Friday, April 3, 2009

Coretan Santai 7 - Perhatikanlah KebesaranNya

Pagi 1 April 09, saya dan Helmi bersiap untuk pulang ke Malaysia dari Hostel Kahovskaya Moscow Medical Academy. Penghuni bilik 308 sibuk memasakkan untuk kami makan tengah hari. Terima kasih pada semua yang bersusah payah menyediakan kari ayam.

Masakannya enak. Rasa macam kat Malaysia. Pada pukul satu setengah, Agym, sahabat saya dari Kyrgistan datang ke Hostel Kahovskaya bertemu saya dan mengucapkan salam perpisahan. Saya rasa terharu dengan persabahatan yang terjalin. Begitulah, hubungan antara Islam. Apabila telah di satukan dengan ukhwah Islamiyyah, maka ia akan membuahkan persaudaraan dan kasih sayang. Dia sungguh-sungguh mengajak saya untuk ke negaranya.

“InsyaAllah, ” saya mengucapkan.

Pukul 2.30 kami mula keluar dari hostel. Kami menaiki metro dan kemudian menaiki bas. Sehari sebelum ini, Dr. Yufgenia telah menawarkan pada saya untuk dia menguruskan saya ke lapangan terbang. Alex yang mula-mula mengambil saya ke lapangan terbang dulu sanggup menghantarkan. Tetapi saya lebih senang dengan adik-adik pelajar di sini. Paling kurang ada teman bual di perjalanan. Alex tidak tahu bahasa Inggeris. Petang ini, Syazwan dan Pedas yang menghantar saya ke lapangan terbang

Lebih kurang pukul tiga setengah, kami sampai di lapangan terbang. Saya terus pergi ke kaunter Thai Airways. Setelah memasukkan barang dan mendapat pas penerbangan, baru kami mendapat berita bahawa penerbangan yang di jadualkan pukul 6.30 petang telah ditunda kepada pukul 8.30 malam.

“Kalau macam tu, kita pergi minum dululah”, saya mencadangkan pada semua. Kami semua naik ke tingkat satu dan minum teh di sana.

Dalam pukul 7.00 malam, saya bersiap-siap untuk ke masuk ke balai berlepas. Saya bersalaman dengan Syazwan dan Pedas. Terimbau saya kembali ketika mula-mula saya datang ke sini, tidak pernah terfikir akan bertemu dengan mereka di sini.

Jam 9.00, kapal terbang mula meninggalkan lapangan terbang Moscow, saya melihat dari kejauhan warna-warna putih salji. Saya memandang Helmi dan mengucapkan,

“Selamat pulang ke tanah air, tamat sudah kursus Universiti Kehidupan untuk kali ini”. Jutaan kenangan pahit dan manis di sini.

Kelas Universiti Kehidupan seterusnya sedang menunggu. Satu pembelajaran yang tidak ada penghujungnya. Semoga semakin hari semakin baik dan mendapat pimpinan dari Allah.

Melintasi awan-awan di udara, terasa bergegar seperti kereta melanggar lubang-lubang jalan. Perjalanan kami ke arah Timur sebenarnya menuju ke arah matahari terbit. Perjalanan kami akan ke singgah di Bangkok seketika. perjalanan dari Moscow ke Bangkok mengambil masa hampir 10 jam.

Satu permandangan yang paling saya suka lihat di dalam hidup saya ialah pertukaran malam dan siang. Dari atas, kita dapat melihat sebahagian bumi ini siang dan sebahagaian lagi masih malam. Pemandangan begini boleh kita lihat apabila mula masuk waktu Maghrib atau mula masuk waktu Subuh. Kita dapat melihat firmah Allah;-

“Engkaulah yang memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam”

Sesungguhnya, Allah menunjukkan segala kebesarannya pada penciptaan langit dan bumi. Apakah kita memerhatinya.
Gambar akhir saya di lapangan terbang Moscow
Gambar ini gambar ketika saya ke China, kita boleh lihat bandar Guang Zhou yang telah malam tetapi di sebalik bandar ini masih siang
Sebelah kiri yang telah malam dan sebelah kanan yang masih siang

2 comments:

Shahabudeen Jalil said...

sapa edit website nie sampai jadi huduh macam nie ??

dah tak meriah macam dulu la.

ibnu_maulub said...

ustaz dah tak ngajar kat moscow ke..??

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...