Friday, December 25, 2009

Jawapan Pada Persoalan 89

Alhamdulillah, pada kesempatan ini, dapat kita berkongi jawapan pada persoalan yang diajukan

Mata B Ustaz, tanya lg pasal hibah. Cam ne nk akad dgn anak2 pasal duit 2 sbb umur anak2 itu 2,5 & 7 thn. 2009-12-16 4:22 PM

Wakilkan pada emaknya (isteri tuan), jadi, emaknya yang menerima hibah bagi pihak anak

Guest Salam. Confuse. Tanda org yg hampir dgn Allah itu wajahnya bcahaya hasil dr byk bsunyi dgnNya..berseri-seri. Bgmana tanda gelap tp wajah x bcahaya? 2009-12-16 3:59 PM

Wallahualam, jangan susah hati melihat wajah orang tak bercahaya, tapi risaulah jika wajah sendiri yang kurang seri

Guest Salam. Ustaz, sy mahu berkongsi dgn Aida berkenaan tanda hitam didahi - Tanda hitam pada dahi adalah beza bg setiap individu. Org yg kulit sensitif & ada penyakit terutamanya diabetes & alergi mmg cepat meninggalkan kesan w'pun dgn hanya solat fardhu shj. Yg penting ikhlas dlm ibadat. TQ & Wsalm 2009-12-17 5:19 AM

Jopun Ustaz, bolehkah kita myimpan gambar org yg tlh meninggal 2009-12-16 3:28 PM

Boleh asalkan bukan untuk dipuja

Jopun Ustaz, adakah wanita haid perlu memeriksa samada haidnya tlh kering setiap kali waktu solat tiba. Bgmn jk haid tsebut hy setitik shj klua pd waktu zohor hari tsebut & akan klua setitk pd waktu zohor esoknya & kdgkala benti 1-2 hari. So, bila patut mandi wajib 2009-12-16 3:25 PM

Maknanya tu belum bersih betul, mandi setelah benar-benar bersih

Jopun Ustaz, benarkah roh org yg br meninggal akan balik ke rumah dlm tempoh tertentu. Kdg kala, isteri arwah & keluarganya akan thidu minyak wangi kasturi yg sering dipakai arwah sms hayatnya diwaktu tengah mlm sms mrk duduk bsembang2 2009-12-16 3:21 PM

Wallahualam, alam roh amat rumit membincangkannya, tetapi apa yang tiada di dalam al-Quran dan Hadis, janganlah dipercayai. Cuba baca kitab Roh karangan Imam Ibn Qayyim

Jopun Ustaz, seseorg yg tlh meninggal dunia tlh dtg dlm mimpi & beritahu yg dia dah bahagia sekarang. Adakah berita itu benar @ adakah itu mainan mimpi 2009-12-16 3:18 PM

Mungkin benar

amin ustaz, sseorg ni mengalami penyakit gatal kulit yg terjadi di merata tmpt yg menyebabkn keluarnya air bisa.air bisa kn najis.jadi air bisa tersebut 2009-12-16 5:42 PM

Air bisa tidak, nanah yang najis

amin ijma' ulama hanya ditujukan kpd ulama2 mujtahid kn...bagaimana dgn ulama2 biasa yg bukan brtaraf mujtahid, adakah boleh dikira ijma' jugak? 2009-12-16 5:36 PM

Ulama yang boleh berfatwa

husna salam ustaz, klau boleh sya tahu...Allah berada di mana? 2009-12-16 5:32 PM

Menurut akidah ahli sunnah wal Jemaah, kewujudan Allah tidak bertempat, janganlah terpengaruh dengan perbahasan yang menggunakan akal

amin adakah boleh dikatakan ikhlas jika sserg itu melakukn sesuatu kebajikan utk mgharapkn syurga dn pahala? 2009-12-16 5:28 PM

ikhlas tahap rendah

amin ustaz, bagaimana caranya nk mmbuatkn hati kita betul2 brlaku ihsan ketika sdg solat..krn ketika solat hati sya selalu fikir mcm2.. 2009-12-16 5:23 PM

minta pada Allah, sebab ihsan tidak datang tanpa bantuan Allah

amin salam ustaz, kadang2 lepas kencing sya merasakn ada bbrapa titik lagi yg keluar, adakah sya perlu mmbasuh semula kemaluan sya? 2009-12-16 5:19 PM

Kalau yakin, perlu

Mata B ustaz, adakah kita perlu lafaz & berakad bila nak bg zakat pd seseorang & myebutnya jenis zakat yg nak diberi 2009-12-16 4:39 PM

Tidak kecuali pada amil

Mamypoko Ustaz, bolehkah sy wasiatkn keseluruhan wang dividen KWSP sejak sy mula keje diberikn kpd Yayasan Al-Ijarah krn dgn ilmu yg sy ada, sy bpendapat dividen KWSP itu subahah. Jadi sy nak selamat di akhirat dgn mhindarinya. Bdsrkn pengamatan juga, sy dpti kebykan kenalan yg telah guna dividen 2, simpanannya cepat habis, cam x berkat wpun byr zakat 2009-12-16 4:29 PM

Wasiat hanya terpakai 1/3 sahaja

NURUL USTAZ APA HUKUM MAIN GITAR? 2009-12-17 2:47 AM

Ada perbahasan dan khilaf

H.Amin Salam, Ust. Boleh kh doakn smoga anak saya menjadi ulama atau menjadi anak yg soleh. Selain saya dan isteri berdoa sama. 2009-12-17 2:32 AM

Amin…

H.Amin Assalamualaikum Ust, Saya Fokus kpd kemahuan utk jadikan anak sebagai ulama suatu hari nanti. Boleh kh kita angan-angankan perkara itu? 2009-12-17 2:08 AM

Boleh, tapi ingatlah kerana cita-cita yang baik seperti ini pasti cabarannya besar

Guest salam ustaz,adakah insuran yang kita dapat selepas suami meninggal dikira harta pusaka2009-12-17 12:04 AM

Tidak sebab ia bukan simpanan suami, tapi hadiah syarikat

Lin Salam, keliru ttg sbhyg sunat fajar. adakah dilakukn selepas solat witir sebelum msk subuh atau pun sblm solat witir. 2009-12-16 9:59 PM

Mana-mana boleh tetapi witir adalah penutup solat

Guest Slm Ust. Bolehkah kita melakukan qada' solat fardhu mana2 waktu slps kita solat subuh? 2009-12-17 5:17 AM

Boleh

Azlan. Salam ustaz. Cara yang terbaik untuk membayar balik harga barangan di pasaraya besar yang dibayar kurang dari harga asal.2009-12-17 4:33 AM

Berikan pada pengurus dengan bersurat

Guest air mineral yg ustaz usahakan dah smpai keutara ka kat perlis ada ka 2009-12-17 3:26 AM

Belum, insyaAllah nanti

Guest bagaimana hendak menghapuskan dosa besar menjadi saksi palsu sekadar bertaubat saja ka atau perlu memohon maaf kpd yg berkenaan/ saya menyesal ustaz kerana telah menjadi saksi palsu2009-12-17 3:15 AM

Taubat dan mohon maaf

NURUL USTAZ BOLEH TAK CERITAKAN SELENGKAPNYA APAKAH KEHIDUPAN ROH SELEPAS IA KELUAR DARI TUBUH? ADAKAH IA MELIHAT KELUARGANYA ATAU IA TIADA KAHITAN LAGI?2009-12-17 2:54 AM

Wallahualam

NURUL USTAZ BOLEHKAH KITA TERUSKAN BACA AL-QURAN WALAUPUN TIDAK MEMAHAMINYA ERTINYA? 2009-12-17 2:52 AM

Boleh

Guest ustaz..rasa da nk gila dah cari jodoh, tp sume gagal..tlg carikan utk sy..sy girl 2009-12-17 1:02 PM

Saya biasa bertemu dengan perempuan yang menyesali perkahwinannya, katanya pada saya : “kalau macam ni, baik tak payah ada suami”, Jadi, lambat dapat jodoh ada hikmah yang Allah sahaja tahu. Sabar dan teruskan usaha

Guest apakah fadilat membaca doa awal dan akhir tahun? 2009-12-17 12:54 PM

Berdoa bagus mana-mana waktu pun,

ibu salam maal hijrah ustaz 2009-12-17 10:51 AM

salam

Guest Aslmkum, ustaz dulu saya pernah hutang dengan singer lepas pindah merata-rata dah lupa jumlahnya nak bayar macamana 2009-12-17 6:47 AM

Rujuk pada mereka, tentu mereka ada rekod

GuestAGB salam ustaz,apa pdapat ustaz jika seseorang itu solat kerana dia terasa seperti ibu dan bapa yg telah meninggal dunia memerhatikannya. adakah syirik? 2009-12-17 6:12 AM

Tak apa, asalkan ingat Allah

mawarkota salam. bolehkah kita meraikn perayaan agama lain? mawar pnh bertanya dgn bebrapa org n pendpt agak berbeza. ada yg kata boleh untuk menghormati agama ada yg mengata tidak boleh. jadi apa pandangan ustaz jika kita meraikn perayaan agama lain?eg menukar2 hadiah ketika krismas? 2009-12-17 5:55 AM

Islam tidak melarang kita merayakan apa-apa hari raya dengan tiga syarat:-

1. bukan perayaan keagamaan

2. tidak ada unsur syirik

3. tidak ada symbol maksiat

Krismas adalah perayaan agama

Guest Slm Ustaz. Kenapa SJ tu selalu ikut Ustaz? 2009-12-17 5:31 AM

Tak tahulah, kena tanya dia

Guest Slm. Seorg peniaga mknan pegang telur yg ada tahi lps tu pegang sayur & mi. Sy dh nmpk tp mkn jg krn malu sbb org belanja. Dosakah? Halalkah mknn itu? 2009-12-17 5:26 AM

Kalau dah nampak maknanya yakin, maka tak boleh

Guest Slm Ust. Bolehkh byr zakat dgn belikn brg skolah bagi ank saudara yg bapa penagih tegar? 2009-12-18 6:24 AM

Boleh jika dia kategori orang miskin

manjeamusyuk Salam Maal Hijrah 1431 ustaz & kpd semua.. 2009-12-18 4:41 AM

Salam

Minah Bangkok Salam ustaz n slmt menyambut maal hijrah 2009-12-18 4:09 AM

Ziema Ass'kum,Ustz nak tahu edah isteri yang suaminya meninggal dunia. 2009-12-18 2:52 AM

4 bulan 10 hari jika biasa, hingga melahirkan anak jika mengandung

mieza Ingin mgeluarkan zakat dgn cr mbeli keperluan sekolah sepupu2 yg ibu/bapa entah kemana @ mnetap dgn nenek yg br kmalangan @ hilang pndapatan. Blh tk? 2009-12-18 12:01 AM

Jika tergolong fakir miskin, boleh

guest ustz, klu tepijak tahi cicak x batal wudu', camne klu pegang tahi cicak, kena basuh tgn je ke?habis tu, ape kjdn yg sbbkn wudu' batal? boleh bagitau? 2009-12-18 3:32 PM

Rujuk kitab fikah

guest salam ustz, solat snt yg digalakkan dbuat stp hari apa? maksd sy solat snt apa?2009-12-18 3:30 PM

Dhuha, tahajjud dll

nur slm ustz, ms mngaji sy trdgr org lain mgaji sm pdhl sy sorg2. mlm sy bmmpi seorg wnta brtdg mgaku dia yg mgaji brsama sy.dh 2x,ms posa n lpsnya sapa 2 2009-12-18 3:28 PM

wallahualam, Waktu tu kenapa tak tanya terus sapa dia?

Guest slm ustz,adkh brdosa jk kt brpndidikan tinggi ttpi tdk bkrja. adkh ilmu itu disia2kn sbb mrasakn tggjwb pd ank n suami lg bsr..apkh cr utk sebr ilmu? 2009-12-18 3:23 PM

Tak, cara sebar ilmu sekarang dah banyak cara, melalui blog pun boleh

guest ustaz, saya suka mmbaca buku2 agama dan buku2 untuk perbaiki diri sy tp sy masih tinggalkan solat wajib,bagaimana nak atasi masalah ini? 2009-12-18 2:43 PM

Baca buku mengenai “azab meninggalkan solat fardu”

Mohd Salam ustz, kalau buat mufarakah solat jumaat, nak solat teruskan niat jumaat&buat 2 rakaat @ buat 4 rakaat?...tq 2009-12-18 1:36 PM

4

Citratus Salam ustaz..sy cuba2 menghafal ayat quran setiap hari. Bagaimana jika sy dlm haid bolehkah saya membacanya? nak elakkan lupa sbb beberapa hari X baca 2009-12-18 12:40 PM

Niatkan zikir atau belajar, jika senang beli MP3 dan dengar

cikgu aiman salam alaik ustaz.kaifa halak...salam maal hijrah... 2009-12-18 7:22 AM

Guest ustaz..mintk tlg sgt2..sy keliru bila bt istikharah samada lelaki ini jodoh sy, sy dpt petunjuk dan merasa ketenangan,redha dan menerima dia. Mslhnya 2009-12-19 12:26 PM

Dia baik untuk kita tapi belum tentu dia jodoh kita

arif Jika imam lupa terus sujud tanpa rukuk dan ditegur oleh makmum, dia bangun semula untuk rukuk, boleh ke terus ikut imam atau mufarakah? 2009-12-19 8:21 AM

Jika pergerakkan itu belum sempurna, maka imam boleh naik balik

Tetamu 6 Disember Assalamua'laikum w.b.t. Salam Maal Hijrah, apa penjelasan ustaz mengenai pengertian darurat? Bilakah waktunya darurat tersebut? Insha Allah, T/k. 2009-12-19 6:13 AM

Darurat apa ni, perang? Makan? Sakit?

DR azmi salam ziarah dari bumi manipal india...bila khabarnya nk dtg india 2009-12-19 5:15 AM

InsyaAllah

Guest Ada kah doa doa utk hilangkan ketagihan dadah dan di mna boleh dptkn bantuan 2009-12-19 3:03 AM

Baca selawat syifa

KAKAK Salam Ustaz, apa nama selawat yg ustaz minta anak2 yatim tu amalkan tuk lmbutkan hati mrk? tk 2009-12-18 11:32 PM

Selawat dari kitab Dibaie

KAKAK Salam Ustaz, Macaman cara nak besarkan akhirat? tk 2009-12-18 10:47 PM

Kecilkan pandangan kita pada dunia

aiman abd alim kalau imam tahyat akhir, sy takbir, pastu ms nak duduk,imam bg slm sblm sy smpt duduk dgn smprna, adakah sy dkira bjemaah? perlu ke sy baca tahyat? 2009-12-18 4:11 PM

Jika sempurna takbir sebelum imam salam, maka dapat pahala jemaah

aiman abd alim ustaz, kalau slt bjemaah,sy sempat takbir sms imam ruku', tapi ms nak ruku', imam bangun, jadi sy x sempat ruku' bsama imam,adakah sy mndpt rakaat? 2009-12-18 3:52 PM

Jika berselisih, maka tak dapat

akmal sallam perkongsian ilmu 2009-12-20 4:04 AM

Guest ms slt subuh imam rukuk rakaat 1 sy terus rukuk tanpa bc fatihah,pd rakaat ke2 sy lupa bc fatihah jd lps imam bg slm sy tmbh 1 rakaat lg,btl k sy buat 2009-12-20 3:20 AM

Betul

qamarguyz salam ziarah.. 2009-12-19 10:36 PM

fariza Perjalanan melebihi 96 km membolehkan kita menjamak solat. Berapa km keluar dari rumah baru kita boleh buat jamak? 2009-12-19 5:16 PM

keluar dari tempat mukin, seperti, duduk sek 10, keluar ke sek 11 dah boleh

Guest bile sy usaha..nmpk jln sukar..dia mendiamkn dri. da istikharah byk kali, penah dpt mimpi melihat dia dlm gmbr..dan yg sy prsaan slalu mimpi air, sama . berada d sungai, i tgh lauk, dan juga ditepi pantai. apa mksdnya? bila sy berusaha dan istikhrah petunjuk lelaki lain slain dr dia sume jwpn -ve tetap hasil istikharah ke arah dia. sbrnya sy da putus asa terhdp dia,sbb bila usaha dia xde respon..sy kliru. sy da istikharah byk kali, lbh 20x.. sblm istikharah hati sy da x dpt trima dia, tp slps istikhsrsh hati terima cuma jln sukar, dia diam shj. sbrnya lelaki ni penah melamar sy dlu, cuma sy je x percyakan dia btl2 ikhlas,dan penah sy ungkpkn perkataan melukakn hati dia 2009-12-19 12:28 PM

Istikharah adalah untuk memohon petunjuk adakah lelaki tersebut baik untuk kita. Dia bukan solat hajat yang meminta kita dijodohkan padanya

abdul rahim salam ustaz..ada tak ayat utk kita amal bg hadapi org yg panas baran.bg dia cool ckit. 2009-12-20 4:46 PM

banyakkan selawat

abdullah ustaz..bagaimana nak menhadapi org yg punya akhlak buruk dan suka maki hamun.ada x ayat utk hadapi org camni.t/kasih 2009-12-20 4:44 PM

Surah Taha ayat 1-5

Risau Utz mcam mana nak tau/rasa Allah dah ampun kan segala dosa besar dan kecil yg pernah kita lakukan? Kalau dah terampun, di akhirat nanti masih dihukum? 2009-12-20 2:35 PM

Kalau dah diampun, akhirat terlepas, tanda taubat diterima ialah kita semakin baik

Kak Ros Bahrudin Sya suka pakai jubah, utk solat sya pakai stokin, tp belakang tangan terdedah boleh tak? (Klu pkai telukung mmg tertutup). Sah solat dua tngan nmpk? 2009-12-20 2:32 PM

Lain kali, labuhkan lengan dan tutup tangan, ia sebahagian anggota yang perlu ditutup ketika solat

Mak Bee, KL Assalamualaikum.Adakah saya perlu melakukan aqiqah bagi anak -anak saya yang telah dewasa(20 thn keatas)?Apakah hukum berAqiqah? 2009-12-20 11:49 AM

Sunat melainkan jika nazar, jadi wajib

Guest Saya dianiaya oleh orang, sekiranya saya minta doa dan pertolongan dari Allah supaya Allah membalas segala perbuatan org itu pada saya...boleh x ustaz 2009-12-20 11:45 AM

Boleh

Guest Assalamu'Alaikum Ustaz. Saya ingin bertanya mengenai hukum ber"aqiqah". Adakah ianya wajib atau sunat? Jika saya tidak mampu untuk membuat aqiaqh sem 2009-12-20 11:44 AM

Sunat, tak mampu tak apa

rosli salam ustaz,berapakah fidyah puasa yg perlu dibayar bg mereka yg x mampu qada puasa? tQ 2009-12-20 10:37 AM

700 gram beras yang biasa di makan

Guest Salam Ustaz.. boleh tak wang zakat kita agihkan pada anak2 yatim. Bagaimana kalau kita sendiri mempunyai anak yatim? boleh tak kita beri pada nya 2009-12-20 10:01 AM

Anak yatim bukan asnaf, nak bagi atas asnaf fakir miskin atau fisabilillah

mamafaiz Ustaz, apa hukum menjarakkan kelahiran dgn kaedah urut (mgkn ade jampi) utk bbrp thn? Kalo tukg urut tu meninggal mcmana? sebenarnya boleh ke tidak? 2009-12-20 5:41 AM

boleh asalkan jangan syirik, tukang urut tu meninggal, doakanlah dia…

Anwar ustaz, apa hukum fidyah solat masa dulu, untuk bayar fidyah.. untuk mengurangkan fidyah mereka bagi sedekah olok2 letakkan kampit beras atas kayu...orang pertama tolak dan sedekahkan kepada orang kedua dan orang kedua tolak balik untuk orang pertama sebagai sedeka 2009-12-21 1:53 AM

Fidayah solat tidak ada di dalam mazhab syafie, hanya ada di dalam hanafi, fidyah hanya dibayar pada fakir dan miskin

iskandar Salam ziarah abang mat. Syukran atas doa. Alhamdulillah mertua semakin pulih 2009-12-21 1:11 AM

Salam

Guest Salam Ustaz, kalau rumah arwah ayah saya di sewakan pada orang ada kah saya harus bagikan duit sewaan itu pada adik beradik mengikut hukum faraid? 2009-12-21 1:03 AM

Tengok lafaz adik beradik bagaimana, jika mereka minta dibahagikan, maka kena bahagi

lan kk stakat mna yg d kata thap sabar tu.klau org hina dan kutuk makbapa kita bolehkah kita trus brsabar.mcmana nk hadapi smua ni ustaz 2009-12-20 4:56 PM

boleh sabar, sabarlah, itu yang terbaik. Tak boleh sabar, marahlah tapi jangan melampaui batas

azam ustaz..tarikat ahmadiah yg kat p.putih klantan tu klau kita nk ikut ok ker..pndapat ustaz?t/kasih 2009-12-20 4:53 PM

selagi tidak melanggar syariat, boleh

azam ustaz..tipudaya setan tu kita buleh kesan/tahu atau tidak 2009-12-20 4:51 PM

hanya dengan izin Allah

abdul kluarga sya agk kacau skit ustaz..boleh tak kita nk lari drp mreka smua tp bkn nk putus silratulrahim. 2009-12-20 4:48 PM

itu dipanggil uzlah bukan lari..

Sym A'kum.. Solat Jama’ Taqdim Beserta Qasar, Berapa salam? (menunaikan 2 rakaat zuhur dan asar atau 2 rakaat shj digabungkan untuk zuhur dan asar)?2009-12-21 4:02 AM

Dua zuhor dan salam lepas tu dan dua asar dan salam

Guest Salam, Ustaz, ada hadith sebut baca 3 x surah AlIkhlas umpama katham Al-Quran. Ada yg ambil advantage xyah baca Al-Quran cukup baca surah Al Ikhlas jr sebab dia kata kalau baca al-Quran bacaan x betul nanti brdosa so dia baca AlIkhlas jr la.. Minta pandangan ustz. TQ 2009-12-21 3:18 AM

Sudut pahala memang betul, sudut kelebihan takkan sama yang khatam sungguh 30 juzuk dengan khatam 3 Qul, adakah sama orang yang kenyang makan ubi dengan orang yang kenyang makan nasi Baryani? Kenyang sama kenyang, tapi keadannya tetap berbeza

Guest Salam, Ustaz apa maksud ustaz, besarkan akhirat? saya kurang faham la.. Terima kasih. 2009-12-21 3:14 AM

Mengutamakan akhirat

Suhana Masukkanlah aku dalam pintu kebenaran dan keluarkan aku dari pintu kebenaran.dan kurniakanlah aku drpdMU pembantu...bolehkah ustaz ulas doa tsebut.TQ 2009-12-21 2:37 AM

Ayat sufi tu, perbahasan juga perlu melalui caranya

Guest Ustaz, seandainya seorang itu bermimpi berjumpa dengan seorang soleh di Mekah dan beliau ditanya oleh org soleh itu "kau ganti tempat aku ye" dan kemudian beliau di bawa berjumpa dengan Rasulullah di Hijir Ismail untuk bersalaman dengan Rasulullah. Adakah mimpi itu membawa makna tertentu? jika ya, pada pendapat ustaz apakah makna soalan yang di berikan itu? 2009-12-21 1:55 AM

Mimpi bertemu Nabi adalah mimpi yang benar

Wallahualam, Semoga menepati kehendak soalan.

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Putra Heights

25 Disember 09 jam 11.00 malam

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz,
Adik saya menjumpai jam di dalam tandas. Jika dia tidak ambil sudah tentu orang lain akan mengambilnya. Jadi,jam itu telah dijual. Saya takut duit tersebut tidak halal dan tidak berkat. Jadi,saya menyarankan kpd adik saya bahwa menyedekahkan sedikit duit tersebut kpd masjid. Apa pandangan Ustaz? Terima Kasih! Wassalam.

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz,
seorang rakan ingin memberi projek pembinaan di syarikat tempat dia berkerja. setelah memberikan harga, dia telah meminta saya memasukkan sekali sejumlah harga yang agak keterlaluan(untuk dirinya sendiri) di dalam sebutharga tersebut sedangkan saya memberinya hanya 10% komisen. adakah saya dikira bersubahat?