Sunday, October 26, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 13 - Syria 1 - Masjid Umawi

Pada kesempatan kali ini, kita akan berkongsi pengalaman di Damsyiq, Syria. Rasullulah pernah bersabda di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, "akan dibuka kota Syam satu hari nanti. Apabila kamu memilih tempat persinggahan maka kamu pilihlah sebuah kota yang dikenali sebagai Damsyiq. Ini kerana di sanalah tempat perlindungan orang-orang Islam ketika perang, di situ jugalah tempat perkhemahan mereka iaitu di kawasan yang dikenali sebagai Ghutah". Imam Ahmad bin Hanbal mengatakan, "Damsyiq adalah bandar yang didiami oleh kebanyakan wali abdal dan golongan zuhud.

Mari kita mulakan dengan Masjid Umawi. Ia adalah sebuah masjid yang dibina pada tahun 86 hijrah bersamaan dengan 705 masihi.
Masjid ini didirikan di atas arahan Khalifah al-Walid bin Abdul Malik. Pada satu ketika ia menjadi tumpuan orang belajar dan berhimpun. Di wakaf ini pula tempat orang meletakkan harta zakat. Ia kemudian akan diambil oleh orang yang tidak berkemampuan.

Tapak masjid ini memang menjadi tapak rumah ibadat sejak 2000 tahun sebelum masihi lagi. Mereka menyembah tuhan Semitik Haddad. Selepas agama tauhid Nabi Isa sampai ke sini, ia menjadi tempat ibadah. Pada ketika agama Isa diubah, tempat ini menjadi gereja.

Ketika Islam sampai ke Damsyiq pada tahun 636 Masihi, orang Islam juga menggunakan tempat ini sebagai tempat sembahyang. Lama-kelamaan, orang kristian menyerahkan tanah ini kepada orang Islam. Sebagai balasannya, mereka diberikan tanah yang lebih luas lagi ditempat lain.

Pada zaman dahulu Quran tidak mempunyai baris dan titik. al-Hawari di dalam kitabnya "Ziyarat" menyatakan bahawa, "mushaf Uthman bin Affan mula diletakkan titik dan baris di masjid ini.
Masjid ini merupakan masjid tertua di Syria. Di timur masjid ini terdapat masjid Saidina Umar dan Masjid Saidina Ali. Ia pernah menjadi tumpuan para Sahabat bertemu dan berbincang mengenai hal-hal Islam satu ketika dahulu.

Di antara keunikan masjid ini sehingga sekarang ialah azannya. Pada zaman dahulu tidak ada pembesar suara. Jadi setiap muazzin akan berdiri disetiap penjuru. Mereka akan azan beramai-ramai. Pada zaman sekarang mereka masih mengekalkan cara ini walaupun telah ada pembesar suara. Seorang ketua akan memulakan azan kemudain ia akan diikut oleh yang lain bersama-sama. Bilangan mereka yang azan boleh jadi sehingga tujuh orang sekaligus.

Ini ialah kereta pengangkut alatan tentera yang digunakan oleh Salahuddin al-Ayubi pada ketika perang salib.
Di dalam masjid ini juga terdapat kepala Nabi Yahya a.s. Nabi Yahya telah disembelih oleh kaum yang ingkar pada seruannya. Ia kemudian memenggal kepala Nabi yang mulia ini. Kepalanya dimakamkan di sini.
Kepala Baginda telah diletakkan di dalam bekas tembaga. Imam Nawawi ada menyebutkan kisah ini di dalam kitabnya Tahzibul Asma. Diriwayatkan dari Zaid bin Waqid, ketika beliau sedang bekerja membina dan menyiapkan masjid ini (selepas orang kristian memberikan tanah ini kepada orang Islam) beliau membina tapak-tapak asas masjid di sekitar makam ini. Tiba-tiba makam ini bolos dan membentuk satu lubang. Beliau telah memberi tahu hal ini kepada Khalifah al-Walid. Pada malam itu, Khalifah al-Walid telah masuk dan turun menelusuri lubang tersebut. Kahlifah kemudiannya mendapati sebuah bekas dari tembaga. Di atas peti tersebut terukir "ini adalah kepala Yahya bin Zakariya. Menurut riwayat yang lain, kulit dan rambut Nabi Yahya ini tidak berubah sama sekali. Khalifah kemudiannya mengarahkan agar makam ini ditutup dengan baik.
Ada satu lagi kepala yang dimakamkan di sini. Ia ialah kepala Saidina Hussain, cucunda Nabi s.aw. Makam ini terletak berdekatan dengan pintu Turbah Kamiliyyah.
Saidina Hussain telah syahid di bumi Karbala pada tahun 61 hijrah. Badannya dikebumikan di Karbala sedangkan kepalanya dihadapkan kepada Khalifah Yazid bin Muawiyyah di Damsyiq ini. Kepala ini kemudiannya dimakamkan di dalam masjid ini. Walaubagaiman pun, terdapat beberapa pendapat mengenai makam kepala Saidina Hussain ini. Ada yang mengatakan ia dimakamkan di Karbala sendiri, ada yang mengatakan ia dimakamkan di Madinah, di Raqqah iaitu di sungai Furat dan ada yang mengatakan ia dimakamkan di Kaherah Mesir.
Semoga kita mendapat manfaat dan pengajaran dari pengembaraan ini.

3 comments:

Azwan said...

assalamualaikum ustaz amin..saya azwan dari kelantan..saya slalu lihat ustaz kat rancangan "Tanya Ustaz" di tv..diakhir rancangan itu..selalu ustaz bacakan doa..saya nak minta tolong ustaz ajarkan doa itu kepada saya..boleh tak ustaz kirimkan melalui email saya.. onesystech@yahoo.com ..doa yang ustaz bacakan diakhir rancangan itu membuatkan saya rasa diri saya ini banyak yang tak lengkap..dan sekarang saya sakit..diharap doa itu menjadi penawar bagi penyakit saya..InsyaAllah.

Kak Mahh said...

Alhamdulillah beruntungnya dapat ke sini melihat dan merasa tinggalan sejarah islam.

hisham said...

pengalaman menarik, teringin ke sana.

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...