Thursday, January 14, 2010

Jawapan Pada Persoalan 90

Semenjak pulang dari Shenzen China, saya terlalu sibuk menguruskan perkara berbangkit mengenai rumah perlindunganHIV darul Ukhwah. Kesempatan kali ini, mari kita kongsikan persoalan yang ditanya.

Guest slm ustz,.sy nk tye..ape perlu kita buat untuk al-quran lame..,boleh ke bkar alquran?? 2009-12-26 5:29 AM

Boleh

Zailani salam.saya selalu race kapal layar jarak jauh seperti dari Kelang ke Lumut, cam mana nak sembahyg, tempat terbuka n beralun.takbir berdiri dan duduk? 2009-12-26 1:58 AM

Ketika takbir sahaja jaga dada ke kiblat, selepas itu jika ia bergerak tidak mengapa

hanba Allah ustaz apakah bdosa ada orng bg duit sroh ge umrah tp duit tu sya buat bayar htang2 2009-12-25 11:12 PM

Kena Bagi tahu kepada orang yang bagi duit tu

Guest benarkah bila semakin hampir kiamat mimpi manusia menjadi benar 2009-12-26 12:07 PM

Allahua’alm

Guest salam.ustaz,saya ingin berkahwin dengan sepupu saye tetapi bapa saya dan bapa sepupu saya adik beradik.boleh ke saya kahwin saya kahwin dengan dia 2009-12-26 11:18 AM

Boleh

Guest ustaz..tlg terbitkn artikel tanda2 kiamat besar 2009-12-26 11:08 AM

Insyallah

Guest Ustaz jwpn ustaz bg 'Dia baik untuk kita tapi belum tentu dia jodoh kita' itu petanda sy tiada jodoh ke didunia ini? Sgla usaha dan doa sy tiada 1 pun tanda2 dpt jodoh 2009-12-26 7:28 AM

Teruskan berdoa dan berusaha

mamafaiz ustaz, trima ksih jwbkn soalan sy. sy doakan sgl usaha yg dilakukan utk yysn al-ijabah akn brjln lncr.derma online utk yysn?stuju sgt2. 2009-12-26 3:45 PM

Syukron

mieza salam. Ust, boleh ke Solat sunat Dhuha diqada? 2009-12-26 2:22 PM

Tiada istilah Qadha pada dhuha, kalau terlepas, buat lebih sikit esoknya

ahmad slm ustaz....semoga segala usaha ustaz mendpt keberkatan & dpermudahkan Allah. 2009-12-26 12:37 PM

Amin…

ahmad slm ustaz...apakah hukum pendapatan saya yg bekerja di bank yg mengamalkan riba? 2009-12-26 12:34 PM

Syubhah

shulaili kkrp kita qada solat subuh dgn x sengaja kita x bca qunut..camna tu ustaz 2009-12-26 4:21 PM

Tak apa

faqih boleh ker kita ikut solat d blkg org yg memperlecehkan ulamak mazhab kita 2009-12-26 4:19 PM

Boleh, itu soal furuk, tetapi,

faqih jikalau kita dpti 2 persoalan hukum bab aqidah yg brtentangan jln mnakah yg prlu kita ambil shukran 2009-12-26 4:18 PM

Ambillah jalan Ahli Sunnah wal Jamaah

abuya betulkah org yg ikut tarekat itu diktakan sesat atau bidaah sbb ktanya zaman nabi saw itu x der 2009-12-26 4:16 PM

Kalau tarikat tu ada hadis dan sanad tak sesat

Guest salam ustaz.. apakah hukumnya bersanding? sesetengah org menganggap bersanding hanya suka2..apakah hukumnya..

Elakkan, boleh jatuh haram jika pergaulan tidak dapat dijaga

border boy boleh tak kita byar fidyah pakai beras seludup yg lbih elok dan murah harganya drp sini.sbb kita pun mkn beras jnis tu. 2009-12-26 4:14 PM

Jika seledup itu mendatangkan dosa, maka tidak boleh

abe awe bulehkah fidyah puasa kita gantikan drp beras dgn wang yg sama nilainya. 2009-12-26 4:11 PM

boleh

ab manaf ada tak doa utk rapatkan kmbali hubungan keluarga yg putus akibat sangketa 2009-12-26 4:10 PM

Doa bahasa melayu pun baik

habib ustaz..ustaz pernah pg darul mustafa yaman kan.camna caranya utk msuk blajar d ctu.bykah syarat2nya 2009-12-26 4:08 PM

Kena berhubung dengan orang sana

mie kkrp bagaimana caranya utk hilangkan ganguan/was2 dlm solat 2009-12-26 4:06 PM

Banyakkan baca ayat kursi dan Surah an-Nas

ann salam ustaz..masalah suami sy tknak ank yang sy kandng br 2 bln dn dia nk sya gugurkn,adakh sy kena taat pd kehendaknya..tlg la sya staz.tkasih.. 2009-12-27 9:27 AM

tidak boleh taat pada perkara yang melanggar perintah Allah

Guest ustz, kalau kita dah berwudu kmdn picit jerawat, batalkah wudu kita? 2009-12-27 6:31 AM

Tak batal

Guest Bolehkah kita membuat solat hajat untuk dipertemukan jodoh dengan sesorang yg specific? 2009-12-27 5:44 AM

Boleh

ayu bila tahajud buat betul ikhlas bilangan rakaat tak jadi hal? Pahala sama buat bnyk dan sikit? 2009-12-27 4:09 AM

Lagi banyak lagi bagus

ayu bila bngun solat mlm, buat taubat dulu atau tahajud dulu? Tahajud buat 2 rkt bnding 8 rkt, yg mana digalakkan? 2009-12-27 4:07 AM

Mana-mana pun boleh dulu. Cuma saya nak cadangkan taubat dulu

siti Wanita yg pakai jubah labuh, bila travel or shopping terus solat gitu, tak pkai telekong, pkai stokin je, ade khilaf ke dlm hal nmpk tngn ni? 2009-12-27 4:05 AM

Ye, tapi dalam syafie, perempuan kena tutup belakang tangan juga

keliru bila solat, kedua2 belakang tangan wanita kena tutup? bila solat pkai jubah, lengan baju smpai bwh prgelangan tngn je, tak sah solat nmpk blkg tngn? 2009-12-27 3:57 AM

solat dalam syafie, perempuan kena tutup belakang tangan juga

Lin Salam, jika nk hibah brg kemas kpd anak ppuan,adakh kena bthu anak2 lelaki.ble x hibah dlm surat dbaca lepas kita mati.? 2009-12-26 9:51 PM

Syarat hibah kena ada pemberi dan penerima. Akad kena berlaku. Kalau dibacakan selepas mati itu wasiat namanya, wasiat tidak boleh pada waris. Hibah tidak perlu bagitahu anak-anak lain

Guest zina? apa hukumnya dosa besar ini? bolehkah dihapuskan 2009-12-26 4:43 PM

Mesti dilalui proses hudud dan taubat dengan bersungguh-sungguh

shulaili kkrp apakah yg d mksudkan firqah 2009-12-26 4:22 PM

Firqah = Kumpulan / Puak

len salam ustaz,ada org ckp boleh pakai kasut tapak dalam dia drpd kulit babi..betul ke ustaz?apa hukumnya? 2009-12-28 4:00 AM

Tak boleh

Tetamu 6 Disember Soalan saya yang ke-2, apakah kesesuaiannya jika seorang wanita memilih untuk mengenakan penutup wajah di Malaysia? Apakal hal ini perlu dilibatkan dengan adab berpakaian iaitu tidak terlalu ganjil bagi satu kawasan setempat? Wallahua'lam. 2009-12-27 6:35 PM

Jika dengan mengikut syariat, kita dianggap pelik, satu penghormatan buat kita

Tetamu 6 Disember Assalamua'laikum w.b.t. Maksudnya, apakah yang dimaksudkan dengan darurat. Juga sebagai contoh peristiwa dalam perubatan, seorang wanita itu perlu membuka tudungnya untuk meneruskan proses perubatan yang dikatakan ianya perubatan Islam? 2009-12-27 6:29 PM

Darurat bermaksud suatu keadaan yang memaksa untuk dilakukan dan jika tidak boleh menimbulkan mudarat. Tapi jangan tertipu di atas nama dharurat

Guest apakah nama buku selawat syifa kitab Dibaie karangan siapa? sya dah cuba2 cari tp belum jumpa.. 2009-12-27 1:25 PM

Kitab Dibaie karangan Syeikh Abdul Rahman ad-Dibaie dari Yaman, cari terbitan Jahabersa

Guest Kita x bleh menyentuh ayat quran tanpa wuduk. Camne kalau baca buku2 agama yang ada dalil al-quran kemudian kita tersentuh semasa baca? Bleh ke kalu takda wuduk? 2009-12-27 12:57 PM

Boleh

Guest Salam ustaz. Boleh tak dengar bacaan al-Qur'an sambil study. 2009-12-27 12:56 PM

Boleh

zul Salam..bolah terangkan hukum bersanding?? 2009-12-27 12:51 PM

elok elakkan,

Guest salam ustaz..bleh sy thu apekah hukumnya meluruskn rambut=iron rambut mggunakn alat meluruskn rambut..adakah d boleh kn atau tidak..TQ 2009-12-28 3:35 PM

Untuk suami tak apa

safiyah Salam. Perlukah dibayar zakat terhadap pelaburan unit amanah dari pinjaman bank? 2009-12-28 2:11 PM

tak, kalau dah jadi milik sempurna kita, barulah kena

Guest 17 DISEMBER Salam ustaz,Alhamdulillah terimakaseh dgn jawapan soalan saya dari ustaz 2009-12-28 2:09 PM

Sama-sama

Musafir Dlm kitab ada kata waktu Asar bermula bila bayg2 sama panjg dgn objek dan masuk waktu ikhtiar bila panjg bayg2 2 kali dr objek. Persoalan saya apakah makna waktu ikhtiar? Sahkah solat kita pd waktu ikhtiar? 2009-12-28 12:32 PM

Waktu ikhtiar waktu pilihan, kita boleh melambatkan solat hingga ke waktu itu, waktu haram bermakna, kita haram melambatkan solat hingga ke saat itu

Musafir Ramai org Islam yg tidak sembahyang sewaktu sakit. Saya hrp ustaz dpt adakan tajuk "Solat ketika Uzur" dlm progrm Tanyalah Ustaz utk mmberi ksedaran 2009-12-28 12:26 PM

Insyallah

Winks salam ust. Dulu sy pernah hutang kad kredit sebuah bank. sekarang dah sedar nak byr. masalahnya bank telah tutup/dibeli/gabung bank lain. apa sy perlu 2009-12-28 8:14 AM

Kalau rekod masih ada, kena bayar, kalau dah tak ada minta ampun saja pada Allah

zaki Ustaz saya ada hantar email..boleh tlg reply secepat mungkin 2009-12-28 5:24 AM

Insyallah

len ustaz,apa maksud mimpi suami kahwin lg? 2009-12-28 4:01 AM

Dalam mimpi tu setuju ke tak?

Klatoo Saya ada satu soalan. Bolehkah seseorang guru menyayangi anak muridnya yang perempuan seperti anaknya sendiri? Anak muridnya itu umur antara 7. hingga 12 tahun guru itu lelakilah 2009-12-29 7:04 AM

Boleh jika tidak menimbulkan syahwat

anti kadang kala mase solat ade org lalu depan kite, so letak bende xbnyawa spt beg, kerusi. dll..boleh ke? 2009-12-29 6:21 AM

Boleh, dan itu memang sunnat, ia dinamakan sutrah

anti salam ustaz. seandainya kite sedekahkn alfatihah tp bacaan kite (tajwid) ade xsempurna, ape status alfatihah yg kite sedekahkn tu? 2009-12-29 6:16 AM

Allah menilai keikhlasan kita

Aida salam. ustaz, kalu melakukan kebajikan utk mdpat syurga dan pahala ustaz kata ikhlas tahap plg rendah, jadi sy nak niatkn ape masa berbuat kebajikan suapay dapat ikhlas tahap tinggi

2009-12-29 4:41 AM

Niatkan setiap amalan hanya kerana Allah disebabkan kita ini hanyalah hamba yang perlu membuat ketaatan dan suruhanNya menyuruh kita membuat perkara kebajikan

Lin Salam,bila nk basuh kaki masa wuduk,teringat ada sapu lotion di kaki. Lalu sabun kaki, bilas n terus basuh kaki utk wuduk.Bolehke @ kena wuduk semula? 2009-12-29 3:33 AM

Boleh

Faizal Salam. Ustaz di dalam Al-Quran kenapa ayat-ayatnya menggunakan perkataan KAMI (ganti nama Allah) tidak SAYA, mohon ustaz beri penjelasan lengkap. TQ 2009-12-29 1:30 AM

Kami menunjukkan suatu lambing kebesaran dan kegagahan dan merupakan gaya bahasa al-Quran

Guest Slm, bolehkah solat jamak qasar berjemaah? 2009-12-29 12:42 AM

Boleh

Guest ustz, ada laman web kengkawan ustz? 2009-12-30 1:07 AM

Blog Sahabat saya albairaha.blogspot.com/

Blog murid saya, http://ibnumaulub.blogspot.com/

H.Amin Salam, Ust. Gambar dlm Kaabah. Bleh kh kita berdoa yakin itu dlm bngunan kaabah, Kita doa utk kebaikan klurga & kebaikan. 2009-12-30 12:26 AM

Boleh

Guest: salamualaikum. pe hukum bg salam ats ahli kubur? leh ke bg salam kpd ahli kubur bkn Islam? cm ne nk bg salam yg sbetulnya? cm biasa je ke? TQ =) 2009-12-29 5:19 PM

Sunat bagi salam kepada ahli kubur Islam tidak kepada kubur bukan Islam. “ Assalamualaikum ya ahlad diyar minal mukminin wal muslimin, wa ana insyallahu bikum la hiqun, nas alullahu lana wa lakumul a’fiyah”. Hr. Muslim 2/671

Guest: salamualaikum. btul ke Islam mlarang umatnya main alt muzik esp yg brtali? de hadis ke larangan ni & knapa mnde ni dilarng? TQ in advnce. wassalam =) 2009-12-29 5:15 PM

Terdapat khilaf di dalam membahaskan perkara ini.

ain salam...saya tengah buntu skang!!! nak wat cam ner ye!!! 2009-12-29 4:33 PM

Ingat Allah hati akan menjadi tenang

Aisyah Salam Ustaz, mohon tanya satu soalan... Bolehkah atau layakkah saya sebagai orang biasa menghadiahkan Nabi Muhammad bacaan Yaasin? 2009-12-29 3:14 PM

Boleh

Aisyayura Salam....Sy mohon jugak ustaz terangkan jugak Juzu 22,Ayat 59 ,Surah Al-Ahzab.....................sy mohon.2009-12-29 2:15 PM

Ayat serta suruhan dari Allah untuk kaum perempuan Islam menutup aurat dan bertudung hingga menutup dada mereka

mau tau Ustaz boleh ke amalkan yasin 7 mubin. Pasang niat. apabila bertemu mubin ulang balik dari yasin. 2009-12-29 8:11 AM

Terbaik ialah baca seperti mana ia diturunkan

arif ustaz.....bleh tak ustaz jelaskan mengenai isu jihad dengan lbih mendalam.... 2009-12-29 7:28 AM

Jihad bukan membunuh tapi membangun peradaban ummah

Wallahualam, semoga menepati kehendak soalan, jika masih ada kekeliruan, boleh tanya kembali

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

14 Januari 10 jam 5.00 petang

4 comments:

dukun said...

Asslamualaikum.

Saya ada soalan nak tanya dan minta pendapat dari ustaz.

Saya berusia 28thn dan masih bujang.
Seorang kawan saya baru meninggal dunia pada sebulan yg lalu meninggalkan seorang balu dan 5 org anak perempuan.
Anak perempuan yang sulung baru berusia 16thn dan yang bongsu dalam lingkungan 8thn.
Sehari sebelum meninggal arwah ada berpesan kepada anak perempuan sulungnya selepas habis belajar supaya bernikah dgn saya.
Itu yg di beritahu kepada saya oleh isteri arwah sehari selepas arwah meniggal.
Disini saya ada keraguan samada info yg diberikan benar ataupun tidak. Apa yg pasti hati saya berkata ianya tidak benar.
Setiap hari persoalan ini bermain di fikiran saya sampai dah buntu.
Secara jujurnya saya kurang percaya dgn keluarga arwah.

Soalanya :

Adakah wajib bagi saya menunaikannya walaupun dalam keraguan dan tanpa kerelaan hati?
Berdosakan saya kalau tidak menunaikannya?
Apakah hukumnya kalau info yang di sampaikan kepada saya adalah tidak benar?


Harap ustaz dpt memberi penjelasan,pendapat dan nasihat.

Sekian,
Wassalam.

Anonymous said...

salam ustaz sy nak bertanya saya bermimpi perkara yang sama dengan suami saya..pada mlm hari yg sama....sy bermimpi suami sy berkahwin lagi dengan org yg tak dkenali...bila sy ceritakan perkara tersebut dkt suami sy pagi itu suami sy pun bermimpi bende yg sama..dan ciri2 perempuan yg sama jgk sama apa yg suami sy katakan...so apakah maksud dsebalik mimpi kami suami isteri itu...mohon pencerahan..

Anonymous said...

Salam, ustaz. Nak tanya apa maksud bermimpi dah kahwin ngan sepupu lelaki sendiri? Jalan sesama, beli barang, duduk ngan family. Walhal, sya belum kahwin. Baru 17 tahun.

Norul Shuhada said...

Assalam ustaz, sy kerap mimpi suami kahwin lagi satu, smsa akad nikah tu sy ada skali. Setuju la kot tp hti jadi sebak sangat tapi tahan je