:31 AM

Kena perhatikan pelaburannya menepati syarak atau tidak, barang haram bukan sahaja riba, banyak lagi sebab jadi haram

hamba slm ustz, blh ke kita bg th trus kat s,org wanita kita ska n nk ambik dia jd isteri..tanda tkt org ln msk dl..tp blh sdia nk btunang lg masa tdekat ni 2009-09-17 2:58 AM

boleh, tapi jaga janga ditipu syaitan dengan selepas itu membuat maksiat

ct salam..ustz kata nmpk tngan xsah solat.jd mcm ne nga solat sy pnh pakai jubah n tudung jer..pakai stoking tutup dagu sume..tp nampk la ke2 tangan sy.. 2009-09-17 2:42 AM

lain kali, labuhkan lengan untuk tutup pergelangan itu

Sue Salam, sy bercadang untuk memberi sedekah wang di atas kelahiran anak sy, bolehkah sy jadikan wang sedekah itu sbg duit raya dan niatkan sbg sedekah Bagaimana pula sekiranya sy sedekahkan wang itu kpd masjid.Yg mn lbh afdal2009-09-17 2:11 AM

Boleh, yang lebih afdal jika ke fakir miskin

abdul Salam Ustaz, apa hukum hutang lapuk bagi perniagaan yg dah tutup Bagaimana pula bila kita nak bayar hutang tapi pemberi tak nak terima sbb dia tak pasti jumlah 2009-09-17 2:03 AM

Hutang kena dibayar walaupun tidak dituntut, pemberi tak mahu terima bermakna tugas kita telah selesai, kalau mati ada jawapan di hadapan Allah

Lin Apa pdgan ustaz ttg jemaah wanita mbawa sejadar ke masjid, bentang sejadar n x nk bergerak utk merapatkn saf. Hingga sanggup memutuskn saf. 2009-09-17 1:58 AM

Kena tingkatkan ilmu, suruh imam beri taklimat mengenai saf yang sempurna

doraemon Salam Ustz, kalau imam batal sedang sujud, mcm mana cara makmum di blkg utk ganti?2009-09-17 6:21 AM

ucap Allahu akbar untuk bangun dulu, kemudian yang belakang terus ambil alih walaupun pada ketika itu belum boleh injak ke hadapan

SJ jenuh menjawab ler ustazzz.. hahahaha. 2009-09-17 5:34 AM

Mmm... itu yang kadang kala lambat sikit jawab,

Guest Sy mengerjakan haji ifrad & dlm ihram selama 12 hari sblm wukuf. Sy cuci pakaian ke dobi & mereka tlh mencucinya sehingga menjadi wangi. Kena dam kah? 2009-09-17 5:26 AM

Tak

azah Besar ganjaran pahala bg mrk yg dpt beribadah dlm bln puasa terutama 10 hari terakhir puasa. Apakah amalan yg dpt dilakukan bg wanita haid dan nifas 2009-09-17 5:19 AM

amalan tak semesti di tikar sembahyang, membersih rumah, menggembirakan suami, berhadiah menasihati anak dan lain-lain

Guest Sy akn balik kg & tlh dibolehkan jamak & qasar selama 3 hari. Tapi setelah 2 hari sy pergi ke tmpt lain lebih 2 marhalah & balik semula ke kg. Boleh ke jamak & qasar untuk 3 hari lagi?2009-09-17 5:16 AM

Boleh

Guest Ustaz, bolehkah memberi zakat kepada orang yg bekerja dgn pendapatan suami RM800 dan isteri RM850 sebulan dgn mempunyai tanggungan anak seorang shj? 2009-09-17 5:08 AM

Boleh sebab takrifan miskin sekarang adalah pendapatan 1500 ke bawah jika duduk di Bandar

Guest Ustaz, berapakah pendapatan minimum seseorang itu yg melayakkan dia untuk menerima zakat? 2009-09-17 5:07 AM

1500 jika duduk di bandar

culatupai Assalamualaikum ! masaalah ketika solat selalu menguap .. nasihat ustaz ? 2009-09-17 4:46 AM

kena rehat sikit

aha ustaz,apkah kelebihan bertakbir pd hari raya,bolihkah kita bertakbir sebnyak mungkin 2009-09-17 4:30 AM

kelebihannya dapat pahala yang banyak, dan boleh buat sebanyak mungkin

Guest Salam uztaz, ketika sembahyang terawih rakaat kedua selpas tahyat imam bangun rakaat ketiga.apa patut makmum buat ? 2009-09-17 12:34 PM

Niat berpisah dari imam dan terus bagi salam

Guest salam ustaz boleh tolong beritahu siapa pengasas ugama nasaro {nasrani tau kristian} t.ksh.2009-09-17 10:55 AM

Pope 1

tonet, Salam Ust kat tpt keja byk sgt blakunya kemungkaran... Kenapa ek Ust? 2009-09-17 9:30 AM

kurang tarbiah

tonet, Salam Ust Suami + isteri org keluar lunch hampir setiap hari dgn alasan 'kesian' coz suami org 2 tiada kwn. Mcm mn nak nasihatkan org mcm nie? Pd pdpt sy yg cetek ilmu nie, mmg x blh... Nak nasihatkan, bimbang mrk slh phm n timbul pbalahan coz mrk bdua nie officer atasan sy 2009-09-17 9:17 AM

jika mampu dengan lisan, maka ucapkan dengan lisan, kalau tak mampu doakan

tonet, Salam Ust Apakah hukumnya suami org duduk bdua2an dgn ank dara d tpt gelap d siang hari (x tahu mrk buat apa). Adakah perlu utk sy menegurnya/biarkan aje.. 2009-09-17 9:07 AM

jika mampu dengan lisan, maka ucapkan dengan lisan, kalau tak mampu doakan

Guest salam.ustaz kalau saye selsema dan saye letak tisu dlm hidong saye batalke.saye rimas asyik keluar hingus jee 2009-09-17 7:55 AM

Tidak jika tidak masuk hingga bahagian dalam hidung

Citratus Apakah ibadah yang paling dituntut di malam raya? 2009-09-17 6:43 AM

Takbir dan qiam

Citratus Salam ustaz, kalau org bercakap perihal keburukan org lain di hadapan kita tapi kita diam dan dengar je, adakah sy turut kena tempias dosa mengumpat? 2009-09-17 6:42 AM

Uzlah hati iaitu hati jangan redha

aha ustaz,hariraya adalah hari kemenangan,bergembira bagaimana golongan yg tak dapat merayakan 2009-09-17 6:41 AM

bahagian dia, semoga Allah ganti dengan lebih baik

shahs salam.apa hukum seorg wanita onani.apakh perlu qada'puasa n mandi wajib 2009-09-17 3:04 PM

kalau hingga keluar mani, batal dan wajib qadha

Guest salam ustaz.. boleh tak ustaz buat hair extension? 2009-09-17 2:45 PM

Tak boleh

Kulaan (Muamalah_1)Salam Ustaz.Adakah dikira riba jika beli barang secara ansuran(tolak gaji) dgn faedah% tertentu? 2009-09-17 2:37 PM

Kalau ada faedah maka riba

Kulaan (Solat_2)Salam ustaz.Adakah diharuskan solat sunat secara duduk tanpa ada uzur? 2009-09-17 2:30 PM

Harus

Kulaan (Umum_1) Salam ustaz. Apa hukum orang lelaki memakai cincin(bukan emas) pada jari tengah tangan kiri? 2009-09-17 2:26 PM

Makruh, nabi pernah larang

Kulaan (Solat_1) Salam Ustaz. Ketika masuk masjid, khatib sdg baca khutbah, mana lebih afdal, solat sunat tahyatul masjid,solat sunat jumaat atau dgr khutbah 2009-09-17 2:24 PM

Tahyatul masjid

khairil jodoh bole diubah x ustaz dgn doa? 2009-09-17 2:02 PM

takdir boleh diubah dengan doa, antara termasuk takdir adalah jodoh

khairil ustaz rasa berat hati pd seseorg slps istikharah itu namanya lintasan pertama ke 2009-09-17 1:42 PM

ye

amar ustaz..jika sesorg lelaki itu melamar wanita utk dijadikan isteri scra x formal tetapi kemudian dia mungkir janji, berdosa x? 2009-09-17 1:41 PM

mungkir janji tetap berdosa jika sengaja berbuat demikian

Keliru Salam ustaz, jka dgn tdk sngaja buka puasa bru terdngar azan, puasa btal x? 2009-09-17 1:24 PM

Tak sengaja tak apa

nur_izaiti salam eidil fitri buat ustaz dan keluarga...semoga hari raya tahun ini akan menjadi yg lbh manis drpd tahun2 sebelum ni... 2009-09-18 2:41 AM

amin..juga pada puan

Along Salam Aid' Fitr. Syukur dpt sya brkogsi ilmu dlm blog ustaz ni.Smoga Allah lindungi & merahmati ustz sklurga x lupa buat isteri yg byk brkorbn. TQVM 2009-09-18 2:30 AM

amin..juga pada puan

Kak Sue slm aidilfitri buat ustaz dan family, moga bahagia, kuatkan smgt , teruskan berdakwah ustaz, antaranya blog ini yg tlh byk m'beri manfaat kpd rmai org 2009-09-18 2:18 AM

amin..juga pada puan

Guest kwn saya nak mintak cerai dr suami krn, skt hati bermadu, dah x de feel kat suami, dah 14thn kwin, suami x penah solat, boleh ke ustaz? 2009-09-18 2:12 AM

Mulakan tindakan dengan istikharah, jangan dengan perasaan

yazihjahiri Salam... Alhamdulillah, saya baru selesai khatam quran sempena ramadhan tahun ini sebentar tadi, terima kasih kepada ustaz yg. memberi saya kekuatan. Sampaikah pahala khatam tersebut yang saya hadiahkan kepada arwah ayah dan ibu, yg. dah pergi...sayu hati saya 2009-09-18 12:36 AM

sampai

nur_izaiti salam ustaz, sy dh 2 kali mimpi sy dapat anak.yg pertama sy mengandung yg ke-2 sy dpt kembar 5. de pe2 pertanda @ sekadar mainan tido? 2009-09-17 11:39 PM

insyaAllah, akan dapat rezki

Guest salam. sbgai makmum, semasa imam sdg mmbaca surah, kita perlu diam atau membaca surah2 tertentu secara perlahan? 2009-09-17 6:46 PM

Afdhalnya dengar

azah bagaimana boleh saya dpt alamat atau no tel kak nor dalam kisah universiti kehidupan 112 - di sebalik kegembiraan kita. Saya sungguh terharu. 2009-09-17 4:38 PM

ada saya berikan di dalam ruangan komen

Azam Assalamualaikum ustaz,Adakah Tauhid uluhiyah,rububbiyah,asma&sifat tu ilmu2 tauhid,ada yg kata itu tauhid org. wahabbi ? Selamat menyambut Aidilfitri. 2009-09-17 3:22 PM

Itu method yang dipakai oleh wahabi

lida salam.saya tidak tinggal qiamulail pada mlm2 akhir ramadan.tapi saya tak dpt tanda2 terjadinya lailatul qadar,adakah sy tk dpt mlm tersebut/sy tak lyk adakah hati saya tidak bersih, itulah sbb saya tk dpt mlm tersebut.doakan sy utk istiqamah dlm amaln saya.sesungguhnya saya benar2 bertaubat 2009-09-18 3:18 AM

kata Imam Malik r.a, amalan macam rezki makan, ada orang hari ini dapat makan ikan, esok daging. Amalan juga begitu, ada orang hari ini dapat tahajjud, esok tak dapat, Jadi minta Allah beri kekuatan untuk kita beribadah

aha salam ustaz,memadaikah memohon maaf melalui email@sma&jika seseorg x memaafkan kita sdgkan kita x tahu adakah dosa kita dgnnya terampun,wallahua'lam 2009-09-18 3:18 AM

jika massage minta maaf itu sampai, maka memadai

Aida ...salam lebaran. Taqabbalallahu Minna Wa Minkum 2009-09-18 3:16 AM

Syukran

Aida salam. saya baru belajar dari ustaz zahazan pagi tadi di tanyalah ustaz, ucapan Taqabbalallahu Minna Wa Minkum ucapan Nabi, kepada ustaz dan semua... 2009-09-18 3:16 AM

Tahniah sebab meneruskan pembelajaran

Aida salam ustaz, sampai ke masjid utk berjemaah zuhur imam dah stat solat. nak buat qabliyah zuhur dulu ke atau terus masuk saf utk berjemaah 2009-09-18 3:12 AM

Terus solat, pahala jemaah lebih besar

sa80 Trima kasih ustaz kerana berkongsi ilmu dengan kami semua. Alhamdulillah, saya dipertemukan dgn blog ini. Semoga Allah merahmati ust sekeluarga 2009-09-18 3:08 AM

amin, dan tuan juga

sa80 Salam Lebaran buat Ustaz dan semua pengunjung blog yg sgt bermanfaat ini. Taqabbalallahu Minna Wa Minkum Solehal A'Mal. 2009-09-18 3:05 AM

syukran

seri kepada ustaz dan semua pengunjung ; Taqabbalallahu minna wa minkum. 2009-09-18 2:58 AM

syukran

SYM Bagaimana sekiranya membeli daging kambing (Daging Import) utk Ibadah 'Akikah'. Sebarang cadangan drpd ustaz? 2009-09-18 2:57 AM

Akikah kena niat ketika sembelih, kalau daging beli, dapat kelebihan sedekah makan sahaja

keliru biasanya wanita bila kering darah haid kena segera mandi wajib dan bersolat.bagaimana pula bagi yang ingin melakukan tawaf,adakah kena tunggu dlm temp 2009-09-18 10:30 AM

kena tunggu bersih, mandi baru tawaf

aha ustaz/waktu makruh keluar zakat adakah dikira tertunai zakatnya 2009-09-18 10:20 AM

tertunai

hafifi sye kt skolah sorng pndiam & x slalu brgaul sbab sye x nk ckp prkre x brfaedah... adkah sye dikira sombong 2009-09-18 9:25 AM

tidak, sombong ada 2 ciri, merasa diri hebat dalam waktu yang sama memandang rendah orang lain

rakan kampung salam ramadhan jua lebaran bersama rakan kampung walau seminit free chat xat.com/rekreasi & rekreasi.webs.com ,terima kaseh..wslm.. 2009-09-18 7:05 AM

Guest Ustaz, abg saya yg bkerja di selangor bayarkan utk kami di Trg zakat fitrah ikut 'rate' selangor. Kt Trg beras kami makan lebih mahal. Sah ke? 2009-09-18 4:46 AM

Sah menurut kadar yang telah difatwakan, tapi afdahlnya, bayar mengikut beras yang biasa kita makan

pn ana adakah doa anak perempuan untuk bapanya yang telah meninggal dunia terus sampai kepada bapanya sebagaimana doa anak laki laki? 2009-09-18 3:42 AM

anak akan sampai tanpa khilaf

Guest sekadar ingin tahu, lepas 15hari haid, darah yg keluar di kira darah istihadah, ketika itu bolehkah "bersama" suami. 2009-09-18 3:37 AM

Boleh

lida salam aidilfitri utk ustaz sekeluarga 2009-09-18 3:20 AM

salam untuk puan sekeluarga

Guest Salam. Bolehkah zakat pendapatan diberikan kpd anak2 abang yg susah sbg duit raya? 2009-09-19 1:53 AM

Kalau susah, boleh

guest dari segi hukum bolehkah org islam mkan n minum dirmh org bkn islam ketika melawatnya2009-09-19 12:30 AM

Boleh

guest bolehkah seorg islam makan n minum dirmh org bkn islam ketika mengunjungi/menerima jemputan mrk 2009-09-19 12:29 AM

boleh cuma jika membabitkan bekas makanan, maka terdapat syubhat

hambaallah salam uztaz, bagaimana sekiranya seorg isteri membyar zakat ftrh utk dirinya, suami n ank2 krn suaminya tdk brkrja. isteri juga menmpung klrga n dia r isteri menampung keluarga krn suami x bkrja n dia redha n mghalalkan bgi mmbntu suami yg x bkrja. 2009-09-19 12:02 AM

boleh

guest ibubapa sya mempunyi seorg ank angkt ank saudara seblah bapa semasa ibu sya meningal selpas dimandikan dan dikafan ank angkt ini ada mencium dahi ibu boleh ka ustaz adakah batal air smyg ibu2009-09-18 10:55 PM

yang batal adalah yang hidup, yang mati tidak batal

izza salam ustaz...bolehkah seseorang itu membaca surah dalam rakaat pertama dan dia membaca surah yang sama pada rakaat kedua? 2009-09-18 9:42 PM

boleh

ct selam eid fitri 009-09-18 2:33 PM

salam

zaid salam ustaz,ustaz apakah hukum berkahwin? 2009-09-20 8:47 PM

boleh jadi wajib, sunat, haram, dan makruh, lihat situasi dan keadaan

SJ Terima kasih dtg rumah tadi. 2009-09-20 3:59 PM

Sama-sama, selamat hari raya, sedap jamuan

Mat Salam ustaz...apa hukum kalau seorang ayah yg fasik menjadi wali pada pernikahan anaknya?...sah tak nikah tu... 2009-09-20 3:01 PM

Sah

Fasiq yang tidak afdal menikahkan anak ialah fasiq yang keterlaluan seperti tetap minum arak yang diketahui umum, tetap berzina dan sebagainya.

Jika sekadar salah dan taubat maka tidak mengapa.

hr assalamualaikum.. ustaz, apakah hukum solat subuh jika tidak membaca doa qunut'? thankss..2009-09-20 1:54 PM

Doa qunut hukumnya sunat

http://hjarshad.blogspot.com Eid Mubarak buat Ust Amin dan Ust Jazlan Sekeluarga.. 2009-09-20 6:18 AM

terima kasih

Blog Directory & Community We would like to wish you all, Happy Eid ul-Fitr (Muslim) and Happy Holiday (Non-Muslim). Join our community and spread your words there! :)2009-09-20 2:34 AM

fakhruddin salam ziarah :)salam aidilfitri 2009-09-19 1:39 PM

salam untuk tuan juga

mojo saya juga ingin mengucapkan "SELAMAT HARI RAYA' kepada ustaz 2009-09-19 1:11 PM

syukran

melati Salam ustz, rakan sekerja suka memaki hamun sy dgn perkataan kesat hatta' babi' pun pernah. boleh tak sy solat hajat mta Allah bg blsn spya dia insaf. 2009-09-19 5:35 AM

boleh

no name salam ustaz, apakah hukum org yg mendengar lagu inggeris???? 2009-09-19 3:19 AM

apa-apa bahasa jika melalaikan, tidak boleh

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

Selayang

21 September 09 jam 11.00 pagi

2 comments:

Citratus said...

Assalamu'alaikum wbt,

Izinkan saya mengucapkan terima kasih ustaz kerana menjawab soalan-soalan saya. Dan juga thanks in advance untuk soalan-soalan saya akan datang.

Insya-Allah, saya akan bersabar menunggu jawapan-jawapan ustaz.

Wassalam

mmujahidin said...

salam, sy nak tanya, kalau suami@isteri meninggal, insya Allah dia akan bersatu semula di syurga kan? bagaimana pula dengan tunang yg meninggal? adakah dia akan menunggu juga tunangnya kat syurga?