Friday, July 24, 2009

Diari 92 - Air Mineral UAdC (Ustaz Amin Dot Com)

Alhamdulillah, Rabu 22 Julai 09 jam 9.30 pagi, satu majlis sambutan Israk dan Mikraj berjaya disempurnakan di Yayasan Restu. Jika sebelum ini saya hanya memenuhi undangan orang lain, tetapi kali ini, kita sendiri yang menganjurkannya.

Perbezaan ceramah Israk Dan Mikraj pada tahun ini dibandingkan dengan tahun lepas ialah, ia memaparkan gambar-gambar dan potongan filem ketika saya dan rombongan berada di al-Aqsa baru-baru ini.

Para pendengar akan merasa lebih rapat dan lebih menghayati terutama tempat-tempat sejarah di dalam peristiwa Isra dan Mikraj.

Ceramah selama dua jam ini disulami dengan bacaan Nazam Maulid dari tiga kitab iaitu kitab Diba'i, kitab berzanji dan kitab Burdah.

Alhamdulillah, hari ini juga, saya bersyukur kerana, air mineral di atas nama UAdC (Ustaz Amin Dot Com) berjaya dilancarkan.

Ia dilancarkan oleh Ketua Bahagian Masjid, Majlis Agama Islam Selangor. Pukulan gong sebanyak tiga kali menandakan, air ini telah sempurna dilancarkan.

Menyentuh mengenai sejarah air ini, semuanya bermula ketika perjalanan saya ke Palestin. Ketika dalam perjalanan ke Jordan untuk ke Palestin, saya duduk di sebelah Hj. Othman, orang yang mengeluarkan "Air Infak" bagi membantu masjid mengumpulkan dana pembangunannya.

Hj Othman mempunyai kilang air Mineralnya sendiri. Dan menurutnya di Malaysia, hanya ada empat kilang sahaja yang dimiliki oleh orang Melayu. Yang lain semuanya orang bukan Islam. Sejak dari pengenalan mengenai air ini, saya selalu melihat air-air yang berada di masjid-masjid yang diberikan kepada para penceramah, semuanya dari kilang orang bukan Islam.

"Ustaz buat apa sekarang?" tanyanya pada saya ketika di Jordan sebelum terbukanya kisah usaha pembangunan kompleks anak yatim kita di Puchong.

Saya menceritakan serba sedikit mengenai anak Yatim dan pelajar Tahfiz al-Ijabah.

Selama beberapa hari di Palestin, perbincangan dilanjutkan. Hinggalah akhirnya, kami ingin berbincang untuk membuat air mineral bagi membantu tabung pembangunan kompleks Yayasan al-Ijabah.

Alhamdulillah, inilah hadiah perjalanan ke al-Aqsa.

Ketika pulang, kami terus berhubung untuk menjayakan projek air ini.

"Apa nama yang paling sedap untuk dijadikan lebal air ini?" kata Abang Azizi di dalam mesyuarat untuk projek air mineral ini.

"Kita beri aje nama UAC Mineral Water, UAC bersempena dengan nama Ustaz Amin.Com", kata Haji Othman.

Semua yang hadir bersetuju untuk memberikan nama itu, tetapi pada mesyuarat ke dua, ada yang mendapati bahawa UAC telah digunakan oleh sebuah syarikat Kafe dari Jepun di Malaysia ini.

"Mmm, apa lagi ye" kami semua berfikir.

"Alah, senang aje, kita bubuh aje nama UAdC (Ustaz Amin Dot Com)" kata Haji Othman.

"Mmm, menarik juga tu" kata Abang Azizi.

Setelah nama dipersetujui, maka Haji Othman terus mendaftarkannya di bawah proses undang-undang yang ada.

Proses berterusan. Rupanya, Allah menentukan segala-galanya. Perbincangan air mineral yang dibuat di Palestin, bumi barakah yang terdapat Masjid al-Aqsa, akhirnya berjaya dilancarkan pada hari saya menganjurkan ceramah Israk Dan Mikraj di Yayasan Restu. Ketika membincangkan mengenai peristiwa Israk yang berlaku sekitar al-Aqsa, untuk pertama kalinya, saya meneguk air UAdC (Ustaz Amin Dot Com Mineral Water).

"Alhamdulillah," bisik hati saya.

Semoga usaha membangunkan kompleks Yayasan al-Ijabah berjaya diusahakan. Semoga air ini, satu hari nanti akan dapat dipasarkan di seluruh tanah air.

Terima kasih pada Hj Othman yang membantu di dalam menjayakan air mineral UAdC ini, terima kasih pada Abang Azizi yang sentiasa membantu di dalam Yayasan al-Ijabah dan terima kasih pada semua yang menjayakan usaha ini.

Paling tinggi ucapan terima kasih ini ialah padaMu Allah. Semoga UAdC menjadi pemangkin kepada pengumpulan dana bagi menubuhkan kompleks Yayasan al-Ijabah. Amin…

Yang penting, biarlah, semua ini mengundang redhaMu ya Allah..


"Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
Jumaat 24 Julai 09
Jam 7. 40 pagi

5 comments:

Anonymous said...

salam. mcm mana nak order air ni ustaz?

nieza83 said...

alhamdulillah..tahniah ustaz..
mudah2an membawa berkat dan boleh dipasarkan ke seluruh Malaysia..
tak la rasa was2 nak minum..

Hunny said...

U A D C

U ada di sisi.. Usaha yang baik, nama yang baik, mudah2an kejayaan yang besar diperolehi.

PINATBATE said...

Tahniah ustaz..

Ustaz Amin said...

Terima kasih pada semua

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...