Wednesday, December 16, 2009

Jawapan Pada Persoalan 86

Alhamdulillah, pada kesempatan kali ini, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang ditanya

tonet,Salam Ustaz... Sy selalu bfikiran (+). Dulu pergi sendiri, x de sapa yg sy kenal, segala urusan bjln lancar. Tp kali nie, pergi dgn kwn, selalu fikir yg bukan2... Byk sgt yg sy takutkan sdgkan sy bkn lah tgolong dlm org2 yg penakut...Hati selalu bdebar2... X tenteram. X tahu kenapa 2009-12-11 3:57 AM

hormon tak stabil tu..

tonet,Salam Ustaz... Mlm tadi sy mimpi bSOLAT d Masjidil Haram. Hotel dekat je, depan Masjid tp masa nak balik ke bilik, tsesat..Kenapa ek, Ust? Takutlah sy.. 2009-12-11 3:54 AM

hajat nak pergi tapi tak tahu macam mana

tonet, Kesian Ust...X cukup rehat sampai 'tumbang'.... Pg nie dpt nengok ckit rancangan 'Tanyalah Ustaz'. Bseri2 wajah Ust... 2009-12-11 3:45 AM

sebab dah cukup rehat malam tu..

Guest salam....us kalau korban kita leh ambil 1/3 camne dgn akikah 2009-12-11 3:14 AM

Makanlah sekadarnya kerana tujuan akikah itu untuk diberi pada orang lain

mama salam. aida doa ustaz pg td dah ada dan cari di Jwp Pd Persolan 79. 2009-12-11 2:05 AM

Orga Salam. Ustaz, apa pendapat tentang syeikh mahmud Nurul Iman? Kalau ikut buku nukilannya tak menyalahi Quran & Sunnah 2009-12-11 1:58 AM

Wallahualam,

ammar iman salam ustaz. ini kali pertama saya buka kaman web ustaz. sesungguhnya amat meransang saya untuk jadi orang yg lbh ingin mendalami islam 2009-12-11 8:39 AM

Alhamdulillah

Kak Nor Salam, Cara Ust. smpaikn ilmu bershj & kelakar tp dlm maknanya. Mudah diterima. Teruskan begitu, x mmbosankn. Smg dberkati. 2009-12-11 7:30 AM

Alhamdulillah

mizan Salam Ust. Bolehkan aqiqah di buat oleh datuk kepada cucunya. Sedangkan ayah pd anak tersebut masih hidup dan mampu melakukannya 2009-12-11 6:31 AM

boleh

Guest salam ustaz, tahniah program tanyalah ustaz pagi ni best giler..lain dari yang lain sampai sarapan untuk suami rendam oat saja tak sanggup nak tinggal 2009-12-11 6:18 AM

Aik, jangan macam tu, kena khidmat suami...

Guest salam. Pagi ni 1st time sy menonton ustz. Best! Paling best doa penutup. InsyaAllah sy akan tonton lagi. 2009-12-11 5:38 AM

InsyaAllah

mieza Assalamualaikum utz, saya buat pinjaman ASB sbk rM20k slama 10 thn, setiap hjung thn ada dividen, blh ke saya gunakan utk umrah @ haji? tksih 2009-12-11 5:09 AM

elok guna duit lainlah, kerana walaupun fatwa membolehkan, tapi dulukan duit yang betul-betul kita usahakan dengan bersih

iman ustaz boleh ke join g umrah bln januari dgn anak yatim tu 2009-12-11 4:44 AM

2009-12-11 4:44 AM

Tangguh bulan tiga

fatimah salam,ustaz saya ingin meminta pandangan ustaz di link trima kasih 2009-12-11 4:05 AM

soalan 2 assalamualaikum ustaz benarkah tak ada hadis yg menyuruh tambahkan 'saidina ' pada selawat ,azan,syahadah dsb tq ustaz 2009-12-11 4:24 PM

Hadis langsung memang tak ada, cuma sebahagian ulama menambahkan kerana rasa hormat pada Nabi saw.

siti bolehkahkita memberikan zakat pendapatan kpd ibu kandung? 2009-12-11 1:42 PM#

Ibu kandung tak boleh, jika ibu kandung susah, dia dapat nafkah bukan zakat

cikgunorhaliza Ustaz, semoga ustaz sihat selalu dan dilindungiNya.2009-12-11 1:09 PM

Tk

Guest Salam ustaz. Ustaz terima kasih, blog ni banyak membantu saya.clip_image001 2009-12-11 1:08 PM

Alhamdulillah

Guest As'kum Ustaz. Sy selalu teringatkan Mekah & Madinah dan bila tgh solat selalu bayangkan mcm tgh solat diTanah suci. Mengapa begitu? 2009-12-11 10:21 AM

Rindu kat sana tu..

Guest Slm Ustaz. Perlukah ambik wudu' & suci dr najis sekiranya nk buat solat hormat waktu didlm kapal terbang? 2009-12-11 10:17 AM

Perlu, usaha semaksima yang kita mampu

ummuaiman Bagaimana agaknya nak mengajak suami yang sukar nak tambah ilmu terutama ilmu agama. memanglah ilmu dunia nya tinggi 2009-12-11 9:01 AM

jika tak dapat ajak dengan lisan, ajak dengan hati (doakan dia)

Guest Salam ustaz. bgmana cara nak bersangka baik, sdg kita tau hal sbnr yg dilakukan adalah tak betul?? 2009-12-12 1:35 AM

Kalau dah memang yakin tak betul, kena hati-hati, sangka baik perlu dipagar dengan hati-hati

Guest Ponirin Amin As salam Ustaz, tahniah perihal pasangan Ilmu, semoga Ustaz dapat memparkannya dlm laman web ini. Terima kasih 2009-12-12 12:56 AM

nur salam..kalo kita smyang jemaah.ms smp imam dh rukuk rakaat prtama.adakah kita kene ikut imam atau bc dulu alfatihah?tq ustaz 2009-12-12 12:26 AM

terus rukuk

Guest A'kum Ustaz, boleh tak ustaz paparkan doa yg ustaz bacakan dlm program Tanyalah Ustaz pg td (12Dec09). Terima Kasih. 2009-12-12 12:13 AM

InsyaAllah

zuraini bt ahmad mengapakah bahasa arab dijadikan bahasa utama dlm islam,sebelum kedatangan islam,islam dikenali sbg agama apa dan bilakah islam dinamakan? 2009-12-11 6:38 PM

sejak dulu lagi, Nabi Ibrahim telah menamakan yang beragama tauhid sebagai muslim (orang Islam).

Bahasa sebagai perantaraan komunikasi sebagai manusia, yang penting, hasrat keimanan itu sampai

Nuntat Cam ne nak ikhlas, cthnya dlm hati mulanya nak sedekah 1k, tp akhirnya bg 200 (sbb takut jadi riak), setan kacau ke ustz? 2009-12-12 3:43 AM

Memang kerja setan macam tu, nak ikhlas kena latih dan selalu doa

Nuntat Ustz, dulu sy seorg akauntan. skrg sy dah x keje. Cam ne nak amalkn ilmu yg sy pelajari utk sy dpt ganjaran 3 amalan yg x putus slps mati Kdg2 ilmu yg baik, telah sy ajarkn secara salah pd org bawahan sy atas ikut arahan majikan. Apa yg sy perlu lakukn krn ilmu tsebut akan tsebar pulak jk org bawahan sy bekerja di tmp lain. Cthnya, cara2 nak dpt loan, kami tipu akaun & submit dokumen palsu.2009-12-12 3:36 AM

Bercita-citalah untuk memperbaiki diri, niat yang baik akan diperbaiki oleh Allah

Jiput Ustz, apabila sy mbaca Al-Quran, sy rs sgt takut dgn azab api neraka sehinggakn sy x dpt bygkn nikmat syurga. Ancaman api neraka mhantui kehidupan sy seharian. Segala amalan baik sy hanyalah utk mdpt rahmat keampunan dr Allah & x mharapkn syurga krn rs x layak. Cam ne, ustaz? 2009-12-12 3:30 AM

Jika benar begitu, ketahuilah bahawa ia salah satu tanda orang beriman

Guest salam ustaz..biasanya sembahyang subuh di masjid ikut imam bca doa qunut..klu sembahyang dirumah sendirian x baca..apakh sah sembahyang kita? 2009-12-12 3:21 AM

Sah, qunut hukumnya sunat

Guest salam, anak saya brusia 5 thn(girl).. selalu melawan,menipu dll. bagaimana cara saya harus mendidik? saya buntu.. 2009-12-12 2:03 AM

Doakan, ikut mana-mana perangai nasabnya tu, sabarlah dan terus didik

wani Salam ustaz,mak sy nakkan doa yg ustaz baca di akhir rncgn tnyalah ustaz pg td 12dec..boleh ustaz tuliskan x??tq 2009-12-12 1:47 AM

insyaALlah, kirim salam pada mak..

Jiput Ustz, sesetangah org kg bila dia dpt tahu anak c pulan 2 kawin dgn suami org, c celupar ni yg dah pegi haji boleh ckp padan muka c omaknya sbb anak c omak 2 rampas laki org cam omaknya. Adakah ini leh dikatakn mgutuk sunnah nabi. sdgkn c anak tadi buat solat istikharah. C mak haji pgumpat 2 asyik nampak aib org je sdgkn aib keluarga dia pandai tutup. Goram botol nak cili mulut dia, tp kami kool sbb kami ikut sunnah 2009-12-12 3:55 AM

Alhamdulillah kalau dah ikut sunnah, Cuma perlu jaga sunah lain juga

SJ banyak sgt ko ckp Jiput.. naik tak fhm org nak baca. patut la org pun benci kat ko. sian. 2009-12-12 7:16 AM

Jiput Ustz, adakah solat sunat subuh & solat sunat fajar 2 adalah merujuk kpd solat yg sama? Jk x, bila masa ke 2 dua solat tsebut perlu dibuat dan antara 2 2009-12-12 3:53 AM

Sunat fajar hampir ke subuh sedangkan sunat subuh selepas masuk waktu

Jiput Adakah mdidik anak2 dlm hal2 agama & mgaji juga dikira salah 1 dr 3 amalan yg x putus pas mati 2009-12-12 3:51 AM

Ye

Nuntat Ustz, sy telah dididik oleh ibu yg suka bckp dgn suara yg kuat & menengking. Jd skrg jk sy nak tegur ibu yg sering x mau solat apbila bhenti dlm pjlna atau tika ibu sakit, kdg2 sy tckp kuat. Puas sy cuba merendahkn suara & cuba bhikmah tp kdg2 dpt, kdg2 x dpt. Tlg nasihat ustz2009-12-12 3:48 AM

Kena masuk kelas vocal rasanya, atau belajar taranum.

Nuntat Ustz, sy suka tegur org buat salah sbb rs t/jwb kena tegur & juga utk ingatkn diri sendiri. Tp bila dah tegur, sy pun kdg2 sama2 ikut buat salah. ??? 2009-12-12 3:45 AM

Teruslah baiki diri

Guest dlu sya prnah jd saksi dlm kes syariah pguam tnya semsa plantif mencritakan kejdian bgmna keadaan plantif sa semasa menceritakan sya ktakan dlm keadaan sedih yg sbnarnya dlm keadaan marah maki22 adakah berdosa 2009-12-12 10:02 AM

Marah2 dan memaki, berdosa, jadi minta ampunlah pada Allah

Guest Slm. Ustaz, ngape Imam Syafie suruh kita bc doa qunut utk solat subuh tp kt Mekah & Madinah depa x buat? Nabi Muhamad bc doa qunut utk solat subuh x? 2009-12-12 9:18 AM

Kena tanya imam Mekah tu, saya tak boleh jawab bagi pihak dia

Di dalam hadis ada menyatakan bahawa Nabi baca qunut. Walau bagaimana pun, perkara ini mempunyai perbahasannya tersendiri

fariza berapa km dari rumah kita boleh mula jamak solat? 2009-12-12 8:53 AM

96

izah ustaz...sekirenya kite keluar dri ampang ke kl untuk membeli belah n pulngnya pd waktu mlm,boleh kah kite jamakkan solat magrib ke ishak? 2009-12-12 7:48 AM

tak boleh

hasell salam ziarah, jika mahu mengetahui rahsia melayu, islam dan kebangkitan akhir zaman sila mengunjungi link 2009-12-12 7:13 PM

زهرة حلوة Salamu'alaykum..ustaz,smg kekal mantap d jalan tinta wa dakwah lillahi ta'ala! syabas ustaz..prkongsian ilmu yg menarik! clip_image002mabruk! 2009-12-12 1:40 PM#

Alhamdulillah

zahariah salam...sy akn mnunaikan umrah tetapi beberapa hari sblm berangkt, sy dtg haid...perlukah sy berniat ihram utk memasuki mekah? dan adkh slg sy dlm haid sy msh terikat dgn pntg lrg ihram? 2009-12-12 11:50 AM

Niat ditempat miqat, dah bersih baru tunaikan, dalam niat kena jaga pantang larang..

Guest ustz bolehkah mansia2 d muka bumi tuhan ini membela anjing sedangkan org islam? 2009-12-12 10:23 AM

Jumhur Ulama berpendapat tak boleh

a'in lelaki yg suka cari kelemahan org,menaibkan org mengumpat serta kaki ponteng ketika jlnkan aktivitinya appendapat ustaz 2009-12-13 12:40 AM

kena rotan

Guest salam ustaz, mcmmn nak menangani org yg mengamalkan amalan yang disuruh oleh seseorg w/pun amalan tu tidak berlandaskan ayat quran 2009-12-13 12:40 AM

Rujuk jawatankuasa kawalan akidah negari

a'in minta izin dr ustz banyak maklumat drp blog ustaz yg sy dokumenkan utk panduan dan rujukan 2009-12-13 12:37 AM

Alhamdulillah

a'in salam ustaz,apakah amalan yg afdhal dlm bulan muharram seta hari yg disunatkan brpuasa 2009-12-13 12:35 AM

Cuti, duduk rumah layan suami dan anak-anak

ainur68 Salam Ustaz, kelakarlah bila ustaz cakap pasal contoh keutamaan untuk mengamal kan ilmu td! Good example! 2009-12-13 12:19 AM

Tk

hmidah salam ust, terima kasih bleh sya paste di blog saya, sgt berguna. terima kasih 2009-12-13 12:16 AM

InsyaAllah..

A. Wahab Bakar Alhamdulillah, sedikit sebanyak, apa yg di sampaikan oleh Ustaz banyak membuka fikiran dan mata hati saya berhubung dgn mukjizat Al Quran. WaB 2009-12-13 12:14 AM

Alhamdulillah

baei Salam ziarah, ustaz ana copy 15 pasangan ilmu. 2009-12-13 12:12 AM

InsyaAllah

busat Semoga Allah Berkati Ustaz bersama keluarga .. Takbir~~~ Allah huakbar 3x 2009-12-13 12:09 AM

Allahuakbar 5 x

busat AsSalamualaikum ustaz amin .. Alhamdulillah ilmu ustaz kongso dlm tv9 rancangan pagi ni selama 3 hari saye ikuti sgt bermakna bg sye.. 2009-12-13 12:07 AM

Alhamdulillah, cabarannya sekarang untuk amalkan..

siti apakh beza antara musibah dan ujian 2009-12-13 1:20 AM

Ciri-cirinya, musibah akan semakin jauh dengan Allah, ujian semakin rapat dengan Allah

siti alam ustaz,apakh beza antara musibah dan maksiat. 2009-12-13 1:19 AM

musibah dari Allah, maksiat perbuatan ingkar

saye salam ustaz,sy amat lemah utk mengenal setiap ayat2 al-Quran,setiap kali bace,sush sgt nk mengenal.cara apa untuk sy lebih senang faham dan kenal ? 2009-12-13 1:10 AM

cara lama masih terbaik, ulang, ulang dan ulang

Guest salamstaz, kami sunggguhh kagum dgn penyampaian tajuk yg dibuat di tanya usraz. dah pun baca bicara ilmu 10. kalau boleh ustaz huraikan lebih panjang 2009-12-13 1:01 AM

Huraian terbaik dengan lisan tempohari, atau nanti saya postkan diinternet rakamannya..

Lin Salam, bolehke dibawa sbhyg tonic rambut yg ada alkohol? 2009-12-13 4:14 AM

Jika alcohol dibuat dari barang yang suci, tidak mengapa

Guest Assalamualaikum,sy nak tanya adakah batal wuduk sy jika tersentuh sepupu lelaki yang dah berkhatan tapi belum baligh? 2009-12-13 4:13 AM

Belum baligh tak batal

mamafaiz salam.ustaz, sy nk copy 15 psgn imu n paste di fcbook 2009-12-13 3:27 AM

Silakan

pn.lela... ustaz,bleh tak ustaz bantu sye bagaimana untuk mengatasi masalah hati tak selalu tenang.. 2009-12-13 2:09 AM

selalu ingat Allah

Aisyayusra Sy mohon ustaz terang kan Surah Al-Ahzab ayat 59.Juzu' 22 y betul2 ingin tahu 2009-12-13 2:06 AM

Sekarang ni banyak dah buku tafsir dalam bahasa Melayu, boleh rujuk kat sana

Haslina Mohamed Assalamualaikum ustaz, suami sy adalah pemuzik & penyanyi bebas,muzik serta lagunya adalah brunsur ketuhanan,apakah hukum pendapatannya itu. tq 2009-12-13 1:48 AM

Harus jika membawa kepada ketuhanan, Cuma kaedah penyampaian kena betul dan minta dia niatkan sebagai medan dakwah

Pn Sanipah Abdul Rahman A'kum ustaz apakah doa2 supaya doa kita di makbulkan 2009-12-13 1:35 AM

Apa-apa pun boleh, dalam bahasa Melayu pun taka pa

nita salam ustaz..sy mgikuti tnylah ustaz yg ustaz handle 2..jumaat,sabtu,ahad...syukron ustaz ats ilmu yg dikongsi.. 2009-12-13 9:45 AM

Syukran

BADAN DAKWAH DAN ROHANI SBPIKP salam ziarah.. 2009-12-13 9:45 AM

ibnuDDin salam ziarah.. 2009-12-13 9:44 AM

rose Salam ustaz, saya berminat menjadi sukarelawan, bagaimana tuk mendaftar? 2009-12-13 9:15 AM

hubungi pejabat Yayasan al-Ijabah

mizi assalamualaikum ustaz.apakah sifat orang yang munafik walaupun seseorang itu melakukan sembahyang? 2009-12-13 9:08 AM

lalai dalam sembahyang

ummu faiz assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya tentang adat orang melayu islam kampung saya yang masih mengamalkan potong jampul bukan seperti disarankan 2009-12-13 7:20 AM

dakwahkan untuk upgrade kepada yang Islam suruh iaitu cukur semua rambut, timbangkan dan nilaikan dengan emas dan sedekahkan fakir miskin

azlin saya ingin bertanyakan berkenaan perkara yang membatalkan solat.contohnya saya solat zohor,tiba-tiba saya kentut tidak berbau.batalkah solat saya?seki 2009-12-13 6:49 AM

kalau memang yakin kentut, tak bau pun batal

Guest kawan saya cakap kalau terpijak tahi cicak x batal wuduk, cuma kena basuh kaki je... betul ke ustaz? kat mane saya nak tengok jwpn yg saya tanya? 2009-12-14 2:19 AM

Betul

ibu salam ustaz,hati saya sbg ibu sgt sedih beila org berharap anak2 saya jadi buruk perangai.bagaimana mengatasi sedih ini ustaz dan bagaimana saya perlu berdoa yang terbaik utk anak2 saya agar jadi yang terbaik dan boleh berbakti pd agama,bangsa dan kami kedua ibubapa mereka saya dah mengadu kpd tuhan, tapi saya mengadu kpd ustz agar ustaz dapat membimbing saya 2009-12-13 3:30 PM

Selalu doakan dan dirikan solat hajat untuk Allah bantu

Guest Salam ustaz MASSA tu kat mana sy bmnt nk hntr ank.ada web dia tak? 2009-12-13 2:31 PM

Kompleks 3 C Bandar Baru Sunway

miza apakah hukum bagi seorang muslimah tidak memakai stokin ketika melibatkan diri seperti berenang,kayak snorkeling,taekwondo?ada atau tidak rukhsah? 2009-12-13 2:15 PM

aurat tetap kena jaga

Guest apakah bacaan ketika sujud sahwi bagaimana caranya2009-12-13 1:26 PM

Subhana man la yanamu wa la yashu

amin ''Tasawwuf dibina di atas kemalasan, jika sekiranya sserg itu menganut tasawwuf di awal siang (pagi), tidak akan sempat smpai ke waktu zohor, dia sudah jadi bodoh'' (Ibnu Jauzi-Talbisul Iblis hlmn 73) sy nk tanya, adakah Rasulullah pernah mengajar ttg tasawwuf kpd kita? 2009-12-13 12:59 PM

tasauf itu disiplin akhlak, masalahnya, berbagai takrifan orang beri pada istilah ini. Itu yang jadi ia terfitnah akhirnya, kalau berzikir sampai jadi malas, itu bukan tasauf, itu ghurur (tertipu). Sahabat dulu berzikir hingga tawan ¾ dunia.

Jiput Ustaz, sy tlibat dlm pbelian saham di BSKL & sy mbeli saham2 spt perladangan (IoI Corp), Maxis & pembinaan. Halalkah untung yg sy terima? Kdg2 sy ruj 2009-12-14 4:35 AM

Kalau pelaburannya halal, maka boleh, Cuma jangan lupa bayar zakat

Lin Salam,sy selalu amal posa isnin/khamis.Jika nk posa nazar bolehke dibuat pd isnin/kamis ataupun hari lain. 2009-12-14 4:35 AM

Boleh

Guest salam..bagaimana hendak menunaikan solat secara duduk sedangkan kita boleh berjalan cuma tak boleh duduk antara 2 sujud secara sempurna??tq.. 2009-12-14 4:30 AM

Yang mampu berdiri, kena berdiri, yang tak mampu letakkan kerusi dan duduk di kerusi

Antoi Ustaz, sy begitu tharu hingga menangis apabila mbaca tulisan ustaz ttg catatan pjalanan haji ustaz. Tkasih krn blok ustaz byk mbantu mylsaikn mss kami 2009-12-14 4:29 AM

Alhamdulillah

Mata B tanya balik ttg duit di tabung haji anak2. Boleh tak sy katakn pd anak2... duit mama ada dlm tabung kamu sbyk RM... kalau mama mati duit 2 hak kamu tp kalau mama masih hidup, kalau x cukup nak buat belanja, mama tpaksa ambil. Hibah atau jatuh pusaka, ustaz? 2009-12-14 4:21 AM

Itu pusaka. Kalau hibah dia ada syarat. Syarat hibah, anak kena terima akad dulu.

Caranya begini. Akad 1 – hibah pada anak dan anak mengatakan bahawa dia terima segala duit itu.

Akad 2- anak amanahkan balik pada ibu dan di izinkan untuk ibu guna sebanyak mana yang ibu mahu

Guest assalam ustz, siapa nama sebenar shbt baginda abu bakar as-siddiq, tq. 2009-12-14 4:02 AM

Abdullah Abu Kuhafah

Zarina Salam, setiap kali ustaz d rancangan tanyalah ustaz, sya amat meminati doa di akhir rancangan. Blh x ustz, berikan butiran doa2 tersebut. 2009-12-14 3:57 AM

hj abd rahman mat jelas salam, saya tersentuh dengan doa penutup 'tanya ustaz di tv 9 pd 12/12/09'.boleh ustaz berikan butiran doa tersebut untuk amalan harian saya.tk 2009-12-14 3:37 AM

T-mee Ustaz, bagaimana kita nak istiqomah dlm amalan harian kita 2009-12-14 4:53 AM

3 syarat istiqamah

1. kena ada niat dan tekad,

2. kena kurangkan pilihan

3. kena doa untuk Allah bantu

Wallahualam, jika terdapat kesamaran, boleh bertanya kembali

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

Rabu 16 Disember 09 jam 12.30 a.m

No comments: