Sunday, March 27, 2011

Jawapan Pada Persoalan 127

Alhamdulillah, baru berkesempatan melihat soalan yang diajukan.. bagi persoalan di FB, saya belum sempat untuk memberikan respons, semoga memberi manfaat

ze 1 1/2 tahun suami meninggal. mengapa saya tak pernah bermimpi arwah sedangkan sblm

meniggal dia kata sy tiada dosa dgnnya. syg dan tk sy istri yg baik 2011-01-15 2:05 PM

kerana puan dah tak ada tanggungan yang perlu dibuat untuk dia, semuanya telah selesai dan arwah sangat berpuas hati dengan puan.

embun perlukah duit utk menunaikan haji dberi kpd anak utk berkahwin kerana anak lelaki x ckp

wang 2011-01-15 12:35 PM

kalau umur kita dah lanjut dan mungkin tak sempat buat haji, tak perlu, tapi kalau muda lagi, maka boleh berbuat demikian.

azizah assalamualaikum. apakah hukum bagi orang yang bernikah ketika mengandung? adakah

sah pernikahan tersebut? 2011-01-15 10:55 AM

kalau sebelum itu dia tidak pernah bernikah, maka sah, tapi kalau dia isteri orang dan diceraikan ketika mengandung, maka tak sah

putih salam ustaz.suami x solat jd masih perlukah isteri minta izin suami br dpt ke majlis2 agama

2011-01-15 8:52 AM

Kalau majlis ilmu itu berbentuk fardhu ain, suami pula tak mampu nak didik isteri, majlis ilmu juga tidak mempunyai bahaya di jalan dan juga tidak timbul fitnah, maka maklumkan sahaja kerana hukum belajar fardhu ain wajib

ida asalamualaikum ustaz.sy ingin th,sy ada buah zuriat yg d beli dr mekah br2 ini.tp sy was2

hendk memakanny.bgaimn kh cr memakanny 2011-01-15 7:04 AM

baca bismillah, duduk dan kunyah betul-betul dan telan…

siti salam ustaz...apekah hukumnya jika isteri meminta cerai dari suaminya ats sebab tidak tahan

dengan kerenah suami yang kaki perempuan dan suka 2011-01-15 2:32 AM

kalau memudharatkan isteri, harus, kalau tidak makruh dan boleh jatuh haram

Muhd Azim boleh ustaz terangkan tentang cara melembutkan hati ayah saya2011-01-15 2:15 AM

Doa

ila suami tak solat macammana nak pujuk utk solat.berbagai usaha tapi tak berjaya;2011-01-16 12:08 AM

teruskan pujuk

norliza abdul rahman assalamualaikum ustaz..td ustaz ade berikan ayat al-Quran yg blh dbacektika bersedih..boleh ustaz postkn surah2 td...time kasih.. 2011-01-16 2:26 AM

surah yasin atau kahfi

Ady Apakah tindakan si suami itu selepas si isteri meminta cerai apabila setiap kali berlakunya

perselisihan faham rumahtangga??? 2011-01-16 12:42 AM

sabar

Ady Salam Ustaz...apakah hukumnya seorang suami itu tidak menunaikan solat???2011-01-16 12:35 AM

Dosa

Saharuddin boleh tak kita hanya ambil 3 bahagian akikah drp seekor lembu dan 4 bhgian yanglain tu dijual 2011-01-16 12:33 AM

akikah tak boleh

Guest salam, suami saya berubah setelah saya menfailkan cerai kerana sudah terlalu terluka dantertutup hati padanya.Apakah yg harus saya lakukan?? 2011-01-16 12:27 AM

pergi kaunseling

mynewtel ada 1 kes pasal suami isteri...ceritanya begini..pd satu hari si suami melafazkan talak 3kepada si isteri sekiranya kamu keluar dari rumah ini mynewtel dan si isteri akur...kemudian si isteri pun memasak didapur n suami keluar rmh ketika memasak ada brg x ckup dan isteri keluar pergi membeli bhn itu setelah itu baru isteri teringatkata2 suami so bagaimana penyelesaiannya tu ustaz..tidak abis disini aje ustaz..ketika itu si isteridtg haid apa hukumnya? sekiranya x sah talak itu baguslah..sekiranya sah pula dan mereka tidakmelaporkan kpd jbtn agama bagaimana dan hanya sorang dua aje yg tahu kemudian yg tahupula tidak melaporkan kpd jbtn agama..adakah yg si tahu ini berdosa? kerana si tahu ini xmaumerosakkan masjid org lain...talak 3 tue.. 2011-01-16 5:37 PM

tengok niat suami, keluar tu, keluar ke mana, walaubagaimana pun, rujuk pejabat agama, itu terbaik

guest kenapa seorang isteri tidak boleh menyentuh suaminya jika suaminya berada di dalam keadaan berwuduk? 2011-01-16 3:58 PM

boleh, tapi batal

Guest salam ustaz sy nk tny ape hukum jika seorang perempuan mencukur bulu kaki dan ape yg perlu sy lakukan? 2011-01-16 2:34 PM

boleh jatuh haram kecuali untuk suami kerana alasan suami tidak selesa

rosidah salam ustaz.jika kita berniat dan memberitau orglain ttg niat kita.adakah ia dikira nazar.kalau x tunaikan niat perlu ke baya kafarah 2011-01-16 1:44 PM

tak kecuali jika dilafazkan itu nazar

Guest suami saya tidak memberi nafkah batin selama hampir 2 bulan.perlukah saya merujuk kepada pejabat agama? 2011-01-16 8:47 AM

boleh

Saa apakah hukumnya suami menyumpah isteri sebagai binatang?hati saya benar2 hancur.bolehkah saya menuntut cerai daripadanya.mohon jawab ustaz. 2011-01-16 8:41 AM

suami berdosa, bagi kak, sabar…

rogayah apakah surah yg ustz bgtau pg td, tok ubat kesedihan, surah yasin dn surah apa yg satu lg, tk 2011-01-16 6:36 AM

kahfi

ID ustaz, sy ade masalah setiap kali ingin bersolat(wktu lafaz niat), sy sukar utk tumpukan pethatian n berasa was2 dgn lafaz yg diucapkan. sblm solat syade saje mmbaca istighfar, yat kursi n 2 qul.utk melawan bisikan2 itu, tp x berjaya.bagaiamanaustaz utk sy mngatasai maslah sy itu? oopss..silap. 3 qul. 2011-01-17 4:09 PM

teruskan amalan, itu ujian

ida salam ustaz,saya ni selalu jadi bhn fitnah & tuduhan keluarga sblh suami.suami pulak sll slhkan sy.apakah hukumnya bg suami sy & bagaimn sy nak atasi 2011-01-17 2:46 PM

doa

Crystalsingapore Apa hukum nya saorg suami yg mengatakan aku telah cerikan engkau saja engkau tak tahu 2011-01-17 9:51 AM

jatuh talak

Guest Salam ustz..mohon ustz. terangkan maksud aqiqah dan syarat-syaratnya. Bgm dgn anak yg telah dewasa adakah perlu di aqiqahkan dahulu ataupun trus korb 2011-01-17 7:57 AM

hukum sunat ketika umur anak 7 hari, tujuan menyatakan kesyukuran, kalau dah besar nak buat pun taka pa, mungkin waktu anak kecil tak mampu, kalau pakai harta anak, afdhalnya ialah buat korban

hamba ALLAH salam..sy ingin brtya mcmmna untk mnasihati seorng prmpuan yg ingn brkhwindgn suami orang ttpi tdk mndpt prsetujuan dri isteri prtama? 2011-01-17 4:54 AM

kalau syarat semua cukup, boleh dia kahwin sebab persetujuan isteri bukan syarat, asalkan lelaki itu betul-betul mampu dan bertanggungjawab, bakal suami jangan abaikan isteri pertama dan bakal isteri kedua kena hormat isteri pertama. Yang penting adalah keharmonian dan bukannya terhalang langsung perkahwinan itu

suri salam..ustaz, bgmn utk membawa hati suami 'pulang' kepada isteri yg jauh berkelana brsamawanita lain? 2011-01-18 1:28 PM

doa, doa dan terus doa

alif_jamal Salam ustaz, boleh terangkan x pasal couple, hukumnya, cre utk mengatasinya danalternatif lain selain couple. . 2011-01-18 10:40 AM

ia boleh membawa pada perkara tak baik, boleh jatuh sehingga haram, alternatifnya ialah kahwin

iman Sy mengamalkan Ratibul Haddad dan Khoujakan.Apa pndpt ustaz.Tk.2011-01-18 6:43 AM

Zikir semua bagus asalkan nama Allah, jangan ratib nama tok guru.. itu tak boleh

yaya salam ustaz setahu sy tgjwb suami lbh utama kpd kuarganyer terutama pada ibunya adakahtermasuk adik beradik sekali? 2011-01-18 3:29 AM

ya, jika mereka tak mampu terutama jika adik beradik perempuan

Ros Salam, mohon prtolongan. Suami sy ma'rifatny tak jlas, syariatny riak, hakekat rasa hati ntarikatny nafsu. Kini sy dlm kgelapn. Bantu lah sy. 2011-01-18 1:18 AM

bermunajat pada Allah dan cari guru yang boleh bimbing,

arisya slm..ustaz ape pndangan atau hukumnya kalau sy tolak rezki bkeja di kl sb takut sy lalaidgn tuhan..ss ay lebih suka tgk kt kg.tpi sush pula dpt keje 2011-01-21 4:34 AM

kita kena biasakan ingat Allah dalam semua hal, tapi kalau terbukti makin rosak di KL, maka biarlah di kampung, tapi jangan sampai tak kerja keraja bekerja untuk nafkah itu wajib

Ahmad Slm ust..dimanakah letaknya titian siratulmustaqim? 2011-01-20 6:27 PM

Wallahualam

Iman Assalamualaikum ustaz. Saya ingin menanya ustaz jika say a boleh mengqadha solat zuhurkerana saya selalu habis sekolah lambat. 2011-01-20 7:51 AM

kalau tertinggal kena qada tapi usahakan semampunya untuk buat solat tu, kalau mungkin dalam bas, belajar solat ketika dalam kenderaaan

Halim Saya perhati kebanyakkan ustaz menyimpan janggut. apa signifikannya janggut itu?2011-01-19 3:15 AM

Sunnah

Guest salam ust, di majlis perkahwinan saya mengambil pencuci mulut yang ditinggalkan olehtetamu di sebelah saya. Berdosakah saya memakannya. 2011-01-19 1:58 AM

tidak

raihan salam ustaz, sy nak tanya..kalau lupa nak samak selepas terpegang kasut yg dibuat drpdkulit babi, adakah solat kita sepanjang kita tak samak itu sah? 2011-01-18 4:34 PM

kalau kita pegang dan tangan kita basah kena samak, kalau kering tak apa. Dalam bab yang dah lalu, jika lupa dimaafkan Allah

rozy slm ustz, saya nak jadi isteri sileha tapi hati ni tak dpt maafkan yg dulu curang terhadapsaya 2011-01-18 3:27 PM

belajarlah memaafkan suami dan puan akan perolehi ketenangan

Milo Slm ust. Seseorg mansia yg berpeljrn tingi higa ke Mesir (bidang agma) tp brpangai busukht/suka menyindir & gedik.Jd mcmana nak sedarkn dia? 2011-01-23 1:56 AM

tegurlah, dia hebat dari sudut kelulusan tapi tak semestinya berkelulusan itu beriman

puterihana Assalamualaikum. Kenapa ustaz x nak individu yg bukan anak murid ustaz menciumtangan ustaz? Ada hukum yg meletakkan syarat sapa boleh mencium tangan.2011-01-21 3:47 PM

Saya tak mahu biasakan pada diri saya, takut merosakkan saya

Guest slm ustaz..gadis yg tlah dinodai tunangnye..mn lbih baek dinikahkn atau dtgglkan lelakiitu?? 2011-01-21 1:22 PM

kalau lelaki itu bertaubat, bagus untuk dia

Guest salam ustaz, saya nak bertanya tentang anak luar nikah. jika dia seorang perempuan,apakah hukum auratnya dengan saudara lelaki sebelah ibu? 2011-01-21 7:31 AM

kalau anak itu disusukan oleh ibunya, maka dah macam pakcik sendiri

Fareez assalam ustaz,apakah hukumnya sekiranya kita melihat personaliti melalui tarikh lahirdan horoskop? 2011-01-21 7:02 AM

jangan percaya dan jika percaya boleh jatuh syirik

lizawaniey salam ustaz,apakah hukumnya jika masak dan mghidangkan mkanan buat kuargatanpa mandi junud dlm berhadas besar 2011-01-25 5:27 AM

boleh, dari segi adab kurang sikit

azliza salam, apakah hukum berenang di kolam renang bercampur lelali perempuan walauberpakaian baju renang muslimah? 2011-01-24 1:49 PM

jika tak ada pilihan diharuskan jika puan memang hanya boleh bersenam dengan berenang semata-mata, itupun jaga semaksima mungkin fitnah yang boleh timbul

zie apakah hukum, jika isteri meminta cerai,jika selama tinggal bersama si isteri selalu menagiskerana layanan suami yang suka marah2. 2011-01-24 5:36 AM

istikharah dulu, pergi kauseling

zeey salam..ustaz bagaimana hak isteri jika suami tidak melayan dengan baik (maksudnya,berckp nada yang marah2, 2011-01-24 5:32 AM

suami berdosa

mamahana Salam ustaz saya ingin bertanya soalan apakah berdosa sekiranya seorang isterisyakwasangka suami ada hubungan dengan wanita lain ? 2011-01-24 12:35 AM

ubatlah hati tu…

Noor Salam.Btlkah kita blh menggantikn solat snt dhuha 6 rkt klu kita x melakukan solat snttahajjud? 2011-01-23 1:36 PM

boleh

iman Salam. Sy bangun utk qiamulail lbh krg pkl 5-5.15pg mmndangkan waktu solat subuhlewat.Adakah waktu itu sesuai utk qiam? 2011-01-23 1:34 PM

selagi belum masuk subuh boleh

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Axis Ampang

27 Mac 2011/ 22 Rabiul Akhir 1432 jam 2.00 petang

7 comments:

jihad said...

ustaz...saya ada terbaca artikel di internet mengatakan umat Islam tidak boleh taip sms dengan perkataan "salam" untuk memulakan bicara kerana ada maksud tak baik..tetapi kena tulis "assalam" atau lebih panjang dari tu...adakah benar kenyataan itu??

persoalan said...

ustaz...setiap kali saya nak solat seorang diri seperti solat subuh,maghrib dan isyak yang memerlukan bacaan yang kuat...saya selalu terbayangkan seolah-olah saya sedang menjadi imam didalam surau atau masjid...ini membuatkan saya bersemangat untuk solat kerana saya bangga dengan bacaan saya yang sedap/lunak....saya selalu terbayang bahawa makmum akan menyukai bacaan saya...adakah boleh saya bayangkan seperti itu kerana saya takut berdosa kerana riak tetapi dalam masa yang sama kelebihan saya terbayang perkara seperti itu adalah saya akan lebih bersemangat untuk solat...tolong beri nasihat...

Anonymous said...

salam ustaz.
1-bagaimanakah caranya untuk menjelaskan fidyah bagi puasa yang telah lama tidak diganti?

2-bolehkah fidyah dibayar dgn duit?

3-bolehkah fidyah dibayar kepada para guru quran dan bukan kepada orang miskin? ini kerana, terlalu sukar untuk mencari org miskin yang berada di sekitar kampung tersebut. Adakah sah? Jika tidak sah, bagaimanakah cara untuk menyelesaikannya?

4-apakah hukumnya membatalkan puasa dengan sengaja di bulan ramadan? lantas terus berbuka puasa.bagaimanakah hukumnya?

5-apakah hukumnya niat bertaubat dan berjanji kpd Allah tidak akan melakukannya kembali dan akhirnya memungkiri janji tersevut.

6-bagaimanakah menyelesaikan nazar yang ditetapkan dlm tempoh tertentu tetapi tidak dilaksanakan. (nazarnya berposa selama tiga hari dlm satu tahun jika matlamat tercapai.)

7-adakah boleh seseorg mengqada' solat yang sengaja ditinggalkan? adakah taubat org meninggalkan solat ini akan terampun?

8-apakah hukumnya melewatkan solat dan azab yang akan diterima oleh pelaku di akhirat kelak?

9-apakah hukumnya menderhaka kpd ibu bapa? bagaimana untuk menebus kesalahan tersebut? adakah taubatnya juga akan terampun?

10-apakah hukumnya, kanak-kanak lingkungan umur 12-13 tahun mengambil harta org lain? cthnya mengambil duit yg dijumpa di tengah jln dgn niat mahu menggunakannya.

11-apakah hukumnya, perempuan yang menutup aurat tetapi sekadar memakai serkup kepala sahaja dlm erti kata menutup rambut di kepala sahaja. namun masih kelihatan anak2 rambut di celah2 telinganya?

12-apakah hukumnya terlintas di hati menganggap rantai leher sebagai salib? atau mendapat lintasan bahawa diri telah kafir?

13-apakah hukumnya biadap dgn guru dan cara mengatasi dosa itu?

14-apakah hukumnya membicarakan@mengumpat org lain?apakah yang harus pelaku buat untuk menebus dosanya itu jika pelaku telah lupa akan umpatan yg telah dibuat itu?

15-apakah hukumnya menceritakan rahsia org lain setelah berjanji utk tidak menceritakan kpd org lain? bagaimanakah menebus dosa sebegini?

16-bagaimanakah cara terbaik untuk memaafkan org lain walaupun sukar untuk memaafkan mereka? adakah berdosa jika kita tidak memaafkan mereka?

Anonymous said...

maaf ustaz andai pertanyaan di atas terlalu panjang kerana terlalu banyak persoalan yang timbul di fikiran ini. sukar sekali disimppan lama2 tanpa penyelesaian yg jelas. mohon ustaz ulas lebih lanjut ttg persoalan di atas.

Anonymous said...

assalamualaikum..saya ada satu persoalan berkaitan nafkah seorang isteri. Begini saya berkahwin dengan suami saya tetapi sebelum berkahwin kami telah pun membuat perjanjian yang saya (isteri) tidak akan tuntut nafkah darinya (suami)walaupun dia mampu. Persoalanya apakah suami saya berdosa walaupun saya reda dengannya?

edang tahir said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz...apakah maksud mimpi suami berkehendak ngan sya..tapi sya tolak sbb ada org lain d sekitar kami dan ada arwah atuk..bapa sya dlm mimpi tu. Tapi semuanya diam. Arwah suami hanya diam saja tapi beri isyarat dgn sya