Wednesday, July 8, 2009

Universiti Kehidupan 93 - Mesyuarat Individu, Antara Sahabat Dari MAIS Dan NGO

7 Julai 09, jam 9.00 malam. Alhamdulillah. Satu perbincangan dapat disempurnakan di antara individu-individu yang sayangkan agama.

“Hari ini, kita tinggalkan apa pun pangkat yang ada di bahu kita di luar. Siapa pun kita di luar sana, hari ini, kita berkumpul selaku individu yang ingin bersama-sama membuat sesuatu untuk agama kita,” kata saya

Perbincangan hari ini dihadiri oleh sahabat-sahabat dari MAIS dan juga sahabat-sahabat dari NGO. Satu matlamat, untuk mencari keredhaan Allah.

Terima kasih diucapkan pada semua yang hadir, ada yang duduk di Gombak, ada yang di Ceras, terpaksa malam ini mengorbankan masa untuk membincangkan tanggung jawab selaku seorang muslim.

Semuanya bermula dengan isu penempatan orang Islam kita yang menghidap HIV di dalam gereja. Ia satu perkara yang besar bagi maruah umat Islam.

Masakan sebuah Negara umat Islam, tetapi penempatan orang sakit, dibuat oleh orang bukan Islam.

Mesyuarat dimulakan dengan memperjelaskan isu-isu berbangkit dan gerak kerja perlaksanaan. Dari sudut pentadbiran hingga kepada keperluan-keperluan yang penting sebagai persediaan untuk menyediakan tempat alternative bagi saudara seIslam kita.

Latarbelakang yang berbeza antara ahli mesyuarat menjadikan idea berencam.

Yang berlatar belakangkan pentadbiran lebih menekankan isu pentadbiran.

Yang berlatar belakangkan kewangan, isu budget diketengahkan.

Yang berlatar belakangkan kerja amal, isu perlaksanaan diketengahkan.

Bagi saya, walau apa pun rencam idea yang diberikan, ia perlu disimpulkan dengan perancangan gerak kerja. Dan Alhamdulillah, di akhir perbincangan, satu gerak kerja dapat dibahagikan.

Di dalam mesyuarat, tidak nafi, ada yang disepakati bersama dan ada yang dikhilafkan. Begitu juga hari ini. Ada yang disepakati dan ada juga bab-bab yang agak panas. Apa pun, syukur kerana, semua faham bahawa objektifnya ialah untuk mencari keredhaan Allah.

Di dalam membincangkan isu-isu berkaitan dengan Islam ini, sudah tentu musuh Islam terbesar tidak akan menyenanginya.


Musuh Islam terbesar iaitu syaitan akan berusaha untuk menggagalkan usaha seperti ini.

Akan dibisikan ke dalam hati orang yang bekerja lebih agar rasa hebat dengan usaha yang telah di buat. Jika perkara seperti ini tidak dijaga, maka ia akan lebih melarat lagi. Akan timbul pula nanti memandang rendah dan merendahkan orang lain.

Bagi yang mahu bersama tetapi terbatas, akan timbul pula rasa kurang senang. Jika ini tidak diubat, akan berlaku nanti rasa tidak senang dengan orang lain.

Nanti yang menang bukan yang pihak A atau pihak B, yang menang adalah syaitan. Gerak kerja tidak jalan, ukhwah pecah, subur sifat mazmumah di dalam hati.

Alangkah malunya di hadapan Allah nanti, jika kita mati dengan membawa hati seperti ini.

Saya pesankan diri ini dan kepada seluruh yang hadir.

“Hari ini, kenapa Allah pilih kita buat kerja ini. Ia bukan perkara yang perlu dibanggakan. Mungkin Allah pilih kita sebab kita banyak kelemahan. Mungkin jika nak harapkan ibadah kita yang sedikit, tidak layak kita untuk ke syurga Allah. Jadi, Allah beri kita kekuatan untuk usaha ini, rupanya sebagai tambahan kepada amalan untuk ke akhirat.”

Kita pesankan begini agar jangan ada yang berusaha nanti timbul rasa hebat dengan diri, rasa hebat dengan usaha, rasa hebat dengan perlaksanaan dan sebagainya.

Dan jika, dengan usaha ini, semakin menjauhkan kita dari Allah, semakin kita sombong, semakin kita bangga, kita meminta agar Allah menggantikan dengan orang lain yang lebih baik.

Untuk sahabat-sahabat yang hadir pada mesyuarat ini, terima kasih saya ucapkan. Untuk diluar sana, insyaAllah, sama-sama kita doakan kejayaannya.

Sesungguhnya, yang paling saya takut, bukan usaha ini gagal. Yang paling saya risaukan ialah usaha ini semakin menjauhkan kita dari Allah, semakin pecah ukhwah dan semakin subur mazmumah di dalam diri.

Saya katakan demikian untuk peringatan pada diri saya dan sahabat sekelian. Sesungguhnya, peringatan itu amat berguna untuk orang yang beriman.

Ya Allah, bantulah sesiapa sahaja yang mahu berusaha ke arah kebaikan ini ya Allah. Ampunkan kami dan bimbinglah kami sekelian.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Zaman”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Melaka
8 Julai 09, jam 11.45 malam
Mesyuarat dihadiri oleh sahabat dari MAIS, tetapi sebagi individu yang sayangkan agamanya
Kerencaman idea mematangkan lagi perancangan yang boleh dibuat
Ia diadakan di USJ Subang Jaya
Di akhiri dengan doa agar Allah terus membantu dan memberi kekuatan. amin...

1 comment:

Anonymous said...

kesian orang MAIS dtg malam2, puasa sunat pulak tu,teruk kena kecam dengan muslimah2 tu, sampai ustazah kata mereka tak beradab,kenapa lah di pilih wanita2 agresif tu. buat malu kaum je.

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...