Sunday, March 1, 2009

Sekilas 12 - Isu Kalimah Allah - Iktibar Perang Kastila

Pada tahun 1564 angkatan Spanyol yang diketuai oleh Miguel Lopez de Legazpi telah berlayar ke Pulau-pulau di Filipina melalui lautan Pasifik dan tiba di Cebu pada 13 Febuari 1565

Pada mulanya, mereka tidak dapat mendarat di Cebu kerana tentangan pahlawan Islam Cebu. Kemudian mereka meneruskan perjalanan ke Mindanao dan mendapat tentangan daripada pahlawan Islam di sana. Dalam keadaan terdesak pada 27 April 1565 mereka berpatah balik ke Cebu dan menyerang Cebu.

Cebu dapat ditundukkan, kemudian, mereka bergerak ke Luzon. Dalam tahun 1570 Legazpi telah Cuba menduduki Manila yang diperintah oleh Raja Sulaiman tetapi tidak berjaya. Pada tahun 1571 Spanyol datang lagi ke Manila dan menyerangnya. Raja Sulaiman mempertahankan wilayah Islam Manila dan telah syahid di dalam pertempuran yang berlaku pada 3 Jun 1571 itu.

Pada tarikh tersebut de Legazpi berjaya menduduki Manila dan mengisytiharkan bahawa Manila sebagai pusat pemerintahan Spanyol di timur.

Keturunan Raja Sulaiman beberapa kali cuba menawan kembali Manila tetapi tidak berjaya.

Perancangan Manlia tersekat dengan kewujudan Sultan Brunie dan pengaruh Islam di Manila sendiri, Suluk dan Mindanao

Sejak Sultan Sulaiman dikalahkan, Spanyol berusaha menghapuskan Islam dan pengaruh Brunei di Kepulauan Luzon. Bagi Spanyol, jika Brunei masih menjadi pusat pengembangan Islam sukar baginya untuk menyebarkan ajaran Kristian.

Pada tahun 1573 de Legazpi mati dan ia diganti oleh Guido de Levazaris. Pada tahun itu diutus utusan meninjau Brunei. Mereka menghadap Sultan Saiful Rijal dan mengharapkan Sultan menerima paderi di Brunei. Sultan sangat murka lebih-lebih lagi Spanyol yang merampas peniaga-peniaga di kepulauan Luzon.

Menerima paderi duduk di Brunei bukanlah satu perkara yang besar bagi sesetengah pihak, tetapi, jika ada permulaan maka akan ada langkah seterusnya.

Seperti halnya di Manila, bermula dari situ, maka satu persatu wilayah Islam Filipina ini dihapuskan.

Pada Mac 1578, Dr. Francisco De Sande Kapten Spanyol di Manila bertolak ke Brunei dengan 40 kapal perang yang diketui oleh kapal Santiago. Ia sampai ke perairan Brunei dan mengutuskan surat kepada Sultan Saiful Rijal meminta baginda menerima pederi Kristian. Baginda bertegas untuk tidak menerimanya. Untuk apa mengalah. Hasilnya, pada 14 April 1578 de Sande melanggar Brunei dan mengisytiharkan Brunei adalah tanah jajahan Spanyol. Siri peperangan ini dipanggil dengan nama perang Kastila.

Sultan berundur ke Jerudong dan ke satu tempat dinamakan Pulau Raja. Bendara Sakam yang mengiringi Sultan kemudian kembali ke Brunei dan menghimpunkan pahlawan-pahlawan Islam.

Pada 1578, Pengeran Bendaraha Sakam memimpin serangan kembali ke Brunei. De Sande dapat dikalahkan dan lari meninggalkan Brunei. Pasukannya dikejar sehingga ke Nausung (Sabah).

Spanyol telah membakar Brunei sebelum meninggalkannya. Mereka membakar masjid dan memusnahkan Makam Sultan Bolkiah. Banyak harta diambil sekali.

Pada 4 Mac 1579 Spanyol datang lagi diketuai oleh Kapten Don Juan Arce de Sadornil. Walaubagaimana pun akhirnya mereka berundur kerana melihat pertahanan muslim Brunei yang sekali-kali tidak pernah mahu mengalah walau hanya menerima paderi di bumi Brunei.

Berikutan kekalahan de Sande di Brunei, di memerintahkan Kapten Estaven Rodriguez de Figure meneruskan perjalanan ke Sulu dan menawan Sulu agar dapat menyekat pengaruh Islam dari Brunei.

Serangan ke atas Sulu berjaya apabila raja Sula menyerah diri kepada Spanyol. Kemudian de Sande memerintahkan agar armada ini menawan Mindanao. Tujuannya melemahkan sekitar Brunei dan pengaruh Islam yang dipimpinnya dan seterusnya meneruskan operasi Kristian.

Kapten Estaven Rodriguez tidak mampu untuk menundukkan Mindanao lalu dikirimkan Panglima baru iaitu Kapten Gabriel de Revira pada 1579. Apa yang berlaku di Brunei sama di Mindanoa. Mereka membakar masjid Mindanao.

Sultan Dimansaky menentang Spanyol. Pada peringkat awal Sultan terpaksa berundur ke pendalaman. Pada kurun ke 17, Sultan Kudrat mengetuai muslimin di Mindanao.

Spanyol silap di dalam menilai orang Brunei. Padanya ia selemah orang Manila yang setelah ditawan terus dapat menerima telunjuk Spanyol termasuk penyerapan paderi Kristian. Tetapi rupanya, kebangkitan pahlawan Brunei berterusan sehingga terusirnya Spanyol dari bumi Brunei.

Apa yang terjadi kepada Brunei dan apa jadi pada Manila dan Sulu?. Brunei tetap mengekalkan keadaan Islamnya tetapi Manila hanya tinggal sejarah. Kenapa Brunei boleh bertahan? Ini kerana, sejak awal mereka tidak mengizinkan langkah pertama, tidak menyerah walau sejengkal, tidak berganjak walau sedikiti pendirian mereka.

Tahap pertama isu penggunaan kalimah Allah lega apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata

“Pewartaan itu dibuat oleh saya. Oleh itu saya akan membatalkan pewartaan tersebut”.

Mengenai tindakan seterusnya, beliau berkata, kementerian akan membetulkan kesilapan tersebut dan seterusnya menunggu keputusan mahkamah.

Tahap kedua ialah memastikan Majlis Agama Islam berjaya menjadi pihak mencelah di dalam perbicaran ini. Pihak Gereja Katholik cuba sedayanya menghalang Majlis Agama Islam menjadi pihak. Ini kerana, jika Majlis Agama Islam berjaya menjadi pihak yang mencelah, maka pandangan dan hujjah mereka boleh di dengar di dalam perbicaraan ini. Sebutan kes semakan kehakiman (undang-undang) terhadap larangan penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan Herald - The Catholic Weekly dibuat di hadapan Hakim Lau Bee Lan.

Bolehkah kita mengharapkan Hakim Lau Bee Lan membela Islam? Saya tidak tahu jawapan itu. Yang pasti, siapa pun kita, kita kena pertahankan isu penggunaan kalimah Allah ini.

Jika muslim kalah pada pusingan ini, akan ada langkah seterusnya untuk menundukkan muslim. Jadi, muslim perlu berusaha dengan semaksima yang boleh. Jangan izinkan langkah pertama. Agar kita semua dapat membendung langkah seterusnya.
Sahabat dari Persatuan Peguam, teruskan bantahan, dari Majlis Agama Islam, teruskan usaha untuk menjadi pihak yang mencelah, dari persatuan-persatuan buat sesuatu. Jika kita menyerah kalah pada pusingan ini, maka kita akan terus mengalah pada peringkat seterusnya.
Bagi kita yang membaca, paling kurang doakan agar Allah terus jaga agama kita terutamanya di Nusantara ini. Sesungghnya, rantau ini adalah rantau Islam. Ada orang yang cuba menghancurkan kekuatan ini. Ia bermula dengan langkah pertama.

14 comments:

norisyq67 said...

Salam Ustaz...

Dari penulisan ustaz sy dpt memahami secara mendalam mesage yg ust cuba sampaikan. Sy amat bersetuju banyak kekalutan dlm negara kita sekarang ini disebabkan kesilapan membenarkan LANGKAH PERTAMA. Sikap alpa dan atitude TAK APE telah sedikit demi sedikit memakan diri sendiri. Lame kelamaan negara dan agama akan lebur sbb pd masa nie juga mmg dah ramai yg keluar dr islam (cuma tdk declare secara perundangann spt Lina Joy). Negeri2 di Msia ni juga sebenarnya banyak yg tanah2 yg telah menjadi milik org asing dan projek spt Wilayah Iskandar telah membuka peluang lebih besar kpd org asing dan ini dikatakan Penjajahan Bentuk Baru. Fikir-fikirkanlah wahai saudara ku apakah satu masa nanti anak cucu kita akan menjadi pengemis di tanah air sendiri.

Generalhoho said...

Salam..

Pelik.. dgn bahasa melayu nak pakai Allah.. tp dlm English taknak pulak pakai Allah? Kenapa?
Ada agenda tertentu dan jgn kita biarkan saja..

Hunny said...

Alhamdulillah,

Sokongan dan doa dari sahabat2 seperti ustaz amat2 dihargai.. Untuk makluman, kami telah berjaya dalam stage kedua, iaitu sebagai pencelah. Tetapi, mereka tak puas hati, lalu failkan permohonan membantah keputusan mahkamah ini. Insyaallah, doakan kami berjaya dalam stage ketiga dan seterusnya. Allah bersama kita..

Shahabudeen Jalil said...

Tok Guru Nik Aziz kata boleh.. saya ikut tok guru.

Shahabudeen Jalil said...

Kepada Azri yg dangkal,

lihat ulasan ustaz asri ini.

"Di samping itu, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan akidah Islam dan selainnya bukanlah pada sebutan, atau rebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik. Di samping, kita mesti bertanya diri kita: mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah? Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?. Maka, apakah isu ini bertitik tolak dari nas-nas Islam, atau kebimbangan disebabkan kelemahan diri umat Islam itu sendiri?"

terima kasih.

Azri said...

Salam Ustaz,

Info sangat bagus. Macam ni lah kita nak baca tak da selindung selindung..org tak faham kalu belapik lapik.


Shahbudeen yang bijaksana,

islam cakap Allah tuhan. Kristian kata Allah tuhan. Apa beza islam dengan kristian ? Semua sebah Allah . So apasai nak marah aku masuk kristian ?

Anta yang bijaksana fikirlah sendiri apa tujuan orang kristian ni mintak guna nama Allah. tak kan ni pun tak faham.

Shahabudeen Jalil said...

nak masuk kristian pulak dah.

dangkal oh dangkal.

Anonymous said...

gelar-mengelar menunjukkan kesombongan diri sendiri. ilmu tak kan habis. berlapang dada lah dalam pertelingkahan.
fikirkan macam mana nak selamatkan umat. doalah....

NMN DYNAMIC TRADING said...
This comment has been removed by the author.
DZULQARNAIN said...

ALLAHUAKBAR!!! KRISTIAN X SEBUT TU...
ALLAH MAHA BESAR !!!
ALHAMDULILLAH !!! KRISTIAN PUN X SEBUT TU ...
SEGALA PUJI BAGI BAGI ALLAH !!!
SUBHANALLAH !!! PUN KRISTIAN X SEBUT TU...
MAHA SUCI ALLAH DARI SEGALA KEKUFURAN DAN KEMUSYRIKKAN KAUM KAFIR ATAS PERBUATAN KUFUR MEREKA.
MAHA SUCI ALLAH SUCIKANLAH NAMA ALLAH DARI SEBUTAN LIDAH KUFFFARRR LAKNATULLAHI ALAIHIM AJMA'IN... ATAS SERUAN KUFUR MEREKA...
(KAFIR LAKNAT BERSAMA SYAITAN LAKNAT KE NERAKA)
AKU X MAHU NANTI ANAK AKU CONFUSE... ALLAH TUHAN SATU ATAU TUHAN BERTGA YANG ADA BINI DAN ANAK SORANG??? KALAU TAKAT ANAK SORANG AKU LAGI HEBAT ADA ANAK 3... TUKANG KEBUN ADA ANAK 9,10,11 LAGI HEBAT!!!
PASTU ANAK-NYA PULA BOLEH MATI DISALIB... MACAM MANA TU... HEBAT LAGI OSAMA BIN LADEN HA HA HA...
CUCI MATA CLEAR2 WAHAI SEKALIAN SAHABAT!!

Anonymous said...

masya Allah

rupenye azri nih nak masuk kristian... patutlah...

nauzubillah min zalik

Anonymous said...

masya Allah

azri ni nak masuk kristian ruprnyeee.

nauzubillah minzalaik

Anonymous said...

azri...
sbb tu x benarkan... kerana islam dan keristian x sama...

bertaubatlah..

"wak amin"

Anonymous said...

azri knp baru sekarang kristian mintak....

kenapa pendakwah anda x gunakan dr zaman nabi isa lagi....

knp bila ajak sembah Allah yang Maha Esa kristian menentang...

kenapa tuhan Kristian ada anak....sedang Allah tiada anak.. dan tidak diperanakkan..

ini sekadar persoalan yg menyebabkan saya x faham dgn kristian... kalo boleh jelaskan wahai azri..

"wak"

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...