Monday, October 20, 2008

Tarbiah dan Dakwah 4 - Menjadi orang berakhlak

Pada kesempatan kali ini kita akan membicarakan mengenai akhlak. Kalau kita lihat pengajian di dalam Islam, di antara perkara yang Nabi tekankan adalah akhlak. Sebaik-baik muslim adalah orang yang paling baik akhlaknya.

Apakah yang dikatakan akhlak. Ia adalah sifat dan sikap yang selaras dengan al-Quran dan hadith. Sifat adalah apa yang ada di dalam hati manakala sikap pula apa yang nampak pada perbuatan.

Di dalam Islam, tidak di katakan seorang itu berakhlak jika dia hanya ada sifat seperti tawakkal tetapi sikapnya kasar. Bercakap membentak-bentak, meninggikan suara dan sebagainya. Begitu juga tidak dikatakan seorang itu berakhlak jika hanya sikapnya sahaja baik tetapi sifatnya tidak. Lahirnya nampak baik, cakapnya lemah lembut tetapi hati penuh hasad dengki, sombong, takabbur dan sebagainya. Jadi, akhlak adalah gabungan di antara sifat dan sikap.

Jika kita memerhatikan pengajian akhlak di dalam hadith, kita akan menenemui didikan Nabi untuk bercakap dengan lemah lembut, bergurau, berjalan dengan tawadduk dan lain-lain lagi. Yang zahir dan yang nampak inilah yang dikatakan sebagai sikap.

Kita juga akan menemui hadith yang mengajar mengenai sifat seperti sabar, tawakkal, syukur, menghindarkan sombong, riyak dan sebagainya. Yang ada di dalam hati inilah sifat.

Oleh yang demikian, jika kita hendak membentuk akhlak, hendaklah kita membentuk kedua-dua ini sekali iaitu sifat dan sikap.

Semoga Allah menjadikan saya dan pembaca sekelian orang yang sentiasa berakhlak untuk keselamatan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat. amin..

No comments: