Saturday, October 18, 2008

Sekilas 4 - Di sini, makan sering dibuang

CANBERRA 16 Okt. - Timor Leste kini berdepan dengan krisis makanan dengan lebih separuh daripada kanak-kanak di negara itu terpaksa berlapar berikutan kenaikan harga makanan global.

Menurut tinjauan dari rumah-ke rumah oleh pertubuhan bantuan antarabangsa Australia, Oxfam, lebih 70 peratus keluarga kini berhadapan dengan krisis kekurangan makanan dengan ada yang hanya makan sekali sehari sejak enam bulan lalu.

Kita di M alaysia, sering terjadi makanan dibuang. Kadang kala kita makan bukan kerana lapar. Lepak dengan kawan di kedai makan, orderlah nasi goreng yang akhirnya tak habis.

Sesuap yang masuk ke mulut kita wajib kita syukuri. Allah berjanji bahawa orang yang bersyukur akan Allah tambahkan nikmat itu.

Dua puluh empat jam kebelakang, sebelum kita membaca blog ini, banyak nikmat yang Allah telah limpahkan. Tetapi adakah kita telah mula mengucapkan syukur.

Jika belum marilah sama-sama kita ucapkan "Alhamdulillah"

Semoga Allah menjadikan saya dan pembaca sekelian orang terus dipimpin oleh Allah. Semoga kita semua selamat di dunia dan selamat di akhirat,

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...