Monday, January 4, 2010

Diari 144 – Peristiwa di Imigresen Hong Kong

3 Januari 2010, jam 4 pagi, saya sudah bersiap untuk ke LCCT. Hari ini, saya, Ustaz Jazlan dan Cik Ashab (pakcik saya) akan bertolak ke Shenzen China.

Seorang pakcik saya yang bekerja di Shenzen telah kembali kerahmatullah semalam dan kami perlu menguruskan jenazahnya.

Kami melalui Hong Kong untuk ke China. Itu cara paling cepat untuk mendapatkan visa ke China. Jika melalui Kuala Lumpur, visa hanya akan mula diproses pada hari Isnin dan paling awal satu hari baru siap.

Jika melalui Hong Kong, kita boleh memohon visa di sepadan antara Hong Kong dan Shenzen.

Kami menaiki Air Asia A320 bernombor AK70. Kapal mula meninggalkan LCCT jam 6.20 pagi. Perjalanan dari Malaysia ke Hong Kong mengambil masa 3 jam 50 minit. Kala ini, kapal tidak penuh. Maklumlah, hari Isnin sudah mula persekolahan. Mana ada orang yang bercuti lagi.

Jam menunjukkan pukul 9.50 pagi ketika kapal mula turun rendah. Dari atas, saya melihat pulau-pulau sekitar Hong Kong.

Kapal-kapal laut bersepah-sepah diperairan seperti kerengga-kerengga berjalan. Di dalam kapal terbang, crew memasang lagu inggeris dengan perlahan.

Kapten kapal memberitahu kami bahawa suhu kala ini di Hong Kong ialah 17’ darjah. Agak sejuk juga.

Jam di Hong Kong adalah sama seperti di Malaysia. Kami mula mendarat jam 10.05 pagi.

Turun dari kapal, kami menaiki tren untuk sampai ke kawasan Imigresen. Sama macam dekat Malaysia.

Saya beratur untuk pengesahan passport di Hong Kong Imigresen. Sampai giliran saya, passport saya dibuka. Pegawai bertugas menjeling ringkas ke arah muka saya untuk memastikan ia sama seperti di dalam passport.

Di belakang saya ialah Ustaz Jazlan.

Pegawai tersebut membelek computernya. Asyik menekan butang F8 dan F9, sekali sekala dia menekan butang “v”.

Hampir 10 minit saya di hadapan pegawai tersebut.

Kemudian, dia menekan butang di bawah mejanya. Ditulis sesuatu di dalam satu borang kecil

“suspect x”.

Seorang pegawai lagi datang dan membawa saya ke satu sudut.

Giliran ustaz Jazlan, beliau juga ditahan dan di bawa ke tempat saya.

“Barangkali, nama Muhamad bin Abdullah ini, kena cek betul-betul kot,” bisik hati saya.

Selepas itu, seorang pegawai lagi membawa saya ke satu kawasan. Passport Ustaz Jazlan diberikan dan sambil berkata:-

“Thank you Sir, You don’t have any problem with Interpol”.

Saya sudah terpisah dengan rombongan. Di dalam kawasan ini ada lima bilik, pegawai sibuk ke sana dan kesini. Saya membelek jam, sekarang ialah 10.50 pagi.

Di dalam bilik ini terdapat banyak papan tanda:-

“No Photograph and image recording”.

Di bilik soal jawab terdapat undang-undang untuk orang yang disyaki.

Kali ini, saya bukan lagi dengan Imigresen, saya dengan pasukan polis Hong Kong. Pakaian mereka macam pakaian polis di Malaysia. Kebanyakkan pegawai di sini memakai “paku dua” di bahu mereka. Juru cakap telifon yang menghubungi sana dan sini memakai calit dua di bahu.

Di dalam kawasan ini ada berbagai bangsa dan Negara. Ada dari Filipina, ada dari India dan sebagainya.

Mereka disoal siasat dengan penuh tekanan.

Bilik soal siasat ada lima buah tanpa pintu dan ada bilik “searching room” yang bertutup untuk membuat pemeriksaan ke atas diri.

Hanya ada satu tandas di kawasan ini.

Saya melihat orang di soal siasat. Passport mereka dipegang, dan kemudian mereka akan ditanya kenapa mereka pergi ke Negara-negara yang terdapat cap di passport mereka.

Telifon mereka di periksa dan beberapa nombor telifon diambil dan kemudian mereka menghubungi nombor yang berada di dalam telifon tersebut.

Di sebelah saya terdapat seorang lelaki berumur sekitar 30 an yang dikawal oleh dua orang polis Hong Kong siap bersenjata.

Seorang dari India, diperiksa begnya dengan di saksikan oleh pegawai dari syarikat penerbangan yang dia naiki.

Saya masih menunggu. Passport saya dibawa ke sana dan kemari, diperiksa melalui computer, sekali sekala mereka akan bercakap-cakap melalui telifon.

Hinggalah jam 12.50 tengah hari, seorang pegawai menghampiri saya dan bertanyakan tujuan dan berapa hari saya ingin tinggal di Hong Kong ini.

Saya mengatakan bahawa, saya hanya mahu melalui Hong Kong untuk ke China, seorang Pak Cik saya meninggal di sana.

Melihat saya menjawab dengan tenang dan konsisten, lima minit kemudia dia membawa passport saya dan bertanya, “siapa nama kamu?

“Muhamad bin Abdullah” jawab saya ringkas.

Saya melihat seorang pegawai memberikan cap kebenaran masuk ke Hong Kong pada passport saya. Kemudian, seorang lagi membawa saya keluar dan pergi sekali lagi ke kawasan imigresen.

Polis ini memberikan passport saya ke pegawai imigresen. Sekali lagi mereka bertanyakan nama saya.

“Nama saya, Muhamad bin Abdullah” jawab saya tenang.

Dia memberikan passport kepada saya dan saya melangkah keluar meninggalakan kawasan imigresen.

Hampir 3 jam tertahan dan diperiksa di kawasan pemeriksaan. Nasib baik tidak di torture macam yang lain.

Di luar, Ustaz Jazlan dan Cik Ashab serta seorang lagi kawan arwah Pakcik saya bernama Ameen telah menunggu di luar.

Kami diajak untuk makan direstoren halal di airport ini sebelum meneruskan perjalanan untuk ke Shenzen.

Begitulah peristiwa ditahan di Hong Kong. Ini baru di dunia, bagaimana jika di akhirat nanti, orang-orang yang tidak mempunyai amalan atau orang yang mempunyai amalan tapi hilang lantaran tidak ikhlas.

Diperiksa setiap saat ke mana umur di habiskan, diperiksa setiap sen, mana harta kita dapat dan ke mana ia dihabiskan, diperiksa mengenai kesihatan, ke mana ia digunakan.

Semoga Allah terus membantu kita di dalam hidup ini, amin…

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shenzen China

4 Januari 09 jam 7.45 pagi

Kepulauan China dari atas

Lapangan terbang antarabangsa Hong Kong

Lapangan terbang Hong Kong ditepi laut

Selepas keluar, hampir 3 jam tertahan di Imigresen

Ustaz Jazlan dan Ameen. Sebelum meneruskan perjalanan, Ameen mengajak kami makan dahulu.

1 comment:

zizo said...

diorang ni takut kalu nama tu Imam Mahdi.

Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...