Tuesday, October 21, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 11 - Mesir 2

Pada kesempatan kali ini, kita akan berkongsi pengalaman di Mesir
Di Taba, Sinai, Kubu Salahuddin al-Ayubi. Kubu ini terletak di tengah-tengah Laut Merah yang merangkumi negara Mesir, Saudi dan Jordan. Ia dibina oleh Salahuddin al-Ayubi ketika operasi menawan Baitul Maqdis dari tentera salib.

Hamam bererti tempat mandi. Hamam Firaun bererti tempat mandi Firaun
Tempat ini merupakan tempat mandi wap yang dikatakan menjadi tempat mandi keturunan di raja Firaun. Udara di dalamnya agak panas dan jika tidak biasa ia boleh membuatkan seseorang lemas di dalam wap.
Di Sinai, Terdapat 12 telaga yang khusus untuk pengikut Nabi Musa a.s. Mereka berehat dan Allah pancarkan 12 mata air untuk setiap kabilah.
Kini, hanya tinggal lapan buah sahaja telaga yang masih boleh dilihat. Bakinya sudah tertimbus.

Masjid Nabi Daneil di Iskandariah Mesir. Di dalam masjid ini terletak makam Luqman al-Hakim dan Nabi Daniel
Kita terpakasa menuruni tangga untuk sampai kepada dua makam ini.

Makam Luqman al-Hakim bersebelahan dengan makam Nabi Daniel

Di kaki bukit Thur Sina, terdapat ukiran anak lembu. Kisah lembu Samiri tersebut di dalam al-Quran. Patung anak lembu ini diukir oleh Samiri yang kemudiannya mengajak Bani Israel menyembahnya. Peristiwa ini berlaku ketika Nabi Musa sedang bermunajat kepada Allah di puncak Thur Sina. Patung ini pernah disalut dengan emas untuk menjadikan orang tertarik menyembahnya.
Piramid di Gizza pernah tersenarai di dalam tujuh benda ajaib di dunia. Ia dijadikan lambang keangkuhan Firaun.
Piramid ini sekarang telah dibongkar. Banyak mumia dijumpai termasuk Ramsis (ii) yang diyakini dialah Firaun yang hidup pada zaman Nabi Musa.

Spinx (Abu Haul) dibina sebagai penjaga kepada Piramid. Ukiran Spinx ialah Badan singa dan kepala manusia.
Allah menyebut di dalam al-Quran, mengembaralah ke muka bumi dan lihatlah bagaiman akibat orang-orang yang mendustakan (ajaran Allah)
Mereka pernah menjadi hebat tapi sekarang menjadi mayat. Kita juga akan begitu. Sebab itulah, sementara badan ada nyawa, taatlah pada Allah dan Rasul. Semoga kita memperolehi keselamatan di dunia dan di akhirat, amin....

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...