Thursday, March 17, 2011

Jom Kongsi Pengalaman 68 – “Kemahiran-Kemahiran Orang Palestin..”

Wilayah-wilayah Palestin mempunyai kemahiran tangan berbeza. Barangkali, inilah yang disebut sebagai “Local Genius” (kecerdikan tempatan).

Kita telah mengembara di Madaba yang sekarang berada di bawah kerajaan Jordan. Di Maadaba, mereka terkenal sejak ribuan tahun dahulu dengan seni mozak.

Bagi penduduk di Bethlahem, mereka terkenal dengan ukiran kayu. Berbagai ukiran dibuat sama ada yang berbentuk Islam atau Kristian.

Bagi orang Hebron pula, mereka terkenal dengan pembuatan ceramic. Berbagai bentuk pasu, gelas, pinggan dan sebagainya dibuat di sini.

10 Mac 2011, saya diajak untuk melawat kemahiran setempat di Hebron. Dengan cuaca yang sejuk, kami melangkah dengan lega kerana tempat pembakaran ceramic ini dipenuhi dengan api.

Kemahiran ini telah diwarisi sejak berzaman dan jika menyebut tentang hasil ceramic di Palestin, maka seluruh negera ini tidak tertanding dengan hasil kerja orang Hebron.

“Pengalaman Asas Hikmah”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Hotel Manazil Walid Mekah Mukarramah

11 Rabiul Akhir 1432/ 16 Mac 2011 jam 10.30 malam

IMG_7035

Memasuki Hebron hari ini seperti masuk ke tempat misteri, penuh dengan kabus dengan keadaan kanan dan kiri jalan yang dipenuhi lembah

IMG_7019

Masuk di sini terasa selesa kerana dapat memanaskan badan

IMG_7017

Kaca yang dibakar dibentuk

IMG_7022

Yang telah jadi dibakar lagi dan lagi

IMG_7024

Kemudian ditiup

IMG_7029

Sebahagian tukang lukis akan melukis di atas pinggan yang telah siap

IMG_7033

Pelukis-pelukis ini menggunakan warna yang berbagai

IMG_7034

Pembuat pinggan dan piring

No comments: