Friday, March 13, 2009

Jom Kongsi Pengalaman 30 - MSU (Moscow State University)

Kali ini, kita akan berkongsi pula pemandangan sekitar Universiti.
Ini Moscow State University.
Pemandangan dari dekat

Universiti ini seperti kota yang tertutup. Kalau di Malaysia, ia seperti Akademi Pengajian Islam Universit Malaya. Di Moscow State University ini, semua ada di dalamnya. Ada kedai, ada asrama, ada kantin, tempat letak basikal dan sebagainya. Ia dibina seperti ini kerana suasana di sini sentiasa sejuk. Jadi, pelajar-pelajar sudah cukup segala-galanya di dalam tanpa perlu keluar.

Ini pejabat tempat saya di daftarkan
Pintu pusing untuk masuk ke dalam bangunan Universiti
Dua orang pelajar yang menyambut dan menguruskan saya setibanya saya ke sini. Natasha dan Serge.
Inilah bilik saya
Kedai buku yang terdapat di dalam bangunan Universiti
Kedai runcit yang terdapat di dalam bangunan Universiti
Di dalam Universiti ini, apa yang uniknya ialah, jika kita hendak bayar barang yang kita beli, kita tidak beri duit itu ditangan mereka. Kita letakkan atas piring yang ada, dan baki pun akan diletakkan atas piring ini.
Kedai runcit
Antara yang menarik. TV untuk kamera keselamatan di dalam kedai diletakkan di hadapat pintu. Jadi, masuk sahaja orang dah tahu bahawa mereka sedang diperhatikan
InsyaAllah, kita akan berkongsi lagi pengalaman yang ada.

7 comments:

afiqawe said...

Salam.

Dobro phozhalovat v Mosckvy Ustaz!

Shahabudeen Jalil said...

Большое спасибо. вы Кто?

= terima kasih. awak siapa ?

Azri said...

Salam Ustaz,

Sedih tengok bilik ustaz...pensyarah pun dapat bilik macam student aje. Kita bagi tetamu luar negara bilik best best. tapi orang kita pegi sana bagi bilik utk student.

tak rindu ke bantal bucuk di rumah.ustaz?

sabar ustaz. ni lah peluang nak kuruskan badan. aduhai nasi lemak, roti canai,..miss shooru...

Ustaz Amin said...

Di sini sistem kapitalis masih mempengaruhi, semua adalah sama..

Azri said...

"Di sini sistem kapitalis masih mempengaruhi, semua adalah sama.."

Bukan kapitalis..kominis..yang sama.

Tapi sekarang Rusia dah memeluk sistem kapitalis. ramai orang kaya adalah anak muda . ada yang teramat kaya. tapi regim kominis berkuasa dah boleh tangkap masuk jel dgn senang.

Tapi kes ustaz ni bukan kominis atau kapitalis. Budaya kita menyambut tetamu asing berlebih lebih. Tapi dia orang buat tak tau bila kita datang tempat mereka.

Boleh masak ke ustaz ?

Ustaz Amin said...

maaf, bukan kapitalis, sosialis

Shahabudeen Jalil said...

hehehe.. ustaz.. salah tu. nanti kena betulkan lagi. next time buat kajian sebelum menulis.