Friday, July 31, 2009

Jawapan Pada Persoalan 34

Alhamdulillah, dapat diberi kesempatan berkongsi jawapan. Semoga ada manfaatnya.

hawzi salam ustaz, saya hanya ada acc. m2u. utk transfer sy perlu bussines regis or ic..boleh tak kiranye ustaz pamerkan..atau ada acc m2u pun bagus juga..t 2009-07-29 1:56 PM

Akaun Yayasan tak ada lagi Maybank. InsyaAllah nanti kita uruskan. Terima kasih sebab mahu bersama untuk berbakti

Guest Apa hukunnya seorg suami yg tlh memberikan semua hartanya kpd anak tanpa memberi apa apa kpd isteri yg tidak mempunyai anak? 2009-07-29 1:23 PM

Kalau pemberian itu ketika dia hidup dan masih sihat, tak ada masalah. Harta dia, terpulang pada dia siapa dia nak bagi.

Cuma, janganlah sampai bagi semua hingga nafkah anak isteri yang lain terabai

Guest Apa hukumnya anak tiri yg derhaka pd emak tiri yg berkahwin dgn ayahnya selama 18 thn? 2009-07-29 1:21 PM

Dosa, mak tiri macam mak sendiri

Guest kalau org belayar dikira musafir k 2009-07-29 1:20 PM

Ye

Guest assalamualaikum.ustaz apa hukum makan sup sirip ikan jer 2009-07-29 12:59 PM

Harus, cuma tengok adakah tangan orang Islam yang masak dan juga bahan-bahan lain yang digunakan, adakah halal atau tidak

Guest sedekah fatihah utk datuk nenek yg dah meninggal.sampaikah pahala? 2009-07-29 11:38 AM

Sampai

Guest ingin melarikan diri dr org yg menmpat.tapi sentiasa dikelilingi org yg berkenaan.saya takut.dosa dgn manusia ni terlalu kompleks 2009-07-29 11:31 AM

Minta bimbingan dari Allah banyak-banyak, caranya dirikan solat banyak-banyak

lin salam..uztaz saya bekerja dgn sebuah institut pendidikan tetapi di naungi oleh bro of st gabriel.adakah haram saya bekerja di siniebagai seorg instrac 2009-07-30 3:16 AM

Niatkan untuk berdakwah

azam salam ustaz. saya nak tau kadar pendapatan yang wajib dikenakan zakat dan cara pengiraannya. 2009-07-30 3:11 AM

untuk pengiraan, saya nak cerita di sini panjang, sila rujuk e-zakat.com.my

Lin ada tetamu diumh. Masuk zohor saya sbhyg zohor saja.Lepas tetamu balik masih ada zohor lagi. Boleh x saya sbhyg rawatib zohor? Adakah di kira qada?2009-07-30 3:10 AM

Boleh

Lin Salam, bila azan berkumandg di radio/tv dan masjid serentak,yg mana satu harus dijawab. 2009-07-30 3:01 AM

Masjid

Guest Saya ditugaskan utk menghias pejabat sewaktu perayaan seperti Hari Raya,Depavali,Xmas & CNY dgn lampu kelip2,kad ucapan,pokok x’mas & dll..boleh ke? 2009-07-30 12:49 AM

Syubhat

saya ustaz ,xpe ke kalau perempuan tindik lebih dari 1 ? 2009-07-29 8:40 PM

tak apa tetapi juga lihat niat

Guest berdosa tak kalau sy mintak cerai.sy ada pekerjaan,yang geram nya suami suka pinjam duit saya,janji nak bayar,tapi dah dekat dua tahun tak bayar2. bagi sy takde suami pun takpe.ambil lah kalau no2 nak.sy pun bukan nakberebut.sy takut berdosa mintak cerai.takut tak mencium bau syurga. 2009-07-29 5:04 PM

Cerai bukan jalan terbaik dalam kes ini.

Guest sy dimadukan.bila giliran dirumah sy,suami asyik bersms dan beremail dengan isteri no2.sewaktu nak tidur pun htr sms 'gudnight..muahss" sy ada bukti apa hukum suami poligami macam tu.kalau suami disana,takde pulak nak bersms dan bg gudnight.hati saya rasa sedih dan pilu.apa patut saya buat. 2009-07-29 4:55 PM

Sabarlah, semoga air mata kesedihan ini membuatkan kita gembira di sana nanti.

Bagi suami, kena baiki diri. Bagi kita kena baiki diri juga.

Kalau sama-sama baiki diri, insyaAllah, semua diberi keberkatan

Guest salam,ustaz apa doa yang boleh mempercepatkan jodoh. 2009-07-31 6:04 AM

Banyakkan selawat fateh

Guest hukum wanita tua 80-an x mengenakan tudung (tutu aurat) pada bukan muhrim 2009-07-31 5:48 AM

Tak boleh jika penampilannya boleh menimbulkan syahwat.

Syaaban Ustaz, sunah atau bidaah amalan 3 yassin pada nisfu syaaban? 2009-07-31 4:08 AM

Sunnah baca al-Quran pada waktu apa-apa pun. Ulama kita susun amalan ini untuk orang yang selalu lupa, ada waktu mengingatinya.

Selagi ada dalil, maka ia bukan bid’ah.

Guest Assalamuailaikum,ustaz apakah yg perlu dilakukan pada orang yang suka menganiaya org lain 2009-07-31 3:36 AM

Maafkan dan doakan agar Allah ubah sikap dia

Guest ustaz bolah tak bagi doa cepat jodoh...minta bantuan ustaz..tq 2009-07-31 2:27 AM

Baca selawat banyak-banyak

darling Tahniah ustaz, ari ni surat khabar utusan malaysia dh keluar pelancaran jenama air mineral utaz tu, muga bertambah rezki ustaz untk melaksanakan segal 2009-07-31 2:24 AM

terima kasih banyak-banyak

Ingintahu salam ustaz. saya ingin tahu apakah hukum memgunakan pelaris dari ayat al-quran utk perniagaan, tk 2009-07-30 2:40 PM

Elakkan. Takut akhirnya percaya pada bentuk ayat itu, bukannya kuasa Allah

Noor Ustaz, teruskan hasrat dan tujuan ustaz untk mengeluarkan pesakit aids dari gereja, Kami akan membantu sebaik boleh, Berserah pada Allah. 2009-07-30 5:31 AM

Terima kasih puan

Guest bolejkah anak angkat dapt harta pusaka. jika keluarga angkat x ada anak lain. jika x boleh, harta itu perlu di beri kepada siapa 2009-07-30 5:12 AM

Tak boleh, jadi, sebelum meninggal, baik hibah pada anak angkat itu. Jika tak ada anak, dia akan jatuh pada pewaris lain seperti ayah, ibu, adik beradik

Guest salam.ank sy nk bkawin dgn seorg pemuda yg sy x suka krn sikapnya.adakah apa2 doa/ amln y dpt mlembutkn hati ank sy utk dgar ckp sy? 2009-07-30 3:35 AM

Doakan dapat agar dia mendapat jodoh terbaik. Terbaik bagi kita tak semestinya terbaik bagi Allah

Lebih baik doakan dia mendapat jodoh terbaik. Jika akhirnya dia kahwin dengan pemuda itu, maka artinya, ia adalah terbaik.


Semoga menepati kehendak soalan. Jika ada kesamaran, maka bolehlah diajukan kembali

"Pertanyaan, Kunci Pengetahuan"

al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Shah Alam
9 Sya'ban 1430 / 31 Julai 09
jam 6.05 petang

No comments: