Wednesday, October 29, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 14 - (Lubnan)

Pengembaraan kita kali ini ialah ke Lubnan. Pada Jun 2006, saya memasuki Lubnan melalui jalan darat dari Syria. Perjalanan mengambil masa kurang lebih lima jam. Kami melalui kawasan berbukit. Jika pada musim sejuk, kadang kala kawasan ini sukar dilalui kerana dipenuhi dengan salji. Insyallah kita akan berkongsi pengalaman secara detailnya nanti.
Sepadan Syria-Lubnan. Ia seperti sepadan Wang Klian di Perlis untuk masuk ke Thailand. Prosidur masuk tidaklah terlalu ketat
Di Beirut, saya menziarahi kubur Perdana Menteri Lubnan yang mati dibom, Rafiq Hariri. Sehingga sekarang tidak tahu siapakah dalang pembunuhan ini. Tetapi, kebanyakkan penganalisa meyakini ia adalah angkara Israel. Ini kerana Rafiq seorang yang agak tegas di dalam hal-hal berkaitan Israel.

Ini ialah kubur kawan-kawan yang terkorban bersamannya
Di belakang saya ialah Masjid Khatamul Anbiya wal Mursalin di tengah-tengah bandaraya Beirut. Ia seakan-akan binaan masjid di Turki

Di Beirut juga terdapat masjid untuk orang Syiah. Antara identiti mereka ialah menggantungkan lambang-lambang berwarna hitam. jadi, jika ke sana, jangan tersilap masuk masjid.
Di Beirut juga terdapat kesan peninggalan Rom lama. Pada sebelum kedatangan Islam, Lubnan berada di bawah jajahan Rom Timur. Hingga sekarang pun, masih ramai penduduk Lubnan yang beragama Kristian.
Gambar di atas ialah kesan bangunan di zaman Rom Timur
Terdapat juga gereja besar di bandar Beirut
Tandas untuk buang air kecil. Walaupun berdiri tetapi mempunyai paip air untuk bersuci
Batu unik dipersisiran pantai di Lubnan
Pantai di Lubnan.
Insyaallah kita akan berkongsi lagi pengalaman kembara ini. Semoga kita semua akan terus diberi ilmu dan pengalaman oleh Allah. Allah berfirman, "bertaqwalah pada Allah, nanti Allah akan mengajarkan kamu ilmu".

3 comments:

mary said...

A'kum ustaz..nak tanye je..ape.. salah ke kalu kite termasuk smayang kat dalam masjid golongan syiah??!...kalu kite masuk, diorang ble cam ke kite ni sunni...

Ustaz Amin said...

tak salah, tapi takut mereka tak bagi kita masuk. Dia boleh cam kita sebab cara kita sembahyang dengan mereka tak sama. Mereka memakai batu untuk sujud. cara salam akhir pun tak sama.

Shahabudeen Jalil said...

Ustaz, senyum sket dlm gambar2 tu.. masam jer muka.. hehe.