Thursday, October 30, 2008

Universiti Kehidupan 10 - Bahan Bakar

Selasa 28 Oktober 2008, ketika saya selesai program di surau ar-Rahmah Seksyen 8 Shah Alam kurang lebih jam 12.30 tengah hari, saya melihat kepulan asap yang besar di kawasasn perumahan yang berdekatan dengan bukit.

Kereta bomba yang datang dari arah bertentangan menerjah laju ke arah kepulan asap itu. Hati saya berdetik ingin tahu apa yang berlaku.

Saya memusingkan kereta saya dan mengikut jalan yang di lalui oleh kereta bomba. Sampai ditempat kejadian, saya melihat ramai orang berkumpul.

Rupanya kawasan bukit sekitar Seksyen 8 ini telah terbakar. Ia bermula dengan empat orang pemotong rumput yang membakar rumput-rumput kering sekitar kawasan ini. Oleh kerana angin yang bertiup kencang, api telah merebak dan mula membakar bukit ini. Api yang membimbangkan ialah ia hampir dengan beberapa buah rumah dan juga kawasan janakuasa TNB.

Saya memerhatikan sekeliling kawasan yang terbakar. Terdetik di hati saya, api ini hidup kerana ada bahan bakarnya. Ia membakar rumput-rumput dan pokok kecil.

Di akhirat kelak, api neraka juga menjulang tinggi. Ia juga mempunyai bahan bakarnya sendiri. Ia hidup bukan dari rumput, tapi ia hidup di atas daging manusia yang dibakar.

Manusia yang bagaimana? Ya, manusia yang ingkar pada Allah. Mungkin mereka orang yang berpangkat dan berharta di dunia, tetapi dengan pangkat dan hartanya dia lalai dan ingkar, lantas dia menjadi bahan bakaran api neraka.

Mungkin dia orang yang glamour di dunia, tetapi dengan glamournya dia menjadi sombong dan menjadi bahan bakar di neraka.

Oleh yang demikian, sentiasalah kita memperbaiki diri kita, meningkatkan amalan, meningkatkan akhlak, meningkatkan hubungan kita dengan Allah.

Memang susah ingin menjadi orang yang baik akhir zaman ini, tapi cita-cita yang kita ada insyallah akan dibantu oleh Allah.
Api yang mulai merebak ke kawasan perumahan kawasan bukit yang mulai terbakar

Kebakaran yang menghampiri stesyen janakuasa eletrik TNB.


Semoga Allah sentiasa menyelamatkan kita di dunia dan di akhirat. amin..

2 comments:

FauzyCaterers said...

salam....
Apa hukum meminjam duit dengan "TEKUN NASIONAL" orang kata dia guna sistem riba...
Saya harap penjelasan Ustaz..

Ustaz Amin said...

Apa-apa pinjaman, jika ada kenaikan berdasarkan pinjaman tersebut merupakan riba. Jika boleh, hindarkanlah. Jika tidak ada pilihan lain, mintak ampunlah pada Allah dan niatlah untuk tidak selama-lamanya dalam sistem ini jika ada pilihan, sekian..

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...