Thursday, October 9, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 9 - Pulau Panye di negeri Phang Nga Thailand

Kita nak bicara sedikit mengenai Pulau Panye di Phang Nga Thailand. Dari Phuket ke jeti pulau ini sejauh 89 km. Pulau ini merupakan satu pulau yang didiami 100 % orang Islam. Keunikan pulau ini ialah semua rumah penduduk berada di atas air. Yang ada di tanah hanyalah masjid dan kubur sahaja. Pulau ini didiami oleh 2000 orang penduduk di dalam 300 keluarga. Terdapat juga sekolah yang juga di dirikan di atas air.

Pandangan di Pulau Panye. Hanya masjid dan kubur sahaja di atas darat.
Penduduk di sini menjalani kehidupan seperti orang lain, ada kedai-kedai, ada restoran, sekolah dan masjid.

Kedudukan rumah di atas air.
hanya kubur dan masjid sahaja di atas darat

suasana di dalam masjid di pulau Panye
Pulau ini terdedah dengan ancaman Tsunami, tetapi dengan kuasa Allah, ketika kejadian Tsunami pada Dec 2004, pulau ini tidak kena sama sekali. Jika mengikut sifir biasa, pulau ini akan musnah di landa Tsunami.

Wajah-wajah muslimah di Pulau Panye
Suasana di kawasan rumah Pulau Panye

Sekolah yang dibina di atas air.
Saya rasa kagum dengan pendakwah terdahulu yang telah masuk ke sini dan mengislamkan masyarakat di sini. Cuba kita bayangkan, ketika pendakwah kita sampai, bagaimana mereka memulakan komunikasi sehingga akhirnya seluruh pulau ini memeluk Islam.
Itu jasa pendakwah terdahulu, kita bagaimana?..

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...