Monday, July 27, 2009

Diari 94 - Dari Buku Ke Udara

"Macam mana ye ustaz, saya pening le" kata seorang kakak pada saya pada pertengahan tahun 2005

Dia baru sahaja mengikuti kursus, "Sifat Solat Nabi". Banyak persoalan yang timbul kerana penceramah menyalahkan itu dan ini.

Pada tahun ini, banyak kursus-kursus sifat solat Nabi anjurkan.

Apa yang saya boleh kata? Takkan nak marah-marah pula. Tak guna kalau tak diberi alternatif.

Alhamdulillah, dengan kekeliruan yang ada, saya mula membuat ulangkaji mengenai solat. Saya buka kitab-kitab as-Syafi'iyyah. Ketika saya bermusafir dan menziarahi tuan-tuan guru di mana-mana, jika saya tahu dia Mazhab Syafie, saya akan belajar dari mereka mengenai solat.

Dari Yaman, sebuah negara yang juga mempraktikkan Mazhab Syafie hinggalah ke Konya Turki, bertemu dengan Syeikh Muhamad Konyave yang bermazhab Syafie.

Saya menulis sedikti demi sedikit kaedah sembahyang ini. Untuk mempelajari sembahyang, ada tiga kaedah

1. kita melihat orang lain bersembahyang
2. orang alim membetulkan cara kita sembahyang.
3. Kemudian. Matangkan lagi perbahasan kita dengan merujuk pada kitab-kitab yang ada.

Akhirnya, dengan izin Allah, pada awal tahun 2006, saya dapat menyiapkan sebuah buku mengenai solat.

Buku ini saya berikan tajuk, "Sifat Solat Nabi, Menurut Mazhab Imam as-Syafie"

Buku ini mengeluarkan dalil mengenai kaedah sembahyang yang digunakan oleh Iman as-Syafie serta perbahasan mengenainya.

Dari sini, Alhamdulillah, saya dapat kongsikan dengan semua melalui kursus yang dianjurkan. Bermula dari surau-surau sampailah ke Universiti.

Apa kesimpulan dari ratusan kursus yang telah dibuat? Masyarakat kita, ramai yang kurang mahir mengenai solat. Banyak soalan yang remeh-temeh yang diajukan.

Macam mana kita mahu bincangkan mengenai khilaf dari dalil-dalil yang digunakan oleh iman itu dan ini, jika mereka solat pun tak tahu?

Itu yang menjadikan mereka lebih keliru apabila penceramah solat membahaskan mengenai itu dan ini di dalam berbagai pandangan.

Akhirnya..

"Emm, susahlah solat, tak payah buatlah, pening, orang ni kata macam tu, orang tu kata macam ni" kata seorang anak muda pada saya.

Alhamdulillah, dengan izin Allah dan bantuan sahabat-sahabat yang ada, saya meneruskan kelangsungan kursus ini di mana-mana. Hinggalah pada minggu dua minggu lepas, saya dihubungi oleh pihak pentadbiran "Layar Consult" sebuah syarikat pembikinan filem dan dokumentari.

Mereka merancang untuk membuat sebuah dokumentari mengenai solat empat mazhab, tetapi pihak JAKIM mencadangkan agar, fokus diberi pada Mazhab Syafie. Ia supaya, tidak membuatkan orang awam keliru dengan perbahasan nanti.

Akhirnya, program ini dinamakan "Panggilan Agung", insyaAllah, ia akan disiarkan di ASTRO pada waktu dekat ini.

Setelah merancang dengan baik, maka bermula 26 Julai 09, saya mula terlibat di dalam pembikinan dokumentari solat ini.

Semoga ia memberi manfaat kepada diri ini, dan boleh dipanjangkan kepada semua. Semoga sedikit yang diusahakan mendapat keredhaan dari ilahi.

"Diari Merakam Sejarah, Mencatat Kenangan"

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
27 Julai 09 jam 7.30 pagi.
Bersama krew program Panggilan Agung
Ia dibantu oleh Sahar
Penerbit sedang membuat semakan pada program

5 comments:

Hunny said...

Salam ustaz

Tahniah yer.. Go go chayyok!

abuyon said...

Salam ustaz. Pada, saya ini usaha yang agung untuk sebuah panggilan agung. Inilah baru tajdid.

Leenoh said...

Salam Ustaz.
Semoga Allah memberikan kejayaan.

Anonymous said...

Salam Ustaz

Pasal zakat to non muslim ari tu, takde follow up discussion ke? Takkan tergantung macam tu aje. Saya dah kata dah...it's all political.

baca disini

http://mykmu.net/modules.php?name=News&file=article&sid=8130

zulaikha said...

boleh tak tunjukkan gambar-gambar org yg di interview..episode 1
shukran.