Thursday, October 30, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 15 - (Lubnan 2)

Kesempatan kali ini, kita akan berkongsi pengalaman di tengah kota Beirut Lubnan. Tengah-tengah bandar di Beirut ada satu bandar baru yang dibangunkan. Tempat ini dipanggil "down town" Down Town dibangunkan dengan gaya Eropah.
Di hujung jalan Down Town terdapat sebuah masjid. Ia diberi nama Masjid Khatamul Anbiya wal Mursalin. Reka bentuknya seakan-akan masjid Biru di Istanbul Turki.

Burung-burung merpati jinak banyak terdapat di tengah-tengah Down Town
Kita boleh lihat juga bangunan tempurung seperti ini. Ia bangunan tanpa tiang

Kalau di London ada 'Eye London", di Kuala Lumpur ada "Eye On Malaysia" di Beirut juga ada "Eye Beirut" Kita boleh menaikinya untuk melihat bandar raya Beirut
Pakaian tenteranya tidak berwarna hijau. Sebab di sana tak banyak pokok. Ia warna putih belang kelabu seakan-akan warna pasir
Kita juga boleh menaiki belon udara untuk melihat kota Beirut

Di Malaysia, budaya menghisap "sisha"(seperti rokok besar) telah mula ada. Di sana, shisha mereka dibentuk dari buahan terus.
Daripada perjalanan saya ke sana, saya dapat melihat sikap orang di sana yang lebih peramah dari negara arab lainnya. Di sini, ramai juga orang yang tidak Islam dan jika Islam pun mereka hidup gaya moden yang sudah tidak memegang cara hidup Islam.
Ramai yang sudah tidak bertudung. Budaya berdating bagi pasangan muda mudi banyak di sekitar bandar Beirut.
Bagi masyarakat Islam di sana, selain fahaman Ahli Sunnah, ada di antara mereka yang berfahaman Syiah.
Apa yang penting, semakin kita mengenali budaya orang lain semakin matang kita bergaul dengan mereka. Semoga setiap perjalanan hidup kita menambahkan ilmu dan pengalaman agar ia dapat digunakan untuk terus taat pada Allah.

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...