Friday, January 29, 2010

Jawapan Pada Persoalan 93

Alhamdulillah, kesempatan kali ini, dapat kita bersama-sama berkongsi jawapan pada persoalan yang diajukan.

ftn Salam,ari2 ustz kata, kita boleh buat rebonding utk suami pastu ustaz bg tau xleh jatuh haram.mana yg betul.terima kasih 2010-01-20 1:05 AM

Untuk suami boleh, kalau saja-saja tak boleh lebih-lebih lagi jika mendatangkan riak

faisal jika kita masbuk di rakaat terakhir ttp x dpt rakaat, perlukah iftitah di rakaat pertama bgn slps salam? 2010-01-20 1:03 AM

Tidak perlu

Musafir Saya bgn pukul 4pg buat solat isyak, sunat taubat dan tahajjud sekaligus. Sahkah solat2 saya? Adakh dlm hal ni saya berdosa krn lewtkn solat isyak? 2010-01-19 7:34 PM

Tidak berdosa, boleh

Rin Assalamualaikum Ustaz, apa hukumnya menderma organ? 2010-01-19 7:13 PM

Sudah ada fatwa, harus

kamal ustz..amalan membaca ayat kursi dgn sekali nafas tanpa henti utk dijdkn pendinding bole ke? ada org ajar, bknkah kite perlu berhenti bacaan di mn yg patut berhenti 2010-01-19 11:51 AM

Ayat kursi itu memang satu ayat. Nak baca terus satu ayat kalau mampu tak mengapa

mamawanaassalamualaikum...salam ziarah 2010-01-19 7:34 AM

Waa’alaikumussalam

Budak Kuim salam,ustaz...baru2 ini kt pengajian sy ade program wacana ilmu...ttg isu kalimah Allah...so ape yang sy dpt simpulkan....masing2 ada pendapat masing. ape yang penting...kita kuat kan aqidah kita dan bantu orang lain dalam menguat kan aqidah dia orang.... dari segi positif pn ade dan dari segi negtif pn ade.... kita tak perlu br perang pendapat.....kuat kan aqidah tadi...okey.. 2010-01-20 8:50 AM

Okey..

tonet,Salam Ustaz... Ada x buku tulisan Ust di pasaran. Sy nak beli. 27 Feb dpn nak g BBU dgr Ceramah & minta autograf Ust. 2010-01-20 7:37 AM

:-)

ana salam ustaz.sy ade ikuti kelas mengaji. tp sy slalu patah semangat coz susah nk dpt bacaan tajwid yg sempurna. ape perlu sy buat utk tgkatkan semangat 2010-01-20 3:24 AM

kaedah belajar al-Quran

1. belajar untuk membaca

2. baca untuk lancar

3. lancar untuk perbaiki

Kalau terus lompat pada hukum tajwid dengan istilah yang tinggi, takut nanti baca tak lancar, semangat jadi lemah.

Ingintahu Adakah Darul Ukhwah menerima org Islam(sakit kronik bukan HIV) untuk tinggal di sana? untuk mendalami agama? 2010-01-20 2:44 AM

Setakat ini untuk orang HIV sahaja

Hijau Apa maksudnya bermimpi melihat kematian diri sendiri? 2010-01-20 2:38 AM

Panjang umur

Fisha Salam ustaz...apa hukumnya jika kita bunuh binatang spt tikus, lalat, lipas dan nyamuk yang merupakan perosak dan mengotorkan sekita rumah tangga kita 2010-01-20 2:29 AM

Sunat

238 Ustaz, masa kecik2 hingga remaja dulu sy suka ambil brg2 org spt buah2an dsb. Perlu ke sy ganti sdgkn sy dah x jumpa lg org tsebut Bgmn pula jika brg2 yg kita ambil 2 milik org kafir? Perlukah kita niatkn sedekah sbb dah tputus hubungan 2010-01-21 11:41 PM

Sesali kesilapan dahulu, cuba cari orang tersebut sehabis mampu. Jika tidak jumpa,barulah niat sedekah tapi kalau tiba-tiba tuan empunya muncul, maka wajib ganti

238 Ustaz, kdg2 kita terasa ada gerakan pd mata & lain2 anggota bdn, adakah ia mbawa apa2 makna dr segi Islam? 2010-01-21 11:39 PM

Kena berurut tu, letih sangat otot tu..

Guest melaka salam,ustaz.sya nak tnye soaln ..mak saya,mngambil upah jahit bju di rumah,soalan saya..boleh x kalo ,lbh bju @ kain perca itu mak sya amik. 2010-01-21 1:56 PM

Akad awal jelaskan seperti “nanti kalau ada kain-kain lebih, saya ambil sahaja ye”

bard ust,boleh tak masa hendak tidur membaca ayat ayat quran dan doa tidur dlm keadaan pakai seluar pendek paras peha? 2010-01-21 3:22 AM

Boleh kalau memang tidak ada orang lain yang bukan mahram

bard ust,dalam solat apabila bangun dari rukuk dan bangun dari sujud masuk kerakaat baru perlu angkat takbir (angkat tgn) atau tak?mana yang afdhal?dalil? 2010-01-21 1:26 AM

Angkat tangan pada 4 tempat

1. takbirarul Ihram

2. nak rukuk

3. bangun dari rukuk

4. bangun dari rakaat yang ada duduk (rakaat kedua)

bard ust,apbila dlm keadaan hadas besar kita tak boleh masuk masjid langsung?atau ada keringanan boleh masuk? dlm keadaan tersebut kalau masuk ke perkarangan masjid,tandas masjid boleh? masuk kedalam surau pula basaimana? 2010-01-21 1:23 AM

Perkarangan boleh, tandas masjid pun boleh, lalu pun boleh, yang tak boleh duduk istirahat di dalam kawasan solat

Guest Slm, adakah kedudukan WC harus diubah jika ia sama dgn arah kiblat? 2010-01-20 2:19 PM

Sebaiknya. Yang dikatakan makruh menghadap kiblat ialah di dalam kawasan terbuka. Jika ada dinding dan halangan, tak mengapa.

Walau bagaimana pun, dari sudut tasauf, walaupun ada hadang, sebaiknya palingkan sedikit badan

Ingintahu Bolehkah isteri membantu mengambil wudhu untuk suami yg lumpuh? Perlukah memakai sarung tangan? 2010-01-22 1:33 AM

Boleh, ia sudah di dalam keadaan darurat

Jiash Ustaz, apakah psediaan yg perlu sy lakukan di msia sblm berangkat ziarah Baitulmaqdis? 2010-01-21 11:58 PM

Hati dan mental kena kuat

NQN Sy x buat solat mhormati waktu tika dlm flight tp terus buat jamak & qasar sambil duduk, boleh ke ustaz? 2010-01-21 11:58 PM

Boleh

NQN Ustaz, bolehkah sy solat jamak & qasar dlm bas yg sdg bgerak sbb rombongan 2 bsama bukan Islam & xde jumpa tmpt nak solat. Kiblatnya cam ne? 2010-01-21 11:56 PM

Boleh, kiblat ketika mula-mula takbir usahakan dada ke arah kiblat kemudian tidak mengapa

238 Semasa sy ziarah makam Nabi, sy ada minta ampun kdp baginda krn pernah bsangka buruk sbb dihasut si iblis? Salahkah ustaz? 2010-01-21 11:53 PM

Minta ampun pada Allah, dan selawat pada Nabi

Jiash Ustaz, sy akan mziarahi Masjid Al Aqsa pd feb nnt, apakah amalan2 yg perlu sy lakukan? Apakah amalan sy bila melawat makam2 nabi & solihin di Jordan & Syria 2010-01-21 11:52 PM

Amalan biasa sahaja, cuma peluang di dalam al-Aqsa, banyakkan ibadah. Ziarah makam para Nabi, ambil iktibar dan berdoa pada Allah.

238 Ustaz, dlm doa iftitah kita telah nyakan bhw solatku & ibadahku hya krn Allah SWT? Adakah ini bmaksd segala amalan sesudah solat tsbt dikira kita niat krn Allah & adkah dah dikira ikhlas serta x perlu niatkan lg 2010-01-21 11:49 PM

Perbuatan yang harus seperti makan, menyapu rumah, membasuh baju adalah diberi pahala kerana ia amalan baik melainkan jika berniat sebaliknya seperti menyapu kerana nak tunjuk kat orang kita rajin.

Tak perlu niat bagi amalan-amalan harus, dengan sendiri Allah akan kira ia sebagai amaln baik

238 Ustaz, bolehkan kita mqadhakn solat fardhu secara jamak & qasar semasa musafir? 2010-01-21 11:46 PM

tidak

Anas KALIMAH ALLAH : BUKAN BERMAKNA ‘GOD’ SEMATA-MATA :link 2010-01-24 4:43 AM

Anas Kajian (nama Allah) bawa paderi kepada Islam ! : link 2010-01-24 4:43 AM

Guest salam.B dlm sesak,meminjam rm10k dan janji dapat duit training akn bayar balik. bila dpt duit B senyap je tk nak bayar htg sy.sy sedih ust kena tipu. dah 2 tahun berlalu ust,sy tengok B beli rumah baru kat shah alam.apa hukumnya ust.sy pun bkn orang senang.buat lon bank ari tu..sedih ustaz.. 2010-01-23 11:09 PM

Semoga Allah menggantikan yang lebih baik buatmu

Nor khizana (Isteri Tom)Ustaz....kalau suami oku tak leh sembahyang berdiri so isteri leh tak ikut suami tapi isteri sembahyang spt biasa.Saya terkeliru sbb ada orang mengata 2010-01-23 8:36 AM

boleh

Guest Di tmpt keja sy ada majlis sambutan pryaan x-mas, siap dgn acara santa claus tukar2 hadiah dah jd kebiasaan boleh ke? ketua jbtn Islam pn ikut sma. 2010-01-22 7:33 AM

elakkan

Fisha ku mencari-cari jwp yg ditunggu di mana ustaz..ikut urutan tarikh ke?2010-01-22 3:18 AM

Ye, Fisha.. aku juga menunggu kelapangan masa untuk menjawab segala persoalan. Maaf jika terpaksa menunggu

bard apa hukum mandi dlm keadaan tidak memakai seurat benang pun?ada dalil berakaitan tak?

2010-01-22 2:52 AM

Makruh

a'in salam ustaz memberi duit kpd ibu sdh tunai haji@upah haji utk arwah atok$&nenek blm tunai haji mana afdhal 2010-01-25 2:26 AM

Jika beri duit pada ibu bapa itu sebagai nafkah mereka, maka dulukan yang hidup. Jika sebagai tambahan sahaja, boleh dulukan atuk dan nenek

Aida salam. saya nak qada' zakat pdapatan utk thn2 lepas secara ansur, boleh saya bnk in ke akau pondok lubuh tapah? niatnya ape dan.......... kena call sapa2 ke utk maklumkan duit tu utk zakat saya 2010-01-25 2:11 AM

Boleh call Dr. Luqman 019-3541203

Guest ustaz,duit derma utk pembedahan pesakit yg disahkan telah sembuh dan tak perlu pembedahan perlukah dipulangkan semula pada penderma? 2010-01-25 1:27 AM

Boleh berikan untuk mana-mana tujuan yang sama

anti bolehkah menyimpan surah yasin di bawah bantal semsa tidur dan berada di katil 'double decker' di tingkat yg bawah? 2010-01-25 12:31 AM

Boleh tanpa ada niat menghina. Tapi dari segi adab, letakkan ayat Allah itu ditempatnya

anti semasa sujud telapak tgn hendaklah menyentuh sejadah tanpa berlapik.bagaimana jika sebaliknya dan belakang telapak tgn terdedah ketika solat? 2010-01-25 12:27 AM

Kena terus usaha untuk menutup kembali. Kalau terdedah terlalu lama boleh menyebabkan batal kerana aurat bagi perempuan di dalam solat seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan

yun link sy nk ustaz tgk laman web ni, btlkn pandangan ustaz itu mengenai tajuk "salah faham mengenai jodoh' 2010-01-24 2:31 PM

Insyallah

Hani Salam ustaz. Saya setuju dengan pandangan Dr Rosdi. insyaallah saya bantu mana termampu. 2010-01-24 9:29 AM

Alhamdulillah

nurhayat salam ustaz amin..salam ziarah (: 1st time jengok blog yang bernama ustaz (: 2010-01-24 8:40 AM

Selamat datang ke alam maya

Wak Kusau Salam, ustaz boleh ke bagi alamat rumah pasang siap Yayasan Restu di Kuang 2010-01-24 6:38 AM

Lot 2154, Lorong Setia 3, Bt.19 Jalan Kuang 48050 Kuang Selangor

bard ust apa hukum kita menerap?saya ada dengar jika menerap seolah berzina dengan syaitan.

2010-01-26 2:59 AM

Meniarap ke? Meniarap makruh, berzina dengan syaitan itu kenyataan guru tasauf sebagai ingatan agar benar-benar menjauhi amalan tersebut

NURUL apakah kedudukan aurat saya dengan sepupu nenek saya(ayah ibu saya), dan sepupu saya(anak kakak ibu saya? dan bapa saudara saya(suami kakak ibu saya) 2010-01-26 1:44 AM

Ketiga-tiga kena jaga kerana ketiga-tiga bukan mahram. Ayah ibu tu datuk ke? kalau datuk tak mengapa

azizah nur ustz bolehkah kita solat dlm opis yg mempnyai patung2 utk agama lain. ttp kita solat di bilik yg khas dan tiada patung. sbb majikan sy bukan islam.. 2010-01-26 1:34 AM

Boleh

NURUL JIKA WANITA ITU MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH ADAKAH IA PERLU NIKAH TERUS ATAU KENA TUNGGU ANAK ITU LAHIR? ADAKAH SAH JIKA DITERUSKAN? 2010-01-26 1:32 AM

Sah jika dia adalah anak dara, tapi jika dia adalah isteri orang lain, kena tunggu anak lahir

NURUL USTAZ, BOLEHKAH SESOARANG ITU MENIKAHKAN KALAU DIA BELUM PERNAH NIKAH? ATAU SEHARUSNYA DIA MENIKAH SUDAH BARU BOLEH MENIKAHKAN ORANG? 2010-01-26 1:25 AM

Belum bernikah boleh menikahkan orang lain jika dia wali bagi pengantin atau wali pengantin mewakilkan padanya

a'in ustaz,bolihkah harta pusaka diberi kpd waris yg disukai shj,sdgkan ada pihak yg diabaikan(x faraid)& x musyuwarah ttg agihan,jk d tegur adakah derhaka 2010-01-26 12:38 AM

Pusaka tak boleh, kalau hibah boleh

tonet,Salam Ustaz... Berapa jumlah gaji sebulan yg d WAJIB kan zakat pendapatan? 2010-01-26 12:33 AM

RM 1500

Fatimah Salam, A'bila meninggal dunia, 3 pkara yg dbawa bsama iaitu ilmu yg diamal, sedekah jariah & doa anak soleh. Adakah upah haji tmasuk 3 p'kara ini? 2010-01-25 5:38 AM

Terputus amalan adalah amalan si mati, jika orang lain buatkan dan sedekahkan padanya, maka diterima

ida T.kaseh jawapan tu tapi jika ketua kita tu bangsa lain macammana hukumnya makanan tu dan jika selalu pula masak guna air dan eletrik pejabat. 2010-01-25 4:24 AM

Tetap maklumkan kepada pihak majikan

man assalamualaikum , bolehkah kita menderma pakai duit pinjaman 2010-01-25 4:08 AM

Boleh

Mohd Salam ustaz...lepas solat,saya baru perasan yg zip seluar saya tak tutup,sah ke solat saya? atau kene solat blk?saya pakai baju yg agak labuh masa tu. 2010-01-26 11:18 PM

Kalau yakin aurat tidak ternampak sewaktu solat maka sah

Guest, Assalam ustaz. apa hukum memancing sebagai hobi, apatahlagi kalau tak dapat sekor pun, apa hukumnya seorg suami yg mengutamakan hobi berbanding keprluan anak2. Tq 2010-01-26 2:01 PM

Hobi memancing tidak salah walaupun tidak pernah dapat ikan tetapi boleh menjadi berdosa jika tanggungjawab terhadap anak-anak terabai

faizal Salam. Ustaz bagaimana cara untuk samak rumah, adakah perlu d samak keseluruhan atau bhgn dapur shj? 2010-01-26 9:24 AM

Untuk meyakinkan lebih baik samak seluruh rumah

hajah salam ust x bwa jemaaah umrah ke thn ni 2010-01-26 4:27 AM

Insyallah

Fisha Apa hukumnya jika seseorang itu tidak amanah dan mungkir janji untuk memberi komisyen atas jualan yg menyebabkan pergaduhan sehingga sipenerima mengharamkan wang tersebut terhadap sipemberi...didunia dan akhirat...sebelum bukan manis janji..bila dah dapat..terus hilang...tak mau bayar.. kalau mati macam mana ustaz..kira hutang ke sbb nilainya mencecah suku juta... 2010-01-26 3:07 AM

Hutang perlu dibayar walaupun tidak dituntut

bard ust,bolehkah kita bertalfiq?boleh tak jika sorg ambil pendapat 4 mazhab ikut mana mana yg disukai &amalkannya? 2010-01-26 3:01 AM

Bertalfiq itu boleh jika seseorang itu memang mahir di dalam 4 mazhab tersebut.

ku saya sangat lapar boleh tak saya makan babi kerana terpaksa 2010-01-28 12:39 AM

Kalau sudah terlalu dharurat maka boleh tetapi tidak sampai mengenyangkan. Niatkan untuk meneruskan hidup

LINA Kwn sy seorang gay. Saya mungkin memberi impression yg sy x kisah dgn perkara itu. Sedangkan dlm hati saya menolak. Adakah saya dikira bersubahat? 2010-01-27 1:50 PM

Paling kurang doakan untuk tidak termasuk di kalangan orang yang bersyubhat

LINA Sekira sudah b'tekad utk sesuatu. Yg mana satu lebih wajar.. solat Hajat utk m'bulat'n tekad atau Istikharah ? 2010-01-27 1:47 PM

istikharah

fys Salam, jika masih ada haid, bolehkah mandi sunat cth. hari raya. Kalau mandi sunat kena basahkan rambut & keseluruhan anggota bdn ke? T.k. 2010-01-27 9:13 AM

boleh, yang tak boleh bagi haid ialah seperti solat, tawaf..

suri KL saya solat berjemaah..bolehkah dlm semasa solat itu kita membuat niat/azam jika imam ini baca al-fatihah salah tajwidnya aku akan mufarakah dr imam... 2010-01-27 8:00 AM

Boleh

suri KL slm ustz. jika kita solat berjemaah..tiba2 kita dapati imam baca al-fatihah salah tajwidnya..perlukah kita mufarakah ketika itu. 2010-01-27 7:55 AM

Kalau bacaan fatihahnya sampai mengubah makna, maka perlulah mufarakah

bard ust,bagaimana jika kita solat kemudian ada org tegur kata tidak cukup rakaat sedangkan kita yakin cukup rakaat? 2010-01-27 2:40 AM

kita yakin, tak perlu ikut pendapat orang

bard ust,bagaimana jika selepas solat didapati pakaian ada najis spt tahi kucing,ayam,dsb. perlu solat semula ya ustaz? 2010-01-27 2:36 AM

kena

bard ust,jika anggota badan berdarah(luka) tak berhenti mengalir darah,boleh solat tak?bagaimana cara? 2010-01-27 2:28 AM

Ya, tetap perlu solat. Cuba ikat tempat yang mengalirkan darah tersebut dan lakukan solat. Jaga semaksima yang kita mampu, yang tak mampu, Allah akan ampunkan

bard ust,jika pakaian terdapat tompokan darah walaupun dibasuh tapi tak hilang sepenuhnya sah tak bawa solat? 2010-01-27 2:27 AM

Sah

ira ustaz ape hukum memakai inai di kepala 2010-01-28 5:21 PM

harus

yun salam 2010-01-28 4:52 PM

Salam

Sym A'kum, adakah zakat harta wajib bg mereka yg tiada harta dan simpanan? 2010-01-28 7:36 AM

Tidak wajib

Sym Puasa sunat isnin dan khamis, bolehkah dibuat bersama puasa qadak? 2010-01-28 7:33 AM

Boleh

Guest Salam, ustaz, mohon jadikan buku ustaz Sifat Solat Nabi untuk jadi rujukan untuk program khemah ibadah sekolah, mohon keizinan ustaz 2010-01-28 4:24 AM

ida jawapan ustaz dah saya sampaikan pada org lain tetapi saya rasa seperti dipulaukancontoh dengan lantang mengajak orang2lain makankecuali saya sedehnya 2010-01-28 3:54 AM

Sabar, dugaan dalam hidup. Allah bersama dengan orang yang sabar

bard ust,jika kita solat berjemaah dan ada jemaah depan kita jatuh pengsan apa perlu sebaiknya dibuat?bagaimana pula dgn solat? 2010-01-28 12:55 AM

Dalam kaedaan darurat seperti itu, kita boleh hentikan, niatkan untuk membantu yang pengsan tersebut

Guest salam.saya ingin bertanya.apakah hukum nya jika kita menindik lebey dr satu subang dkt telinga.mksdnya satu telinga ada dua atau 3 subang 2010-01-28 12:52 AM

Kalau perempuan tak mengapa,

melayu saya telah makan hidangan sayuran dan daging babi yg amt menyelerakan,,tetapi selepas makan berkali2 tak adapun allah menyeru saya berhenti makan babi 2010-01-28 12:44 AM

Adapun halal itu jelas dan haram itu jelas. Seruan Allah telah termaktub di dalam al-Quran dengan jelas

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan. Jika ada lagi yang kurang jelas, boleh bertanya kembali

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Putra Heights

29 Januari 2010 jam 11.20 malam

1 comment:

Mohd.Ali said...

Salam Ustaz,saya hendak pindah ke rumah baru yang dibeli dari pemaju. perlukah saya menyamak rumah tersebut atau sekadar membasuh dengan sabun?