Thursday, November 19, 2009

Jawapan Pada Persoalan

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

kushai Ustaz nak tanyal dimana boleh beli buku selawat dibaei, ade ke di jual kedai buku 2009-11-08 1:31 AM

ada, cari dekat kedai buku agama,

kofiuses sy binggung.. apakah yg patut sy lakukan.. terima kasih ustz. 2009-11-07 11:45 AM

istikharah..

Guest Salam ustaz.Bagaimanakah saya hendak tahu sifat2 semulajadi yang tuhan jadikan dalam diri saya.contoh seperti <Oh dia ni seorang yang teliti> 2009-11-08 5:11 PM

Kenali diri dengan iman...

puan rokiah sy dh brnti keje lbih kurang 20tahun yg lalu.bolehkah sy mnggunakan wang smpanan brsama dividen yg diperolehi dlm KWSP utk mnunaikan haji? 2009-11-08 3:21 PM

wang simpanan boleh, dividen dari KWSP cek balik mana pelaburannya

puan rokiah sy ingin b'tnye tntang dividen yg diperolehi drpd plaburan dlm ASB.apakah hukumnye mmperolehi dividen itu dan bolehkah blanjakan wang itu utk mmbli br 2009-11-08 3:20 PM

harus, dah ada fatwa..

sharmada165 Mengapa perkara aurat ini dipandang mudah oleh umat islam di M'sia terutama kaum wanita..memakai tudung dah mcm satu fesyen bukannya satu ketuntutan. 2009-11-09 1:38 AM

kena tingkatkan ilmu dan dakwah

sharmada165 Apakah hukumnya seorg muslimah solat 5 waktu tp dlm masa yg sama tidak menutup aurat 2009-11-09 1:33 AM

hukum solat dah bagus, kena baiki hukum tutup aurat pula

sharmada165 Salam.Bismillah. Apa hukumnya memakai baju ala-ala Firaun semata-mata utk Family Dinner. 2009-11-09 1:30 AM

Kalau niat nak meniru firaun, tak boleh

zul utz, mak isteri sy ade mak sedara yg umurnye sudah menjangkau 60..sy tau batal wuduk jika salam dgnnye,tp klu niat hormat org tua mcm mana utz? 2009-11-09 12:31 AM

salam boleh, wudhuk kena barui

Guest Salam ustaz.Kenapakah Nabi Muhammad s.a.w masih bekerja sebagai pengembala kambing sedangkan rasulullah telah berkahwin dengan Siti Khadijah. 2009-11-08 8:21 PM

Sebelum kahwin dengan Khadijah lagi baginda telah berniaga

Guest Salam ustaz.bagaimanakah kita hendak menjalani kehidupan dengan rasa rendah diri terhadap kehidupan di akhirat 2009-11-08 7:18 PM

Sentiasa besarkan akhirat

Guest Salam ustaz.Surah Al Quran yang manakah yang mudah saya jadikan panduan yang mengambarkan kehidupan seorang muslim di dalam dunia akhir zaman ini. 2009-11-08 5:16 PM

Surah ikhlas

Guest a'kum ustz.Mcmne kalau seseorng dah solat mghrib di rumah,lps tu keluar musafir,dlm p'jlnan luar mukim,dia nak solat isyak dlm wktu mghrib tu plk?tq.. 2009-11-09 2:29 PM

Tak boleh, kalau nak jamak, mesti dengan maghrib sekali

yana ust,apa maksud dua tanda hitam di dahi? 2009-11-09 12:15 PM

banyak sujud

antoi Kenapa sujud dahi wanita x leh teralas dek telekung? Bgmn pula dgn 2 tapak tangan, sahkah solat jika tlapik dek telekung & nampak tapak tgn belakang? 2009-11-09 10:42 AM

dahi tak boleh..

antoi Adakah riak merupakan dosa yg tidak diampun Allah disbbkan ianya tgolong dlm syirik khafi? Bgmn nak tahu yg kita telah blaku riak spt menegur ksilapn 2009-11-09 10:40 AM

Semua dosa diampun oleh Allah, yang dikatakan tidak diampun ialah, di akhirat nanti, dosa orang syirik tidak akan diampun di akhirat.

emi salam ustaz..saya rasa usuluddin tu kajian keatas aqidah...bukan? kalu tafsir hadith tu ada bidangnye tersendiri...ilmunya lebih luas.maaf andai silap 2009-11-09 10:29 AM

hadith termasuk di dalam cabang Usuluddin. Usuluddin biasanya ada beberapa cabang

1. Quran dan hadith

2. dakwah dan pemikiran

3. sejarah dan tamaddun

4. lain-lain

tonet, Salam Ust Sy m'ikuti rentetan peristiwa penangkapan Dr MAZA n hingga ke hari ini masih ttanya2 siapa d pihak yg benar.... 2009-11-09 9:15 AM

Wallahualam

tonet, Salam Ust Tulisan Ust yg btajuk 'Apa yg blh d pelajari....' nie sy baca b'ulang2 kali. Sungguh b'hemah teguran Ust tp dlm maknanya.... 2009-11-09 9:13 AM

Alhamdulillah

jamal apa hukum bila seorg itu tdk dpt hadir solat jumaat krn hujan telalu lebat, jrk masjid +/-800m.? 2009-11-09 6:07 AM

kalau hingga memudharatkan, maka diringankan ketika itu sahaja. Jika dia memang tahu biasanya hujan akan turun pada waktu jumaat hingga dia akan tidak dapat ke masjid, maka wajib keluar awal.

mikail salam ustz..soklan saye, ape hukum pompuan meluruskan rmbutnya? *masa kecil, die rambut lurus, ayahnya tersalah ptong,rmbut die jd kerinting teruk.tq 2009-11-09 3:27 AM

tak sengaja, tak apa

yana assalamualaikum ustaz.. kenapa lelaki haram memakai sutera asli? 2009-11-09 2:18 AM

sebab ia untuk perempuan. Hikmah sebenar, Wallahualam

Guest Salam ustaz.Apakah penilaian ustaz terhadap perbuatan melakukan onani dan dalam masa yang sama sy masih bersolat,berzikir. 2009-11-10 7:03 PM

Dia memerlukan kawan yang selalu membimbing ke arah kebaikan

Guest petunjuk istikarah perlu ikut mimpi yg dpt ke? lintasan hati?jika kptsn mimpi dan lintasan hati berbeza, perlu ikut yg mn? 2009-11-10 10:24 AM

Biasanya sama, kalau tak sama, ulang lagi..

Zara Slm Ust, jika selepas solat, masih berzikir, tiba2 terbatal wuduk sebab angin,afdal ke memperbaharui wuduk? 2009-11-10 5:49 AM

Segi afdhal, memanglah..

mawarpepel salam.ustaz, adakah boleh kita berpuasa sunat sepanjang tahun. sebagaimna kita maklum...puasa sunat di galakakn pada isnin n kamis 2009-11-10 2:42 AM

Boleh tetapi afdhalnya puasa Nabi Daud, sehari puasa sehari berbuka.

antoi Si mati akan dpt pahala dr sedekah jariahnya. Adakah amalan yg itu tika hidupnya sja? Adakah pahalanya sama jka waris mgunakn pusaka sbg sdkh jariahny 2009-11-09 3:57 PM

selagi barang itu digunakan, selagi itu pahala dapat padanya

antoi Perlukah brg yg telah ditanam dlm tanah beberapa tahun lalu yg diberi tok bomoh perlu digali semula & dibuang ke tempat lain? Jika ya, bgmn caranya? 2009-11-09 3:49 PM

sebaiknya buang untuk menjaga iman, buang dekat sungai

Nizam salam ustaz, nak tanya, apa harus kita buat kalau terlangkah Al-Quran? Benarkah kena cium atau ampun Al-Quran 3 kali? 2009-11-09 3:37 PM

Letakkan ditempat tinggi

bard ust,banyak baju batik lelaki skrg yg campur sutera dan benang biasa. boleh tak pakai?ada org kata boleh ada kata tak boleh.nak kan kepastian.tq 2009-11-11 12:18 AM

ada khilaf, jika bercampur, seeloknya hindarkan..

bard ust,kenapa lelaki tak boleh pakai sutera?ada nas hadis@quran?apa hikmahnya? 2009-11-11 12:16 AM

Ada nasnya:-

Dari al Abdullah bin Zurair al-Ghafiqi dia telah berkata, aku telah mendengar Ali r.a berkata, Rasullullah saw telah mengambil dengan tangan kanannya sutera dan tangan kirinya emas dan mengangkat keduanya dengan tangannya sambil berkata “kedua ini haram bagi orang lelaki dari umatku”

Hadith riwayat Ahmad dalam kitab Musnad al-Asyarah al-Mubasyyirin bi al-Jannah

A-dha Org tengah buat 2 S&P tanah. S&P1- buyer byr owner 1 juta. S&P 2 orgtengah markup 1.5j dgn buyer tanpa owner tau.Apa hukum duit 1.5j yg orgtgh dpt ustaz, orgtengah itu jga owner bsama. Ia mcam org tngah beli 1juta dan jua dan jual 2.5j sdgkn akad cuma 1j dgn owner & 1.5j itu mcam untung atas angin 2009-11-10 9:33 PM

Boleh jika memang telah dilafazkan bahawa orang tengah sebagai wakil pada penjual.

Ceby Bdosakah kita meluahkn perasaan pd keluarga ttg suami yg suka sembunyikan kebenaran trutama soal duit wpun isteri dah minta suami blaku jujur 2009-11-10 9:19 PM

Niatkan untuk mencari penyelesaian bagi masalah bukan untuk meluahkan perasaan. Syaratnya mesti ada jalan keluar yang dibincangkan.

Guest assalamualaikum ustaz,selepas seminggu suci drp haid keluar darah yg warna dan baunya serta banyaknya spt darah haid, adakah itu dikira istihadhoh 2009-11-10 9:17 PM

Jika di dalam lingkungan 15 hari, masih darah haid

Ceby Bolehke kita ambil brg atau majikan yg bhutang duit dgn kita tanpa mrk tahu tapi kita minta ampun atas sgla pbuatn & minta halal sgla duit gaji 2009-11-10 9:14 PM

Tak boleh, dikira mengambil barang orang lain. Jika minta maaf dengan niat berhelah, juga hasrat meminta ampun itu tidak diterima. Kena terus terang.

Jiput Apakah hukumnya selalu mencela Allah dlm hati tanpa sedar & x sengaja? Sudah puas atasinya dgn doa, zikir & istighfar? Namun gagal 2009-11-10 9:07 PM

Teruskan didik hati, puan sedang dalam proses ujian hati

Guest salam ustaz.apakah cara yang mudah dipraktikkan untuk membersihkan hati daripada sifat-sifat keji. 2009-11-10 7:07 PM

Mujahadah iaitu lawan nafsu dan jangan membenarkannya

hamba allah ustaz. apakah hukum kita berimaginasi melakukan seks, ini kerana belum bertemu jodoh. tapi kekadang terasa gersang. 2009-11-12 1:46 AM

hindarkan, ditakuti akan tertipu dengan syaitan nanti.

abuabid Salam alaik ustaz. Smoga hati dan iman dalam jagaanNya sentiasa. clip_image0012009-11-12 1:01 AM

amin..

razifembi Assalamualaikum Ustaz ... salam singgah. Lama sudah tidak singgah sini . . . 2009-11-11 2:12 PM

konpius adakah lps Istikharah kita plh kptsn hasil lintsn prtma, hati rasa tenang itu tandanya? jika dtg was2 lps bt plhn dan merasa ragu hsl ptunjk itu dan mrasa Tuhan sngja tunjuk yg salah krn jln yg kite plh itu agak sukar, adakh in gangguan dr syaitan yg ingin kita bersangka buruk pd Tuhan?2009-11-11 10:47 AM

Sebab itu istikharah biar banyak kali

Guest apa maksud mimpi sedang mandi? 2009-11-11 10:14 AM

Hati tengah senang

Guest apa maksud mimpi menjadi guru dan bertemu bekas guru? 2009-11-11 10:13 AM

Ada seseorang sedang mengamanahkan kita sesuatu

Siti Bolehkah wanita memakai sarung tangan ketika solat? 2009-11-11 7:41 AM

Boleh tapi tidak afdhal

Cahaya Salam Ustaz,sy bercita-cita utk menjadi isteri&ibuyang cemerlang. Pasti besar cabarannya kan ustaz.Bagaimana harus sy mempersiapkan diri kearah itu. 2009-11-12 5:40 AM

Minta selalu dibimbing Allah

Cahaya Salam Ustaz, sy amat berharap ustaz boleh mengupas berkenaan seseorang yg "menurun". Bagaimana utk mengenalpastinya. 2009-11-12 5:37 AM

Itu perbuatan yang dilarang oleh Allah

Cahaya Salam Ustaz.. bermula diawal kandungan lg apa yg perlu sy&suami amalkn agar anak kami lahir sebgai seorang islam yg berjaya dunia akhirat.(Mujahid) 2009-11-12 5:35 AM

Doakan dan banyakkan baca al-Quran

Cahaya Salam Ustaz,Apakah makanan terbaik yang boleh saya amalkan utk bayi dlm kandungan selain dpd halal dan baik. 2009-11-12 5:29 AM

Kismis

Cahaya Assalamualaikum... Ustaz semoga dipermudahkan segala urusan Haji ustaz. Doakan suami, saya dan zuriat yg baru saya kandungkan ini didlm redha Allah. 2009-11-12 5:27 AM

Amin, Allah bersama puan sekeluarga..

Guest Salam. Ustaz, tahniah krn tlh dipanggil utk menjadi tetamu Allah.. Doakan kami untuk menjadi tetamu Allah pula. TQ 2009-11-12 3:20 AM

Amin, Allah bersamamu

tonet, Salam Ust Bila nengok je Berita ttg apa saja yg bkaitan dgn Madinah/Meca, hati jadi rindu utk ke sana... 2009-11-12 3:09 AM

tonet, Salam Ust Ustz g menunaikan Fardhu Haji 2 nanT JGN lupa DOAkan utk kami semua d cni, ek...Mudah2an kami juga akan dpt smpi ke sana..... 2009-11-12 3:02 AM

amin.. Allah bersamamu

HB ustaz, kat mekah nanti tlglah doakan kami yg mengalami ujian hati agar sembuh sepenuhnya.siksanya ujian ini. 2009-11-12 3:00 AM

Ya, satu tahu memang perit ujian hati ini, semoga Allah bersamamu

tonet, Salam Ust Ust, jadik ke buat ceramah Agama kat BBU bln Dec 09 nie? 2009-11-12 2:58 AM

insyaAllah

DAA kelantan salam ustaz saya nk tny apakah hukum membuat loan atau pinjaman untuk ke mekah? 2009-11-12 11:24 PM

Jika pinjaman Islamik, tak mengapa

SYM Dalam perbualan dengan isteri, tanpa disengajakan berkata "macam nie baik saya duduk seorang". tanpa niat adakah dikira melafaz cerai?. 2009-11-12 4:29 PM

Tak kerana lafaz itu tidak jelas. Jika tidak niat cerai, maka tak dikira

SYM A'kum.. Derma ke masjid dan miskin pada tiap2 bulan adakah di kira zakat pendapatan? 2009-11-12 4:24 PM

Fakir miskin boleh diniatkan, masjid tak boleh sebab masjid bukan asnaf.

melur kasih kesian umat islam itu 2009-11-12 12:11 PM

fybintis Bolehkah disedekahkan Al Fatihah kpd seseorg yg sdg sakit atau ada masalah dgn harapan Allah meringankan penderitaannya 2009-11-12 9:32 AM

boleh,

najah salam,keadaan hidup sgt mendesak skrg dan saya b'cadang nak jual kereta.Perlu bayar zakat x hasil jual kereta itu? Tima kasih ustaz. 2009-11-12 7:21 AM

jika jualan untuk keperluan, tak perlu, jika jualan niat untuk untung, maka kena..

Guest syukur murah rezeki ustaz.bawa isteri sama ke.. 2009-11-13 3:49 AM

Tahun ini tak..

Hasya Nida' Diyanah salam ustaz terima kasih sbb bg jwp pada soalan sy yg lepas..semoga Allah memberkati ustaz sekeluarga 2009-11-13 3:48 AM

Amin, semoga Allah juga memberkatimu..

Guest ustaz tlg doakan supaya saya jga akan menjadi tetamu ALLAH suatu hari nanti ketika ustaz didepan kaabah terima kasih 2009-11-13 3:47 AM

Amin, semoga Allah menyampaikan hajatmu

Cahaya Salam Ustaz, sy masih diawal kehamilan. Dah 2kali sy bermimpi kanak2 perempuan yg comel dan tersenyum2. Apa maksudnya ustaz. 2009-11-13 3:22 AM

Semoga anak itu menjadi anak yang soleh/ah

Guest assalam ustaz, saya ada bercadang nak wat doa selamat sempena ulangthn ank sy, dgn siapa saya perlu berurusan, timakasih 2009-11-13 3:14 AM

Pihak masjid atau surau terdekat

Guest Slm. Buat haji @ umrah adalah wajib bg yg mampu. Tp kalau kita mmg x mampu sebab byk hutang belu rumah n kereta besar, apakah hukumnya? 2009-11-13 3:09 AM

Tak mampu, diringankan, tapi cita-cita kena ada..

Guest lagi satu sahkah solat (yang di ganggu niat nk buat solat lagi tu) Sbb walaupun saya jaga lintasan yang dtg, mcm2 niat dlm hati timbul x dpt nk kawal 2009-11-13 3:00 AM

Sah, asalkan jangan ikutkan niat itu

Guest ustaz, kalau nk buat solat sunat hajat bersendirian, blehkan kita baca surah yg ringkas2 saja cthnya al-kafirun dan al-ikhlas ( 1x saja setiap rakaat) 2009-11-13 2:55 AM

Boleh..

Guest ustaz, ketika sedang solat saya selalu terfikir nak solat lagi slp ni (sama ada sunat atau qada). kadang2 berniat x nak buat solat lain lps ni sbb... tak bleh kusyuk.. Adakah niat itu permainan syaitan sbb ia sering mengganggu saya ketika solat. utk pengetahuan ustaz saya ada penyakit gangguan. 2009-11-13 2:42 AM

Banyakkan doa sebelum solat, biasakan solat berjemaah

BONDA USTAZ,bonda pernah buat korban tp bukan lah tiap2 thn,sejak kebelakangan ni ekonomi bonda x mantap sgt,anak sekolah kat ipt dan sek agama swasta, duit yg bonda ada hanya simpanan ditbg haji dan niat nak kemekah,belanja sekolah anak n sakit pening,adakah bonda x perlu buat korban lagi berdasarkan pernah melakukan korban masa dulu,dan ada keperluan lain2009-11-13 6:29 AM

Tak mampu tak apa.

curiosity.makes.me.crazy: salam bonda. err... rse bleh je tinggal korban coz korban 2 sunat 2009-11-13 6:37 AM

tonet, Salam Ust Abg ipar byk $ tp x nak beli rumah n pergi Haji, suruh kakak sy pergi sendiri tp kakak nak pergi jua dgn suami w/pun x tahu bila. Apa hukumnya Ust? 2009-11-13 6:19 AM

kalau mampu tapi tak nak pergi, berdosa tu..

zul utz,betul ke tak boleh setebuhi isteri pada 1hb,15hb dan 30hb? 2009-11-13 6:16 AM

jika isteri tengah haid ketika itu, memang tak boleh. Tapi kalau biasa, maka boleh..

curiosity.makes.me.crazy: salam. bleh x girl pkai baju/slua laki ats dasar baju 2 g snonoh dr girl's baju/slua (cutting x ikut bdn, tebal, etc)? 2009-11-13 6:10 AM

kalau niat untuk menjaga aurat, boleh, jangan niat untuk menyerupai lelaki

zul utz, 90 marhalah bersamaan dgn brp kilometer? 2009-11-13 6:02 AM

2 marhalah 96 km.. untuk jamak hanya perlu dua marhalah..

mesul ustaz.ada x ayat2 utk pelembut hati org yg marah atau garang.? 2009-11-13 4:54 AM

ayat 1-5 surah Taha

hazra ustaz sya teringin sgt nak ke tanah suci tp tak mampu.tolong ustaz sama doakan saya.terima kasih ustaz. 2009-11-13 4:53 AM

amin, Allah bersamamu

azmi ustaz..sya slalu tinggal solat.trutama solat subuh..tlg doakan sya agar x tinggal solat dan cepat kawin ustaz.t/kasih 2009-11-13 4:51 AM

amin, Allah bersamamu

leeza salam ustaz, apakah hukum duit epf arwah suami diambil kesemuanya oleh isteri kedua tanpa diberikan hak isteri pertama & anak lelakiny, tq. 2009-11-13 7:47 AM

kalau penama memang isteri kedua dan memang ada lafaz hibah pada hak itu, maka taka pa. Kalau tak ada lafaz hibah, maka kena bagi faraid

Lin Salam,sy ibu tunggal. pegi hj 2007 dgn kwn. Hati tersgt rindu nk ke sana lagi .Boleh ke tunai hj kali ni tanpa mahram? 2009-11-13 7:27 AM

Kena dengan mahram, boleh disusun bersama kawan...

Guest seronok baca blog ustaz, terasa seperti selangkah mendekti Allah 2009-11-13 7:11 AM

Amin.. semoga semua beroleh rahmat

meksu masa muda dulu saya ambil wuduk yg wajib je,skrg cuba buat yg sunat 3kali.masalahnya setiap kali bsh muka yg ke 2 dan 3 pun terbaca niat.xleh nak sambung xleh nak kawal.sah tak amal ibadat. 2009-11-13 6:55 AM

sah, niat berulang tak apa..

zul utz, boleh ke bakal isteri masuk ke dewan masjid mase akad nikah? 2009-11-13 6:47 AM

kalau suci, boleh..

keliru seseorang baru sedar umrah/haji yang dilakukan dulu tak sah sebab minum air masa buat sae.rasa dahaga sgt.baru tahu x sah sbb dah lari niat sae tu. 2009-11-13 6:45 AM

cek balik keadaan itu dan fatwa itu, tanya ramai guru..

238 Apa hukum isteri yg tak ikhlas layan seks suami disbbkn suami x beri @ x cukup nafkah keluarga & dah guna duit istri ratusan ribu 2009-11-14 11:31 AM

Ikhas bab hati, kalau beri tak ikhlas, maknya tanggung jawab isteri telah dilaksanakan, tapi pahala kurang

NQN Nemo Apa perlu dibuay jika baru sedar iman tbatal? Cukupkah sekadar ucap 2 kalimah syahadah? Jika beberapa kali tabatl iman, apa hukumnya? 2009-11-14 11:26 AM

Ucapkan syahadah, dan jika berulang terbatal, ucapkan berulang-ulang kali.

Guest berkenaan mimpi sy menjerut ular itu..cabaran byk bg sblh sy @ pihak si Z? sory ustaz ty soaln mcm mn..tp mmg btl byk btl dugaan nk dpt dia 2009-11-14 11:01 AM

Semoga Allah sentiasa bersamamu

Lin Salam, kenapakah anjing di haramkan dalam islam? 2009-11-14 7:21 AM

Jika untuk berburu atau menjaga sesuatu tak apa, untuk belaan yang tak boleh. Barangkali soalan ini “kenapa anjing najis kot” nanti tanya balik ye..

p kalau umrah terbatal kerana melanggar syarat spt saie tk sah, adakah dikira masih berihram w/pun kemudian telah melaksanakan ibadat haji dgn sempurna 2009-11-14 7:03 AM

berikan contohnya, kenapa tak sah...

k semas saie, bolehkah minum air zam di laluan saie? adakah perbuatan ini termasuk dalam lari niat semasa saie 2009-11-14 7:00 AM

boleh..

Guest slm ustaz mcm mna nak sertai korban kat kemboja klau dimurahkan rezeki thun saya nak tupg ustaz korban disna. 2009-11-14 3:23 AM

insyaAllah, tahun depan nanti saya war-warkan..

puteri alia salam,ustaz boleh x saya ambil doa yg ustaz baca dlm tanyalah ustaz untuk program usrah kami.kalau ustaz benarkan t.kasih smuga Allah beri kerahmatan 2009-11-13 3:08 PM

boleh...

Nor apa maksudnya mimpi suami cekik separuh mati sampai terj jaga. 2009-11-13 9:57 AM

Ada rasa bersalah..

Ziema Ass'kum.ustz tq kerana blog ustz jadi pembimbing sya,ustz nak ke mekah nanti tlg doakan

anak sya akan mengambil SPM pada 18/11 akan dtg.tq 2009-11-13 9:23 AM

amin.. Allah bersamamu

Guest apakah hikmah menjaga aurat? 2009-11-14 5:11 PM

Menjaga nafsu kita dan orang lain

maria sy seorg jururawat.suatu hari seorang pesakit melecur badan terkena kuah sup babi.saya sentuh tanpa lapik badanya utk merawat.kena samakkah tangan sy? 2009-11-14 1:42 PM

kalau yakin memang itu sup babi, selepas itu kena samak

Fida kalau berbotox atau bedah plastik tu haram, tapi untuk lambatkan penuaan dan kelihatan muda dan cantik kita makan imedeen ke kolagen ker, salah tak? 2009-11-14 1:05 PM

Tak...

Fida salahkah kita bertudung tapi ikut trend dan fesyen. Aurat masih dijaga, tudung labuh tutup dada dan berbaju longgar. 2009-11-14 1:03 PM

Tak, tapi jangan sampai boleh menimbulkan fitnah..

Fida Apa perlu saya buat anak perempuan saya umur 8thn sering diganggu sesuatu, katanya nak ajak berkawan dan bermain.Kasihan kdg2 disekolah pun diganggu. 2009-11-14 12:22 PM

Selalu bacakan ayat kursi padanya

Fida Salam, ustaz, dulu saya kerap bermimpi mandi dgn air melimpah ruah tp tpt tu terbuka dan rmi org mandi plak dlm keadaan yg aib? kenapa ya? tq 2009-11-14 12:21 PM

Ada perkara yang tak kena pada rezki

Nuntat Ustaz, bolehkah kita ambil org kafir sbg penasihat kewangan yg merupakn kawan masa sekolah dulu 2009-11-14 11:47 AM

Boleh dan semoga ia menjadi medan dakwah mengislamkannya

Nuntat Ustaz, masa buat tawaf umarah/haji kita telah yakin cukup 7 psgn. Tapi bila kembali ke Msia, terusik juga dihati mgatakn x cukup 1. Cam ne tawaf tsbut 2009-11-14 11:42 AM

Jika waktu itu yakin dah tujuh, maka tak mengapa..

238 Kalau nazar, bolehkah dibatal sbb pinjaman tsbut telah dijelaskn 100% sblm tanah dpt dijual 2009-11-14 11:39 AM

Jika hajat telah tercapai, maka tak boleh, jika belum seperti yang dinazarkan maka boleh..

238 Sy ada niat nak bawa teman sy buat umrah jika dpt jual tanah sbb masa beli guna nama teman buat loan. Tp sy cuma niat dlm hati. Adakah ini nazar? 2009-11-14 11:34 AM

Tidak, nazar kena dilafazkan..

a'in ustaz,puasa sunat wukuf@9 zulhijjah sehari sblm hariraya qurban disini ? 2009-11-15 9:12 AM

ya..

Maryam ustaz, anak saya seorang yg pemalu dan penakut, dan selalu kena buli. Bagaimanakah cara supaya dia jadi lebih berani? 2009-11-15 7:25 AM

Masukkan kelas silat...

Guest adakah doa yg bolh diamalkan bg mendapatkan khusuk krna sya slalu menguap walaupun slps bgun tdor dan bersin diwktu subuh 2009-11-15 2:49 AM

Itu tanda badan kurang segar, kena banyak bersenam..

Guest sahkah solat jika ketika sujud kaki hanya didirikan tidak sampai keperut kaki 2009-11-15 2:43 AM

Tak sah kerana perut kaki merupakan anggota wajib untuk disentuhkan ke bumi

Ust.Roslan Salam, sila ziarah ke laman blog e-Ustaz, terima kasih.. 2009-11-14 5:16 PM

Ceby Boleh ke kite b'hias & pakai minyak wangi ketika keluar bsama2 suami 2009-11-15 3:04 PM

Niatkan untuk suami dan jangan terlalu menusuk hidung.

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

Golden Tulip Hotel Amman Jordan

19 November 09 jam 5.30 petang

2 comments:

Anonymous said...

salam ustaz, saya ingin membuat qurban pada hari raya aidiladha nanti. kos telah naik dari RM300 ke RM400. saya kekurangan wang dan bercadang utk meminjam wang dari keluarga utk korban ini. boleh kah ustaz? apakah hukumnya dan apakah korban saya diterima?

terima kasih

Anonymous said...

salam ustaz, nak tanya hukum bila brsama suami kami selalu berimaginasi seks bersama adik perempuan saya. apa hukumnya?