Saturday, February 7, 2009

Jawapan Pada Persoalan 11

?Aisya Salam.Sy dh berusia 22 tahun dan sudah berkenalan dgn seorang lelaki yg sama universiti dgn sy.Wajarkah sy bercinta dgn niat nk berkahwin ustaz? 2009-01-07 8:01 AM

+ Cinta itu fitrah, tetapi jangan sampai cinta menyebabkan kita tertipu di atas nama cinta. Mulakan dengan istikharah dan terus minta bimbingan dari Allah di dalam mengharungi percintaan. Cinta sebelum kahwin baik jika di dasarkan dengan iman. Lebih baik jika memupuk cinta lepas kahwin. Ia lebih ikhlas kerana pada ketika itu kita tidak berpura-pura.

?Guest Salam ustaz, nak tanya, apa hukumnya mandi bunga utk mencari jodoh 2009-01-09 9:37 AM

+ tidak boleh jika berkeyakinan ia boleh mengubah nasib.

? Guest Salam ustaz, kalau dlm handphone kita download surah2 alquran,kalau kita bawa hp dlm tandas atau terlangkah apakah hukumnya? 2009-01-09 9:42 AM

+ ada fatwa kata haram jika ia dijadikan deringan telifon kerana jika berbunyai di dalam tandas ia boleh membawa kepada tidak menghormati ayat al-Quran. Tetapi jika ada di dalam handphone yang bukan dijadikan deringan telifon tak apa, sebab ia tidak menunjukkan syiar al-Quran.

?hafiz@subang jaya apakah hukum tidak pakai tudung? 2009-01-09 11:34 PM

+ haram jika tahu hukum dan tidak didalam terpaksa yang boleh memudharatkan.

?siti slm.bolehkh ustaz kupas tajuk mengenai cinta antara lelaki dan perempuan menurut Islam?bagaimana utk mengenali pasangan kita jika tak boleh bercouple? 2009-01-14 7:12 AM

+ Kena bezakan cinta sejati dan cinta nafsu. Bezanya cinta sejati ialah di dasarkan dengan tanggung jawab sedangkan nafsu kerana keseronakkan. Dan tanggung jawab itu juga mestilah selaras dengan al-Quran dan hadith. Untuk selanjutnya, isyaAllah saya akan bahaskan tajuk ini.

? student Ustaz...tumpang tny,berubah niat semasa solat adalah salah satu perkara batalkan solat,tapi mcm mana yg dikatakan beruabah niat tu?? 2009-01-16 12:30 AM

+ berubah niat sama ada kita taklikkan niat seperti jika telifon berdering ni, aku akan batalkan sembahyang. Atau memang kita berniat untuk memutuskan sembahyang.

? saifful saya kerja sebagai juruteknik awam.ada kontraktor yang suka bagi saya duit tanpa diminta. macamana tu ustaz? 2009-01-18 12:01 AM

+ Jangan biasakan. Ada satu hadith yang menceritakan bahawa satu ketika seorang sahabat ditugaskan mengutip zakat. Ahli kawasan itu menberinya sedikit harta untuk dirinya. Ketika dikhabarkan kepada Rasullulah, Rasullullah bersabda, jika kamu tidak dutugaskan untuk pergi ke sana, adakah mereka akan memberikan kamu sesuatu. Sahabat ini menjawab, sudah tentu tidak, maka Sabda Rasullullah, serahkan harta itu ke dalam baitul mal.

Di dalam hadith ini ada dua pendapat.
1. Tidak boleh menerima jika kita termasuk di dalam orang yang menguruskan
2. Boleh terima jika tidak diminta oleh pemerintah.

?me hal berkenaan pelaburan dalam ASB haram atau harus...jika haram macam mana nak uruskan dividen yang kita dah dapat 2009-01-18 12:05 AM

+ Fatwa telah ada. Hukumnya harus.

? masitah uztaz..saya ada masalah suami yang seorang ketagih minuman arak.sudah puas saya nasihatinya tapi selalu menjadi kemarahannya.bagaimana cara untuk hada 2009-01-18 12:15 AM

+ teruskan teguran hingga kalau tidak puan meninggal, suami puan meninggal. Ini kerana kita tidak menegur orang kerana hendak merubahnya. Kita menegur orang lain sebab Allah suruh kita menegur orang lain yang salah. Allah yang akan merubahnya.

? masitah saya rasa tetekan setiap hari bila suami saya naik angin sekiranya suami saya beri nafkah dengan duit haram patutkah saya menggunakannya untuk kep 2009-01-18 12:22 AM

+ jika pasti duit itu dari yang haram maka hendaklah dielakkan. Jika hanya sangka-sangka sahaja tak apa, tapi disebut sebagai shubahat. Syubahat ni, elok elakkan.

?Guest ustaz..cmmna untuk khusyuk dalam sembahyang? 2009-01-18 12:34 AM

+ Sudut zahir jaga perkara haram, buat persediaan untuk sembahyang, fahami makna. Kemudian, minta pada Allah. Sebab kita berusaha tetapi yang beri khusuk adalah Allah.

? balqis Adakah subahah sekranya saya mengambil keuntungan sebagai orang tengah dalam urusan kontrak perniagaan antara sykt majikan sy dgn penerima kerja. 2009-01-18 12:46 AM

+ tidak salah jika pekerjaan itu dibuat diluar waktu kerja dan tidak ada unsur penipuan.

? suraya Assalamualaikum, adakah kita perlu berbuka puasa selepas org selesai Azam Magrib,atau masuk saja waktu kita terus berbuka.. 2009-01-18 1:22 AM

+ Masuk sahaja waktu Maghrib. Azan hanyalah war-war masuknya waktu solat.

? Guest Assalamualaikum Ustaz. Saya ada kemuskilan tentang perkara shubhah. Setiap kali raya suami saya akn terima hamper dan duit dari kontrator. 2009-01-18 4:06 AM

+ Jangan biasakan. Ada satu hadith yang menceritakan bahawa satu ketika seorang sahabat ditugaskan mengutip zakat. Ahli kawasan itu menberinya sedikit harta untuk dirinya. Ketika dikhabarkan kepada Rasullulah, Rasullullah bersabda, jika kamu tidak ditugaskan untuk pergi ke sana, adakah mereka akan memberikan kamu sesuatu. Sahabat ini menjawab, sudah tentu tidak, maka Sabda Rasullullah, serahkan harta itu ke dalam baitul mal.

? Guest Adakah ini dikatakan subhah kerana suami saya tidak meminta dari mereka. 2009-01-18 4:07 AM

+ Jika meminta tidak boleh sebab jika kita tidak bekerja di tempat itu, adakah orang ingin memberi kita hadiah itu jika kita meminta

? zanariah bolehkah saya buat begitu. Anak lelaki saya yang sering mengimamakan sembahyang subuh juga sering membaca 2 surah pendek yang dia hafal supaya kami sempat membaca fatihah dia seorang saj lelaki di rumah sahkah sembahyang kami? 2009-01-18 4:57 AM

+ Boleh, walaupun dia belum baligh

? zanariah kedua: semasa sembahyang tahjjud saya selalu membaca surah alkafiryn, alfalaq dan annas dirakaat pertama surah ikhlas ayat kursi dan 2 ayat terakhir d dalam surah albaqarah selepas alfatihah saya tahu nabi sallalahualaihiwassalam membaca satu surah saja yang panjang tapi saya tak hafal surah panjang 2009-01-18 4:53 AM

+ Boleh

? Saya mengajar di sebuah sekolah antarabangsa. Saya sekarang guru penolong kanan. Ada beberapa kegiatan sekolah seperti majlis tarian dan makan malam d imana ada pergaulan bebas yang menylahi ugama. Selain dari itu saa menetahui diskriminasi yang dilakukan kepada pekerja rendah yang berugamIslam. saya i bu tunggal yang menanggung tiga org anak di peringkat uni yang bukan rakyat m'sia jadi say perlikan gaji yang baik saya was-was sekarang adakan gaji saya halal sedangkan guru besa pernah berkata dia tak sukakan kepada org islam dan saya terpaksa terlibat dalam perkara yang menylahi islam seperti me buat persiapan utjk majlis yg say sebutkan tadi sebayak 3/4 kali setahun 2009-01-18 4:49 AM

+ Status gaji puan tidak ada apa-apa yang shubhat. Ini kerana puan bekerja sebagai guru bukan sebagai penganjur majlis tari menari. Jika disuruh dan tidak mampu mengelak, maka minta ampun pada Allah dan jangan redha dengan tugasan tersebut.

? zanariah Saya meniggalkan suami saya(lari dari rumahnya) dengan 3 org anak kami kerana dia tidak sembahyang dia pernah berkata yang dia fikir islam yg ada seka rang sudah di ubahdan dia tidak yakin kebenarannya lagi. say tak tahu tentang imannya saya hanya berpandu pada apa yang dikatakannya. Dia tak mengatakan Ya Allah tetapi Jesus Christ bila saya menegur dia berkata bagi orang kristian. dia sakit jiwa dal selalu marah tak tentu pasal anak saya yg sulung juga sakit jiwqa sebahagian besar kerana sikapnya yg selalu menekan perasaan semas a saya membuat kepurtusan meninggalkannya. dua orang anak perempuan saya mula menunjukkan simptom sakit jiwa seperti abang mereka. Berdosakah saya mela rikan diri bersama anak-anak kerana isteri firaun tyerus bersamanya walaupun firaun mengaku tuhan. saya telah diceraikan 3 bulan selepas saya pergi dan dia telah berkawin lain dan ada seorng anak saya. tidak menghalang anak saya berhubung dengan bapa dan datuk-nenek mereka dan mereka selalu berhubung 2009-01-18 4:53 AM

+ Meninggalkan rumah adalah berdosa melainkan jika berlaku mudharat.
Sekian, semoga menepati kehendak soalan. Jika kurang memusakan bolehlah ditanya kembali. InsyaAllah, Wallahuallah bis sawab

No comments: