Saturday, July 25, 2009

Jawapan Pada Persoalan 30

Alhamdulillah, kesempatan ini, dapat kita bincangkan mengenai persoalan yang diajukan. Semoga menepati kehendak soalan. Jika masih musykil, bolehlah Tanya lagi.

ROKIAH MUSA salam.setiap mlm saya buat solat thajjud n berdoa agar org2 yg bhutng mbyr htng2nya.sya nk tau ustaz apa doa yg mujarab ,wassalam 2009-07-20 8:58 PM

Doa yang mujarab ialah doa tanpa putus asa. Teruskan berdoa, kita berdoa kerana tuntutan bahawa kita perlu merujuk permasalahan pada Allah. Ia bukan bermakna kita paksa Allah untuk tunaikan permintaan kita. Jika belum ditunaikan, teruskan berdoa.

jepp assalamualaikum ustaz..boleh tak klau ustaz komen tentang amalan berpuasa di bulan sya'ban 2009-07-20 10:55 PM


Selain bulan Ramadhan, bulan yang paling banyak Nabi berpuasa ialah bulan Sya'ban

Guest jika musibah minimpa apa harus seseorang itu lakukan,tolong ustaz jelaskan 2009-07-21 1:33 AM

Pertama sabar, kedua berusaha memperbaki keadaan, ketiga, jangan bandingkan kebahagiaan kita dengan orang lain. Orang lain mungkin senang dalam bab lain, tetapi tetap diuji dalam hal lain, keempat berdoa dan kelima di dalam usaha serahkan baki yang kita tidak mampu buat pada Allah, itulah yang dinamakan tawakkal

Guest jika kita ditimpa musibah dari apa yg berlaku tanpa kita sedari apa harus kita lakukan,kita semakin jauh dariNYA dan dihina,serta keluh kesah 2009-07-21 1:43 AM

Banyakkan istighfar, kerana mungkin susah sebab dosa. Kedua banyakkan bertasbih. Orang banyak bertasbih akan diberi jalan keluar bagi permasalahannya. Allah menyebut di dalam al-Quran ketika Nabi Yunus ditelah Ikan Nun,

Maka kalaulah ia bukan dari orang-orang yang sentiasa mengingati Allah (dengan zikir dan tasbih), Tentulah ia akan tinggal di dalam perut ikan itu hingga ke hari manusia dibangkitkan keluar dari kubur (surah as-Saffat ayat 143-144)

zul ustad, adakah suami dikenakan kafarah jika bersetubuh pada bulan ramadhan tetapi tidak memasukan kemaluan keatas isteri dan keluar mani tanpa memasuka 2009-07-21 2:13 AM

Puasanya batal tetapi tidak kena kafarah. – lain kali jaga sikit -

su assalamualaikum ustaz.saya ada masalah gangguan bayangan salib,saya alami dari sekolah lagi.kadang-kadang mcm rasa dah murtad.saya takut la ustaz.mak 2009-07-21 2:36 AM

Teruskan istghfar dan bertasbih. Anda sebenarnya sedang mengalami ujian hati.

nor adakah berbeza keberkatan antara bacaan jasin di lakukan di kubur dengan di rumah. apakah hukum wanita menziarahi kubur. 2009-07-21 2:45 AM

1. Kelebihan sama sahaja
2. Perempuan boleh menziarahi jika tidak berlaku pergaulan bebas

jamal harap dpt jelaskan beza bila kita menyebut kalimah tauhid pd perk'taan ini-muhammadurrasullullah dgn muhammadarrasullullah.Tk. 2009-07-21 2:57 AM

Sama makna, perubahan itu berlaku disebabkan kaedah grammar bahasa Arab.

azlan salam, saya nak tanya apa hikmah kita membaca fatihah 7x. dan 3 qul 3x selepas solat jumaat. minta ustaz beri penjelasan... sekian 2009-07-21 3:13 AM

Rujuk kitab Fadhail Amal. Banyak kelebiha membaca kedua surah itu.

alwi Salam. Ustaz,saya mendengar ceramah oleh Ustaz Kazim elyas mengatakan tidak boleh menabur bunga diatas pusara. tapi Ustaz kata bole? mohon penjelasan. 2009-07-21 3:38 AM

Terpulang atas niat. Jika niat untuk memuja memang tak boleh.

ZUREEN Salam. mana lebih afdal. Puasa atau sembahyang sunat. Kdg2 letih puasa sunat kurang sbhyg sunat 2009-07-21 4:19 AM

Imam Malik mengatakan:-

Ibadah adalah rezki macam makan. Ada orang hari ini makan ikan, esok makan daging.

Ada orang puasa, kurang sembahyang sunat. Semua bagus. Yang penting, tingkatkan sehari demi sehari amalan kita.

Jika dibandingkan puasa dan sembahyang, maka sembahyang lebih utama.

Guest Sujud Sahwi - perlukah kita baca tahyat akhir sekalilagi pada selepas sujud sahwi yg ke dua atau terus beri salam saja. 2009-07-21 4:41 AM

Tak perlu dan terus beri salam

bard ustaz, jika melakukan jamak takhir perlu solat asar dahulu@ zohor? isyak dulu @maghrib? 2009-07-21 5:14 AM

Ada dua pendapat:-

Ada yang mengatakan ikut waktu dan ada yang berpendapat ikut turutan. Bagi saya, saya ikut pandangan "ikut turutan"

Zailani salam. anak saya umur 10 thn perempuan tanya, kita kata ugama lain tidak benar, macam mana kita tau ugama kita benar? 2009-07-21 7:59 AM

Rujukan kita al-Quran. Tuan kena perdalamkan lagi ilmu keimanan melaui al-Quran. Kalau kita pun masih ragu, bagaimana ingin meyakinkan orang lain. Selain itu berdoalah untuk Allah kurniakan iman.

Sesal Ada saudara diketahui minum arak ketika hidup. Bila sudah meninggal dunia, perlukah rumahnya disamak terlebih dahulu? 2009-07-21 9:35 AM

Arak bukan najis berat (mughallazah), tak perlu samak, cukup basuh sahaja

hafifi assalamualaikum, ustaz,, sye ade pnyakit bile time nk smbhyg trse nk buang air, mcm nk solat klau ade pnykit cam 2 2009-07-21 10:10 AM

kalau memang dah penyakit, maka tuan di dalam keadaan darurat, solat semampu yang boleh

Danish Boleh saya sebut ALLAH berulang-ulang di dalam hati selepas membaca al fatihah semasa imam membaca surah supaya solat bertambah kusyuk 2009-07-21 12:11 PM

Boleh

Guest salam ustaz. anak saya selalu terjaga dari tidur bila tgh mlm. tidurnya selalu terkejut2 dan mcm tak lena. setiap mlm. apa perlu saya buat? 2009-07-21 12:34 PM

Bacakan ayat kursi padanya ketika dia mula tidur

Guest salam ustaz. saya nak tanya umur berapa anak2 patut mula pisahkan dari tidur dgn ibubapa? dan mcm mana nak dpt sokongan suami 2009-07-21 12:37 PM

1. Jika dia sudah tahap cerdik (mumayyiz), pisahkan secara beransur-ansur. Mula-mula pisah katil sebelum pisah bilik.
2. Untuk mendapat sokong suami, suami perlu ada ilmu. Kefahaman menyebabkan dia akan menyokong tindakan kita

mohd niza Assalamualikum Ustaz, saya nk tanya apakah hukum jika harta pusaka mak dan ayah yang telah lama meninggal tidak lagi dibahagi dgn adik beradik 2009-07-21 2:45 PM

Haram jika sengaja dilambatkan dengan niat serong.

Danish A,kum Ustz.. sya da lama tak solat.. bagaimana sya nak tebus (kada).. da ingat jumlah.. bole tak ustz ajarkn doa supaya sya tak lalai.. 2009-07-21 5:57 PM

1. Ganti semampu yang dapat hingga tenang hati
2. Doa untuk tidak lalai ialah zikir banyak-banyak dalam hati, biar setiap nafas yang turun naik disertai nama Allah.

Guest Assalamialaikum,Ustaz...bolihkah kita mununaika solat sunat tahajjud tiap2 malam bagi menebus dosa,& waktu afdhal tahajjud serta jenis solat 2009-07-21 11:40 PM

Boleh dan waktu terbaik ialah dua pertiga malam iaitu bermula jam 2 pagi

amalina salam ustaz,ms kecil2,arwah atuk ngajar sy ngaji.dia ajar sy setiap kali habis baca al-quran baca.."'sadakallahulazim gharfillana ajmain''apa maksunya 2009-07-22 1:07 AM

Maknanya

"Benarlah Allah Yang Maha Agung, ampunkanlah kami semua

nana ustaz,mcm mana nak ilangkan rs marah,kcik hati,tak puas hati. 2009-07-22 1:09 AM

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa. Besarkan akhirat dan doa pada Allah banyak-banyak

Nur Salam Ustaz,mengapa perlunya Solat, dan apa hikmah disebalik bacaan dan perbuatan dalam Solat. Cth adanya takbir,rukuk,sujud dll. TQ.Wslm. 2009-07-22 1:09 AM

Solat tiang agama, orang yang tak solat maknanya tak ada agama. Hikmah perbuatan boleh beli buku-buku mengenai solat. Sekarang ini, hikmah dari sudut perbuatan pun ada dibukukan

NANA USTAZ MCM MANA NAK MELEMBUTKAN ATI SUAMI.KURANGKAN PANAS BARAN. 2009-07-22 1:10 AM

Sedekahkan fatihan banyak-banyak pada dia

melur selamt pagi ustaz...apa hukumnya menggunakan pinggan mangkuk fine bone china? Apakah tulang binatang spt babi yg dah dibakr jadi abu masih haram?2009-07-22 1:32 AM

1. Saya pernah Tanya sendiri orang di China mengenai fine bone. Dia kata, ia hanya pada nama sahaja, tak ada pun tulang dalamnya.

Walaubagaimana pun, untuk elak syubhat elok elakkan

2. babi walaupun jadi abu tetap haram.

AZALAN Assalamualaikum ustaz, saya nak tanya , berapa bayaran untuk masuk maahad tahfiz ustaz kat 3C subang jaya 2009-07-22 2:34 AM

Percuma bagi anak yatim dan orang susah, RM 250 untuk orang berkemampuan

aisyah salam ustaz..saya telah membaca buku panduan umrah, dan sevara tidak sengaja saya telah berniat umrah dan berniah ihram dengannya 2009-07-22 2:52 AM

Tak di kira melainkan berada ditempat miqat.

aisyah adakah saya perlu menjaga pantang larang ihram itu.. 2009-07-22 2:52 AM

tak perlu

Drew Salam ustaz, ada kemungkinan besar gaji kita tidak bersih kerana kita tidak cukup waktu bekerja yang ditetapkan. Patutkan kita pulangkan balik? ...atau boleh tak kita sedeqahkan sebahagian gaji kita pada yang perlu utk mengelakkan syubhah 2009-07-22 5:50 AM

Boleh sedekahkan.

esan assalamualaikum ustaz, apa pendapat ustaz mengenai pendapat bahwa umat islam tidak perlu mengejar jawatan kerana semuanya hanya perhiasan dunia. 2009-07-22 6:06 AM

Perlu dan pindahkan jawatan yang ada untuk beramal. Apabila dunia dijadikan jalan untuk akhirat maka ia akan jadi akhirat.

Apabila akhirat dijadikan alat untuk mendapat dunia maka dia akan menjadi dunia

IPOH Salam Ustaz, bagaimanakah hendak menangani jiran berbangsa India yang suka mencari masalah dengan kita? 2009-07-22 9:27 AM

Kalau mampu pindah. Tak mampu sabarlah

teh salam ustaz, saya nak tya mengenai ank angkat perempuan yang disusui ibu angkat adakah batal wuduk dengan bapa angkat 2009-07-22 9:47 AM

tidak

Danish ustaz bagaiman nak kusyuk solat semasa imam baca surah sedangkan kita tak tahu makna bacaan 2009-07-22 11:06 AM

Belajar untuk tahu kemudian banyaklah berdoa. Khusyuk boleh diusahakan tetap ia adalah anugerah dari Allah.

lida Salam.tayamun diharuskan bila kita keputusan air.kalau sakit gune debu yang ada pd dinding sah ke..sebab nk tayamun kena debu tanah? 2009-07-22 11:17 AM

tak sah, melainkan jika debu di dinding itu rasa ain kewujudannya

hal salam.saya pernah berzina dan kini saya bertaubat dan menyesal.Adakah taubat saya diterima.Adakah saya layak berkahwin dgn lelaki soleh. Sedangkan dlm Al Quran lelaki yg baik utk wanita yg baik.Saya sgt menyesal apa yg saya lakukan.Al Hamdulillah kini saya syukur dgn hidayah Allah 2009-07-22 11:33 AM

1. Makna taubat ialah penyesalan (hadith) kalau dah menyesal maka taubat itu diterima.
2. Orang baik, ada dari asal, ada juga orang baik setelah bertaubat. Banyak juga ulama kita asalnya orang teruk. Kalau kita dah taubat, insyaAllah, akan dikurniakan suami soleh.

Ia bukan di mana kita bermula, ia adalah, di mana kita berakhir.

li Ayah tidak solat mak skrg dah solat.Dulu mak ngan ayah selalu bergaduh.Saya kerap membaca Al Quran utk melembutkan hati mereka dan supaya rumah saya s sentiasa dlm keadaan tenang.Adakah Al Quran yang berjaya bawa rahmat kpd keluarga saya.Tapi saya tiada kekuatan utk menyuruh ayah solat 2009-07-22 11:36 AM

Doakan, kita tak mampu ubah manusia, Allah yang merubah hati. Jika tak mampu dengan lisan, paling kurang doakan dengan hati.

guest saya andartu,kerja guru.Ingin berkahwin.Puas berdoa tetapi selalu ditemukan lelaki yang tidak dpt membawa saya mendekati Allah.Tiap2 lepas solat saya berdoa supaya ditemukan lelaki soleh.Adakah amalan saya yg membuatkan saya kahwin lambat.Saya benar2 ingin menjadi isteri solehah kepada suami soleh 2009-07-22 11:44 AM

Mudahan mendapat suami yang soleh nanti. Semua orang yang macam cik berperasaan demikian. Teruskan doa dan janga putus asa.

sedih Sy lahir dlm famili tk penting solat & aurat.Sedih lihat keluarga yg sebegitu.Saya tak berdaya utk menegur.Saya sedih.hanya mampu berdoa & bc Al quran 2009-07-22 11:49 AM

teruskan doa dan jangan putus asa.

Danish Apa hukum isteri berchating dengan bukan muhrim 2009-07-22 1:48 PM

Haram sebab ia sebagai permulaan perkara yang lebih buruk

Danish ustaz betul ke di akhirat kelak ramai orang kaya dan perempuan masuk neraka manakala ramai orang miskin masuk syurga. 2009-07-22 1:49 PM

Orang kaya yang tidak beriman dan orang perempuan yang ingkar. Orang miskin jika tidak beriman pun tak selamat.

Hadith ini disebutkan supaya orang kaya dan orang perempuan lebih beriman.

mushkil!!! ustaz..prmpuan yg mgubh pnmplanny sbg seorg lelaki srta tdk prnah tlintas untk kmbali ke pgkal jln ap yg akn tjdi kpd driny??jka dia mnggal dlm keadaan sedemikian..adakh dia akn mjadi pghuni neraka utk slmeny?? 2009-07-22 2:57 PM

Jika dia beriman, dia tidak selamanya di neraka, dan semoga ketika sebelum mati telah diampun oleh Allah

Noor Saya ada terbaca, kalau anak2 kita degil tk dgr kata, selalu sedekahkan al fatihah betul ke ustaz. dan kenapa alfatihah ye 2009-07-23 2:12 AM

Ye, kerana di dalam al-Fatihah ada doa "Ihdinas Siratal Mustaqim" (Hidayahkanlah kami ke jalan yang lurus)

siti apa pendapat anda tentang mendengar lagu? 2009-07-23 2:26 AM

Boleh jadi makruh dan boleh jadi haram

Guest Assalamualaikum.ustaz pelaburan dalam ASB halal atau haram?? 2009-07-23 6:45 AM

Kalau ikut e-fatwa diharuskan. Kalau was-was elok tinggalkan

Guest Assalamualaikum ustaz..Bagaimana dengan saham-saham yg lain spt didik dan wawasan?? 2009-07-23 6:46 AM

Saham, tengok ke mana pelaburannya dan cara pengendaliannya

Guest assalamualaikum....seblum ini sya ada terbaca tentang saat2 semasa mati ...boleh ke ustaz jelaskan secara terperinci..tk. 2009-07-23 7:27 AM

Panjang untuk jawab di sini. Teruskan membaca. InsyaAllah, saya akan menulis dalam satu tajuk khas

intan salam ukhwah. saya seorang ibu tunggal. saya nak tanya ustaz tentang kedudukan ketika solat. saya ada 3 anak perempuan yg sudah baligh dan seorang anak lelaki yg sudah bersunat berumur 8 thn. Teima kasih 2009-07-23 7:46 AM

Kak imamkan, anak lelaki di kanan dan anak perempuan di belakang

Guest salam..ustaz, mcm mane kite nkmtunjukkn Islam yg kita amalkn ni adalah yg terbaik kpd non muslim? 2009-07-23 7:54 AM

Kena amalkan syiar-syiar Islam secara keseluruahan

Guest ustaz, bleh tlg ajarkan doa utk spy kite minat utl belajar?syukran 2009-07-23 7:54 AM

Doa dalam bahasa Melayu. Minta Allah beri minat.

Asri bagaimana untuk menyakinkan orang bukan islam tentang allah dan tentang islam 2009-07-23 9:22 AM

Itu kena masuk kursus dakwah. Rujuk Bahagian Dakwah Majlis Agama Islam

wardah azira Salam Berdosakah mendirikan rumahtangga dengan suami org, padahal suami tidak pernah abaikan keluarga pertama.Ada ustazah kata berdosa? 2009-07-23 10:47 AM

Tak berdosa jika suami mampu dan tidak mengabaikan keluarga pertama

Ummu firdaus salam ustaz.ustaz ada buat kelas sanad yg ustaz perolehi dari merantau tu? saya nak ikuti kelas ustaz tu. 2009-07-23 12:54 PM

Setiap hari Rabu di Yayasan Restu Shah Alam jam 10.30 pagi

Guest salam...adakah dosa menyekutukan Allah tidak akan diampunkan oleh Allah sebab ada dlm hadis dosa syirik tidak akan diampunkan 2009-07-23 1:35 PM

Tidak diampun di akhirat di dunia tetap pintu taubat itu terbuka.

Guest ustaz,berdosakah jika saya terjawab panggilan salam dari orang yang bukan islam. 2009-07-23 3:27 PM
Tidak berdosa

Mirkhal Salam ustaz, bolehkah Innalillah dilafazkan apabila mendengar musibah terhdp orang bukan Islam? 2009-07-23 11:53 PM

Boleh

Guest Assalamualaikum, saya akan melupuskan insuran hayat konvesional & akan mendapat wang 'surrender'. Adakah wang surrender itu halal/haram. Jika haram 2009-07-24 1:25 AM

Ambil bilangan yang pernah kita labur sahaja. Kalau lebih lupuskan duit itu sebagaimana urusan duit haram

Guest bagaimana melupuskannya? 2009-07-24 1:26 AM

Untuk melupuskan duit haram, buat perkara yang umum boleh guna atau serah pada Baitul Mal negeri

Guest Ustaz, saya ada membeli rumah melalui pinjaman konvensional. Tiap bulan saya buat bayaran kpd bank & pada masa yg sama dapat duit sewa hasil sewaan 2009-07-24 1:33 AM

Syubhat, usaha tukar pada sistem Islam

Guest salam, apa hukum insurans pelajaran 2009-07-24 1:34 AM

Cari yang takaful, yang konvensional haram kerana tidak menepati syarak

Guest rumah itu. Adakah hasil sewa dikira riba sebab beli secara pinjaman konvensional. Jika riba bagaimana membersihkan pendapatan itu dari riba 2009-07-24 1:34 AM

Hasil sewa tidak riba, pinjaman itu riba. Tetapi hasil itu syubhat. Untuk bersihkan wang haram ialah buat perkara yang umum atau serah pada Baitul Mal negeri

Guest Salam, Quran online yg manakah boleh dipercayai, utk kemudahan membaca ketika waktu bkerja & perlukah ambil wudhu' utk membacanya online 2009-07-24 1:38 AM

Itu rujuk yang telah diluluskan oleh JAKIM

Guest1 Ustaz, saya buat study loan (bukan islami) untuk biayai pengajian mba saya. Study tamat tapi masih bayar loan. Transaksi ini libatkan riba, bagaimana nak membersihkannya dari riba? Bagaimana dgn ilmu yg saya perolehi melalui pembiayaan yg libatkan riba, berkat ke/tak? 2009-07-24 1:41 AM

Jika ketika itu tiada pilihan, tak apa. Tetapi taubatkan juga.

wani Salam, Ust saya ingin bertanya, solat qasar dan jamak, boleh ke kita lakukan bukan disebabkan musafir tetapi kerana kerja atau menghadiri majlis pting 2009-07-24 7:08 AM

tak boleh

wani salam, ust. ayah mentua skrang 81tahn, dlm keadaan ingat2 lupa. Wajib ke dia sembahyang dan puasa 2009-07-24 7:11 AM

Ketika waras wajib,

wani salam ustaz, apa hukum nya ibu mertua memburukkan anak menantunya. depan baik tapi dibelakang habis dikutukm sehinggakan yg tak benak dihebohkan. 2009-07-24 7:46 AM

Berdosa dan kena mintak maaf

anis Salam Ustaz,tolong nasihat remja sekarang yg suka tidur lewat&bangun lewat 2009-07-24 10:06 AM

Nasihatkan tentang keberkatan di dalam hidup terdapat pada awal pagi

ida salam...bagaimana hendak membersihkan hati yang busuk 2009-07-24 3:26 PM

Mujahadah, iaitu buangkan yang busuk itu dan gantikan dengan sifat yang baik

lid kenapa hati manusia itu ego...sentiasa mencari kesalahan orang 2009-07-24 3:27 PM

Sebab kurang ilmu dan tarbiah

Guest Assalammualaikum ustaz,apa yg perlu dilakukan jika seorang ibu memaki anak & menantunya,sedangkan mereka tidak pernah mengabaikannya,2009-07-24 3:48 PM

Bagi anak menatu sabarlah, bagi ibu mertua, ubahlah sikap. Jangan mati dengan perangai mengaibkan orang lain

Wallahu Alam Bis Sawab
Semoga menepati kehendak soalan. Jika masih ada kesangsian, kita bolehlah terus bertanya kembali.

"Pertanyaan Adalah Kunci Ilmu"
al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
Sabtu 25 Julai 09 jam 2.30 pagi

2 comments:

zerox_zen said...

Salam...

Nur bertanya:

"Salam Ustaz,mengapa perlunya Solat, dan apa hikmah disebalik bacaan dan perbuatan dalam Solat. Cth adanya takbir,rukuk,sujud dll. TQ.Wslm."

Nak tau hikmah solat dari segi perbuatan, boleh la cari satu buku yg agak bagus seperti yg dilampirkan dalam link di bawah. Sekian.

http://2.bp.blogspot.com/_vYnDXsZ3axo/SmGFlD7KRKI/AAAAAAAAACA/i0EW9CsO758/s1600-h/UM_Solat_Sains_49e9ead7e04df.jpg

hady83 said...

Assalamualaikum...saya ada musykil pasal jwapan ustaz berkenaan ibu menjadi imam kepada anak lelaki..sy dah tanya pada seorang ustaz dan jwapan dia adalah ibu yg kena jadi makmum kerana:-

"Perempuan tak boleh jd imam kepada lelaki sekalipun lelaki tersebut adalah anaknya sendiri.
Anak lelaki yang jadi imam dan ibunya dibelakang"

harap ustaz amin dpt mmberi dalil yg jelas utk kebaikan bersama..sekian..