Wednesday, March 31, 2010

Jawapan Pada Persoalan 102

Alhamdulillah, kesempatan, masa yang ada ini, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan.

najla ustaz, masa haid selalu rasa 'kosong' jiwa & raga. Zikir apa paling afdal utk diamalkan masa haid ustaz?2010-03-28 12:48 PM

Apa-apa pun boleh, paling kurang Ya Allah

suesofieyya@Mesir Salam ukhwah semua..boleh layari laman web..mungkin ada yg manfaat di sana 2010-03-28 10:58 AM

Keliru ustaz,sy baru putus hbgn dgn org yg bakal sy kawini atas alasan x de jodoh krn dia curang,adkh sy di aniayai2010-03-28 10:11 AM

Mungkin

Guest bagaimana cara untuk hantar surat pada ustaz untuk selesaikan beberapa masalah saya. Tq2010-03-28 8:48 AM

Alamat ofis saya, No. 14 Jalan Tengku Ampuan Zabedah, K9/K, Seksyen 9, 40100 Shah Alam Selangor

amin assalamualaikum..ustaz apakah bacaan ketika sujud sejadah?2010-03-28 7:13 AM

Buka kitab fiqh, panjang nak tuliskan di sini

ibu contoh,kata ank"Ibu pinjmkn sy duit sbnyk 5rb utk buat bisnes,klu berjya sy bgi lebih 5rtus sbb brjya & dpt untung"cmnatu ustz sy trima riba ke?2010-03-28 2:49 AM

Kalau tidak dijanjikan ketika akad hutang tak apa

yon salam,setelah iqamah diserukan,wktu bila sebaik2nya kami perlu bangun nak meluruskan saf,sbb diorg ni suka dah habis betul2 baru nak bangun,so lmbt la2010-03-28 2:36 AM

Qad Qamatis Solah

Guest No telefon rujukan apa yg sy boleh letak utk buat sumbangan melalui maybank2u2010-03-29 4:02 AM

019-6003643

Guest ustaz tlg senaraikan e-code brpa hinga brpa yg xhalal betul kah dr 100 keatas hinga 600 2010-03-29 12:02 AM

Boleh rujuk pada kawalan halal JAKIM atau negeri-negeri, saya pun tak ingat.

Guest salam ustaz selamat berumrah semua doakan supaya sya sekluarga dpt pergi kesana amin.. 2010-03-28 11:58 PM

Amin...

Ibnu Nordin al-Jauhari Salam ziarah2010-03-28 11:32 PM

Salam...

Klik Ke Kedai Buku Ilmiah Buku terlaris sekarang bertajuk 'Indahnya Hidup Bersyariat' .Buku berbentuk Fardu Ain ini lengkap bergambar.Ia adalah buku yg mesti milik utk semua...2010-03-28 9:42 PM

siti ustaz, bolehkah kita membetulkn gigi supaya nmpk teratur & cantik. Adakah itu dikira mengubah ciptaan ALLAH??? Sya bkn jongang.Hanya nk betulkn sikit.2010-03-28 3:12 PM

boleh

orang salam ustaz...hari tu sy ada beli walkie talkie tapi was2 plak sama ada yg original atau tak...leaps dapat baru tau yang tu tiruan punya.. walkie talkie tu plak dah diberi pada kawan...apa yg perlu saya buat sebab kalau tak silap saya harta intelek pun dikira sebagai hak orang2010-03-28 2:54 PM

Bukan salah tuan, salah penjual, yang lepas, lepaslah..

jaja ustaz..knpe bila sy suka kat seseorg org tu lak x kenan kat sy tp bila org suka kat sy..sy lak x kenan org tu..inikah yg dinamakn tiada jodoh diantara saya dgn mereka?2010-03-28 2:01 PM

Ye..

Hamba dhaif Assalamualaikum ustaz.Apa maksud mimpi,duit dirompak tapi diselamatkn oleh seseorg yg menyanyikan syair bkaitan perasaan rasulullah terhadap... terhadap pencuri dan slepas dselamatkn,si penyelamat itu memberi amaran ular dkat kaki,tp x sempat,sudah kena patuk pd kaki kanan,dan dia bgegas utk..2010-03-29 10:07 PM

Rezki, dan disenangi orang, cuma kena rahmati orang lain.

Fatah Salam..sy folow ustaz-(475)..sy ad persoalan, apakah hukum kalau accident langgar org smpi mati-ianya termasuk dalam pembunuhan sengaja@x?..2010-03-29 11:31 AM

Tidak

anonymous salam ustaz..saya musykil dgn hukum sisha? bleyh ustaz trnagkn..2010-03-29 7:47 AM

Ada berbagai pendapat, pada saya elakkan,

Guest Dulu saya pernah berjanji pada diri dan pada Allah taknak kerja jual kereta ..tapi sekarang kerja balik! macamana nak tebus kesalahan berjanji tu ustz2010-03-29 7:45 AM

Untuk nafkah tidak mengapa, batalkan sahaja janji itu dengan pernyataan ia sebagai usaha mencari nafkah untuk diri dan keluarga. Kerana, mencari nafkah lebih wajib

Guest Kerja jual kereta ni bersangkut paut dengan loan dan interest...apa pendapat ustaz?2010-03-29 7:44 AM

Akhir zaman ini, memang susah untuk mencari kerja yang tidak ada syubhat, kerjalah dengan baik dan selalulah minta ampun pada Allah

anisah ustz,majlis kemuncak pertunangan di rumah ibu,masa yg sama sahutan azan berkumandang,yg mana sy dahulukan2010-03-29 7:04 AM

Kalau dapat, dulukan azan, tapi kalau dengan ketiadaan kita, boleh rosak majlis, dulukan majlis jika masa solat masih panjang. Tergantung pada siapa diri kita dalam majlis itu

hafifi assalamualaikum...ustaz......dnia skrng dh hmpr dngn akhr zman....ade x wsiat yg ditngglkn oleh nabi muhmmad trhdpt umat.....???2010-03-29 6:28 AM

Berpeganglah pada al-Quran dan Hadis dan tafsiran ulama muktabar

sara SALAM, dlm. program Tanyalah Ustaz, bukan Ustaz Amin : Ketika di alam kubur, roh yg baik boleh berhubung (bercakap) dgn roh baik yg. lain. Betul ke?2010-03-29 5:31 AM

Wallahualam, kena tanya ustaz tu...

sas1507 Ust, tolong doakan agar adik saya diberi hidayah dan kekuatan utk berubah. dia seorg gay yg mengamalkan seks songsang2010-03-29 5:18 AM

Semoga Allah berikan hidayah pada semua kita dan adik itu, amin..

pn.su.slm.ustz betukh kita tidak boleh solat sunat tepat jam 12 thghari...krn waktu itu adalh waktu api neraka dihidupkan2010-03-30 5:14 AM

Tak boleh solat itu betul, tapi sebab api neraka dihidupkan tak betul

suri KL slm ustz..mitak tolong ustaz doakan agar ank2 saya n keluarga menjadi ahli al-quran seperti ustaz ya..2010-03-30 5:09 AM

amin...

suri KL slm ustz.saya berniaga tudung..tp kebykkan fesyen tudung skg tidk btul2 mengikut syriat iaitu tdk sampai menutup bhgn dada.apakh saya berdosa apakah saya berdosa dan dikira bersubahahat krn seolah menggalakkn org memakai pakaian yg tidak btul2 mengikut syariat islam2010-03-30 5:01 AM

letakkan di kedai tu poster aurat sebenar, niatkan jual untuk orang yang baru berjinak dari jauh kepada nak rapat pada agama.

ibu adakah sy ggal utz..sy mmg teringin nak jdikan ank seorg utz or pndakwh.mereka solat InsyaAllah.ibu slalu pantau n ingt2kn ank2 pntingnya ingat Allah2010-03-30 2:30 AM

insyaAllah

ibu 3 dr 5 ank llelaki sy sek agma smpai tg 5 tpi x sorg pun yg nak habiskn pngjian dlm bdg agma tpi jdi bdg sains n MA.yg 2 lgi bdg akaun n Mc Eng....2010-03-30 2:23 AM

Tak apa, orang ada kelulusan ilmu agama tak semesti menghayati agama. Kalau anak ibu dalam bidang sains tapi menghayati hidup beragama, itu lagi baik dari kelulusan agama tapi tak hayati kehidupan agama

ibu ank sy lelaki skrg tg 5 sek agma sy teringin nak dia truskn pngjian dlm bdg agma tpi dia ada cite2 sndri.cmna tu ustz?x leh paksa kn!2010-03-30 2:17 AM

tak boleh paksa, tapi kena aturkan

Rinie ustaz, kenapa lepas bersalin baru2 ni (dlm 3 bln) sy asyik ingat pasal kematian..slalu sedih dan takut..byk sgt dosa..adakah sbb baru ade baby.. atau itu tanda2 dah dekat nak mati...2010-03-30 2:09 AM

Berkat kelahiran, Allah sedang berikan hidayah pada puan

Musafir_Islam Salam ustz...apa kabar? seronok lihat blog ustz ketika berada di Mekkah.2010-03-30 3:57 PM

Alhamdulillah….

Guest ustaz tolonglah saya, saya nak lunaskan masalah dam ihsar, bolehkah saya serahkan pada ustaz utk laksanakannya, bagaimana caranya. terima kasih ustaz2010-03-30 3:11 PM

Saya dah kat sini, nantilah atau kirim pada ustaz lain

tonet,Salam Ustaz... Apa makna nama 'Adi Rahman' dan 'Anis Fariha'. Syukran2010-03-30 9:47 AM

Adi Rahman -Kebiasaan Yang penyayang, Anis Fariha – Gadis yang Gembira

tonet,Salam Ustaz... Sy pernah jumpa Ust depan mata. Blh ke klu kami sekelurga nak bgambar bsama2 Ust sebg kenang2an.......2010-03-30 9:30 AM

InsyaAllah

Guest salam,ustaz apakah doa yg perlu dibaca apabila tulang di angota badab kita patah2010-03-30 9:27 AM

Selawat syifa

tonet,Salam Ustaz... Sedih memikirkan suami yg x pernah Solat 5 waktu... Hya mampu bdoa agar keajaiban akan blaku 1 hr nanT............2010-03-30 9:27 AM

Amin..

tonet,Salam Ustaz... Nasihat cara lembut & bhikmah sudah, bdoa pun sudah, pyudahnya tpaksa btegas krn tiada perubahan. Bdosa/di'kira derhaka x Ust?2010-03-30 9:25 AM

Tidak dikatakan derhaka jika kita menyebutkan 3 perkara

1. soal akidah dan keimanan

2. soal hukum hakam

3. soal akhlak islamiyyah

zi ustaz,apkh ditrma taubat seorg wanita yg pnh berzina dgn suami org,plukah dia mnta ampun pd isteri lelaki itu?bgaimnkah kdudukannya skrnya tdk mhn mf?2010-03-30 9:13 AM

taubat tetap Allah buka pintu, dan tak perlu minta maaf dengan isteri orang itu

tonet,Salam Ustaz... Blh x kita pakai sarung kaki/tgn bg m'elakkan dr t'nampak aurat sewaktu Solat?2010-03-30 8:51 AM

Boleh

pn.su betul atau tidak waktu dhuha itu luput 1/2 jam sblm masuk waktu zohor..2010-03-30 5:17 AM

betul

Wallahualam bis Sawab

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Baity Bakkah Hotel, Makkatul Mukarramah

15 Rabiul Akhir 1431/31 Mac 2010 jam dua petang

No comments: