Wednesday, March 10, 2010

Jawapan Pada Persoalan 97

FAIZAL Slm ustaz, apa hukumnya kita mengucap HAPPY DEEPAVALI, GONG XI FA CAI & seumpamanya pada org kafir, walau maknanya slmt thn baru cina. Jd syirik kah? 2010-02-24 9:18 AM

Ada perbahasan, sebahagian kata harus, sebahagian berpandangan haram

Guest ketika dlm perjalanansya terjumpa 2ekor ular lalu sya membunuhnya dan sya teruskan perjalanan kamudian berjumpa pula seekor ular yg besar lalu ular sbg mematuk sya apa maksud mimpi sya ustaz? 2010-02-24 8:14 AM

Disenangi orang

Guest ustaz kalau dah sah e-code tu haram kenapa mendapat sah halal dari jakim?keliru la ustaz nak memilih makanan sekarang ni 2010-02-24 8:04 AM

e-code adalah kod bagi makanan, tak semua nombor kod mewakili barang haram. Jika  nombor kod yang ada lemak babi atau haiwan, kena elakkan.

guest saya selalu keluar discharge,boleh ke saya guna tisu atau kapas utk menahan cecair keluar sewaktu nk solat dan utk melakukkan tawaf umrah? adakah solat dan tawaf saya itu dikira sah?? 2010-02-24 7:43 AM

Boleh dan sah

guest ust,boleh ke kain ihram dijahit tepinya bg mengelakkan drp benangnya berburas?TQ2010-02-24 7:37 AM

ihram adalah kain yang tidak berjahit

tetamu ustaz...apa maksud saya bmimpi melihat najis, saya juga ada bermimpi sedang membuang najis besar. satu lagi saya pernah bermimpi berbogel dikhalayak . 2010-02-24 6:08 AM

Ada rezki baru

bard ust,binatang/haiwan yang boleh dan tak boleh dimakan dr segi sifat/cara hidup dsb.boleh senaraikan tak.tq 2010-02-24 2:20 AM

Rujuk kitab feqah,

bard ust,boleh tak dlm islam tepuk tangan?ada org kata tepuk tangan syaitan bertelur2010-02-24 2:19 AM

Tidak digalakkan

bard ust,jika selepas solat kita dapati ada najis spt tahi cicak basah pada pakaian/badan kita perlu ulang solat tak? 2010-02-24 2:17 AM

Perlu

BMC Ustaz, harta pusaka arwah ayah x dibahagikan lg. Sy bhasrat mewakafkan bahagian sy. Jk hrta tsebut x dibhgikan sehingga sy sendiri meninggal, apa akan jadi pd harta yg sy nak wakafkan 2010-02-23 3:44 PM

Jika mati, hanya 1/3 sahaja yang boleh diwakafkan

Antoi Ustaz, bgmna nak bwuduk & bsolat sdgkan air x de nak mandi hadas 2010-02-23 3:41 PM

Jika ketiadaan air maka boleh bertayamum

Ceby Ustaz, bolehkah kita menqhadakan solat akibat ditahan oleh org kafir & x punya kelengkapan utk solat serta air utk bsuci 2010-02-23 3:38 PM

Sembahyang semampunya. Ia dah dikira darurat

Guest Ustaz, bolehkah wanita yg istihadah buat jamak & qasar berjamaah dgn 1 wuduk krn bimbang ditinggalkan group bmusafir serta kesukaran ambil wuduk yg tempat wuduknya agak jauh dari ntempat solat jamaah 2010-02-23 3:30 PM

Boleh

NURUL DLM MJLIS KAHWIN DA PEMBERIAN WANG DR TETAMU, JKA KTA HARAPKN BLASAN LEBIH DARI ORG YG SAMA JIKA KITA MENGADAKAN MAJLIS YG SAMA ADAKH DKIRA RIBA? 2010-02-23 3:06 PM

Tidak, Konsep riba adalah keuntungan dari memberi hutang

NURUL USTAZ ADAKAH ZIKIR2/DOA2 YG DPT DAMALKAN UNTUK MEGHADAPI/BERJAYA INTERVIEW 2010-02-23 3:02 PM

Surah al-Insyirah

NURUL USTAZ APKH BLH DTEBANG POKOK JIRAN YG MENGANNGU HALAMAN RUMAH WALAUPUN SUDAH DIINGATKAN TP TAK DIENDAHKAN2010-02-23 3:01 PM

Boleh

NURUL USTAZ APAKAH DKIRA DOSA MELIHAT BKN MUHRIM SBGD CONTOH DKEDAI2/DKACA TV TNPA NIAT SYAHWAT 2010-02-23 3:00 PM

Kalau tengok niat nak tengok boleh jatuh haram.

NURUL ASSALAMUALAIKUM.APAKAH DKIRA NAFSU SYAHWAT/ZINA MATA JIKA MMUJI KEINDAHAN WAJAH/TUBUH ORG BKN MUHRIM 2010-02-23 2:59 PM

Ya, dikira sebagai zina (dari segi tasauf bukan feqah)

Samren Ustaz, apakah hukum menggunakan kain yang berjahit untuk kafan jenazah?2010-02-23 2:33 PM

Harus tapi tidak sunah

Minah Bangkok Saya doakan agar ustaz sentiasa sihat walaafiat dan terus tabah dalam menghadapi dugaan yg mendatang. 2010-02-23 1:01 PM

Amin, terima kasih Puan

keliru salam.. ustaz, sy sering dapat ilham atau idea bila berada dalam tandas, adakah ilham sy itu elok atau tak? 2010-02-23 12:44 PM

Walalhualam,

a'in salam,ustaz apakah hukum menunaikan solat jumaat dluar khariah atas sbb ada kuliah @ nmsalah tertentu 2010-02-23 10:09 AM

Boleh

everjihad jalan2.2010-02-23 9:12 AM

bard ust,pergerakan besar dlm solat yg boleh batalkan solat.berapa kali gerak?boleh bagi bberapa contoh pergerakan bagaimana tak? 2010-02-23 3:16 AM

seperti berjalan dengan tiga langkah dengan berturut-turut

mama Salam. Kalau sholat dhuha pkl 12 - 1 thari tu dikira waktu dhuha lg ke ustaz.2010-02-23 2:31 AM

Dhuha habis lebih kurang 30 minit sebelum Zohor

a'in smakin mengkat iman sseorg smkn bnyk cobaan n ranjaunya hgga tersasar apkh lngkh yg bijak bg mgatasinya utk bngkit mncari redhaNya phn utz jlask n doa 2010-02-23 1:17 AM

Anggaplah setiap dari cubaan dan ujian itu adalah jalan untuk kita meperdekatkan lagi diri dengan Allah s.w.t

a'in salam ustaz bolihkh anak dbezakn kasih syg baikdlm pmbrian harta mhupun redhanya adkh ianya dlm kerugian sntisa ap perlu dlakukan 2010-02-23 1:10 AM

Dari sudut hati tak apa kerana hati tidak boleh dikawal, tapi dari segi zahir tak boleh, kena samakan

fa2 salam ziarah.. 2010-02-22 4:29 PM

Salam

avanseria ustaz..malu jugak saya, sebagai salah seorang staff zakat... saya akan mintak mende nin disiasat 2010-02-22 4:22 PM

Terima kasih puan

2010-02-22 2:18 PM

Amar Jabar Salam ustaz.. syiah itu apa? dan apa ciri2 orang syiah? tq.. salam2010-02-22 10:20 AM

Syiah adalah golongan yang mengagungkan Saidina Ali, dari sudut amalan solat,  golongan ini boleh dikenali dengan bersujud di atas batu kecil

Darling05 Saya sungguh sedih bila membaca artikal ni, di harapkan Ustaz bertambah tabah selalu. Allah akan sentiasa bersama mu 2010-02-22 9:25 AM

Terima kasih puan

zah ustaz, benarkah doa "Kanzul Arasy" dlm kitab Yaasin itu telah dihramkan. Doa ini ada termasuk nama2 Allah dan saya telah mengamalkannya. 2010-02-22 8:06 AM

Siapa haramkan?

shu&mira salam ustaz...jgn lupa ole2 utk kami ye...kirim salam dgn org2 korea..=)2010-02-22 7:44 AM

Insyallah

Guest Di Pej. Agama lain mualaf pun dhina krn minta b'tuan k'wgan. Lalu dimana lagi harus m'ka tuju utk mgadu nasib? 2010-02-22 7:28 AM

Insyallah kita cuba perbaiki sedikit demi sedikit

Aida salam. saya ambil tulisan ustaz email ke lzs. geram betul. 2010-02-22 7:27 AM

Guest Salam Ustaz, teruskan perjuangan murni utk m'bela anak yatim. Apa nak jadi org yg diberi t'jawab. Di M'kmah s'riah ibu t'ggl & janda dsindir & dhina 2010-02-22 7:24 AM

Insyallah kita cuba perbaiki sedikit demi sedikit

na o mei Salam, sabarnya Ustaz, rasa macam nak sekolahkan aje pegawai tu....2010-02-22 4:10 AM

Zack Apa cara terbaik utk menyelesaikan masalah anak luar nikah ini? Adakah perlu dia di bagi pada org lain? tiada kaedah utk parent dia menjaga anak itu? 2010-02-22 4:07 AM

Seeloknya anak luar nikah ini dipelihara oleh ibu dan ayahnya walaupun tidak sah saraf

Zack Sekiranya ibu dia menyusukan anak luar nikah tersebut.adakan dia dgn adik beradik dia blh di kira adik beradik susuan? 2010-02-22 4:04 AM

Ya

Zack Salam,apa aurat anak luar nikah dgn adik beradik dia yg hasil slps 'parent' dia bernikah?Mereka mahram ke? 2010-02-22 4:03 AM

Dalama Syafie, kena jaga aurat macam orang luar melainkan ia disusukan oleh ibu yang sama.

mojo sedih saya baca entri kali ni ustaz. 2010-02-22 3:35 AM

zah ustaz, ada x ayat atau surah untuk menghilangkan rasa benci dan dendam pada orang? ketika solat dan badan menggigil kerana takutkan Allah semua perasaan itu hlg. tapi kadang2 ia datang juga. camana ustaz. tq. 2010-02-22 3:32 AM

banyakkan baca selawat

tina askm ustaz.apakah maksud mimpi datang haid.tksh. 2010-02-22 2:57 AM

Kesihatan

mawarkota Salam.ustaz, bagaimanakah cara utk berjemaah dgn ank saudara lelaki yg masih berumur 8 tahun?bagaimnakah syaf yg perlu saya susun? 2010-02-22 2:24 AM

Anak lelaki itu dibelakang puan sebelah kanan

bard ust,jika dlm solat kita tertidur/terlelap seketika adakah batal/sah solat?2010-02-22 1:25 AM

Terlelap yang masih dalam sedar tak sedar, tidak, terlelap yang hilang langsung, batal.

nur salam ustaz..saya menyukai sorg jejaka. adakah dgn berdoa & menyedekahkan yassin kepadanya akan mmbuka pintu hatinya utk sy & mmudahkn jodoh ant kami.2010-02-22 1:25 AM

Insyallah, Amin

bard ust,jika dlm satu masjid@surau ada 2 pihak buat jemaah (2 imam) apa akan jadi?batal?yang mana batal?2010-02-22 1:24 AM

Tidak tapi melanggar adab

bard ust,jika buang air besar org tua tua suruh tutup kepala sbb syaitan berak atas kepala.ada hadis berkaitan?perlu atau tidak tutup?2010-02-22 1:16 AM

Itu termasuk dalam adab-adab membuang air besar

Guest ustaz, apa maksud berusaha mendapatkan pasangan hidup secara syarak? Kalau org perempuan kene cari atau tunggu je jodoh tu sampai dgn berdoa? 2010-02-22 12:29 AM

Berusaha bermaksud berdoa dan berusaha seperti meminta orang tua mencari-cari pasangan, atau meminta sahabat-sahabat mencarikannya

Kak Yong salam ustaz, izinkan saya link blog ustaz ni ke laman fb saya.2010-02-21 4:35 PM

Boleh, silakan

MTQADDIN Salam Ziarah dr Warga MTQADDIN. Satu Keluarga Seorang Hafiz2010-02-21 2:15 PM

najla ustaz, saya selalu bacaquran lepas solat. Kadang2 tak pasti tajwid betul atau tak. Berdosa ke baca quran kalau ada silap hukum tajwid? 2010-02-21 1:44 PM

Jika telah belajar dan berusaha, terdapat salah yang tidak sengaja, tak apa.

najla salam ustaz, apa fadilat selawat tafrijiyah & qunut nazilah. bila digalakkan membacanya?2010-02-21 1:39 PM

Selawat tafrijiyyah untuk kebaikan, qunut nazilah untuk Allah turunkan bantuan

Fariza Saya berusia 46 thn. Apa pandangan Islam jika saya senaraikan wasiat di Amanah Raya? Bagaimana pembahagian wasiat tersebut? Berdasarkan soalan tadi, saya telah berkahwin tapi tiada anak. 2010-02-21 1:28 PM

Wasiat hanya akan terlaksana 1/3 sahaja

Chemm terima kasih ustaz buat blog nie..terima kasih menulis disini.. dgn membaca blog ustaz saya rasa saya semakin positif dgn hidup. nk jadi lebih baik. 2010-02-21 5:37 AM

Alhamdulillah,

Guest salam.boleh tak ustaz bincangkan pasal illuminati dan new world order.mereka buat konspirasi untuk control dunia 2010-02-21 3:07 AM

InsyaAllah

zie salam ustaz...blog walking jenguk sini...byk good info 2010-02-21 2:12 AM

az zahrah salam ustaz.. apakah maksud mimpi berada d lautan bergelora? tetapi selamat..2010-02-21 1:55 AM

nak dapat ilmu atau rezki

a'in salam ustaz nengadakan kenduri,adakh lebih afdhal diadakan tahlil n doa arwah @ mmadai kenduri 2010-02-21 1:02 AM

Doa dan tahlil lagi baik, bukan sahaja untuk si mati, tapi untuk pahala diri sendiri

ajeeja assalamualaikum..saya berharap agra satu hari nanti saya akan dpt meluangkan masa utk berbakti kpd anak2 yatim mcm ustaz. 2010-02-20 4:08 PM

Niat sudah ada, insyallah akan dimakbulkan

zurinaz salam ustaz. adakah bersalah seorang ibu yang tak meredhakan perkahwinan anknya dengan lelaki yang tak brtanggungjawab terhadap ank2nya terdahulu 2010-02-20 3:52 PM

Kalau sebelum kahwin, boleh nasihatkan, tapi kalau dah kahwin, doakan dan redhakanlah

zaid sye tengok ust punye blog ni kne kacau...cube ust.tkar password blog ni...2010-02-20 7:03 AM

Alhamdulilah sudah tukar

hamba allah assalamualaikum, bagaimana batas aurat bapa dan anak perempuan. disebabkan bapa sakit angin ahmar- semua urusan dirinya saya yang uruskan. penjelasan2010-02-20 6:54 AM

Batasan aurat bapa dan anak perempuan hanya pusat hinggg ke lutut sahaja, tapi dalam keadaan darurat, tak apa

azizam saya nak tanya ustaz hukum masuk pertandingan memancing2010-02-20 3:46 AM

Kalau wujud penipuan maka haram, kalau hadiah diberi hasil wang yuran semata-mata, haram.

Untuk mengharuskan, hendaklah hadiah dibeli hasil sponsor orang lain.

HAMBA ALLAH salam ustaz... nk tnye... sye ade smpan duit dlam bank yg mngenakan faedah. smbungan... bleh x sye gune duit 2 untuk byran yuran.... sbab sye risau tntng riba2010-02-20 1:26 AM

tak, harta syubhat ada cara menggunakannya iaitu dengan perkara yang ramai orang boleh gunakan seperti buat jalan.

sara Salam, ketika saya bdoa utk seseorg berubah ke arah kebaikan, saya terus sedekah al fatihah kpdanya. Bolehkah saya berbuat demikian dlm doa saya itu. 2010-02-19 5:10 AM

Boleh

Iqqhuan SALAM ZIARAH...clip_image001 2010-02-19 4:49 AM

Salam

kasturi ustaz boleh saya hubungi ustaz agar saya dapat pandu hidup saya dan anak2 kejalan yang allah redhai. bantulah saya saya tak mahu salah pilih lagi 2010-02-19 4:18 AM

Boleh insyaAllah

AL-MUHAMI Salam ziarah. rindu dengan ustaz Amin. sejak sy berhenti dari mais, jarang dapat bersua muka, jumpa di alam maya je,semoga sukses selalu. 2010-02-19 2:03 AM

Insyallah ada masa kita bertemu, tak di dunia mudahan di syurga nanti.

Drew salam ustaz, sesorang bermimpi berjumpa sesorang yang dikatakan rasulullah dikampungnya. Tetapi dalam hatinya menafikan itu adalah Rasulullah apa maksud mimpi tu ustaz 2010-02-19 1:16 AM

Dah nafikan, bukanlah tu..

Guest Ustaz apa makna klu kita mimpi berjumpa dengan orang yg telah meninggal dunia seperti bapa sendiri atau saudara terdekat. 2010-02-18 1:55 PM

kena sedekahkan fatihah padanya, tapi kalau selalu teringat dan bermimpi, kena siap sedia, kerana, di antara tanda orang yang nak meninggal, selalu ingatkan orang yang telah meninggal

EYul18Feb Ustaz, betul ke kalau kita balik kampung sendiri tak boleh jamak solat?2010-02-18 12:29 PM

Kalau kita mustautin ditempat lain, boleh

kirana salam. ustaz, saya mimpi bapak saya di belit ular yg besar. bila bgn sy takut sangat akan keselamatan bapak saya. apa maknanya? 2010-02-18 9:44 AM

Ayah akan dapat kebaikan sebenarnya

tonet,Salam Ustaz... Masjid Al-Amin Seksyen 17 Shsh Alam tu Ust punya ya?2010-02-18 6:56 AM

Semua masjid Allah punya

Guest salam..apakah hukum haram ke ats seseorg yg slalu mengambil kesmepatn ke ats kelurusan org?sering kali mlihat dier diambil ksempatn, kekdg rasa dia traniaya oleh seseorg yg sgt pentingkn diri sendiri..mcmmn nk tegur mrk ni?andai kata mereka ni org yg lebih tua drpd kita,takut mrka terasa hati.. 2010-02-18 6:10 AM

kalau tak mampu dengan lisan, doakan dengan hati

Guest, salam ustaz. smasa sujud kita digalakkan bdoa,dlm solat fardhu semasa sujud, benarkah kita dilarang bdoa yg diambil dari Quran.cth dari surah ibrahim ayat 40/412010-02-18 4:00 AM

Doa dari al-Quran yang terbaik

anisah ustaz,adakala setelah sy berkumur tetapi ketika solat hampir selesai sy terasa ada manisan adakah kita perlu ulang semula semula solat tersebut 2010-02-18 2:02 AM

Kalau dah cuba hilangkan, tapi tak berjaya, tak apa

anisah salam,bagaimana membuang makanan yg dalam mulut ketika kita solat jemaah atau berseorangan 2010-02-18 1:56 AM

Letakkan di tangan kiri

AYu ustaz, teman lelaki kerap muncul dlm mimpi, tapi mukanya masam, ketat & tak pernah senyum.. apa maksudnya? 2010-02-18 1:13 AM

kena kahwin cepat tu

Guest, salam ustaz. bole tak buat s.sunat witir selepas isyak tapi sbelum tahajud,niat nak buat tahajud takut terterlajak tido.ada stgh kata witir dbuat lepas tahajud. 2010-02-18 12:17 AM

Boleh

alwiz salam. bole ke kita solat hajat atau solat taubat selepas solat zohor dan sebelum waktu asar? Tk 2010-02-17 11:20 PM

Boleh

aspragina saya teringin nak sponsor website untuk mana2 rumah kebajikan yg masih tidak ade website.sms saya klu ade yg berminat 016-290 3492 atau 012-645 5810, 2010-02-17 6:33 PM

Mana-mana orang dalam blog ni nanti, insyaAllah boleh hubungi.

Wallahualam Bissawab, Semoga menepati kehendak soalan

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

10 Mac 2010/ 24 Rabiul Awal 1431 jam 3.30 petang

14 comments:

mama said...

slm, ustaz jika saya nak sembhg malam tahjud, taubat dan hajat bagaimana susunanya, adakah terus buat tahjud, lepas tu taubat atau buat sembyang taubat dulu?

Anonymous said...

salam. ustaz, nk tanya.. sy agent takaful. adakh dibolehkan sy menawarkan pemberian komisen kepada kenalan yg membantu sy mendapatkn pelanggan?? mohon penjelasan ustaz.. syukran..

Anonymous said...

Salam ustaz....
erm,sy bermimpi ustaz tapi taktahulah ustaz dari mana..tapi dalm kelas agama.. dlm kelas tuu ustaz tu bagi kain kafan kat sy...apa maksdnya??

Zhu said...

Salam Ustaz. Ada kemusykilan. Saya bermimpi awan putih membentuk 3 ekor naga yg bersusun di atas langit dan mengeluarkan api arah ke bumi. Pada masa yg sama turun juga anak2 panah yg banyak turun dari langit. Dan org bertempiaran lari. Pada masa yg sama ketika iu saya dpt menyelamatkan diri dan membantu menyelamatkan kanak2. Kemudian saya terjaga dari tidur (3am) dgn keadaan dada saya sakit seperti ada seketul batu yg tersekat dan rasa amat berat dan berpeluh2 ketakutan.
Apakah maksudnya. Untuk pengetahuan saya baru sahaja memulakan sebuah perniagaan kecil2an. Mohon sgt pandangan dari uztaz. Terimakasih

Wasalam
Hamba yg jahil

lanova mc'kyra said...

salam..ustaz,sebelum ni dlm smmgu sye ad bermimpi buruk 4 mlm berturut2..dan semalam sye bermimpi lgi..dalam mmpi 2 sye kena khwin.pew maksud mimpi diri sendiri khwin??adakah mmpi 2 bermksud akn menemui ajal atau ringkasan nya mati??

Anonymous said...

SALAM USTAZ.. APAKAH MAKSUD MIMPI MEMBUANG AIR BESAR..? YAKNI MELIHAT NAJIS..?

Anonymous said...

slm. saya masih tak faham dengan status anak di luar nikah. bolehkah mereka berbin atau binti ayah mereka sendiri?

izzaty said...

assalamualaikum ustaz... sejak kebelakangan ni, saya asyik bermimpi tentang perkara yang sama je.. sy bermimpi tentang melihat najis serta membersihkan najis.. apakah maksud mimpi sy itu? sy selalu mgalami mimpi yang sama berulang kali.. ade skali tu, sy mimpi sy mgandung.. byk kali jgk la mimpi mcm tu.. takut jugak.. boleh ustaz tlg tafsirkan mimpi sy tu? terime kaseh ustaz..:)

Anonymous said...

aslmkm ustaz apakah maksud mimpi haid selama 3 hari bturut2 dan mimpi di gigit pacat seluruh badan?

Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz, sy ni berniaga..tak dapat bantuan dari mana2 bank. Jadi utk pusingan modal, sy mendapatkan bantuan kewangan dari beberapa pihak seperti pemberi pinjaman berlesen (along) dan juga beberapa kawan yg juga orang Islam..yang mana mereka semua mengenakan riba/interest. Sy tak ada pilihan. jadi bagaimana hukumnya? dlm Surah Ali Imran ayat 130 yg bermaksud : Wahai orang2 yg beriman ! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda dan hendaklah kamu bertakwa kepada allah supaya kamu berjaya.

Adakah maksud ayat tersebut mengatakan riba dibenarkan tetapi tidak boleh secara berlebih2..

Sy yang meminjam dan yg harus membayar duit riba tersebut..bukan yg memakan duit riba tersebut. Adakah sy tergolong oleh golongan tersebut.
Tolong ustaz.

Anonymous said...

salam..sy bermimpi melihat ssorg di atas langit ketika matahari hampir nak terbit.keadaannya bercahaya dan tenang dan baik parasnya.'dia' memandang sy sambil bergerak ke atas(spt diangkat)sbnrnya sy non-muslim tapi ingin memeluk Islam.adakah itu hidayah Allah swt kpd sy?

Anonymous said...

Slm ustaz,sy nak tanya,adakah sah taraf perkahwinan sy jk sy kawen tanpa pengetahuan wali,iaitu ayah sy?

Anonymous said...

Salam uztaz. Bgmn caranya mengkodhokan solat2 yg kita pernah kita tnggal zaman muda2 dulu dan bgmn pula hukum bilangan gantian bg puasa yg telah ditinggalkan sejak lama dahulu. T kasih

Anonymous said...

salam ustaz... apa maksud mimpi mengandung ( kandungan membesar dengan cepat ) tetapi datang haid ( darah haid yang banyak )... dalam keadaan tu pula, sy masuk ke dlam tndas yg sgat kotor utk membuang air kecil...