Sunday, October 5, 2008

Sirah 1 - Srikandi yang dilupakan


Hari ini 5 Oktober, hari kedua saya berada di Phuket Thailand. Saya menziarahi kawan lama sempena hari raya ini. Seperti biasa, pertemuan dengan anak tempatan akan membincangkan mengenai sejarah dan masyarakat Islam tempatan. Semasa berjalan di bandar Phuket saya terlihat dua patung perempuan yang memegang pedang. Melihat patung ini, saya bertanya kepada sahabat saya, Ustaz Hussain, mengenai siapakah tokoh yang dijadikan tugu di tengah bandar ini.

Ustaz Hussain mula bercerita kepada saya sejarah Phuket ini.

Sebelum perang dunia kedua iaitu pada sebelum 1940, Thailand mempunyai raja-raja kecil yang bernaung pada raja utama di Bangkok. Mereka semua raja dari Dinasti Cakri. Di Phuket juga terdapat raja kecil yang bernaung di bawah Bangkok.

Segalanya bermula ketika raja Phuket ingin mencari bakal permaisurinya. Dia pernah menyamar menjadi rakyat biasa dengan melihat kehidupan masyarakat. Pencariannya berakhir apabila dia berkenan kepada seorang perempuan Muslimah bernama Fatimah. Fatimah seorang yang kuat memegang ajaran agama. Jika Raja benar-benar ingin memperisterikannya, raja mestilah memeluk Islam. Jika tidak, maka Fatimah rela mati dari menjadi isteri seorang yang tidak menyembah Allah.

Kelebihan dan keutamaan yang ada pada Fatimah menyebabkan raja akur dengan syaratnya. Raja memeluk Islam dengan disaksikan oleh masyarakat setempat. Islamnya raja Phuket dirahsiakan dari pengetahuan pusat iaitu raja agung di Bangkok.

Pada tahun 1940an, meletuslah perang dunia kedua. Siam tidak ketinggalan dari menjadi sasaran Jepun. Bagi mempertahankan Bangkok, seluruh raja kecil dan tenterannya diarahkan naik ke Bangkok untuk menghadapi kemungkinan serangan Jepun.

Tanpa disangka, Jepun telah melabuhkan kapalnya di Krabi dan Phuket. Ketika itu, pahlawan-pahlawan Phuket tidak ada di sini. Mereka semua telah berangkat ke Bangkok.

Bagi mempertahankan negeri Phuket pada ketika itu, Pemaisuri Fatimah telah menyusun dan memimpin sendiri tentera. Tentera permaisuri terdiri dari orang-orang perempuan. Hanya sedikit orang lelaki yang ada pada ketika itu. Mereka memakai pakaian lelaki, mengangkat pedang, dan berjuang mempertahankan Phuket.

Selama dua hari mereka mempertahankan Phuket sebelum tentera suaminya tiba kembali dari Bangkok. Peperangan kemudiannya berlalu selama sebulan dengan menyaksikan kemenangan di pihak Phuket. Ramai yang terkorban termasuk permaisuri Fatimah.

Islamnya raja Phuket hasil dakwah Fatimah telah lama dirahsiakan. Ia hanya terbongkar pada tahun 2004 apabila ketua Islam negeri Phuket, Bamrung Sampaurat atau nama Islamnya Abu Bakar ingin mengadakan sambutan Maulidur Rasul. Sambutan kali ini akan mengetengahkan sejarah Islam di Phuket. Dia telah membentuk satu jawatankuasa bagi mengkaji sejarah Islam di Phuket. Di antara ahli panel jawatankuasa ini ialah sahabat saya Ustaz Hussain.

Ustaz Hussain telah menemui makam Permaisuri Fatimah dan adindanya Maimunah. Dia juga telah menemui makam sebenar Raja Phuket yang Islam itu. Makam yang sebenar tidak didedahkan pada masyarakat umum. Ada sebuah makam lain yang dibina untuk Raja ini dengan binaan yang tidak Islam. Ini supaya generasi akan datang tidak mengetahui Islamnya raja ini. Sejarah permaisuri Fatimah juga telah disasarkan dengan hebahan bahawa Permaisurilah yang memeluk Buddha bukannya raja yang memeluk Islam. Dengan penemuan makam-makam ini, masyarakat Thailand agak gempar kerana sejarah sebenar telah terbongkar.

Sesungguhnya, ahli sejarah memang boleh menipu sejarah. Sebab itu, dalam membicarakan mengenai Islam, umat Islam sendiri perlu mengkajinya. Kita banyak membaca sejarah umat Islam terutamanya di Nusantara hasil dari penulisan orang yang bukan Islam. Ramai juga yang lebih percaya kepada Orentalis.

Sudah sampai masanya kita perlu memperdalamkan sejarah Umat Islam terutamanya di Nusantara ini dengan kajian dari Umat Islam sendiri. Sesungguhnya, orang yang mampu mencipta sejarah adalah orang yang mahir di dalam sejarah.

Semoga banyak lagi yang boleh kita kaji di masa akan datang.

4 comments:

Generalhoho said...

Salam ustaz.. gambar takda ke?

Anis Hartini Haron said...

Salam ustaz...sapmai hati tinggal saya...:( lain kali ustaz kita plan gi Karabi nak?

ulatcomel said...

tapi...dalam sejarah phuket sendiri...kisah mereka tiada dikaitkan dengan Islam langsung...mereka dikenali sebagai Thao Thep Kasattri dan Thao Sri Sunthon....

cuba lihat disini...
http://en.wikipedia.org/wiki/Thao_Thep_Kasattri_and_Thao_Sri_Sunthon

Ustaz Amin said...

Kita bersyukur pada Allah yang telah menggerakan hati ahli persatuan Islam di sana di dalam membuat kajian kembali pada sejarah mereka.

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...