Wednesday, December 16, 2009

Jawapan Pada Persoalan 87

Alhamdulillah, pada kesempatan kali ini, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang ditanya

238 ustaz, sy telah gunakan loan konvensional pd 1995 utk beli tanah & sekarang sy nak jual tanah tsebut yg nilainya > 10x ganda. Apakah haram duit jual duit jual tanah sbb kalau x silap sy ms 2 susah nak dpt pinjaman islamic atau belum ada ( x ingat), yg sy dpt cuma pinjaman peribadi saja krn tanah x dicagar krn belum milik sy lagi 2009-12-14 4:48 AM

Kalau waktu tu memang tidak ada pilihan, maka boleh, semoga diampun Allah perkara lepas

238 Slps jlni pembedahan lutut di ke 2 kaki, sy x boleh bsujud selama1 tahun & sy solat gunakn kerusi. Msslahnya, sy duduk dr mula hingga selesai krn sy x tahu yg sy kena bdiri pada rakaat pertama. Adakah solat sy diterima ustaz 2009-12-14 4:45 AM

Yang lepas, lepaslah, semoga Allah ampunkan, yang sekarang, buat yang betul

238 Ustaz, sms di luar negara ikut rombongan yg bukan muslim, sy telah lakukn solat jamak & qasar dlm bas tanpa tahu arah kiblat & juga x bawa kompas. adakah solat 2 diterima 2009-12-14 4:42 AM

Kalau memang tak tahu, solatlah ikut ijtihad, maka solat itu sah

238 Perlukah sy lakukan solat mhormati waktu tika dlm kapal terbang. Salahkah sy lakukn solat jamak & qasar sbb sy masih dpt bsuci & bwuduk 2009-12-14 4:40 AM

Buatlah solat semaksima yang mampu dengan usaha mengambil wudhuk. Jika dari awal dah niat untuk hormat waktu dan tidak sempurnakan yang patut, takut kita meremehkan waktu kita boleh buat dengan sempurna dengan hasrat akan buat yang lain nanti, tiba-tiba, mati. Payah nak jawab depat tuhan nanti

Jopun Ustaz, baru2 ni sy juga telah didatangi seseorg & memberitahu kpd sy bhw doa sy tlh dimakbulkan. Boleh percaya ke makluman org yg x dikenali cuma 2009-12-14 5:44 AM

Wallahualam

Jopun Sy tlh bmimpi bjumpa dgn Siti Aisyah RA. Beliau memakai jubah hitam tp x nampak mukanya & x bkata2. Apa maksudnya ustaz 2009-12-14 5:42 AM

Mimpi selain dari mimpi nabi tidak ada jaminan ia adalah betul-betul orang itu

Jiran Pening Ustaz, jiran sy sgt suka mbakar tahi kucing di hadapan rumah sy hingga mykitkan kepala bila thidu. Kami dah tegur supaya jgn bakar tp org tua x faham2 kdg2 kami myumpah2 doakn dia & kucing2nya cepat mati. Kami sakit hati betul. tp kendurinya kami tetap perg sbb bjiran tp x lalu makan sbb bau tahi ki tahi kucing di rumahnya. Cam ne nak buat dgn org tua tahi kucing 2. Dah puas tegur, dah doa tapi x benti2 myakitkn hati & hidung kami 2009-12-14 5:03 AM

Barangkali, Allah nak beri kebaikan pada tuan di akhirat dengan ujian tahi kucing ni

Ceby Ustaz, sy sering melarang suami bawa anak2 sy ke rumah madu sy krn nak jaga hati madu sy yg mmg x suka anak2 sy dtg. Tp suami suka bwa mrk & anak2 ikut saja. Adakah anak2 yg berumur 6-8 thn dikira x taat pd ibu jk bdegil nak ikut pujukan ayahnya ke rumah madu sy. Krn sy skrg sgt kecil hati dgn anak2. Alasan suami sy x sanggup nak jaga anak2 sdgkn sy maksudkn x sanggup jaga anak2 jk dibawa ke pasaraya krn tlalu nakal & takut hilang 2009-12-14 4:55 AM

Jangan buruk sangka pada suami dan madu, mungkin suami ada perancangannya untuk menjaga keluarganya. Sokong dia walaupun agak pernah terasa sebab dia kahwin lagi, saya doakan semoga keluarga kak dilindungi Allah..

peminatketam apakah hukum makan ketam batu atau ketam nipah.Apakah jenis-jenis ketam yang boleh dimakan. 2009-12-14 7:23 AM

ketam batu tak boleh sebab dua alam

Jopun Ustaz, sy bcadang utk bziarah ke Baitulmaqdis,Syria & Jordan pd Feb 2010. Adakah Masjid Al Aqsa 2 selamat utk sy ziarahi krn sy pergi x ditemani mahram cuma mengikut rombongan travel agensi. Teringin bsolat di Al Aqsa & melihat peristiwa yg diceritakn dlm Al Quran 2009-12-14 5:58 AM

Selamat dan semoga Allah berikan keselamatan

mamypoko Bagaimana sy boleh mbantu Yaysaan Al-Ijabah selain dari mberi bantuan kewangan. Sy juga ingin bbakti sprt Ustaz & telah usulkn kpd JKKK Kg utk mhidupk kan generasi Al_Quran di kalangan kanak2 hingga remaja tp x dpt kerjasama sdgkn sy sudah bsedia menyediakn kewangan bg bayran elaun Ustaz/Ustazah bg 2 hingga 3 tahun program. Kdg kala byk birokrasi di kg utk gerakkn program agama. Niat di hati ingin mereformasikn surau di kg sbg tempat menuntu ilmu 2009-12-14 5:49 AM

Surau di mana?

mamypoko Ustaz, boleh tak sy myalin soalan2 serta jawaban yg ada dlm blog ini utk rujkan di masa depan 2009-12-14 5:46 AM

boleh

Skinny Ustaz, bolehkah seorg wanita mjalani pbedahan buang lemak (potong sebhgn perut bawah) utk nampak kempis di mata suami 2009-12-14 12:27 PM

Boleh dengan niat menjaga kesihatan

Jiash Adakah si mati mendapat pahala amal jariah atas sedekah yg dibuat oleh waris2nya dari harta si mati tsebut 2009-12-14 12:24 PM

Dapat

benabdoh pasal tawaf nie , kalo wanita kali pertama dia buat tawaf kan , tiba2 aja dia datang haid , so mcm mn ya dgn tawaf dia ? 2009-12-14 9:00 AM

tangguhkan, buat balik ketika suci

Aida salam. ustaz nak tanya perempuan kalau banyak semyang sunat dahi boleh bertanda lebam ke. budak sebelah opis saya ada tanda kat dahi dia. yang ... ...sedihnya saya yang ajak dia semayang sunat x sangka dia buat dpt tanda hitam, malu nak cakap tpi saya yang buat belum dapat lagi saya saje je bertanya bukanla niat buat tu nak dapat tanda tapi sekadar bertanya ustaz jangan pandang serong pada saya pula 2009-12-14 8:25 AM

Banykkan lagi solat, tingkatkan ikhlas

Adeq Ustaz, apa pendapat ustaz jika sesebuah jabatan pekerjaan itu, hampir 90% melibatkan rasuah, apayang perlu dilakukan oleh pekerja itu utk kembali ke 2009-12-14 7:27 PM

Uzlah, sama ada badan atau paling kurang hati

AL-MUHAMI Salam ziarah Ya Akhi. Teruskan usaha dakwahmu... 2009-12-14 2:44 PM

naktau Slm.Sy blk kg yg jauhnya bratus km dlm kdaan haid.Ktakan pd hr ke 3-4 d kg sy tlh b'suci.Leh x sy jmak solat fardhu slm 3hr? 2009-12-14 12:59 PM

tak

Jiash Ustaz, slps mgerjakan Umrah beberapa bulan lalu, sy sgt tkejut apabila mdpti kalimah Allah ttulis di pipi sy. Sy juga meminta suami melihatnya, mulany agak sukar kerana kalimah Allah itu sebesar 0.5cm & ttulis secara myerong 45 darjah. Pd mulanya, sy rasa takut & cuba myental kalimah tsebut tp x bjay bjaya. Jd sy biarkn sbg peringatan kebesaran Allah SWT. hal ini sy rahsiakn dr keluarga & kwn2. Apa hikmahnya disebaliknya Ustaz 2009-12-14 12:52 PM

Tanda kebesaran Allah, semoga iman juga meningkat

Skinny Ustaz, wanita yg kering dar haid, perlu menqadhakan 2 solat fardu sebelumnya. Cth, mandi kul 5pm, so kena qadha solat zohor & subuh 2009-12-14 12:36 PM

Sebaiknya jika mahu jaga kerana kadang kala kita ingat baru bersih padahal dah lama

Skinny Ustaz, betulkah wanita yg kering dr haid cthnya dia mandi wajib pukul 9am, dia hya boleh btawaf pukul 9am esoknya. Tp dia tetap bsolat di hotelnya. 2009-12-14 12:34 PM

Untuk menjaga sahaja

rokiah musa semuga ustaz dilindongi Allah memberkati 2009-12-15 4:09 AM

AinZ Ustaz, kalau boleh mintak sebut ayat mana doa2 yg selalu ustaz sebut utk kegunaan amalan. Mudah sket bole rujuk, sbb nk salin tak sempat selalu 2009-12-15 4:09 AM

Jadikan bacaan al-Quran itu sendiri sebagai zikirmu

Guest Salam Ustaz, bgmn utk lembutkan suami dgn majlis ilmu? 2009-12-15 3:31 AM

Selalu ajak, hati yang keras tidak sekelip mata menjadi lembut

Wallahualam

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Bandar Baru Sunway

Minum petang, 16 Disember 09 jam 5.45 petang

1 comment:

Stahl Christian said...

TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)
Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Stahl Kristian Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
c) penyatuan hutang.
d) Pinjaman Wang Hard.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui:
E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com
Telefon: 678-856-6859