Sunday, February 22, 2009

Universiti Kehidupan 32 – Siapa Punya Rezki?

Pagi 22 Febuari 09, saya dalam perjalanan balik ke rumah. Saya baru sahaja selesai kuliah subuh di Masjid Kampung Lindungan Sunway. Seperti biasa saya melalui bukit Putra Heights tempat di mana banyaknya monyet-monyet. Mereka penduduk asal tanah ini. Setelah semua hutan mula gantikan dengan rumah, bukit ini dan beberapa kawasan belukar di Kampung Kuala Sungai Baru Puchong menjadi tempat kediaman mereka.

Kadang-kala, bukit ini menjadi kawasan tumpuan penduduk Putra Heights apabila mereka membawakan makanan kepada monyet ini. Mereka suka melihat gelagat monyet yang memakan makanan yang dibawa.

Ketika saya mula menghampiri bukit Putra Heights ini, saya melihat sebuah kereta di letakkan di tepi jalan. Ada dua orang berbangsa Cina yang berhampiran dengan kereta ini. Seorang sedang memberi makan dan seorang lagi duduk di sebelah kereta. Sejuk hati saya melihat gelagat kedua ini dari kejauhan. Dari kejauhan saya berbisik di dalam hati,

"inilah manusia, walau apa bangsa dan agamanya, fitrah suka menolong memang ada"

Ketika kereta saya melintasi mereka, saya terlihat seutas tali yang dipasang pada kereta. Ia diikat pada pintu belakang yang dibuka. Tali itu diikat untuk membolehkan ia ditarik. Lelaki yang bersandar di pintu sebelahnya, memegang hujung tali untuk direntap bagi tujuan menutup pintu kereta.

Saya yang telah melintasi mereka berpatah balik untuk memastikan penglihatan saya itu betul. Kedua lelaki ini tersengeh apabila melihat saya. Mukanya agak takut-takut.

Rupanya betul sangkaan saya. Mereka sedang memerangkap monyet yang sedang sibuk menjamu selera pagi. Mereka membawakan makanan pada monyet itu untuk menangkapnya. Di sebalik sifat pemurahnya, ada "udang di sebalik batu".

Saya meninggalkan mereka. Satu pelajaran yang saya dapat pada hari ini. Tidak semua kebaikan itu dibuat mempunyai tujuan yang baik.

Orang jahat selalu berpura-pura baik untuk mendapatkan tujuan mereka. Saya ada seorang sahabat dari Akademi Islam UM yang bekerja di JPJ. Beliau selalu bercerita kepada saya mengenai tawaran-tawaran dari taukey-taukey besar kepadanya.

"Mahu tukar tayar baru ke bos? Kita kautim la.". kata mereka. "Mahu amoi ka?" "Kalaui mahu cuti cakap la, kita urus ma..? Semua tawaran itu timbul.

"Abg Mat, kalau saya tak ada agama, lama saya dah ambil dah", kata sahabat saya yang berkelulusan Syariah Undang-Undang ini.

Beginilah kehidupan. Pemberian orang pada kita, tidak semuanya ikhlas. Ada yang berkepentingan dan inginkan sesuatu. Mereka memerangkap kita dengan hadiah-hadiah untuk menambat dan memperhambakan kita. Oleh itu, hati-hati terhadap orang yang berkepentingan. Dia datang pada kita ketika kita ada sesuatu, tetapi kita akan keseorangan apabila tiada kepentingan yang boleh didapati.

Sifirnya mudah, Sama ada, kita sedang mendapatkan rezki pagi, atau mereka yang sedang mendapatkan rezkinya.

"Universiti Kehidupan, Universiti Sepanjang Hayat"
Bukit Putra Heights yang banyak monyet-monye.t
Gelagat seorang yang berusaha menangkap monyet. Seorang memberikan makan, seorang lagi menunggu untuk menutup pintu kereta jika monyet masuk ke dalam kereta. Kereta telah di ubah dengan ada penghalang di antara kerusi belakang dengan kerusi depan.
Rencam hidup, sama sahaja sifirnya. Semoga menambahkan kematangan kita di dalam kehidupan.

1 comment:

Hunny said...

Salam Ustaz,

Rezeki Allah punya. Siapa yang dapat, Dia yang tentukan.Insyaallah, mudah2an kita dijauhkan daripada rezeki yang haram dan syubhat. Aminn..

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...