Thursday, November 5, 2009

Jawapan Pada Persoalan 79

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

a'in ustaz,apakah hukum menjual@membeli barangan rampasan kastam2009-10-28 4:16 AM

jika memang telah diisytiharkan bahawa pemilikan orang pertama telah gugur kerana pelanggaran undang-undang dan orang pertama memang tahu jika dia membuat itu dan ini, barangnya akan dirampas.

Ketika itu harus

a'in ustaz,adakah wang ganjaran@pampasan dkenakan zakat 2009-10-28 4:00 AM

tidak

Along Assalam. ustaz, kami jual rumah tolak smua dpt RM100 ribu lbih. Kene zakat @ tunggu sethn la ni blum sthn duit dah kureng, so byar zakat yg mana? TQ2009-10-28 3:44 AM

Kira terus.

BARD Ust,jika imam lakukan kesalahan spt terlebih rakaat/tidak duduk tahiyat awal,makmum tegur subhanllah tapi imam tidak respon. apa makmum perlu buat? 2009-10-28 3:08 AM

Jika terlebih rakaat, makmun tak perlu ikut dan niat mufaraqah (berpisah dari imam)

yang boleh diamalkan untuk dapatkan anak lelaki? 2009-10-28 3:04 AM

teruskan berdoa

BARD ust,kenapa solat zohor&asar imam tidak perlu baca kuat bacaan solat?2009-10-28 3:02 AM

Hikmahnya kerana pada ketika itu orang masih segar, jadi cukup dengan baca perlahan. Berbanding malam. Memerlukan bacaan kuat untuk makmum lebih memberikan perhatian. Tetapi hikmah sebenar, Allah sahaja yang tahu.

Guest salam ustaz..sy ingin bertanya jika kain ihram saya terkena air kencing kerana kencing tak tus, apakah yg perlu sy buat..bgmana ibadah haji sy nanti.. 2009-10-27 11:27 PM

Jaga semaksima yang mampu, jika dah memang berpenyakit, di maafkan bagi orang ini sahaja dan bagi keadaan penyakitnya itu sahaja.

ali ustaz.psal bangunan kjaan yg drobohkan itu btul ker kita boleh amik kayunya.sbb itu hak org ramai.yg bg itu pn cma d amnah utk jaga jer tp bkn ia pny 2009-10-27 1:04 PM

kalau roboh itu, memang dilafazkan akan dilupuskan, maka boleh. Tetapi jika ada perancangan lain yang bukan untuk dilupuskan, tak boleh

Guest bolehkah diqaza solat farzu bukan diwaktunya msalnya zohor dlm wktu asar 2009-10-28 12:27 PM

Boleh

Guest Boleh ke kita tarbiyah org lain sedangkan ahli keluarga sendiri tidak mau di tarbiyah.. 2009-10-28 8:05 AM

Boleh

kak cik Assalamualaikum ustaz,saya dan beberapa orang sahabat telah menubuhkan rumah kebajijan untuk ibu tunggal dan anak yatim,namun hanya dpt menjalankan a 2009-10-28 8:00 AM

Kak cik, soalan tak abis, tanya balik

m&n salam ustaz, nak tanya pasal pakaian anak sy yg mgkn terkena kencing dia bercampur basuh dalam washing machine. Suci ke baju lain utk digunakan utk b 2009-10-28 6:43 AM

kena bilas diluar dahulu najis itu, dah suci barulah masuk bersama di dalam mesin, jika campur terus, maka najis seluruh pakaian itu

hanani suami sering m'ugut utk mharamkn sgl apa prnah diberi pd sy apbl kmahuan/kehendaknyer xdipenuhi tanpa brbincang trlebih dahulu,trasa xadil utk sy, adakah btul akn jatuh haram,walupn sgl yg diberi adlh nafkah iisteri&anak,pdhal ia adlh tnggjwbnye&smua itupn sy xhrpkn sgt sbb sy bekerja 2009-10-28 4:40 AM

hak nafkah adalah kewajipan suami yang perlu diberi pada isteri. Jika ia mengatakan tidak menghalalkan, perkara itu tidak mengapa

Yang keduanya, jika sesuatu pemberian telah diberi, dan telah berlaku penerimaan, maka orang itu tidak boleh mengambil balik ataupun mengungkit dia tidak menghalalkan.

Mengambil balik barang yang diberikan hanya dibolehkan dalam keadaan ibu ayah pada anak

Padi salam ustaz..nak tanya cam ner klu mandi wajib or whuduk jika masih terkeluar sikit sisa kencing...sy dah berdehem dll..sah ker? 2009-10-28 4:35 AM

Setelah wudhuk, jika berdehem dan keluar lagi, maka ambil wudhuk balik

raudhah assalamualaikum..saya ada masalh peribadi. mcm mana sy blh msj dgn ustaz.wasalam2009-10-28 4:22 AM

emailkan, tapi dalam email mungkin lambat sikit jawab.

hr ustaz seorang suami tidak boleh kafwin lebih dari 4 orang isteri n if dia hendak kahwin kena ceraikan salah 1? 2009-10-29 3:15 AM

benar, tapi, apa jenis suami lah...

hr bolehkah kita share makanan dengan mengunakan sudu yang sama ketika makan dengan orang yang bukan islam? 2009-10-29 3:14 AM

syubhat

hr ustaz apakah kedudukan aurat seorang islam dengan orang kafir samaada diantara wanita dengan wanita atau sebaliknya? ex: mcm waktu nak potong rambut? 2009-10-29 3:13 AM

Muslimah dan wanita kafir auratnya seperti dengan lelaki. Dalam hal gunting rambut, jika tak ada pilihan maka, dimaafkan

tonet, Salam Ust Abg sy dah b'usia 50th tp x nak kahwin coz dia bimbang akan melupakan t/jwb pd mak. Apa hukumnya ust? 2009-10-29 6:46 AM

Dalam hadith nabi mengatakan yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah, bab Nikah hadith ke 1836

“Nikah itu sunnahku, barang siapa yang tidak mengamalkan sunnah ku, maka bukan dari golongan ku”

miss Assalammualaikum. Sahkan solat seseorg wanita jika rantai yg dipakai mempunyai gambar kepala manusia di loketnya?2009-10-29 6:15 AM

sah tapi bertentangan dengan adab

miss Assalammualaikum. Apa pandangan ustaz mengenai seorg bukan muslim ingin belajar memberi salam atau mengucapkan bismillah. 2009-10-29 6:13 AM

boleh dan semoga muqaddimah mempelajari Islam

miss Assalammualaikum..apa pandangan ustaz jika seorg sunnah ingin mengahwini seorg syiah. Allahualam 2009-10-29 6:11 AM

Niatkan untuk dakwah

Yati68 Ibubapa sy telah meninggal.Adakah perlu sy bt korban utk mereka krna sms hidup tak sempat buat. 2009-10-29 6:01 AM

Terdapat khilaf dan perbahasan, ada yang mengatakan boleh dan ada yang mengatakan tidak. Bagi saya, kita buat dan niatkan pahalanya untuk mereka.

Yati68 Adakah perlu mandi wajib jika keluar sedikit cecair spt darah pd waktu pagi ttp tiada pd ptgnya.diikutkan masa tsbt bukan time period.Perlu x sy solat 2009-10-29 5:59 AM

Jika memang darah penyakit, maka tidak perlu

hidayah.sk ...sy nk tgok gmbr ciri2 daun & bunga Gharqad dgn lebih jelas agar dpt dikongsi dgn teman yg lain. t.kasih ustz. 2009-10-29 4:43 AM

Ads4bucks Salam Us, betul ke jika kita pamer ayat 1,000 dinar tu menyalahi hukum Islam? clip_image0012009-10-29 4:34 AM

Jika pamir dan beriktikad, ia sebab rezki, salah. Allah yang memberi rezeki. Ayat itu ayat tauhid. Jika dengan mempamirkan semakin kita menghampiri Allah, meyakini Allah pemberi rezki, maka boleh gantung, sebagai salah satu cara mengingati Allah

hidayah.sk ustz selalu ke luar negara.minta tlg ustz usaha siarkn gambar pohon Gharqad (kaktus) yg ditnm Yahudi utk lindungi mereka.dah search tapi tak jumpa. 2009-10-29 4:33 AM

cari dalam artikel saya dalam april-mei 09

salsa salam ustaz, saya berhajat utk pegi haji thn depan tp belum sampai giliran. Bole ke saya buat rayuan n minta tolong org dlm utk dpt tempat 2009-10-29 4:00 AM

boleh, tapi haji itu hakikatnya jemputan Allah, jika orang dalam tolong pun, tapi Allah tak jemput, maka tak dapat juga.

Jadi, minta Allah, doa mohon kita dijemput tahun hadapan itu.

Guest mcm mn nk TAHUseseorg tu jodoh kite. da bt istikharah byk kali , lintasan ptama slalu tunjuk arah 'seseorg' tp mslhya 'seseorg' tu susah btl nk dpt..2009-10-29 10:29 AM

Teruskan istikharah. Kita hanya minta dari Allah petunjuk, tapi yang terbaik, Allah yang mengetahui

Guest maaf ustaz..sbrnya sy ingin berty apa maksud mimpi hujan lebat dan banjir hampir memasuki rumah 2009-10-29 10:16 AM

Rezki

Guest Ust, apa definisi lagha? Tolong berikan contoh. Apa hukum melakukan perkara lagha sesama bukan mahram atau sesama mahram? 2009-10-29 9:12 AM

Lagha itu sia-sia. Bercakap, bergurau hingga lupa diri dan Allah, itu contoh lagha

tolong berikan lafaz tasbih kifarah.terima kasih ustaz.

2009-10-29 8:37 AM

cari dalam buku doa, banyak ada

Kak Sue Salam. Saya dah salin doa ustaz tu..ada kat sini link 2009-10-29 8:11 AM

Terima kasih kak sue yang tolong tuliskan doa tu,

nek tua salam Utz kalau kita ada solat yang tertungga kita tidak boleh buat solat sunat yg mengiringi solat wajib ke 2009-10-29 7:33 AM

boleh

tonet, Salam Ust siang saya baca biodata Nabi Muhammad saw. Mlmnya sy bmimpi jumpa sorg pakcik+anknya. Sy ckp,'untung pakcik, nama ank = mcm Nabi'. Pakcik 2 senyum je! Bila sy sedar, baru t'ingat yg nama Ust kan ke 'Muhamad bin Abdullah'... 2009-10-29 7:13 AM

Alhamdulillah,

Guest Ustaz, sy ada masalah. Sy mempunyai seorg rakan.Dia sudah berkahwin.Tp bergaul mesra dengan lelaki lain yg katanya dianggap sebagai kawan baik. Kemudian sy nampak hubungan mereka teramat mesra.Walau sudah ditegur org tp tidak diambil peduli.Bagaimana harus sy hadapi situasi ini Simpati sy pada suaminya. Kerana dibelakang suaminya kawan sy ni terlampau mesra dgn lelaki lain. 2009-10-30 2:19 AM

Teruskan teguran dan terus doakan. Jika memang berduan hingga ke peringkat maksiat, boleh laporkan pada Penguatkuasa Agama

Guest Ustaz, mcmana kalau sy marah pd ibu dan ayah kerana selalu menipu saya dan telah mempergunakan saya utk kepentingan mereka. 2009-10-30 1:47 AM

Tidak dikatakan anak derhaka di dalam tiga keadaan

1. menyatakan keimanan

2. menyatakan hukum hakam

3. menyatakan akhlak Islamiyyah

Cuma di dalam menyatakan di atas, hendaklah berkata dengan baik dan jangan meninggikan suara

Nur salam ustaz.selain menasihati,berdoa apa yg patut dilakukan utk mengatasi anak yg x suka belajar,suka main game.tp dia jaga solat 2009-10-30 1:20 AM

Selagi seseorang itu menjaga solatnya, maka jangan risau. Teruskan doa

Guest batal ke wudhu saya jika bersentuhan dgn mak tiri isteri saya 2009-10-30 12:36 AM

Tidak

Guest semasa imam baca surah al insaan di pg jmt airmata mengalir kerana tiap hujung ayatnya menusuk ht sy walhal sy tk fhm makna agungnya allah susunbahasa 2009-10-29 11:49 PM

Semoga Allah terus merahmatimu

Guest assalamual'alaikum ustaz, bagaimana cara nak buat permohonan untuk anak (yg bukan anak yatim) ke Yayasan al Ijabah.2009-10-29 11:37 PM

Hantar email pada saya detail anak, darjah berapa sekarang, di mana sekarang bersekolah dan keputusan terakhir

uest Ustaz, Sy ada menonton berita tv3 dan terkejut melihat ustzh Dr Masitah bersalam cium tgm PM. Ustzh patut tunjuk contoh baik. apa komen ustaz? 2009-10-29 2:17 PM

Secara peribadi saya tak setuju, tapi untuk selanjutnya, kena tanya dia sendiri apa alasannya

Nur Salam ustaz.Apa pandangan ustaz mengenai doa akashah r.a.adakah boleh diamalkan ? 2009-10-29 12:38 PM

Amalkan selagi meminta itu pada Allah

Guest salam.ustaz dah pergi berape buah negara.saje je nak tahu.jangan marah haaa 2009-10-30 11:09 AM

Lebih 30

tonet, Salam Ust Btl ke kat Masjidil Haram je x de Solat Tahiyyatul Masjid? 2009-10-30 9:35 AM

ye

faisal utk solat Jumaat, ada x solat qabliyah & ba'diyah?2009-10-30 6:45 AM

ada perbahasan yang panjang, ada ulama kata ada, ada kata tak ada

k ust,kita digalak solat 2 rakaat semasa hari jumaat walaupun khatib sedang baca khutbah. solat sunat apa? tahiyatul masjid atau rawatib zohor? 2009-10-30 6:26 AM

afdhalnya tahyatul masjid,

Guest1 Ust, kalau seorg bukan islam nak beri lembu utk korban pd raya haji & beri duit utk besarkan surau, boleh terima/tidak, apa hukumnya? 2009-10-30 5:18 AM

Boleh, apabila dia bagi lembu pada kita, maka ia dah jadi milik kita, kemudian, kita niatkan untuk korban.

kakak salam.nak kembalikan adik yg suka melakukan pkra mungkar cnth,tikam no.tgk video lucah.tapi dia solat.umr dia belasan thn 2009-10-30 4:03 AM

terus doakan

Ziema Ass,kum.Ustz skdr nak tahu apa pandangan ustz ttg pendermaan organ kita bagi organ islam bila kita mnggal dunia.Apa hukumnya?? 2009-10-30 2:26 AM

Harus

Guest Hubungan kawan sy dgn teman baiknya ni hampir serupa dengan hubungan suami isteri tolong ustaz, macamana harus sy lakukan.Sekarang ni pun mereka berdua buat saya mcm sampah kerana tegur perbuatan mereka ini. 2009-10-30 2:21 AM

Tersukan tegur, kita tegur orang bukan sebab nak ubah dia, kita tak mampu nak ubah manusia, kita tegur orang sebab Allah suruh kita tegur orang salah

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

Putra Height

5 November 09, 9.20 pagi

7 comments:

Anonymous said...

ustaz, orang yang berpenyakit kencing tidak tos perlu beristinjak, mengambil wudhu selepas masuk waktu. Bermakna, dia akan terlepas peluang berjemaah?

puan rokiah said...

sy ingin b'tnye tntang dividen yg diperolehi drpd plaburan dlm ASB.apakah hukumnye mmperolehi dividen itu dan bolehkah blanjakan wang itu utk mmbli brg mkanan atau sbagainye?

puan rokiah said...

sy dh brnti keje lbih kurang 20tahun yg lalu.bolehkah sy mnggunakan wang smpanan brsama dividen yg diperolehi dlm KWSP utk mnunaikan haji?

Zaidatul Abu Bakar said...

Salam Ustaz.. Apakah hukumnya jika solat duduk diatas kerusi dgn alasan badan besar, sakit kaki ketika tahiyat, duduk antara 2 sujud dan takut tidak kusyuk seandainya sembahyang berdiri sbb kesakitan ketika lipat kaki ketika duduk antara dua sujud. Apakah sah solat jika berniat begitu?

hani said...

assalamualaikum, ustaz.. saya nk bertanya.. perlu ke kita samak kan tayar kereta di kencing anjing? tapi saya ade lalu tmpat yg ada tanah.. jd mcm ne?

Ladyblush said...

Assalamualaikum, saya ingin bertanya, apakah maknanya bila bermimpi dikencing anjing di kaki?

Anonymous said...

slm