Saturday, December 5, 2009

Jawapan Bagi Persoalan 83

Alhamdulillah, pada kesempatan ini, dapat kita berkongsi jawapan pada persoalan ini.

Guest sya bercadang nak mtk ank2 ijabah & ustz2nyer wat doa slmat sempena ulangthn ank sya, insyaallah harap lbh berkah, leh beri saya pic utk sya berurusan 2009-11-20 3:30 AM

Kak boleh hubungi PA saya, 019 6003643

Guest Salam. Ustaz, sya sedih sngt suami yg sya percaye dh lama menipu saya,dh 3 tahun dia kawin. Itu 1 hal lg 1 dia mana mampu duit blum tngh bulan dh abis Duit gaji dh abis. Dia bg 800 jr utk buat blanja sewa rumh, bil2 skolah anak 4 org itu jr yg lain saya tnggung. Apa harus sya buat. Sukar nk sukar nak percaya dia lg.. Sya x bgtau famiy sya dan dia tapi sya rasa sakit sngat...2009-11-20 3:10 AM

Doakan, ubat hati adalah dengan rapat dengan Allah, jangan derhaka, Allah tidak menjadikan pada maksiat itu ubat bagi hati...

zul sy hendak bernikah insyaAllah pada 1 muharram ini..jika bakal isteri sy itu sedang haid,bolehkah dia berada didewan solat? 2009-11-20 3:03 AM

tak

Guest salam.ustaz kalau adik tiri perempuan saye,pegang saye batal tak wuduk saye 2009-11-20 9:47 AM

Tidak

amin dlm krgn buku2 imam syafie, beliau mengatakan kenduri arwah tu haram...apa pndgn ustaz? Imam syafie sendiri sudah mgharamkan tahlilan dan yasinan yg dilakukan dlm masyarakat skrg? mereka kata mereka mazhab syafie..apa dh jadi ni?2009-11-20 8:44 AM

boleh kongsikan tulisan itu?

Asran Aziz Mohon ustaz doakan kami sekeluarga kekuatan iman dan taqwa, keselamatan, kesihatan di murah rezki yg halal semasa ustaz di mekah nanti. 2009-11-20 6:25 AM

Amin..

Guest doa " Tuhan kirimkanlah aku kekasih(jodoh) yg baik hati,yg mencintai aku seadanya''...ustaz doakn utk sy 2009-11-20 12:05 PM

Saya ni sapa nama?

nak tanya ustaz saya dulu nakal skarang cuba berubah,baru ni saya mimpi jumpa seseorang, orang disebelah kenalkan dia nabi muhammad tapi saya tak percaya, sampai sekarang saya ragu,takkan orang banyak dosa dgan saya boleh jumpa nabi 2009-11-20 11:12 AM

Wallahualam, mungkin rezki.

hazra. ustaz.tolong doakan sya agar d mudahkanALLAH dlm mempelajari alquran.t/kasih l 2009-11-20 10:40 AM

amin..

Abdullah ustaz.ada tak ayat al quran utk kita memenangi hati seorang wanita utk d jadikan isteri.tlg doakan sya utk dpt seorang isteri yg baik agamanya.t/kasih 2009-11-20 10:38 AM

Amin.., amalkan ayat surah Taha 1-5

hambaALLAH. Ustaz.sya ada berkenan dgn sorang gadis tp kami x sekufu.boleh tak saya ingin meyunting nya sbg isteri. 2009-11-20 10:35 AM

kalau agamanya sekufu, maka boleh..

azmi ustaz.prlukahkah kita terima penijazahan drp guru utk beramal ayat2 suci al quran. btulkah jika kita trsalah bacaan makhraj atau tajwid dlm beramal dgn ayat2 alquran boleh sebabkan gila isim.t/kasih ustaz 2009-11-20 10:29 AM

Belajar agama memang perlu berguru, mengenai gila Isim itu adalah istilah orang Melayu. Al-Quran tidak akan memudharatkan pembacanya, wallahualam

Guest salam ustaz maksud ustaz, kedua2 bilik air bertandas dan bilik air tanpa tandas ke tidak boleh lisankan Bismillah.......harap dapat ustaz jelaskan. tk. 2009-11-20 10:29 AM

Tandas adalah tempat membuang najis, jika tidak tempat membuang najis tidak dikatakan tandas.

alwiel salam ustaz. boleh tak kita membaca semasa rukuk subhana rabial adhzimi wabihamdi 1 x shj ( biasanya 3x) begitu juga bacaan masa sujud. 2009-11-21 9:23 AM

boleh, cuma sunnahnya tiga kali.

yana assalamualaikum....ustaz,kalau tanda hitamdidahi bermaksud banyak sujud,tp kebanyakkan ustaz yang saya jumpa takde tanda tu.. tapi org biasa yang baru 2009-11-21 4:55 AM

Ustaz tu mungkin amalan lain hebat, mungkin solat sunat kurang sikit. Orang tu solat sunat hebat, tapi bab lain mungkin kurang sikit.

Kak Yong Salam Ustaz, Selamat menunaikan ibadah Haji dan doakan dari sana agar saya serta suami dapat menjadi tetamu Allah pula pada tahun hadapan. 2009-11-21 2:37 AM

Amin..

anuar salam uztaz .30.hb sya exem ustz tlg doakan kejayaan sya dimakkah nanti. Allah mbalas budi uatz t.kasih 2009-11-21 2:05 AM

amin..

Guest tq..menjwb persoalan yg diajukan 2009-11-20 12:32 PM

Sama-sama

murni mengapa tiap kali istikharah jodoh, tiap kali sy igt mn lelaki yg sy rasa sesuai utk dijdkn calon suami, bile sy igt mereka dtg perasaan loya dan nk muntah, hati x bole terima, padahal dlm keadaan biasa hati sy x merasa bgtu..kecuali pd 'seseorg' ini..bila sy igt dia hati sy terasa lembut dan tenang..ini semua berlaku slps istikharah shja iaitu sblm tido..adakah si dia itu petanda jodoh sy ustaz..? 2009-11-20 12:11 PM

tengok yang dipermudahkan jalannya, itulah antara tanda keputusan istikharah

nurul ustaz apa hukum membuat insurance nyawa? d bolehkan ke? jika sudah buat apa hukum guna wangnya? 2009-11-22 2:16 PM

insyuran nyawa tak boleh, tukar pada takaful, kalau dah buat, minta ampun pada Allah banyak-banyak.

Guest assalamualaikum ustaz nak tanye ckit boleh tak kite caye bla sesorang lelaki tu terpikat bila dia tengok pic kt kat fb dan ing ingin menjadikan saya sebagai psgn hidupnya..adakah itu dinamakan jodoh 2009-11-22 12:12 PM

Kalau akhirnya kahwin, maknanya, itulah jodoh, kalau belum kahwin tak nama jodoh lagi, tapi mungkin tanda-tanda jodoh.

amin salam ustaz, benarkah org kata kalau tak angkat tgn masa brdoa dianggap sombong dihadapan tuhan? 2009-11-22 8:47 AM

pandangan dari sudut tasauf

Guest salam. sy x khuyuk solat. segala perkara sunat spt solat awal waktu, pemakanan sy jaga, berdoa agr solat sempurna. menjaga diri agar x terjebak dgn do 2009-11-22 7:49 AM

Teruskan berdoa, khusyuk adalah anugerah

Guest 00 Ustz,bleh x sy brkerja d bank yg mempunyai unsur2 riba? 2009-11-21 5:08 PM

Kalau ada pilihan, elakkan

rahmat Boleh saya guna duit biasiswa yang lebih untuk derma dan qurban? 2009-11-21 2:33 PM

boleh

bob Saya punya baki biasiswa banyak.Boleh saya gune untuk tunai haji? 2009-11-21 2:32 PM

boleh..

Guest89 salam..ustaz sy ingin bertanya sekiranya air mani telah kering di tgn perempuan dan sudah di basuh adakah air mani itu ada lagi?? 2009-11-21 2:26 PM

Dah basuh dah tak ada

PUTERA slm ust!Kerap diminta jd imam tp sya sukar jadi imam sbb ketika baca surah hati amat hiba sayu (berairmata) sehingga trsekat2 abiskan surah. kenapa???2009-11-21 2:14 PM

Teringat dosa atau hati sedang sedih di atas ujian

mawarkota salam.kaifa haluka? ustaz, saya terbaca ttng fahaman wahabi di blog ustaz. teringat saya pada seorg sahbat saya. jika kami berbual dan tersentuh ttg agama, kami selalu mempunyai fahaman yg berbeza. sahabat saya telah mempelajari agama dimadinah selama 2 tahun. saya tidak tahu siapakh gurunya dia selalu mengatakan mazhab shafiee adalah sesat dan dia selalu memberikn respon yg agak logik mengenai mazhab shafiee. saya cube memberikan maklum nk tahu bagaimana utk menghadapi org sebegini..sbb ilmu agama mawar sgt cetek. balas terhadap pendagan beliau terhadap shafiee. baginya agama islam datangnya dari mekah dan kita org melaysia mendapat ajaran itu dari pedagang² yg dtg ke tanh melayu. sebagai contoh, mengambil wu'du. kenapa shafiee perlu mengambil sebyk 3 kali? saya menjawabnya, kerna supaya kita yakin air wudu kita sah. mungkin kali pertama n ke2 kita tidak sempurna. lalu dia mengatakn pada saya, bahawa shafiee mengajar pengikutnya supaya ada rasa was². katanya islam mudah, tapi shafie telah menjadikn islam rumit dan agak menyusahkan. bagaimanakah saya ingin menghadapi org sebegini. ini kerana ilmu ilmu agama saya juga cetek. saya kalah setiap kali berbidas dgn beliau

2009-11-23 12:43 AM

biarkanlah dia, banyak lagi perkara nak buat..

Opet Mawarkota...dah namanya pun bljr di madinah jadi potensinya berfahaman wahabi sgt lah jelas. Mawar, bykan belajar dari kitab ulama Ahlus Sunnah.. 2009-11-23 9:46 AM

soffi kpd mawarkota.. selagi kita mentauhidkan ALLAH, insyaALLAH pasti ALLAH bersama2 dgn kita..2009-11-23 5:37 AM

aida mawarkota ni nak tanya ke nak ceramah??

Details2009-11-23 4:08 AM

PEMECAH Mufti Pahang: Dr Asri pemecahbelah umat Islam.: link 2009-11-24 2:33 PM

Opet Harap2 mawarkota bukan wahabilah ye...manalah tau kot kot nak reverse psikologi dgn soalan begitu. Walhal isu wuduk jelas ulama kata... sunat je 3 kali, nak buat sekali pun blh. Tapi x mcm wahabi, dah lah x terima sunat 3 kali pas2 tuduh pulak Imam shafie ajar org was2.... tak ke hina ulama' mcm tu. Siapa diaor siapa depa dgn imam shafie. Stakat hafal hadis seke stakat hafal hadis sekerat dua dah kata ahli hadis dan mcm2. Ya Allah lindungi daku dari pemfitnah agama...mcmana Islam nak maju... wahabi dok sibuk isu-isu furuk. Yg dok wirid selawat kat masjid dia gangu, yg dok merempit tak pulak disebuknya. fikir-fikirkan nya. Dah x larat nak layan kekerasan puak wahabi. Kaki ser sy dah ada pengalaman 3 kali kena srang pengikut2 wahabi nie di selangor. Dah bertandang tapi xde adab. stahu sy nabi x ajar mcmtu. Wal Jamaah , moga selamat ...muslihat wahabi terlalulah byk skrg nie. Buku depa berlambak dipasaran. Skrg depa x ngaku wahabi. skrg nie ada nm lain. lagi2 sejak tok asri tgh glemer nie. Tok asri tu byk sgt hine n lekeh ulama ASWJ tu yg jadi mcmtu skrg nie. 2009-11-23 9:48 AM

tolibu muhammadi lelaki sapa wahabi kamu kenal ko jenis ciri2 wahabi 2009-11-24 4:08 AM

mawarkota opet: clip_image001mawar nie buknnyer reserve psikologi..mawar just org biasa yg cetek ilmu agamanya..ingin pndgn ustaz amin utk memperbaiki diri sendiri dn memberikn jawapan yg terbaik utk sahbat mawar. mawar dulu pnh blaja hadis 20..berkaitan ASWJ, syiah, 2009-11-24 3:20 AM

aus ustaz,nape skang ni bnyk sgt kuar citer2 hantu?..ngarut betui..bkan x caye ngan bende ghaib,tp bkan ke itu boleh memesongkan akidah.rs mcm nk **** je 2009-11-22 11:11 PM

kenapa banyak tu, kena tanya penerbit di TV

Lin Salam. bolehke guna ustaz dlm pakej sebagai mahram utk tunai haji/umrah. 2009-11-22 9:29 PM

Boleh

Hakimi Assalamualaikum..tak tahu nak panggil ustaz or abang mad..dulu masa kat nilam puri,panggil abang mad..seronok dapat berjumpa semula melalui blog ni.. 2009-11-22 4:20 PM

Mana-mana pun boleh..

hani assalamualaikum.. uztaz, tyr kete sy dikencing anjing(kwn2 nmpak) tapi saya ade lalu kwsan bertanah,jadi still perlu disamak ke? 2009-11-22 3:04 PM

seeloknya, sebab tayar lalu tanah tu tak ada niat untuk sucikan..

nurul bolehkah seorang itu menginai rambutnya untuk menutup uban atau untuk tiada niat langsung saja nak paki? 2009-11-22 2:18 PM

tutup uban boleh..

nurul adakah kaki juda termasuk aurat bagi seorang perempuan? 2009-11-22 2:17 PM

sesetengah pendapat..

Guest assalamualaikum, sy ingin bertya boleh doa, berubat,urut untk memanbah ke kekuatan tenaga batin untk tahan lama,kuat dan sebagainya niat hy utk istri 2009-11-25 12:04 AM

Boleh..

leeza salam ustaz, epf arwah suami x de penama, isteri kedua ambil kesemua duit 2, tidak difaraid, apa hukumny 2009-11-24 8:54 AM

tak ada penama kena bahagi faraid,

husna salam. saya ingin bertanya apa hukumnya sekiranya seorang ibu tunggal terpaksa menggunakan duit peninggalan arwah suaminya untuk menanggung perniagaan perniaagaan keluarga walaupun dia tahu duit itu sepatutnya disimpan untuk menanggung pelajaran anak2 nya di kemudian hari. Dia terpaksa menggunakan duit tersebut keranatidak mahu meminta bantuan ataupun mneyusahkan saudara . Mohon pandangan ustaz. terima kasih 2009-11-24 7:41 AM

Jika duit itu bahagian isteri, terpulang isteri, kalau duit itu bahagian anak-anak, kena keizinan anak..

Guest slm sy penah bezina dan betaubat nasuha dah hampir 1thu sy tgl kan pekara tekutuk itu tepi iya berulang kembali atas godaan teman wanita ada kah tuabat sy x diterima? sy thu sy besalah tetapi godaan dtg dari teman wanita sekarang dia dah g belajar luar negara siapa kah yg besalah? 2009-11-27 10:09 AM

Sekali pun digoda, kalau iman kita kuat, maka kita tetap dapat menjaga diri, perbaiki diri dan terus perbaiki, Allah tidak melihat di mana kita bermula, Allah lihat di mana penghujung kita, teruskan taubat dan baiki diri

deenkoi assalamualaikum ustz,saya nak tanya apa hukum membela ikan dan kura2 juga diniagakan binatang peliharaan tersebut sebagai pendapatan 2009-11-26 3:54 PM

ikan harus, kura-kura ada perbahasan panjang, ada yang kata boleh dan ada pendapat yang mengatakan tidak boleh

zul teruk ke ustz banjir di Mekah? 2009-11-26 12:04 PM

teruk juga

zira adakah dosa dengar nyanyian wanita kafi 2009-11-26 6:56 AM

haram lebih lagi yang merangsang syahwat

Hasya Nida' Diyanah salam ustaz..tersentuh sy dgn tajuk universiti kehidupan 125 - air mata taubat..ustaz boleh x kiranya sy ingin mengambil petikan tersebut untuk pembacaan rakan2 yang lain di opis nih 2009-11-25 7:21 AM

Silakan

Maryam Ustaz, bagaimnakh caranya meningkatkn iman. Kadg2 saya kusyuk solat, kadg2 saya lalai n melewatkn solat. Saya ingin sekali istiqamah n mmbersihkn hati 2009-11-25 3:25 AM

Untuk Istiqamah perlu ada tiga perkara:-

1. Niat dan tekad

2. Mengurankan pilihan yang ada

3. berdoa

Guest boleh ke kita buat korban utk org yg tlh meninggal? tk 2009-11-28 11:58 AM

Ada khilaf, bagi saya boleh dan niatkan pahalanya untuk si mati, lebih lagi jika yang buat itu anak sendiri

Guest slm...wajib x smyg utk ibu yg tgh tggu nak bersalin dlm hospital? 2009-11-27 6:31 PM

Selagi mana sedar dan waras, maka wajib

bujang kenapa org suka meyalah kan org sedang kan kesalah dan godaan dtg dari dia? apa yg patut sy laku kan? 2009-11-27 10:25 AM

sabar dan doakan, tegur jika mampu dan berhijrahlah pada suasana yang lebih baik

Wallahualam, semoga menepati kehendak soalan, jika ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Maheer Palace

Madinah al-Munawwarah

No comments: