Wednesday, December 16, 2009

Jawapan Pada Persoalan 88

Alhamdulillah, pada kesempatan kali ini, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang ditanya

hanim salam Ustaz. Sy solat Tahjud & sunat yg lain skitar jam 4.30 pg. Adakah waktu tsebut antara waktu yg afdhal krna sy teruskn solat subuh. 2009-12-15 2:18 AM

ya

Guest salam..hubungan saya dan suami hampir2 hancur berkecai d sebeb kan campur tangan family belah suami yang selalu memandang serong pada saya dan family. 2009-12-14 11:40 PM

Sabarlah, Semoga Allah bersama puan

Bella Mula mengenali dan meminati Ustaz selepas tgk TV9-"pASANGAN iLMU" Semoga ustaz dilindungiNya di negara orang~~ 2009-12-14 7:32 PM

Tk

Adeq pangkal jln? walhal rasuah itu akn ttp berlaku walau di pihak atasan sekalipun??dh tak dpt dibendung...kerna skop kerja yang melibatkan sivil engineer adakah perlu berhenti kerja or cara lain???kalu sprm check, knfem kena....tp sume akan kena, dr kerani smpaila ketua jbtn..pgarah ntahla... 2009-12-14 7:29 PM

Mmm, ntanhlah

Azizah Kalau bangun jam 9pagi terlepas Subuh, kena qadha' Subuh xboleh niat Subuh lagi kan?

Terus sembahyang dengan niat qada’

Azizah Apakah tujuan kita menyiram air dan menabur bunga diperkuburan? 2009-12-15 9:05 AM

Biar wangi dan memendapkan tanah yang baru digembur

Aini Kalau suami kita seorang penagih/pengedar dadah, boleh ke laporan hal ni kepada polis? 2009-12-15 9:04 AM

Boleh

Guest Apa hukum solat kl baru mula solat azan berkumandang? 2009-12-15 8:09 AM

Detailkan soalan, solat apa, sunat ke fardhu, keadaan bagaimana?

Guest Slm Ustaz. Kalau tersolat lewat sgt sampai nk abis waktu, i.e. 1-2 minit sblm masuk waktu, perlu solat juga ke? @ lebih baik buat qada'? 2009-12-15 8:06 AM

Kalau dapat satu rakaat di dalam waktu, maka kita dikira dapat solat itu dalam waktu

konfiuses slm.. ustz, nk tnya bagaimanakah cara sujud syukur? adakah perlu beri slm ke kiri n kanan lepas bangun dari sujud tersebut? dan apakah bacaannya? terima kasih keran sudi menjawab soalan saya, hamba allah yg confius ini.. 2009-12-15 6:43 AM

takbir, sujud, ucapkan hamdallah banyak-banyak kemudian bangun dan beri salam

liza salam ustaz,abah saya ke luar negara atas urusan dakwah,dh smggu ke sana tp xde berita lg.Risau sebenarnya, ada x doa semoga dia selamat di sana? 2009-12-15 5:56 AM

baca selawat munjiyyat

Azlan. Salam ustaz. Berapakah rakaat solat sunat selepas solat jumaat? Ada yang kata empat dan ada kata dua rakaat. 2009-12-15 4:40 AM

Dua

rokiah musa memberkati perjalanan ustaz 2009-12-15 4:10 AM

amin..

Tetamu 6 Disember Assalamua'laikum w.b.t. Apakah yang dimaksudkan dengan suasa menimbulkan fitnah? Boleh diperjelaskan lagi..? Insha Allah, t/k. 2009-12-15 3:03 PM

Jika sesuatu itu membahayakan keselamatan atau mengundang maksiat

eiyta salam, sy nak tau tentang selawat fateh. ada seorang ust bgtau sy, selawat tu elok diamalkan oleh seorang guru lg satu, selawat fateh tu bacaannya camana? 2009-12-15 12:43 PM

selawat memang banyak kelebihan, macam mana bentuknya, boleh beli dikedai-kedai buku

Guest ibu saya umur 68thn.sethn lepas koma 15 hari d icu akibat asma yg teruk .skrg ambil ubat utk darah tinggi,jantung dll. akhir2 ini dia mcm hlg ingatans asyik bagitau brg kemasnya hlg walhal tdk.apa harus saya buat 2009-12-15 10:54 AM

Banyakkan baca yasin padanya, semoga Allah beri kesembuhan pada ibu

Azizah Ada lelaki yang faham jika x solat Jumaat lebih dari 3 kali akan jadi Kafir tetapi xtakut pula kalau tak solat fardhu. Apa hukumnya ustaz? 2009-12-15 9:09 AM

Tak solat fardhu hukumnya haram

mnshahrizal Ustas, Blh tragkan dengan jelas, syarat utk jamak Qasar, takdim, dan takhir ketika musafir? Brp hr? musafir yg bgmn? 2009-12-16 12:13 AM

3 hari, musafir yang bukan tujuan maksiat

Antoi ustaz, kalau sebelum ini kita telah mberi makanan dr sumber yg haram kpd anak2 & keluarga, bagaimana kita dpt selamatkn daging2 mrk yg tumbuh dr di sambar api mereka.sdgkn kami tlh btaubat & berusaha pulangkn sumber2 tsebut kpd asalnya2009-12-16 12:08 AM

Taubat dan tukar pada yang halal, semoga Allah ampunkan

Antoi Ustaz, jk kita dah ambil brg/duit org, adakah kita perlu jumpa & bterus terang dgn mrk & pulangkn. Atau kita x payah ceritakn sebaliknya pulangkn saja brg tsebut atau bank in ke dlm akaun mrk tanpa bgtau mrk utk elakkan pgaduhan serta minta maaf kpd mrk atas dosa kita yg tidak mrk ketahuan sambil kita btaubat nasuha 2009-12-16 12:00 AM

Tak perlu bagitahu, minta maaf dan pulangkan

lydia adakah sesetengah orang dianugerahkan untuk melihat perkara-perkara ghaib seperti pontianak,langsuir dan sebagainya? 2009-12-16 12:00 AM

ada

Antoi Ustaz, sy tbaca 1 hadis HR Musim ttg kedatangan Imam Mahadi & kan bperang dgn jazirah Arab, Persia, Ruum & Dajjal. Nape perang dgn Persia? 2009-12-15 11:58 PM

Sana banyak orang yahudi

Guest salam,ms kecil,pmborong cina x sedar tlh jatuhkn coklat dr vannya,ramai org ambil,mak sy ambil 3 botol,halal ke coklat tu?klu x,mcm mane sy nak bayar? 2009-12-16 3:23 AM

Ambil hak orang tak halal, ganti balik jika mampu berbuat demkian

Guest slm ustz, apa maksud sbnr was-was, semasa sujud, sy rasa ada angin keluar tapi sy rasa bukan kentut, batalkah solat sy ustz? 2009-12-16 3:14 AM

Tak

H.Amin Assalamualaikum Ust, Mcmana nak menmbahkn rezeki berupa wang. Ada ayat-ayat yang nak diamalkan. Harap penjelasan Ust. 2009-12-16 2:37 AM

Amalannya, kerja keras, berdoa dan berzakat

lynn_azka salam ustaz...ade x doa tertentu supaya suami saya melupakan perempuan lain....die suka bersms ngan pompuan lain.... 2009-12-16 2:28 AM

doa dalam bahasa Melayu pun bagus

H.Amin Assalamualaikum utz, Zikir camana yang bauk utk diamalkan? 2009-12-16 2:14 AM

Mathurat

zul adakah minum susu isteri same seperti anak susuan? apekah hukum nye? 2009-12-16 1:11 AM

tidak, cuma jangan sampai menzalimi anak,

Antoi Ustaz, sy br mdpt tahu bhw susu tepungi yg sy berikn kpd anak2 sy beberapa thn lalu mgandungi bahan yg x halal / ada hormon manusia. Sy x dpt myusukn anak2 sy krn ketiadaan air susu & cuba perahnya tp darah yg klua. Apa yg perlu sy lakukn sdgkn susu tepung 2 dah jadi darah daging mrk utk makluman ustaz, sy sempat mgupah teman utk myusukn anak ke 2 tp x dpt lakukn utk anak 1 & 3 2009-12-16 12:15 AM

Yang lepas tu, tak dikira sebab kita memang tak tahu, minta ampun dan baiki akan datang

Hjh Zarina Salam. Setiap kali sy membaca kisah haji sy cpt rasa sedih dan sayu. Terlalu rindu utk ke sana. Apa pendapat ustz? 2009-12-16 5:34 AM

Alhamdulillah

Zarina Salam. Adakah sy ni riak dgn menceritakan kisah sy g hj, itu pun org b'tanya? 2009-12-16 5:33 AM

Riya maknanya untuk dipandang orang, jika tidak ada perasan itu, maka tidak mengapa

mau tau Apa pendapat ustaz berkenaan berfikiran positif sehingga melakukan apa saja. 2009-12-16 5:13 AM

ok, asalkan didasarkan iman

guest sbesar manakah dosa org yg melihat wajah wanita yg bukan mahramnya? 2009-12-16 4:34 AM

Besar atau tidak sebenarnya perkara kedua, yang utama ialah kita telah melakukan kesalahan yang Allah larang, bukankah kemurkaan Allah itu lebih menggerunkan dari takut pada nilaian dosa?

aiman abd alim ustaz, tlg doakan agar insan ini dpt bertaubat dr dosanya yg telah lalu, n x buat lg dosa trsebut n dosa2 lain... 2009-12-16 4:32 AM

amin, semoga Allah memeliharanya

Guest ustz, haramkah membaca komik lucah?bgmn cara nak kawal nafsu? 2009-12-16 4:29 AM

Haram dan nak kawal nafsu dengan banyak puasa

Guest "Jika alcohol dibuat dari barang yang suci, tidak mengapa" apa maksud ustz dgn bhn yg suci?nak tau camne? 2009-12-16 4:22 AM

Rujuk sains, alcohol adalah tindak balas kimia, jika bahannya halal, maka alcohol itu halal digunakan, jika bahan haram, maka haram digunakan. (ini bukan perbahasan bagi perkara yang menjadi minuman)

atuk salam ust, byk bgnan2 zaman ni yg mengunakan simbol2 kristian purba dan yahudi tanpa di sedari.apa pendapat ust? 2009-12-16 3:37 AM

MasyaAllah… arkitek Islam kena buat alternatif

Guest smbg yg tnya kmbli saksi dalam makamah syariah kes pencerian yg sya maksud kan sya jd saksi bg pihak prempuan adakah sya perlu memohon kpd pehak lelak 2009-12-16 3:45 AM

Soalan ini saya tak faham

Guest tnya kmbali maksud sya tentang keseksian sya beritahu yg lain dr yg sabenarnya berlaku apakah sya termasuk dlm golongan org yg telah melakukan dosa bs 2009-12-16 3:28

AM

Saksi palsu adalah dosa besar

amin salam ustaz..sya dulu byk tingaal puasa hingga x ingat brapa jumlahnya.sya kna ganti atau byar fidyah?klau nk byar mcmana tu?klau skali gus x mmpu.t/k 2009-12-16 11:25 AM

satu hari RM 1.75 diberi pada fakir miskin

GuestAGB Salam,ustaz.ada tak doa untuk mengelakkan lintasan jahat dalam fikiran kita? 2009-12-16 9:34 AM

Doa dalam bahasa Melayu, lagi faham lagi bagus

awan salam yaa ustaz.. adakah memberi ucapan selamat sempena perayaan keagamaan orang kafir dgn niat utk mggembirakan hati mereka sahaja dibenarkan? 2009-12-16 8:52 AM

perbahasan ini panjang, rujuk tulisan yang pernah membahaskan

khair salam ust ana ada saolan nak tanya,, macam ne nak lawan hawa nafsu? 2009-12-16 7:43 AM

mujahadah

wanaz ustaz, antara masjid dan surau yg mana lebih awla pergi, sbb umh sy dekat dgn surau dan masjid. terima kasih 2009-12-16 7:38 AM

masjid

Zailani salam. orang tengh sembahyang, sedang rukuk, macam mana nak bagi tau kita nak jadi makmum? 2009-12-16 7:15 AM

Takbir kuat sikit

Haslina Mohamed Assalamualaikum ustaz, sy benar2 ingin tahu apakh hukumnya seorg wanita brnyanyi dikhalayak ramai bg tujuan mencari rezeki. tq atas jwpan yg sblmnya. 2009-12-16 2:08 PM

Paling rendah makruh, boleh jatuh sampai haram

Ziema Ustz,betul ke balu yang baru kematian suami tidak boleh pergi menziarahi kubur suaminya. 2009-12-16 11:51 AM

Tak betul

Ziema Ass'kum.ustz nak tahu betull ke org mninggal akan balik rmh dlm 3h/3m utk melihat anak cucunya dan ktl tmpt dia mninggal x blh diubah kedudukannya. 2009-12-16 11:49 AM

Tak betul

atie boleh ke menunaikan umrah tanpa muhrim dengan izin suami 2009-12-16 11:46 AM

kena mahram, biasanya pengurus travel akan uruskan

abu. sya rsa cam terkena sihir ustaz sbb bla tiba wktu maghrib bdn jd lemah dan mls solat.utk kesanya boleh tak jumpa bomoh.atau klau nk atasi mcmana tu us 2009-12-16 11:43 AM

amal ayat kursi

abu. usia smkin meningkat tp nk kawen x de jdoh lg..nk than nafsu x mmpu..sya onani utk jga nafsu spya x kelain.bolehkah ustaz 2009-12-16 11:40 AM

paling rendah makruh boleh jatuh sampai haram. Dalam hadis nabi ajarkan untuk jaga nafsu banyakkan puasa, bukan onani

hazmin sya ada azam thun bru ni nk tinggal mksiat,rokok.tp msih lemah.nk wat camna tu ustaz.smakin ada niat smakin kuat nafsu sya.tlg ustaz doa utk sya jgak 2009-12-16 11:39 AM

doa, dan bergaullah dengan orang yang sentiasa memperingatkan kita mengenai kebaikan

mamut atuk sya ada ank kndung yg dia x bela.mak plak ank angkat..smua harta dia bg pd mak.apa hukumnya ustaz 2009-12-16 11:36 AM

kalau hibah ketika hidup, boleh

ali sya ada sedara tiri yg suka burukan sya dan bapa sya.tlalu lama pendam rsa n trlitas nk buat yg x elok pd dia..camna sya nk atasi smua ni.tlonglah ust 2009-12-16 11:33 AM

besarkan akhirat

Abdullah ustaz.sya nk kawen tp tkut x mmpu dptkan jdoh yg baik.utk buang kerisauan itu apa yg ptut sya amalkan. 2009-12-16 11:28 AM

Doa dan selawat

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

16 Disember 09 jam 11.00 malam

3 comments:

Anonymous said...

Salam,

Saya dianiaya oleh orang, sekiranya saya minta doa dan pertolongan dari Allah supaya Allah membalas segala perbuatan org itu pada saya...boleh x ustaz..saya sedih..sy tak berdaya..dosa tak sy doa begitu

Anonymous said...

Salam ustaz... apakah hukum seorang suami memaki hamun isteri dan mengeluarkan perkataan mencarut?

Seandainya sudah ditegur tapi masih memaki hamun dan mencarut tiap kali si suami memarahi isterinya.. apakah langkah lain yg boleh si isteri ambil? Terima kasih ustaz

Anonymous said...

Salam ustaz.. setahu saya, nafkah kepada isteri itu wajib.. jika ianya tidak dilaksanakan atas alasan kurang mampu dan si isteri memahaminya, apakah dia terlpas dari memberi nafkah? Tetapi si isteri pernah melihat si suami membeli barangannya sendiri sehingga mencecah ratusan ringgit dan ade kalanya ribuan ringgit semata mata kerana hobi.. si isteri agak kecewa kerana jarang nafkah kepadanya diberi sdgkan si suami membeli brgn mahal utk hobinya. Minta pendapat ustaz dan penjelasan. Terima kasih. Wassalam