Thursday, April 30, 2009

Diari 56 - Jericho

29 April 09, Kami mula meninggalka Nazareth pada pukl 9.15 pagi menuju ke Jericho. Di dalam bahasa Arab ia disebut sebagai “Arihah”, bandar tertua di dunia yang ditemui. Ahli Arkeologi menggali bandar ini dan menemui runtuhan bangunan yang berumur 10 000 tahun.

Kami mengikut jalan” Road No. 90”, ia merupakan jalan terpanjang di sini bermula dari Lubnan di Utara hingga ke Mesir di Selatan. Ia sepanjang 620 KM.

Perjalanan kami ke Jericho akan melalui penempatana Israel dan juga Arab. Kami akan melalui jalan sepanjang 120 KM dari Nazareth.

Kami melalui gunung Tabur iaitu satu kawasan stratigik yang menjadi rebutan sejak dahulu lagi. Ketika di zaman Salahuddin, beliau membina kubunya di sini.

Kami melalui Mazra’ah. Inilah satu-satunya tempat penternakan Babi di Israel. Ia di makan oleh orang Kristian yang sudah tidak berpegang dengan agama mereka.

Kami melalui bandar Ufulah yang 100 % adalah orang Yahudi. Bandar hari ini kosong sebab orang Yahudi bercuti kerana menyambut hari kemerdekaan mereka iaitu pada 29 April.

Perjalanan melalui ladang gandum dan pokok zaitun. Teknik penanaman gandum disini, mereka tidak menanamnya sekali gus, ada satu tempat yang telah kering, ada yang baru nak tumbuh dan ada yang sedia untuk dituai. Jadi, bekalan gandum di sini, tidak akan putus.

Sewaktu berhenti minum, kami memerhatikan kawasan yang luas sejauh mata memandang. Saya bertanya kepada Nasir, pemandu kami, adakah di sini ada penangkutan awam. Nasir memberitahu bahawa laluan ini tidak ada pengangkutan awam. Ini kerana laluan ini banyak melalui kawasan Arab.

Pada ketika ini, kami mendengar ada dua kes di Israel demam Swine Fleu. Selesema yang berasal dari Mexico angkara babi, telah merebak hingga ke sini. Hari ini telah ada dua kes selsema ini di sini.

Kami meneruskan perjalanan. Kini kami sampai di Jalan “Jordan Valley”, di sebelah kiri kami, kami melihat pergunungan Jordan. Ia dipanggil sebagai “East Bank” (tebing timur), dan jalan yang kami lalui ini dinamakan “West Bank” (tebing barat).

Bermula jalan ini, ia sudah mula kontang. Ia tidak seperti jalan-jalan awal dari Nazareth. Kami semakin menghampiri Jericho satu bandar tanah rendah yang berada 300 meter dari paras laut.

Walaupun kontang, pemandangan di sini sangat cantik. Ia ibarat lukisan besar bukit-bukit dengan campuran warna coklat, putih, hitam dan kelabu. Ini belum termasuk calitan awan. Lekukan bukit yang berbagai dan lembah-lembah yang mempunyai mata air yang jernih.

Di lembah-lembah mereka menanam sayur-sayuran. Cerun-cerun kecil tumbuh pokok-pokok liar. Rumput liar bukit tumbuh memenuhi bukit batu ini.

Sepadan Israel-Jordan ini hanya dipisahkan dengan pagar besi, kawat dan pagar elektrik. Terdapat rumah-rumah Badui yang didirikan dengan batu-batu, ada telaga air. Mereka mengembala kambin. Sekali sekala terserempak dengan mereka bersama keldai dan biri-biri yang kelabu dan tidak putih bulunya. Mereka mempunyai masjid ringkas yang tiada menara, hanya tiang yang mempunyai corong-corong pembesar suara.

Kami melalui Ouja Valley. Ia jalan potong ke Jericho. Di lembah ini pula, mereka menternak ayam. Banyak reban-reban ayam yang di bina. Masuk sahaja ke sepadan Jericho, terdapat dua pemeriksaan. Mula-mula dari tentera Israel dan 2 km kemudian, dari tentera Palestin pula.

Pokok-pokok pisang menyambut kedatangan kami ke Jericho. Lembah di sini penuh dengan pokok pisang.

Tempat pertama yang kami singgah ialah istana Khalifah Hisyam bin Abdul Malik bin Marwan di Tal Mafjar. Beliau ialah khalifah kerajaan Umayyah. Sewaktu istana ini hampir siap, gempa bumi pada tahun 745 masihi telah meranapkan struktur bangunan ini. Ia kemudian ditinggalkan dan tak sempat diduduki oleh Khalifah.

Pukul 1, kami meningalkan bekas istana ini. Pada ketika ini, anak-anak kecil yang baru pulang dari sekolah mereka. Para guru duduk diteduhan menunggu untuk di jemput pulang.

Orang di sini agak gelap sikit, tidak seperti di Jerusalem atau di Nazareth. Ia akan-akan orang Afrika. Mungkin suasana panas bumi bawah paras laut ini menyebabkan mereka menjadi seperti ini atau memang keturunan mereka dari Arab yang agak gelap sikit.

Kami makan di tempat pancaran mata air Nabi Khidir. Walapun kawasan gurun, tapi pancaran mata air ini tidak pernah kering.

Tempat terakhir kami singgah adalah laut mati. Setahun lalu, saya pernah sampai di laut mati tetapi dari sebelah Jordan. Kali ini saya berpeluang melihat dari sebelah Israel pula. Tidak ada yang beza, sama masin, cuma di sini pemakaian orang di sini seperti Eropah. Yahudi yang terbuka sana sini.

Di satu sudut, terdapat kawasan berpagar. Saya bertanya Nasir, pemandu kami, kenapa ada kawasan mandi yang berpagar yang memisahkan dengan tempat biasa. Nasir memberi tahu bahawa, kawasan berpagar itu ialah tempat mandi Yahudi Ortodox. Mereka tidak dengan Yahudi lain. Mereka tidak mencampurkan antara lelaki dan perempuan melainkan dari keluarga mereka sahaja. Bagi yang perempuan, pakaian mereka lebih sopan dibanding Yahudi biasa.

Saya, Hj Otman, Abang Aziz dan Dato Yahya mandi di sini, manakala Helmi, Hji Esa dan Hj Jaafar hanya menunggu sahaja. Hj. Othman dan abang Aziz melumurkan lumpur laut mati ke bandan. Ia mempunyai banyak meneral.

Tidak lama selepas itu, kami bersiap untuk kembali ke Jerusalem. Perjalanannya mengambil hampir sejam. Ketika menghampiri border Jerusalem, kereta sesak di sana dan sini. Hari ini merupakan hari merdeka bagi Israel, jadi, ramai mereka keluar bercuti. Mereka kembali semula ke Jerusalem sebelum malam.

Kami ada beberapa hari lagi di sini. Kami akan habiskan baki yang ada di Jerusalem, belajar sejarah, bertemu dengan masyarakat, memahami cara mereka berfikir, membuat penggambaran dan membawa balik buku-buku yang tidak ada di negara kita. Semoga nanti dapat diterjemahkan dan memberi manfaat kepada kita semua insyaAllah.

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Bethleham
30 April 09, jam 8.30 pagi

3 comments:

Hunny said...

sALAM uSTAZ,

sUNGGUH 'SKEMA' cerita kali ini. Semuanya 'kami melalui'..

Pensil said...

Salam, cerita betul-betul catatan perjalanan. Kalau ada gambar lagi bagus. Barulah boleh digambarkan macamana rupanya bukit-bukit yang macam lukisan tu dan gelap macamana orang-orang badui. Tak la terbayang-bayang saje.

Ustaz Amin said...

Tk,sebenarnya, banyak nak diletak, cuma kadang-kala balik dah lambat, tak sempat nak bubuh semua, tapi insyaAllah, doakan semua ye..

Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...