Sunday, April 26, 2009

Diari 51 -Inilah Perjalanan Kami (2)

23 April 09, kami bertolak dari Amman ke sempadan Jordan-Israel di King Hussain Bridge. Semua urusan berjalan dengan senang dan lancer. Helmee sejak tadi mengulangi perkataan :-

“ini senang banyak ni, saya dulu dengan TV9 kena tahan dekat depan tu le, sampai lima jam”

Kami mulai beratur dengan orang lain untuk pemeriksaan dokumen perjalanan. Jam menunjukkan pukul 10.15 pagi. Di kawasan imigresen ini terdapat banyak gambar-gambar al-Quds. Saya melihat orang-orang Palestin, ada yang memegang passport Palestin berwarna hitam, ada yang memegang passport Israel berwarna biru muda. Yang memegang passport Israel beratur dilorong VIP.

Pada pukul 10.25 pagi, tiba-tiba semua pegawai imigresen meninggalkan kaunter mereka. Tiba-tiba semua polis dan pegawai keselamatan datang dan berdiri di tepi kaunter. Semua kami di arah menjauhkan diri dari kaunter imigresen. Kami diarahkan untuk duduk di satu sudut. Semua tertanya-tanya.

Saya bertanya dengan orang Arab di sebelah saya. Dia mengangkat bibirnya menunjukkan dia juga tidak tahu apa yang berlaku. Saya memerhatikan gelagat orang-orang Arab di sini. Mereka semua ingin balik ke Negara mereka. Tetapi menurut perjanjian damai OSLO, mereka mesti melalui kawasan pemeriksaan yang dikawal oleh Israel.

Kami serombongan semua duduk berkumpul di satu sudut. Kemudian, tiba-tiba semua pegawai imigresen kembali ke kaunter mereka. Polis mula berundur dan kami kembali beratur. Ketika ini pukul 10.50

Kami mula mencari lorong untuk beratur. Di hadapan kami ada kaunter no. tiga dan empat. Hj Othman bertanya:-

“Ni nak beratur kaunter mana ni?”

Helmee melihat dan membandingkan antara dua kaunter,

“Ok, kita ke kaunter no empat, pegawai tu letak spec (cermin mata) atas kepala dia. Nampak sempoi sikit”

“Oo, Macam tu ka, kalau letak spec atas kepala kira sempoi la”, kata abang Aziz.

Yang lain semua terseyum mendengar teori Helmee.

Helmee selaku ketua rombongan orang yang paling di hadapan. Helmee dihujani dengan puluhan soalan.

“bila sampai, nak ke mana, ada tak kenal dengan mana-mana orang Palestin, ada tak jadual perjalanan dan sebagainya.

Nak Juruselam sahaja? Macam mana nak pergi? Ada nak ke mana-man lagi? Soalan itu dijawab tenang oleh Helmee.

Akhirnya, dia meminta Helmee menunjukkan tiket balik. Helmee mennjukkan e-tiket perjalanan Amman-Kuala Lumpur.

Kemudian, Helmee ditanya lagi, “adakah ini pertama kali kamu ke sini”

“Kali kedua,” jelas Helmee ringkas. Gadis Israel yang menjaga kaunter ini melihat komputernya dan menangguk-anggukkan kepalanya.

Semua penjaga kaunter di sini adalah perempuan. Yang lelaki semuanya menjadi pegawai keselamatan dengan senjata siap di tangan.

Sekali-sekala pegawai ini meletakkan tangannya ke hidung, seakan sedang memikirkan sesuatu.

Hj Jaafar berbisik pada saya, “apa dia tanya?”

Saya menjawab perlahan, “macam-macam, mudahan semua ok”

Hj. Esa mencelah, “patut pun tak ada orang beratur di belakang kita, sebab kita kena chek lama”

Hj Othaman berkata, “diaorang ni memang dilatih untuk bertanya. Soalan-soalan dia memerangkap dan berkaitan antara satu sama lain”

11.07 pagi, pegawai ini memberikan Helmee satu borang untuk diisi. Borang itu berisi tempat kosong menyatakan mana perjalanan terkahir sebelum ke sini dan juga mana tempat yang ingin pergi selepas ini.

Helmee disuruh menunggu di satu sudut di belakang. Selepas Helmee Dato’ Yahya. Pegawai itu betanya serba sedikit kemudian membenarkan Dato’ Yahya masuk. Selepas itu giliran Hj Othman. Juga ringkas. Kedua-duanya hanya berberapa minit sahaja.

Sekaran giliran saya pula. Dia melihat passport saya. Dari cermin mata yang diletakkan atas kepalanya saya ternampak komputer di hadapannya. Dia menulis sesuatu kemudian mengangkat telifon. Bercakap sesuatu di dalam bahasa Hebrew.

Saya masih menunggu. 10 minit telah berlalu. Pegawai itu bertanya saya beberapa soalan simple. Sekali sekala dia terbatuk.

Mukanya berkerut-kerut. Kemudian, saya melihat dia mengambil borang. Hati saya berbisik,

“Ah.. sudah, kena macam Helmee ni..”

Tekaan saya betul. Saya diarah untuk mengisi borang yang serupa dengan Helmee dan diarahkan untuk duduk di satu sudut di belakang.

Selepas saya giliran abang Aziz. Beberapa soalan diajukan dan dia melepaskan untuk masuk. Selepas itu giliran Hj Jaafar dan kemudian Hj Esa. Setelah mereka masuk, saya tidak tahu apa yang berlaku kepada mereka. Semoga mereka selamat di dalam. Saya dan Helmee tidak tahu apa yang akan berlaku.

Mungkin sebab passport kami banyak cop Negara-negara lain. Kalau itu alasannya, saya rasa passport Dato’ Yahya lagi bayak kot.

Mmm, sebab apa ye? Hati saya berbisik.

Saya memerhati sekeliling. Rupanya bukan saya seorang yang kena. Ramai lagi orang-orang Palestin, India, hingga dari Negara Eropah yang kena. Ada yang dari Italy dan German.

Saya melihat muka-muka mereka. Semua berkerut tak puas hati terutamanya orang Palestin. Melihat mereka, saya nampak satu kesamaan. Mereka yang ditahan semua orang-orang muda. Pihak Israel akan memeriksa dengan teliti setiap orang muda yang ingin masuk ke Israel.

Saya terus menunggu. Entah berapa lama lagi saya tak tahu. Saya tak tahu perkhabaran yang telah lepas dan mereka juga tak tahu perkhabaran saya.

“ini baru di dunia, di akhirat pasti lebih rumit lagi” bisik hati saya.

Penantian satu penyeksaan, lebih-lebih lagi menanti perkara yang tidak pasti. Saya akui kebenaran kata-kata itu. InsyaAllah, kita akan menyambung pada bahagian tiga.


“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Bethleham26 April 09, jam 8.45 pagi

1 comment:

Hunny said...

Salam Ustaz & all Team members,

Mudah-mudahan dipermudahkan urusan dan selamat semuanya.La takhof wa la tahzan, innallaha ma'ana..

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...