Friday, July 31, 2009

Jawapan Pada Persoalan 33

Alhamdulillah, dapat saya meluangkan masa sedikit untuk berkongsi jawapan. semoga memberi manfaat untuk diri saya dan semua

Abdollah Melaka Sya difahamkan bahawa membaca alquran atau tulisan ayat yang diletakkan didepan semasa sembahyang hukumnya makroh. Mana satu yang benar? 2009-07-28 3:38 PM

Tidak makruh

morazas Salam,sy beri pinjam RM3000 kpd kawan.Dlm 1 thn,cuma bayar RM250.Jika simpan RM3K di TabungHaji sy dpt profit sbb genap 1 thn.Boleh sy kenakan profit? 2009-07-28 9:38 AM

tak boleh, mana-mana kenaikan di atas pinjaman itu Riba’

OreoCheese. Salam.Bolehkah seorg wanita mencabut bulu kening jika niat adalah supaya ia lebih terurus? T.kasih, ustaz. 2009-07-28 6:08 AM

Hukum asal tak boleh, tetapi jika mencabut kerana sesuatu darurat tak apa. Dalam bab mencabut kening untuk kelihatan terurus, kita timbangkan, adakah ia termasuk di dalam darurat?

IPOH Apakah hukumnya membela anjing sebagai haiwan kesayangan? 2009-07-28 4:25 AM

Tak boleh

esan Salam, Minta pendapat ustaz mengenai situasi di tempat kerja. semasa menghadiri meeting, saya mendengar azan zohor. Apakah tindakan yang afdal? 2009-07-29 2:28 AM

kalau mahu tindakkan afdhal, berhenti dan sembahyang dulu

Nur Salam Ustaz.. Bila kita ini Hamba dan bila kita ini khalifah disisi Allah. 2009-07-29 12:47 AM

Hamba dalam semua keadaan, khalifah beban tambahan untuk mentadbir muka bumi

Nur Salam Ustaz.TQ jwpn sblm ini. Mohon panduan cara terbaik menegur suami (dlm bab solat). Sy juga perlu baiki diri dan Moga Allah beri kekuatan pd sy.TQ 2009-07-29 12:39 AM


Ajak suami belajar sama-sama, kadang-kala, dia memerlukan orang yang dia hormati untuk menegur.

Mizan Salam Ustaz, Blhkah kt niat witir tapi ikut imam yg solat tarawikh pd raka'at ke 10, bila selesai kmudian kt buat 1 raka'at solat witir.Terima kasih. 2009-07-29 12:23 AM

Ada pendapat mengatakan tidak boleh kerana jenis sembahyang tak sama.

Yang membolehkan, mengatakan jenis itu sama dari sudut jenis sembahyang itu ialah sembahyang sunat.

Bagi saya boleh

mom salam, sy tidak bertegr sapa dgn ibu mertua sehingga dia meninggal, selpas saya tahu dia selalu memburuk2kan saya. apa harus saya buat? 2009-07-28 4:41 PM

taubat dan selalu doakan arwah ibu mertua

haz apa hkmnya mempercayai law of attraction? 2009-07-28 4:36 PM

boleh tuan terangkan lebih lanjut apa kandungan perkara ini?

zirah Sembhyg tahajud mesti dilakukan selepas tidur atau boleh dibuat sblm tidr? 2009-07-28 4:35 PM

tidur bukan syarat menunaikan tahajjud. Ia sebagai afdhal (terbaik). Jika telah berjaga hingga tengah malam, maka boleh terus buat tahajjud

mohd niza salam ustz apakah boleh kita solat qasar dan jamak tahkir zhr dlm asar stelah kita sampai dirumah tmpt kita bermukim stelah pulang dari musafir 2009-07-28 3:50 PM

telah sampai tak boleh

Misha Salam ustaz saya ingin tahu syarat untuk masuk ke Yayasan al-Ijabah dan berapa minima umur utk memasukinya. 2009-07-29 11:14 AM

1. anak yatim atau orang susah
2. lulus temuduga
3. istikharah
4. bergantung pada kekosongan

Guest salam.ade pendapat mengatakan wajib solat jumaat jika kita bermusafir selepas subuh, betul ke?kalau bermusafir sbl subuh tidak perlu solaj jumaat. 2009-07-29 11:12 AM

Ye betul, ada sebahagian pendapat dari mazhab Syafie demikian.

Kalau bertolak sebelum subuh maka jumaat gugur, boleh digantikan dengan zohor.

Guest bagaimana cara terbaik meghapuskan dosa2 termasuk dosa besar 2009-07-29 9:32 AM

Taubat nasuha

Aida sambung...di malan nisfu syaaban. mohon pandangan ustaz 2009-07-29 8:54 AM

Solat dan doa banyak-banyak. Imam Syafie berkata, lima malam yang kita tahu masanya, mesti kena bangunkan sebab banyak waktu mustajab

1. malam awal rejab
2. malam nisfu sya’ban
3. malam hari raya fitri
4. malam hari raya adha
5. malam jumaat

Aida salam. apakah amalan terbaik yang boleh dilakukan pada mlm nisfe syaaban menurut pandangan ustaz. dr asri ada mengulas byk perkara bidaah yang berlaku 2009-07-29 8:54 AM

Yang tak nak bangunkan malam, boleh tidur. Kalau tidur untuk cergas mencari nafkah pada esok hari pun baik.

Yang tak baiknya menyalahkan orang itu dan ini.

Ummu firdaus Ustaz, saya nak beli air UAdC dalam botol 5liter sebanyak 30botol sebulan. saiz yg ustaz jual tu tak ekonomik untuk saya.Boleh ustaz pack botol 5liter2009-07-29 8:31 AM

InsyaAllah, setakat ini, ini sahaja kita mampu buat, kita bertatih sendiri tanpa pinjaman mana-mana pihak.

Guest salam. Jika seorg ustaz tidak menunjukkan keperibadian seorg ustaz di mana beliau sanggup kahwin kali kedua di thailand.Kenapa ini terjadi. 2009-07-29 4:51 AM

Kahwin bagus, Cuma setiap orang ada kelemahan. Dia kahwin kat sana, itu kelemahan dia. Kita tolong baiki dia.

Orang kalau baik, tak semua tempat dia baik. Kalau dia jahat, tak semua tempat dia jahat.

Kita yang melihat, ambil iktibar dan bantu dia memperbaiki dirinya

GuestW (samb.) samada gurau/serius/kedua2. Adakah berdosa sebab MENYURUH buat perkara dilarang (salam antara tak mahram) jika masa tu belum lagi salam? tk 2009-07-29 4:44 AM

Benda haram jangan dimulakan. Ia payah nak berhenti. Mula-mula memang orang suka acah-acah dulu. Inilah kerja syaitan yang ingin kita membiasakan sesuatu perkara. Apabila dilihat, macam ok, maka dia akan naikkan lagi tahap maksiat tu.

GuestW T.kasih jawapan ustaz utk soaln lelaki suruh wanita salam sebab berikan bonus. Tapi nak tanya lagi. Wanita itu tak mahram. Adakah lelaki itu berdosa 2009-07-29 4:35 AM

Dosa

atikah salam ustaz, utk membanyakkan susu amalkan surah Al-Qasas ayat 7..bagaimana cara mengamalkan..harap ustaz dpt terangkan..ma'asalamah 2009-07-29 4:16 AM

baca dan niatkan dengan keberkatan ayat ini, semoga Allah kurniakan susu yang banyak seperti mana Allah kurniakan pada ibu Nabi Musa.

izah ustaz apakah ubat untuk penyakit mlas nak solat?? 2009-07-29 3:42 PM

kalau anak-anak kecil, rotan. Kalau dah besar kena tarbiah. Doa semoga Allah beri keringanan untuk bersolat

Abdollah Melaka Seseorang dlam musafir dan membuat embahyang jamak zohor dan asar. Tetapi sampai dirumah semula sebelum waktu asar. Adakah dia wjib smbahyg asar ll 2009-07-29 2:23 PM

wajib

Semoga menepati kehendak soalan. Jika ada kesamaran, boleh tanya kembali

"Pertanyaan, Kunci Pengetahuan"

al-fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Shah Alam
9 Sya'ban 1430/ 31 Julai 09
Jam 5.50 petang

4 comments:

faziahabdulhamid said...

bukan comment.nak tanya.apakah tanda nya jika pada satu pagi ada seekor kupu2 putih berterbangan di bilik dan hinggap kat badan saya.saya memberi salam dan lama kemudian dia terbang.
salam

Anonymous said...

Salam ustaz,
link kepada law of attraction.
https://www.canfieldcoaching.com/law_of_attraction_coaching.html?src=g&src_t=s&kw=law%20of%20attraction&s_kwcid=law%20of%20attraction|2722658474

sakinah said...

Assalamualaikum,
apakah hukumnya sekiranya membaca alquran secara bertadarus tanpa makhraj yang betul atau mungkin kurang tepat bacaan nya? adakah di benarkan? dengan mengambil niat semata-mata kerana mengharapkan keberkatan bulan ramadhan

sakinah said...

ustaz, anak lelaki saya berumur 8 bulan di namakan Muhammad Akmal Muhaimin bin Abdul Asikin Merujuk kepada "muhaimin" salah satu dari asma ul husna, apakah dibolehkan?