Friday, February 26, 2010

Diari 168 – Warna Warni Kehidupan Seoul 2

Hari ini 25 Februari 2010 jam 12.00 tengah hari, Seoul disimbahi dengan hujan. Sudahlah memang masih di dalam musim sejuk, ditambah dengan hujan lagi, bergandalah sejuk lagi hari ini.

Hari ini, tidak ada program yang menarik, hanya melihat kawasan perniagaan dan tempat yang biasa orang Malaysia datang untuk urusan borong kerongsang dan product kain-kain bermutu tinggi.

Keluar dari stesen Metro, tiba-tiba saya dipayungkan oleh seorang Korea yang tidak pernah saya kenal. Dia menunjukkan dengan tanda isyarat bahawa sekarang sedang hujan dan mengajak saya bersama-samanya berjalan dengannya di bawah satu payung.

“Baik betul budaya dia orang ni” bisik hati saya.

Jam 8.00 malam, saya diajak oleh Luqman dan Hafizul (pelajar Malaysia di Korea) untuk makam malam di sebuah restoran. Malam ini kami makan masakan belut. Korea terkenal dengan makanan belut.

setelah makan malam, saya di ajak oleh Luqman untuk berjalan di sekitar Universiti Hongik untuk melihat aktiviti mahasiswa pada waktu malam.

Di sekitar Hongik Universiti ini terdapat satu kawasan yang agak meriah. Di sini terdapat baju-baju dan kasut rekaan pelajar-pelajar di sini sendiri.

“Kawasan ini adalah tempat para pelajar di sini berkarya” kata Luqman pada kami semua.

“Baguslah, mereka ada tempat untuk mengembangkan kreativiti mereka” Helmee menambah.

Kami melihat, banyak kedai-kedai baju yang direka oleh Mahasiswa di Universiti ini hingga kepada yang berjenama. Ada syarikat besar yang memberi laluan kepada mahasiswa untuk mereka membentuk reka bentuk mereka sendiri.

Kita boleh lihat design seperti Adidas yang direka untuk tempatan yang tidak terdapat di negara-negara lain.

“Rokok kat sini sangat nipis” kata Hafizul (seorang lagi pelajar Malaysia di Korea)

“Kalau di Malaysia, kandungan TARnya 1.5 mg sedangkan di sini kandungan TAR hanya 0.2 mg sahaja” tambah Hafizul lagi.

Saya yang tidak biasa di dalam perkara rokok ini hanya mendengar mereka bercerita ketika melihat anak-anak muda Korea melepak sambil menghisap rokok.

Sejak dari mula datang lagi, saya agak pelik dengan tiang-tiang lampu di Korea ini. Ia diletakkan dililit dengan satu benda berduri kecil.

“Kenapa ye dia orang letak benda ni” tanya saya pada Hafizul.

“Ooo, untuk mengelakkan orang menampal poster di tiang-tiang ustaz” Hafizul memberikan jawapannya.

“Bagus ye, kalau di Malaysia, tiang-tiang serabut ditampal dengan poster-poster.

Kami melihat banyak tempat hiburan untuk mahasiswa di sini, tetapi hanyalah sebagai tempat melepak, tidak seperti di Itaewon yang banyak rumah-rumah maksiat.

“Orang di sini suka minum arak, dan arak Korea di sini dipanggil Soju” Luqman menambah.

“Saya ada berbual dengan doktor di sini dan mereka memberi tahu bahawa ramai orang Korea yang diserang cancer perut kerana terlalu banyak minum Soju” Hafuzul menambah pula.

Terperanjat kami apabila di sapa dengan sekumpulan gadis-gadis bertudung. Dari gayanya kelihatan seperti orang Malaysia.

Ketika hampir rupanya memang betul, sekumpulan Mahasiswi Jepun yang bercuti di Korea.

“Iskh, datang dari Jepun hanya perempuna-perempuan, tak bahaya ke?” tanya saya pada Luqman. Mereka semua mengenali Luqman.

“Di Jepun lagi teruk keadaan, jadi, bila dia orang datang ke Korea ni tak ada benda, Korea lebih selamat dari Jepun” kata Luqman setelah menyapa Mahasiswi dari Jepun yang dikenalinya itu.

“Tapi kalau berjalan di negara Arab jangan buat hal, kalau hanya perempuan-perempuan aje yang jalan, memang hilanglah jawabnya” saya menambah.

Setakat ini, negara Arab yang telah saya pergi, kebanyakkan orang perempuan kena berhati-hati kecuali Maghribi. Di sana, pelajar muslimah kita naik teksi pukul 2-3 pagi pun selamat.

Barangkali, kerana bersepadan dengan Eropah dan terlalu banyak orang Eropah di Maghribi, menyebabkan cara pergaulan masyarakat sana lebih baik.

Bak kata pepatah Melayu, lain padang lain belalang, begitulah setiap negara berbeza. Tetapi, dengan banyak bergaul dan memahami budaya orang lain menjadikan kita lebih menghormati orang lain dan lebih menghargai apa yang ada pada kita.

Sesungguhnya, alam ini sebuah Universiti yang luas, sesiapa yang sentiasa memerhatikan alam, dia akan dikurniakan keluasan ilmu dan pengalaman.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Itaewon Seoul

26 Februari 2010 jam 12.40 tengah malam

Budaya ketimuran yang baik

Malam ini saya diajak untuk makan belut, dari kiri gambar,Luqman dan Hafizul, pelajar Malaysia di Korea ini.

IMG_9618

Ini antara yang menarik. Sapu tangan ini sebesar pil sahaja, Ketika di letak air, dia akan mengembang

IMG_9619

Hingga jadi sebesar ini.

IMG_9627

Di kawasan Universiti Hongik

IMG_9630

Pelajar Jepun yang bercuti di Korea

IMG_9631

Kedai roti

IMG_9632

IMG_9633

Universiti Hongik, gerbangnya adalah kelas-kelas

IMG_9636

Mahasisiwa/i

IMG_9642

Keunikan teknik untuk tidak ditampal dengan poster

IMG_9644

Ia dibuat dari getah

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...