Sunday, April 26, 2009

Diari 50 - Inilah Perjalanan Kami

23 April 09, kami bertolak dari Hotel Kempinski Amman Jordan, pada jam 8.25 pagi. Kami menuju ke sempadan Jordan-Israel melalui King Hussain Bridge.

Khamis M.S Areini pemandu yang membawa kami berpesan:-

“Ok, no picture here..”

Jam menunjukkan pukul 9.15pagi. Kami memasuki kawasan chek point tentera Jordan. Bas kami menghampiri tempat pemeriksaan. Semua beg mesti diturunkan untuk dimasukkan ke dalam mesin pengimbas.

Ada beberapa orang petugas ditugaskan untuk mengangkat beg dan memasukkan kembali ke dalam bas. Semua beg mula diturunkan. Saya memerhatikan petugas ini menjalankan kerjanya.

“Ya Allah, bi Sur’ah (cepat sikit), kata tentera Jordan

Beg kami mula diturunakan, satu persatu diimbas ke dalam mesin pengimbas. Ada dua beg sederhana besar yang belum diturunkan. Petugas tadi mula mengambilkan beg yang telah diimbas dan memasukkan kembali ke dalam bas. Ia terus menutup beg yang belum diimbas tadi.

“Eh, dua lagi tak bawa turun ke?” Bisik hati saya.

Tentera Jordan tadi buat-buat tak nampak. Saya menjeling kepadanya. Dia hanya senyum sahaja pada saya.

Ooh, ini macam ka.., bisik hati saya.

Ada dua sebab, sama ada dia malas nak periksa, atau percaya kita orang Islam tak akan bawa perkara pelek.

“Tapi, kedua-dua cara fikir ini tidak bagus. Ia melambangkan cara kerja mereka.” Bisik hati saya.

Apa pun, itulah hakikatnya sesetengah orang. Mereka hanya bekerja bersunggu-sungguh jika diperhatikan.

Kami mula naik kembali ke dalam bas. Bas mula melepasi sepadan Jordan. Kami sekarang berada di zon bebas antarabangsa. Jauhnya 4 KM. Lebih kurang 300 meter, saya mulai nampak bendera Israel. Inilah kali pertama saya melihat bendera ini dengan mata kepala saya. Sebelum di TV.

Bas mula meniti di Jembatan King Hussain. Saya membelek jam di tangan. Ia menunjukkan pukul 9.44 pagi. Habis sahaja jembatan, terus ada satu selekoh ke kanan dan tak sampai 100 meter, kami melalui sepadan Israel. Terus terang saya katakan, jantung saya berdegup pantas. Saya pun tak tahu kenapa. Mungkin terasa agak risau dengan keadaan sekeliling.

Pegawai keselamatan yang menjaga sepadan semuanya muda-muda belaka. Mereka memaki baju berwarna hijau dengan topi berwarna hijau tua. Di sarung pada pakaian ini ialah baju kalis peluru.

Di kanan kiri jalan ditanam pokok tamar. Saya melihat ia bukannya yang asal. Mungkin baru ditanam dalam beberapa tahun ini.

Satu chek point telah lepas. Kami melalui yang kedua. Pun senang, sahaja. Mereka tidak banyak tanya.

“Wah, ok le, dua tahun dulu waktu saya masuk dengan TV9 macam-macam dia tanya” kata Helmee.

Kami sampai di kawasan pemeriksaan ketiga. Kali ini, kami kena turun. Semua beg kena turun juga. Bas yang menghantar kami juga hanya sampai di sini. Kami perlu uruskan urusan kemasukkan bersendirian.

“Dulu saya dengan ustaz Wan Alias kena tahan 5 jam kat sini le..” kata Helmee.

“Ok,ok semua sedia ambil beg.” Kata Hj Othman.

Beg kami dikehendaki memasuki kawasan chek in seperti di air port. Kami hanya akan mengambilnya setelah selesai urusan kemasukkan.

“Macam kat Timur Laste,” kata Dato’Yahya.

“Waktu saya pergi kat sana dulu, memang kesian, macam negara kita 30 tahun dulu,” sambung Dato’ Yahya membandingkan kawasan pemeriksaan yang seakan daif.

Kami mulai masuk satu persatu. Kami melalui mesen “metal detector.”Begi sandang yang dibawa diletakkan ke bahagian kiri, kami melalui satu pintu sebelah kanan.

Semua barang-barang besi perlu ditanggalkan. Dari jam, pen, kamera, duit syiling, tali pingang dan sebagainya. Barang-barang besi ini bukanya dimasukkan mesin pengimbas, tetapi diperiksa secara manual. Dua orang pegawai ditugaskan memeriksa barang-barang ini.

Ketika Hj Othman melepasi pintu pengimbas, mesin detektor tetap menjerit berbunyi, padahal semua besi dan syiling telah dikeluarkan. Rupanya, dipoketnya terdapat boarding pass. Cip yang ada pada slip kecil, membuatkan mesin ini berbunyi.

Setelah selesai, kami memasuki lagi satu mesin. Saya tak tahu mesin apa, tetapi ada hembusan angin yang kuat dari atas kepada hingga ke kaki. Selepas itu, barulah kami beratur untuk pemeriksaan dokumen pula.

Setelah selesai dari mesin tu, saya ditahan. Pegawai perempuan yang menjaga tempat itu meminta passport saya. Mereka meminta saya duduk di satu sudut. Dato’ Yahya dan yang lain lepas dengan senang. Mereka semua tersenyum memerhatikan saya.

Pegawai itu kemudian berbincang sesuatu. Tidak lama selepas itu, dia mengembalikan passport itu kepada saya.

Giliran Helmee pula. Helmee juga kena tahan. Tetapi tidaklah terlalu lama.

“Hah, lega.”kata Helmee.

“Dulu saya dan rombongan TV9 kena torture kat tempat tadi la. Dia tanya macam-macam hingga lima jam” Helmee menceritakan kembali pengalamannya memasukki sepadan ke al-Quds pada tahun 2006 lepas.

“dah lepas ni, dah kira ok le, insyaAllah, senang le tu,” Helmee menayambung lagi.

Jam di tangan saya menunjukkan pukul 10.15. minit. Maknanya kami hanya mengabil masa lebih kurang setengah jam sahaja untuk untuk lepas beberapa pemeriksaan.

“Alamdulillah,” kami semua menarik nafas lega. Penuh yakin tidak ada apa-apa lagi selepas ini.

Kami mula beratur dengan orang lain yang ingin masuk ke Holy Land ini. Bahagian pertama selesai. InsyaAllah, kita akan cerita kisah bahagian kedua di kawasan Imigresen ini pula.

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Bethleham25 April 09, jam 10.25 malam

2 comments:

Anonymous said...

salam ustaz,
berlinang airmata membaca catatan ustaz, kami dulu hanya sampai di Rafah aje tidak kesampaian untuk masuk ke Israel atas sebab2 keselamatan. Doa kami ustaz dan rombongan selamat dan berjaya dalam menjalankan misi serta tugas yang telah dirancang.

1701 Moscow

Shahabudeen Jalil said...

Baru kisah sampai ke check point pun dah berlinang air mata ??? he he he.