Saturday, January 16, 2010

Jawapan Pada Persoalan 91

Alhamdulillah, pada kesempatan ini dapat kita berkongsi jawapan yang diajukan.

najla ustaz. semasa haid bolehkah seorang wanita tu potong kuku & rambut? Ada yg kata boleh, ada yg kata tak boleh. Tlg advise ustaz.TQ 2009-12-30 3:03 AM

Seeloknya, ketika hampir pada kitaran haid, rambut dan kuku hendaklah dipotong dahulu. Ketika haid, tak perlu potong kerana dari segi adabnya, anggota itu adalah di dalam hadas, jadi jika ia terpotong, maknanya, ia terpisah sedangkan ia belum disucikan lagi.

Guest77 salam ustaz,sya nk tnya mngnai khatam annubuwwah,benar ke ada tlisan yg khas pda khatam annubuwwah? sb ada org bgtau `chop` tu baik dltak dirumah,ada ke hadia yg bgtau ttg prkra brikut? hadis? 2009-12-30 2:26 AM

Khatam an-Nubuwwah itu memang ada, kelebihan itu, hanya pandangan ulama kita

najla Ustaz, berdosa ke seorg perempuan tu trim bulu kening? Bukan cukur semua tapi cabut bulu2 halus supaya berbentuk. Tq 2009-12-30 3:06 AM

Elakkan, boleh jatuh haram

ridzowal sya oku hnya dudk diats katil dan krusi roda perlu bantuan org setiap mse . soalannye 1 kalau pembantu keluar jalan selepas solat zohor boleh tak sya jamak solat zohor dan asar ? sebab takut pembantu balik lewat waktu asar 2009-12-30 5:27 AM

Boleh jika memang tidak mampu

H.Amin Ust. bleh kh saya buat jadual utk ank2 saya jdi imam spaya mreka berani dan bertanggongjwab serta berkebolehan membaca Fatihah & Ayat2 Quran. 2009-12-30 4:49 AM

Boleh

farah apakah hukum memakai baju sutera ketika solat bagi lelaki? 2009-12-30 4:07 AM

Solat sah, baju sutera haram

ingin tahu apakah hukumnya seorang isteri yang berpuasa terpaksa memasak untuk suaminya yang menghidap gastrik? 2009-12-30 8:24 AM

Boleh

saya salam.apa hukum seorang wanita berkahwin dgn lelaki sopak?adakah zuriat mereka juga akan menghidap sopak? 2009-12-30 8:21 AM

Perkahwinan sah jika syarat kahwin sempurna, mengenai zuriat itu, Allahua’lam

ridzowal 3 .kalau saya duduk atas katil kiblat sya di blakang arah mana sya nak solat 2009-12-30 5:30 AM

Dada ke arah kiblat

ridzowal soalan 2 boleh tak sya ambil tayamum untuk solat kalau tak ada pembantu

2009-12-30 5:29 AM

Boleh

dentist uitm salam ust,mnta izin copy artikel ustaz?jzkk 2009-12-31 3:37 AM

Boleh

Zailani salam ustaz. saya sering menahan kencing hingga lepas solat zohor time kerja sebab kencing tak lawas, takut seluar tak bersih. boleh tak? 2009-12-31 2:07 AM

Boleh

khairul selamat pagi..ziarah lah blog saya... 2009-12-30 11:12 PM

Insyallah

Kak Nor Salam Ustaz, apa hukumnya kita sgja tgglkn spt. hanger baju, berus basuh dll di blk hotel sbg niat kita dpt dtg lg ke tnh2 suci? 2009-12-31 8:52 AM

Bukan barang yang ditinggalkan yang penting niat dan doa

keliru salam ustaz, mcm mana hukum bercinta? apa kaitan dengan zina hati? pernah terbaca artikel bahawa bercinta adalah haram kerana berkaitan dgn zina hati 2009-12-31 5:53 AM

Hukum bercinta boleh jadi sunat, boleh jadi harus, boleh makruh dan boleh haram. Melihat kepada keadaan dan bagaimana caranya. Zina hati terjadi jika ada angan-angan kepada syahwat

Guest bolekah solat istikharah minta petunjuk bagaimana nak cari jodoh sebenar, dimana dan bgaimnakh cra nya utk mencari? 2009-12-31 10:57 AM

Boleh

tonet,Salam Ustaz... Kenapa ek Ust, org lg tua, lg 'pelik' pula sikapnya...Sepatutnya tunjukkan teladan yg baik pd org yg > muda... Nie, dah terbalik.... 2009-12-31 9:47 AM

Dunia akhir zaman

tonet,Salam Ustaz... Jiran sy sgt suka buat perkara2 yg myakitkan hati sy, x tahu kenapa... Dah x blh thn..Perlukah sy bsemuka utk tanya'kenapa & mgapa' dia buat begitu? 2009-12-31 9:36 AM

Cuba tanya dengan hikmah

tonet,Salam Ustaz... Klu kita tengok lembu/kambing yg nak d korbankan, timbul 'rasa kasihan' yg t'amat sgt, dagingnya blh ke kita mkn? 2009-12-31 9:31 AM

Boleh, tak boleh hanya dari segi adab

1234 Ustaz, surau kt ofis sy kecik jer, tapi ramai staf. masalahnya bila sy solat, sy x bleh kusyuk sbb org berckp2 dalam surau tu... wpun dh tegur tp 2009-12-31 3:53 PM

Berlatihlah solat di dalam apa juga keadaan

1234 Apakah hukum jika kita pakai baju yang ada gambar kartun berbentuk haiwan atau gambar manusia ketika solat? 2009-12-31 3:47 PM

Kurang adab dalam mengadap Allah

1234 Ustaz, ketika memandu sy sering berhati2. Takut di sbbkan kecuaian kita nyawa org lain melayang. Sy sering terfikir apakah dosa org yg terbunuh org adakah sama dihisab seperti pembunuh wpun x sengaja. Apakah sama dgn kisah nabi musa yg terbunuh seseorang? lain tanpa sengaja? Camne dgn kes pemandu bas yang menyebabkan kematian penumpang? Adakah sama dgn dosa membunuh dari sudut syariah? Di akhirat nanti 2009-12-31 3:23 PM

Kes membunuh ada katogerinya, membunuh dengan niat, membunuh tanpa niat. Dengan niat kena qisas, tanpa niat kena takzir

Guest salam, ustaz. apa hukum buat teknik rebonding? 2009-12-31 2:59 PM

Elakkan, boleh jatuh hingga haram

Guest salam ayh sy tdk prnh puasa & tdk prnh byr fidyah wlpn mampu,apa tggjwb sy bl dia meninggal nnt.umur ayh 51 thn 2010-01-01 12:01 AM

Doakan hidayah bagi ayah, kalau dah meninggal menjadi tanggungjawab si anak untuk membayar fidyah untuknya

Fish mcmmana x nk hapuskan rasa cemburu & ttp percaya pd suami.Dia baik & lengannya adalah bantal saya setiap mlm.Apa doa yg dpt saya amalkan.TQ 2009-12-31 4:14 PM

Doa supaya ditetapkan hati yang tenang dan jangan kuat cemburu. Boleh doa dalam bahasa melayu

1234 Lagi satu nk tanya... kalau kita pandang orang yg bukan mahram kali pertama x berdosa. kalu pandangan ke-2 baru lah dosa. Betul x? Camne kalu kita tgk tv ke? Mcm tgk berita wajah org tu? Tak dosa ke tengok byk kali. Kalu tgk gambar camne pula? Maaflah tanya banyak... sy nk tahu. Syaitan ni kretif bila nk sesatkan org. Lagi2 orang jahil mcm saya ni. 2009-12-31 4:07 PM

Melihat dengan syahwat itu yang berdosa, kalau tengok pemberita boleh mendatangkan syahwat, jangan tengok, dengar sahaja

Fish Mmana nak jadikan Allah SWT tu teratas dlm apa jua urusan.Disamping berdoa apa yg patut saya buat.Saya ingin rasa cinta pd Allah jd no 1.tolong saya. 2009-12-31 4:05 PM

Berzuhudlah pada dunia, ikhlaskan hati dalam bermunajat untuk direzkikan mencintai Allah,

1234 mereka berckp gak cuma perlahankan volume. Tapi masih mengganggu solat sy. Nk pegi masjid takut ambil masa lama... kadang2 lps solat sy kesal sbb x bleh solat dgn sempurna. kadang2 lepas solat rasa mcm nk ulang smula nak buat yg lebih baik tapi ramai pula tunggu giliran nak solat. Camne ye? Saya syg sgt dgn solat... nak suasana kusyuk bila berdepan dgn Pencipta saya. Setakat ni sy sabar je... bleh ke sabar sedangkan ia adalah SOLAT. Nk larang byk kali , ustaz faham sajalah mulut org. 2009-12-31 3:55 PM

Berlatihlah beribadah di dalam apa jua keadaan

jue sy sgt takut jika tergolong dikalangan ahli2 neraka...ustaz, tolonglah tidur sy benar2 tidak lena.sy takut 2010-01-01 9:43 AM

Apabila rasa takutkan azab dan berusaha untuk bertaubat, yakinlah Allah menerimanya

jue bagaimana untuk jernihkan kembali hati yg gelap?apakah cara yg baik untuk sy bersihkan hati? 2010-01-01 9:42 AM

Banyakkan istighfar kepada Allah

jue ustaz,bagaimana menjadi seorang islam yg baik.sy sgt takut dihukum Allah dgn dosa2 yg lalu.tolonglah tenangkan hati sy 2010-01-01 9:38 AM

Banyakkan istighfar kepada Allah dan yakin Allah menerima taubat mu. Untuk tenangkan hati, banyakkan ingatkan Allah

AN-NUR USTAZ, SAYA SERING BERDOA AGAR SAYA DIPERTEMUKAN JODOH DENGAN ORG YG SAYA SAYANGI. ADAKAH AWAJAR PERBUATAN SAYA INI? 2010-01-01 6:16 AM

Wajar

f10 salam ustaz,bile kita bekerja dan kdgkala kita disuruh berbohong oleh majikan?adakah pekerjaan kita itu mendapat kberkatan dr sisi Allah? 2010-01-01 3:40 AM

Mendatangkan syubhat

Guest salam ustaz..apakah sebenarnya hizbur tahrir?? 2010-01-01 3:36 AM

Hizbut Tahrir adalah sebuah gerakan yang inginkan dunia diperintah dengan menggunakan system khilafah iaitu seperti zaman nabi dan sahabat

MUHAMMAD AFIF SALAM ALAIK 2010-01-02 2:26 PM

Alaikasalam

farah salam ustaz..saye nk taulh..utk menjd seorg saksi time majlis kawin..adekah saksi2 itu perlu ade ciri2 tertentu?? 2010-01-02 5:48 AM

Ya, saksi itu perlu ada ciri tertentu. Antaranya tidak zalim, adil, tidak fasik yang keterlaluan

KK Salam Maal Hijrah 1431 dan Selamat Tahun Baru Twenty Ten...Hijrah itu setiap saat...maka berhijrahlah kepada yang lebih bail setiap masa dan ketika 2010-01-02 1:58 AM

Salam hijrah

Abu Ali Salam ustaz, takde ke program ke Sabah@Lahad Datu? 2010-01-02 12:58 AM

Insyallah

Guest Slm, sy ada duit zakat simpanan ASB yg nak sy sampaikan pd Al Ijabah. Bgmn nak beri? if sedekah biasa blh sy bank in saja. 2010-01-03 7:07 AM

Boleh bank saja

kecewa assalamualaikum ustaz.. apa yg perlu sy amalkan utk melupa kan seseorg.. sakit n pedih dlm hati ini mcm xtertanggung.. harap ustaz bleh bg skit nasiht 2010-01-03 5:52 AM

Amalkan baca al-Quran, mathurat dan buat perkara-perkara yang bermasyarakat

Guest: ustz, de pe2 slh ke lau bg salam juz dgn 'salamualaikum'. mksud dia lari ke? dr segi tatabahasa xtualy btul ke slh? TQ ats pnjelsn ustz. wassalam =) 2010-01-02 10:34 PM

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa, ucapan salam Assalamualaikum

KAKAK Salam Ustaz, Kita dah masuk tahun 2010, tapi date pada catatan dairi ustaz masih 2009 tuh. sekadar mengingatkan. 2010-01-02 8:35 PM

Syukran

http://hjarshad.blogspot.com Al fatihah buat Allahyarham Haji Abdul Wahid bin Haji Omar 2010-01-02 8:28 PM

Guest Ustaz saya ingat nak msak negara yahudi aja yg kena tahan. Cina pun berhati2 juga 2010-01-04 5:25 AM

LINA USTAZ, TDUR MLM SY SERING TGGGU.. SLALU MCM KENE TINDIH SESUATU..PRKARA NI SLALU TJDI. SBLM TIDO SY BCE DOA TP XBRKESAN JGK. KNP? APE TU USTAZ 2010-01-04 5:07 AM

Sebelum tidur baca istia’zah

WAWA SY ADE KWN YG PRNAH MELUKAKN HTI SY.. DIA MINTA MAAF PADA SAYA TP SY ENGGAN MAAFKAN DIA LG.TJUAN SY NAK DIA SEDAR DAN INSAF DGN PE YG TLH DIA BUAT. LE BOLEH KE MCM TU USTAZ 2010-01-04 5:04 AM

Boleh, maaf hak kita, tapi, elok maafkan sajalah

morazas Apakah hukum, jika kita solat dengan mengalas atau berselandang beg? 2010-01-03 12:02 PM

Sah

soalan penting... kalo kawin 6 bln 7 hari... dikira mcmne ye ust?? anak da melahir da.. so bole ke dpt wasiat nanti??bole bin atau binti ke anak itu?i dan bapaknya bole jd wali ker??2010-01-05 1:18 AM

Dalam undang keluarga Islam, anak 6 bulan Qamariah boleh dinasabkan pada bapanya, jika anak itu bukan anak luar nikah

1234 ustaz, sy selalu mimpi benda yg sama. Saya nk solat tapi kiblat asyik salah, sedangkan waktu solat dah nk abis. Beberapa kali solat tapi terpaksa ulang dan ulang sampai ke akhirnya tersedar dari tido. Pastu mimpi mahu menalifon tapi sampai ke akhirnya tak bleh call sebab asyik tekan no. yg salah walaupun nak tekan no. yang betul tangan tetap salah tekan no. lain. nape ye? Ada yang tak kena ngan saya ke? 2010-01-04 2:18 PM

Anda sedang mengejar sesuatu yang tak dapat, dan ada rasa bersalah pada diri sendiri

Guestagb salam ustaz, bagaimana jika seseorang itu islam tapi tiba2 ada lintasan kata sy org kristian.slps sedar dia istighfar. murtad ke?b'mana nk nasihat dia 2010-01-04 6:43 AM

Tidak, memang itu biasa dibisikan syaitan, kita kena lawan

liza Salam ustaz,saya telah 2 kali melahirkan anak tp x pernah mandi wiladah sbb saya x tahu yg mandi ni wajib.Apa yg perlu saya buat? Tima kasih.. 2010-01-05 5:39 AM

Yang dah lepas tu lepaslah, akan datang jaga

bard ust,jika maksedara berlainan agama boleh tak salam?maksudnya adik beradik kandung kepada ibu tapi bukan islam. 2010-01-05 4:26 AM

Boleh

bard ust,jika org bukan islam bagi salam pada kita bagaimana hendak jawab?perlu jawab atau tak? 2010-01-05 4:23 AM

Jawap “a’laikum”

blueocean Slm ustz.Apakah hkumnya jika mgunakan 'kabel' org bpngaruh utk mdptkan sesuatu wpun kita sbnrnya lyak?Tdkkah ia d anggap mmintas jln org lain? 2010-01-05 10:42 AM

syubhat

atie kami mewakili keluarga isteri haji abdul wahid bin omar di segamat johor mengucapkan takziah atas pemergiannya..al-fatihah 2010-01-05 1:53 PM

Guest Kenapa diari pergi ke China, ustaz tulis 2009? 2010-01-05 2:14 PM

Silap, nanti saya betulkan

Wallahualam, Semoga menepati kehendak soalan

“Petanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Sabtu 12.30 tengah malam

8 comments:

Anonymous said...

assalamualaikumustaz,saya puan nora dari seremban ingin btanya pda ustaz apakah maksud mimpi saya bercerai dgn suami saya.saya harap ustaz dpt memberikan jwapan dgn mimpi saya.

student uitm said...

salam ustaz, ape hukum nyer kalau kite xhbs puasa nazar lg..tp dh bln ramadhan..adakah kite patot hbskn puasa nazar tu dulu atau bagaimana kalau dh xsempat nk hbskn nazar tu??

Anonymous said...

salam ustaz. saya ingin bertanya apakah yang patut saya lakukan terhadap suami yang suka melayari laman lucah.

insan hina said...

salam ustaz...saya berumur 20 tahun....saya mmpunyai teman lelaki n sudah 2 thn bkwn dgnnyer...spnjg 2 thn kami blm pnh tlnjr tp sering melakukan adegan2 ringan.....saya ingin berubah sblm tlmbt...apabila saya minta untuk bpsh dia mengugut akn mmberitahu keluarga tentang perkara itu..adakah ustaz mmpunyai cara bagaimana untuk menghilangkn perasaan n ingatannya terhadap saya?saya amat mengharapkan jwpn dri ustaz agr saya mmpu blik ke jalan allah sblm tlmbt..

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz, apakah hukum ;
1)seseorang wanita yang memakai pewarna kuku (qutex)ketika masih dalam keadaan haid?
2)melipat penjuru helaian al quran sebagai tujuan utk menanda?

insan hina said...

salam...npe ustaz xjwp soklan2 yg bru?

Anonymous said...

assalamualaikum.. mak saya tengok tv berkenaan agama... tiba-tiba terlintas di hati nak hafaz al-quraan tapi dy tk berniat untuk hafaz...macam mana ustaz hukumnya..?

Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz Amin,

Saya ingin tahu apakah isteri mempunyai hak untuk menentukan siapa boleh masuk ke rumah kepunyaan isteri dan tidak memberi izin kepada orang yang tidak disenangi oleh isteri? Atau adakah suami masih lebih berhak walaupun rumah tersebut bukan milik suami. Sekian. Terima kasih.