Monday, October 6, 2008

Sirah 2 - Secebis catatan Islamnya Nusantara

Ada enam negeri di Thailand yang berbatasan dengan laut mempunyai masyarakat Islam. Negeri itu Patani, Satun, Krabi, Phang Ha, Trang dan Phuket. Negeri ini mendapat Islam hasil dakwah orang Melaka, orang Acheh dan pendakwah Islam dari tanah Arab sendiri. Di Patani, kita akan dapat melihat, kitab-kitab jawi berbahasa Melayu dibaca, kemudian disyarahkan oleh tuan-tuan guru di dalam bahasa Thailand. Bahasa Melayu seolah-olah seperti bahasa Arab yang dibaca tulisannya kemudian disyarahkan ke dalam bahasa ibunda.

Di sebelah atas Thailand yang bersepadan dengan China seperti Chiang Mai juga terdapat masyarakat Islam. Mereka mendapat Islam dari orang Arab yang berada di China.

Ada empat orang sahabat Nabi yang dimakamkan di negeri China. Mereka mengembangkan Islam ke China dan negara bersebelahan dengan China. Utusan-utusan dakwah ini meliputi Nusantara ini.

Baru-baru ini, ada satu makam yang ditemui di Barus Indonesia. Makam ini tertulis wafatnya pada tahun 48 hijrah. Kita masih menunggu lagi apa kata ahli sejarah mengenai makam ini. Jika benar makam ini wafat pada tahun 48 hijrah, maka pemiliknya, jika tidak sahabat, pasti Tabi'in. Ini juga akan menafikan kajian Orentalis yang mengatakan bahawa Islam hanya sampai ke Nusantara pada kurun ke 15 masihi sahaja.

Apa yang penting ialah, dengan mengetahui sejarah, kita akan lebih mengenali diri kita. Orang yang mengenali dirinya akan terus mempertingkatkan dirinya. Orang yang sentiasa mempertingkatkan dirinya, insyaallah akan terus berjaya samada hidup di dunia mahupun akhirat.

No comments: